Terve kaikille tasapuolisesti uudelta foorumilaiselta. Apua nojäpyörän valintaan kaipaisin, kokemuksia näistä peleistä ei ole kuin pikainen kokeilu sähköpyörän pihalla. Tässä ketjussa on esiintynyt paljon sellaisia pyöriä joita olen harkinnut, joten jatketaan tähän.
Pyörän käyttötarkoitus olisi pääasiassa hyötyajo töihin/kouluun jota tällä hetkellä on noin 35 km yhteen suuntaan, tarkoitus ajaa myös talvella huonoimpia/kylmimpiä kelejä lukuunottamatta. Matka saatta tosin onneksi lyhentyä syksyllä muuton ansiosta. Tällä hetkellä matka koostuu pääosin maantienlaidasta (Vanha Turuntie) sekä espoon kevyenliikenteenväylistä ja lisäksi hyväkuntoinen hiekkatie ei saa olla este. Muuton jälkeen on odotettavissa että kevyenliikenteenväylät (myös hiekkapohjaiset) nousevat pääasialliseksi kulkutieksi. Näiden lisäksi tulen pyörällä myös varmasti ajamaan omaksi iloksi, sekä lisäksi myös retkeilemään. Olen täysin varma että myös nämä onnistuvat jos työmatka onnistuu.
Pyörän nopeus ja aerodynaamisuus ovat valinnassa erittäin tärkeitä kriteereitä, muutenhan voisin jatkaa ajoa pystypyörälläni niinkuin tähänkin asti.
Rapakaaret ovat käytössäni pakolliset ja tavaraa tuntuu aina olevan mukana jonkun verran vaihtovaatteesta kenkiin, kirjallisuuteen ja kansioihin, joten tavaran kuljetus kapasiteettia täytyisi olla. Ongelmana vain on valmistajien nettisivujen informaation puute, kun eivät kovin näkyvästi kerro tavaratelineen maksimikuormitusta tai ylipäänsä kuvia kiinnityssysteemeistä ei ole. Poikkeuksena Nazca Fuegon mukana tuleva teline jolle maksimi kuormitukseksi on kerrottu 10 kg, minkä en usko riittävän. Peräkärry on kyllä vaihtoehto mutta mieluiten ajaisin ilman.
Omia pähkäilyjä pyöräksi :
-M5 Cr-Mo City Racer
-Nazca Fuego
-Challenge Fujin E
-Optima Cheetah
Yhdistävä tekijänä pyörissä on takajousitus, joka täältä lukemani perusteella helpottaa ajoa, vähentää tarpeetonta jarruttelua kanttareihin ja on epätasaisella alustalla mukavampi. Lisäksi akselivälit (120-127cm), istuinkorkeudet (33-38cm), istuimen kaltevuudet (20-32deg) ja keskiön korkeudet (51-60cm) tuntuvat olevan aika lähellä toisiaan eli kauhean erilaisia pyöriä nämä eivät ole. Fuego näyttäisi olevan edullisin paketti ja M5 kallein näistä. Hinta ei kuitenkaan ole määräävä tekijä, koska pyörä tulee hyötyajoon ja on siis käytännössä jonkun kymmenentuhannen kilometrin jälkeen ilmainen verrattuna kulkemiseen autolla tai bussilla (joka muuten on kallista vihdistä espooseen).
Kaipaisin siis mielipiteitä pyörävalintaan sekä mahdollisia käyttäjäkokemuksia edellä olevista ja myös muista mielestänne tähän käyttötarkoitukseen sopivista pyöristä. Esimerkiksi Fujinin jousitus on täältä lukemani perusteella ilmeisesti hajoavaa sorttia (tosin edellisvuosien mallit) ja tällaiset sudenkuopat haluaisin välttää. Olen kaiken lisäksi aika isokokoinen kuski (188 cm, n. 96 kg) jos se valintaan vaikuttaa, ainakin joissain malleissa oli erikokoisia istuimia tarjolla, mutta niihin ei kuitenkaan ollu annettu mitään kokosuosituksia. Koeajo mahdollisuuksista olisin myös kiinnostunut.