Nopea pyörä hakusessa

Täällä voit keskustella eri pyörämalleista tai kysyä vaikka neuvoa, jos valinta tuottaa vaikeuksia.
Avatar
lowrides
Site Admin
Viestit: 592
Liittynyt: 22 Elo 2007, 21:26
Paikkakunta: Lontoo

Viesti Kirjoittaja lowrides »

jviirret kirjoitti:
lowrides kirjoitti:

SP 599 on myös näppärä pyörä, ajoin sillä Hollannissa päivän. Nyt City Racerin jälkeen se tuntuu kuitenkin kömpelömmältä, iso eturengas ei tuo oleellista lisäarvoa (vrt. CR etujousitettuna), korkeintaan ulkonäköä.

Talviajo-ominaisuudet? Ja kyllä se iso pyörä pyörii keveämmin hiekkatielläkin...

Jukka

No toki pyörii, mutta etujousitettuna 451 ei varmaan paljoa häviä 599 (siis hiekkatiellä). Tuohon SP 599 ei saa vakiona etujoustoa, saakohan ollenkaan, hmm...

Pistän kuvaa tulemaan kun saan laitteen linssin eteen... ja ajokokemuksia yms.

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Viesti Kirjoittaja jviirret »

Joo, ei varmasti ole käytännön merkitystä, jos kuiva kovaksi polkeutunut hiekka kyseessä.
Pienemmän eturenkaan etuja on myös alemmas tulevat polkimet suhteessa istumakorkeuteen. 26" eturengas pakottaa poljinkeskiön korkeudeksi n.80cm, vaikka penkki olisi kuinka alhaalla. Tuota korkeutta nostaa vielä jos edessä joustohaarukka.

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Avatar
tavasti
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 2746
Liittynyt: 06 Elo 2007, 10:55
Paikkakunta: Kangasala
Viesti:

Viesti Kirjoittaja tavasti »

TMS kirjoitti:

Näyttää siltä että talviajo-ominaisuudet eivät tällä hetkellä paina niin paljon vaakakupissa kuin muut... Nämä etelän talvet tuntuvat muutenkin olevan lyhenemään päin, valitettavasti. Huonoilla keleillä voin tarvittaessa turvautua nastarenkain varustettuun pystäriin, jolla tähän asti on pärjätty ongelmitta, tosin joka päivä ei ole tullut silläkään ajettua.

Jos talvella suostuu pystäriin, soraa/hiekkaa on vähän, ja sekin sellaista tasaista ja kovaa city-soratietä niin varmaan lowracer tyypin pyörälläkin pääsee.

Kaikkeen optimaalista pyörää ei ole, joten pitää päättää mistä voi tinkiä.

Ajokkina Nazca Paseo 26/26 ja opeteltavana kiertopalkinto-Python

"... mutta ei se toimi kuoppaisella savisella soratiellä, varsinkaan jyrkässä ylämäessä!"

TMS
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 962
Liittynyt: 17 Kesä 2008, 09:34
Paikkakunta: Kirkkonummi

Viesti Kirjoittaja TMS »

Vaikka M5 City Racerin valitsemalla talviajo-ominaisuuksista tinkisin niin herää silti kysymys että kai City Raceriin mahtuu jotkut nastakumit? Schwalbe:lla oli ymmärtääkseni joku 20 " nastarengas.

Mahtaako foorumilla olla muita M5 City Racerin omistajia, lowridersin lisäksi?

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Viesti Kirjoittaja jviirret »

Ei taida 451 vanteeseen olla olemassakaan nastakumeja??? 406:ki vasta viime vuosina vissiin alkanut saamaan.
Nuo molemmat ovat siis nimellisULKOhalkaisijaltaan 20", tuo 451 ja 406 on vanteen halkasijoita kumin reunavahvennuksen kohdalta...

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Teemu Kalvas
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 771
Liittynyt: 26 Elo 2006, 18:36

Viesti Kirjoittaja Teemu Kalvas »

TMS kirjoitti:

Yleisesti ihmetyttää näiden valmistajien nettisivujen laatu, pieniä firmoja ovat tietysti, mutta kuitenkin. Tiedot levällään ja puutteellisia eikä kovin informatiivisia kuvia ole, varsinkaan varusteista.

Loistaviahan ne on verrattuna isompien valmistajien (eli siis pystypyörien) veppisivuihin, joihin on käytetty tuhatkertainen mainosbudjetti (vähintään), mutta joissa usein on vielä vähemmän todellista sisältöä. Jostain syystä jos haluaa nykymaailmassa ostopäätöstä tehdessään todellista tietoa tuotteista, valmistaja ei ole se tärkein lähde sille. Kaikenlaiset käyttäjäfoorumit ovat ehkä paras, joskin vaivalloinen, tapa saada oikeaa tietoa.

Teemu Kalvas
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 771
Liittynyt: 26 Elo 2006, 18:36

Viesti Kirjoittaja Teemu Kalvas »

jviirret kirjoitti:

Ei taida 451 vanteeseen olla olemassakaan nastakumeja??? 406:ki vasta viime vuosina vissiin alkanut saamaan.

Tekihän Nokia aikanaan 406-nastarenkaita, välivuosina Innova, ja nyt Schwalbe. Näistä kyllä ylivoimaisesti parhaita oli ne Nokiat. Nuo Schwalbet on kyl pienimpiä rullausvastukseltaan, mutta niissä on liian köykäinen runko nastarenkaaksi. Muutaman tuhannen kilometrin jälkeen alkoi nastat tunkea rungon läpi sisärenkaaseen. Jouduin sitten uhraamaan kehnoimmassa kunnossa olevat kesärenkaat kaapista sinne sisälle ylimääräiseksi eristyskerrokseksi, että ei tule rengasrikkoja. Massaa tuli reiluhkosti, mutta tuo yhdistelmä kestänee atomiaseenkin.

TMS
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 962
Liittynyt: 17 Kesä 2008, 09:34
Paikkakunta: Kirkkonummi

Viesti Kirjoittaja TMS »

Kyselin M5:tä mielipidettä sopivasta mallista ja Bram Moens vastasi että Shock Proof 559 sopisi minulle paremmin, koska olen sen verran pitkä (188 cm). Mitäköhän varten SP 559 on pidemmälle kuskille parempi kuin City Racer? Korkeutensa vuoksi? Ilman kokemuksia eri malleista on tuollaisten seikkojen hahmottaminen kyllä vaikeaa...

Ehkä se täytyy Moenssia uskoa ja ruveta mitämään tuota Shock Proofia ykkösvaihtoehtona. Ilman etujoustoa tosin, kun tähän ei saa. Lisäksi Moens sanoi että etujouston tarve on erittäin pieni, kun rengas on 26". Tuohon sitten vielä levyjarru, etulokari ja sellainen takaboksi niin johan rupeaa olemaan melkoinen paketti kasassa :D ...

Avatar
lowrides
Site Admin
Viestit: 592
Liittynyt: 22 Elo 2007, 21:26
Paikkakunta: Lontoo

Viesti Kirjoittaja lowrides »

Varmaan osaksi painojakauman vuoksi. Voi City Racerissä tulla liikaa painoa eteen. Ei varmaan ole etujousitus välttämätön, viehän se hiukan tehoja pois, kun pumppaa jonkin verran kuiteskin.

Rehellisesti sanottuna ei kannata varmaan boksi hankkia, jos ei aja ihan silosia teitä. Rämisee kamalasti ja vauhtiakin pitää olla aika paljon, että rupeaa aerodynaaminen etu vaikuttamaan. Tapsakin otta omasta TiCa LowRaceristään katteen pois näistä syistä. Itse aion vielä vähän aikaa kituuttaa.

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Viesti Kirjoittaja jviirret »

TMS kirjoitti:

Kyselin M5:tä mielipidettä sopivasta mallista ja Bram Moens vastasi että Shock Proof 559 sopisi minulle paremmin, koska olen sen verran pitkä (188 cm). Mitäköhän varten SP 559 on pidemmälle kuskille parempi kuin City Racer? Korkeutensa vuoksi? Ilman kokemuksia eri malleista on tuollaisten seikkojen hahmottaminen kyllä vaikeaa...

Väittäisin että noihin sun käyttöolosuhteisiin paremmin sopii sp559, mutta se ei sovellu lyhyelle kuskille. Lyhyt kuski ei esimerkiksi näe siitä eteensä, kun polkimet on niin korkealla penkkiin nähden. Myös liikkeele lähtö ja pyörän paikoillaan pitäminen on pitkälle kuskille helpompaa. Kyse ei siis välttämättä ole siitä kumpi on pitkälle parempi, vaan kumpi on käyttöösi parempi. Tosiin käyttöolosuhteisiin sinulle voitaisiin suositella cityraceria...

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

TMS
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 962
Liittynyt: 17 Kesä 2008, 09:34
Paikkakunta: Kirkkonummi

Viesti Kirjoittaja TMS »

Rehellisesti sanottuna ei kannata varmaan boksi hankkia, jos ei aja ihan silosia teitä. Rämisee kamalasti ja vauhtiakin pitää olla aika paljon, että rupeaa aerodynaaminen etu vaikuttamaan. Tapsakin otta omasta TiCa LowRaceristään katteen pois näistä syistä. Itse aion vielä vähän aikaa kituuttaa.

Tämä oli jopa hieman yllättävä uutinen. Tuommoinen laatikko olisi kyllä muuten erittäin kätevä, mutta jos se kerran meteliä pitää niin ei hyvä... Eikö sitä saisi mitenkään hiljaiseksi? Jotain vaimentavaa kiinnityskohtiin? Tai taitaa mennä kiinnitys samalla turhan joustavaksi, varsinkin jos sinne tavaraa lappaa... No täytyy kysyä tästäkin puolesta Moensilta.

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Viesti Kirjoittaja jviirret »

Kumiseeko/jyriseekö tuo kate jos se on kiinni täysjousitetussa pyörässä? Voisi luulla että jousitus vaimentaa rumpuefektiä, paitsi jos poksissa ei ole sisällä muuta kuin kourallinen muttereita.

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

TMS
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 962
Liittynyt: 17 Kesä 2008, 09:34
Paikkakunta: Kirkkonummi

Viesti Kirjoittaja TMS »

Muita City Racerin omistajia ei foorumilaisista ole ilmoittautunut kuin Lowrides. Entäs löytyykö Shock Proof 559:stä käyttäjäkokemuksia? Tai muista Shock Proofeista? Kovasti kiinnostaisivat nuo M5:n laukku/tavarateline viritykset, että millaisia ne on? Kuvat olis kivoja jos niitä jollain on...

TMS
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 962
Liittynyt: 17 Kesä 2008, 09:34
Paikkakunta: Kirkkonummi

Viesti Kirjoittaja TMS »

M5:een päädyin ja CrMo ShockProof 559:llä olen nyt opetellut ajamaan muutavan päivän ajan. Ajo rupeaa pikkuhiljaa sujumaan ja lukkopolkimetkin laitoin jo kiinni, saa nähdä kuinka käy. Jonkunlainen niskatuki täytyy pyörään virittää kun en sitä huomannut tilata. Pyörä on kyllä tasaisella ja alamäissä nopea, mutta ylämäet tuntuvat jostain syystä nihkeiltä, ja jalkoja kyllä hapottaa helposti. Lukkopolkimet kyllä auttavat tässä ongelmassa varmasti paljon.

Pyörää pidän kyllä erittäin hienosti viimeisteltynä ja yksityiskohtia tuntuu olevan ajateltu. Asioiminen Bram Moenssin kanssa toimi suht hyvin ja tieto kulki mukavasti. Rahtikulut olivat mielestäni vain aika kovat. Pientä viivästystäkin toimituksessa tosin tapahtui, syynä oli ilmeisesti alihankkija maalaamon huono laatu etuhaarukan maalauksessa. Muuten pyörän maalipinnassa ei minusta kuitenkaan ole mitään valittamista.

Huomenna ajattelin töihin ensimmäisen kerran ajaa joten sitten saa vähän kuvaa keskimääräisestä nopeudesta verrattuna normipyörään. Tosin nopeudella ei enää niin väliä olekaan sillä silmäni ovat kyllä avautuneet nojapyörän mukavuudelle näinä lähipäivinä. Mukavuus oli tottakai valintaa tehdessä ajatuksissa, mutta ylätyin siitä silti. Ja olen kyllä vakuuttunut ettei nojis ainakaan hitaampi ole, niin vauhdikkaasti se tuntuu liikkuvan...

accro
Viestit: 9
Liittynyt: 04 Elo 2008, 21:16

Viesti Kirjoittaja accro »

Hei!

En viitsi uutta ketjua perustaa, sillä täällä vaikuttaa olevan hyvin keskustelua itseäni kiinnostavista malleista. Eli on näköjään tuo nojapyörähinku iskenyt, ja säästötilin saldoa olisi tarkoitus kasvattaa mahdollista keväistä ostoa varten. Olen aika tiivisti lueskellut foorumeita, retkikertomuksia, testejä ja kaikkea mahdollista muuta asioiden selkeyttämiseksi.

Pyörä tulisi siis koulu / työmatkoihin, joka tarkoittaa noin 10km päivässä. Tarkoitus olisi kuitenkin tehdä vapaa-ajalla pidempiä lenkkejä, joten aivan cruiserilinjalle en lähtisi. Ajotapani on melko aggressiivinen, tykkään vauhdista ja nopeasta etenemisestä, mutta ketteryyttä pitää löytyä nopeuden ohella. Asun Espoossa, joten kaupungissa ja taajamassa tulisi pyörittyä, joka tarkoittaa hyväkuntoisia hiekkateitä ja pyöräteitä, sekä myös autotien laitaa.

Pyörän suhteen olen ajatellut melko nopeaa, mutta helposti ohjailtavaa välinettä. Viisi parasta vaihtoehtoa olisivat mielestäni:

Challenge Taifun
Challenge Fujin
M5 Shockproof 451 tai 406
M5 City Racer
Nazca Fuego

Tuosta listasta olisi sitten kyseltävää. Ensinnäkin renkaiden koon valinta, 20/20 vai 20/26? Häviääkö isompi takarengas kahdelle 20" ketteryydessä paljonkin olemalla silti nopempi suorilla? Renkaiden leveys, tarkkaa käsitystä en ole saanut tuosta 406 / 451 erosta, 451 on käsittääkseni lähempänä ratakäyttöä kuin 406? Hiekalla pitää pystyä ajamaan melko kivuttomasti, joten 406:een taitaisi kallistua?

Toiseksi tavaran kuljetus, M5:lle olisi tuo tailbag, mutta taitaa pitää meteliä, joka taas ei vaihtelevien tieolosuhteiden takia sovi. Hirveästi kamaa en päivittäisessä käytössä tarvitse, kirjoja ja sekavaa pikkutavaraa lähinnä.

Kaiken lukemani perusteella paras vaihtoehto olisi joko M5 Shockproof tai Challenge Taifun. Nopeita, mutta silti ketteriä, takajousitus, mahdollisuus kuljettaa enemmänkin tavaraa, lowracer-mainen olemus. Myös M5 City Racer kiinnostaisi kovasti, mutta kaipaisin tuohon 20/20 vs- 20/26 -kysymykseen selvennystä. Hintaa taitaa kertyä joka mallille kuitenkin päälle 2000€, lisävarusteilla muutama sata yli. Hinta ei ole se ensimmäinen kriteeri, sillä järkevyyden rajoissa olen valmis tuon maksamaan. Hinta/hyötysuhde on kuitenkin tärkeä, sillä rahaa ei tosiaan ole törsättäväksi. Todella suuri sijoitus tämä on opiskelijabudjetille, joten metsään en haluaisi mennä ensimmäistä pyörää valittaessa. Muutamaa pyörää olen testaillut, mutta olisi mukava päästä kokeilemaan jotain ylläolevista malleista. Hurricane taitaa olla ajamistani nojakeista lähinnä noita ehdotuksiani. Näkökulmia, mielipiteitä, ohjeita, kaikki otetaan vastaan!

Vastaa Viestiin