Nojapyörä 195-senttiselle

Täällä voit keskustella eri pyörämalleista tai kysyä vaikka neuvoa, jos valinta tuottaa vaikeuksia.
kmb
Sisällöntuottajakokelas
Viestit: 268
Liittynyt: 12 Heinä 2013, 21:28
Paikkakunta: Jyväskylä

Nojapyörä 195-senttiselle

Viesti Kirjoittaja kmb »

Iltaa ja tervehdys kaikille.

Muutaman vuoden tauolla ollut vanha pyöräilyharrastus alkoi taas innostamaan tänä kesänä, mutta samalla palasivat pystypyöräilyn vanhat harmistuksenaiheet: koko ajan pientä epämukavuutta jossakin, pääasiassa niskassa. Joten mietin, olisiko nojapyörällä meno kivempaa. Ikinä en ole tosin nojapyörää päässyt kokeilemaan.

Ytimekkäästi toiveita ja ajatuksia:

  • Käyttötarkoitukset: kuntoilu ja toivottavasti pitkän matkan pyöräretket
  • Vähemmän kaupunkiajoa, eli vähemmän kynnysten yli ajelua tms.
  • Erityisen tärkeää uskon olevan sen, että istuin on sopiva pituuteeni nähden, eli että ei aiheuta niskakipuja tms.
  • Epäilen, että ajoasennon pitää olla suhteellisen pysty, lähinnä siksi, että kuvittelen että mukavinta minulle on jos pää on kohtuullisen "suorassa" yläkehoon nähden (eli ei ole leuka rinnassa). Tämä perustuu siihen, että minulla paksu tyyny sängyssä aiheuttaa päänsärkyä, ja esimerkiksi lukeminen makuuasennossa tämän vuoksi on pidemmän päälle epämiellyttävää. Mahdollisesti niskatuki?
  • Kuvittelen tarvitsevani etu-ja takavaihteet. Tällä hetkellä painan liikaa (ongelma onneksi väistymässä), mutta esim. suuremmalla kuormalla retkipyöräillessä tiukat ylämäet haluaisi ajaa melko pienellä vaihteella. 3x9 pystypyörässä vaihteita tulee käytettyä melko laajalla skaalalla.
  • Kuvittelen haluavani alaohjauksen.
  • 3000 eur on jonkunlainen kipuraja.

Eniten olen silmäillyt Hase Kettwieseliä (sopivilla optioilla), joskaan en ole varma, että triken valinta perustuisi mihinkään kovin rationaaliseen. Se kai viehttää koska "näyttää kuvissa mukavalta".

Kaikenlaiset vinkit pyörämalleista joita em. spekseillä kannattaisi katsella ja kommentit vaikkapa tuon Kettwieselin sopivuudesta minulle otan erittäin kiitollisena vastaan.

Asustelen Jyväskylässä.

ICE Sprint 26 (2013 - ), Azub Max (2014 - )

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: Nojapyörä 195-senttiselle

Viesti Kirjoittaja jviirret »

kmb kirjoitti:

- Käyttötarkoitukset: kuntoilu ja toivottavasti pitkän matkan pyöräretket
Kaikenlaiset vinkit pyörämalleista joita em. spekseillä kannattaisi katsella ja kommentit vaikkapa tuon Kettwieselin sopivuudesta minulle otan erittäin kiitollisena vastaan.

Minusta trike ja pyörämatkailu ei sovi kovin hyvin yhteen ja siihen on vain yksi syy: tärinäraidat. Puuduttavaa ajaa koko ajan tähdäten niin ettei yksikään kolmesta eri reittiä tulevasta renkaasta osu raidoitukseen. Eihän noita ihan joka tiellä ole, mutta...

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Nojanalle
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 4799
Liittynyt: 09 Touko 2010, 07:33
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Nojapyörä 195-senttiselle

Viesti Kirjoittaja Nojanalle »

Tuleppa Sunnuntaina ALBAan . Siellä kokoontuu ryhmä kuksahtaneet Klo 13. Olet minua sentin pitempi . Voinet siis istahtaa minun Nazcan päälle. Se on oiva kuljin retkeilyyn. Kerron siel lisää. :wink:

Mustasudenkorento
Sisällöntuottaja
Viestit: 1690
Liittynyt: 14 Maalis 2008, 13:50
Paikkakunta: Oulunsalo

Re: Nojapyörä 195-senttiselle

Viesti Kirjoittaja Mustasudenkorento »

kmb kirjoitti:

Iltaa ja tervehdys kaikille.

Asustelen Jyväskylässä.

Tervehdys...
Vkloppuna mahtaa jyväskylän nojailijat kokoontua alban patiollle tai jonnekkin...
Mene ihmeessä käymän katsomassa pyöriä...

Tuolla sinun budjetilla melkein mikä tahansa nojakki on optio joten sinulla on "vara" valita... :D

Edit, nalle ehti ensin :lol:

Vastatuuli vihaa meitä... tahtoo alemmas....
http://kotisivu.suomi.net/mustasudenkorento/

kmb
Sisällöntuottajakokelas
Viestit: 268
Liittynyt: 12 Heinä 2013, 21:28
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Nojapyörä 195-senttiselle

Viesti Kirjoittaja kmb »

No pitääpä pyrkiä paikalle, kiitokset vinkistä. Jukalle kiitokset erinomaisesta pointista, jota en tullut ajatelleeksi itse.

ICE Sprint 26 (2013 - ), Azub Max (2014 - )

TKorho
Sisällöntuottajakokelas
Viestit: 402
Liittynyt: 30 Touko 2009, 00:52
Paikkakunta: Tampere, Hervanta

Re: Nojapyörä 195-senttiselle

Viesti Kirjoittaja TKorho »

Ja jos jotain erityissyytä ei ole, niin kyllä kaksipyöräisellä meno onnistuu oikein hyvin ja on mukavan jouhevaa. Kolmipyörärakenne on raskaampi - kallistumisen puutuminen tekee pyöräilystä aika erilaista.

Itse suosin niskatukia, eikä niistä ole mielestäni sitä 'paksun tyynyn ongelmaa'. Kuulostaa kuitenkin siltä että penkin koko on sinulle tärkeää. Eikä ole tyhmä huomio. Ja valitettavasti sitä olisi hyvä päästä kokeilemaan, ajattelemalla pääsee vain niin pitkälle. Omani kyllä ostin arvaamalla, mutta meillä tapeilla ei ole niin epäselkeää. Ja kyllä Ronin kanssa asiasta keskustelin huolella. Vaihteistakin taidat olla oikeassa: niitä tarvitsee, ja pyörän paino lisää tarvetta.

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13787
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Nojapyörä 195-senttiselle

Viesti Kirjoittaja jori »

Tervetuloa foorumille ja varmasti pian myös nojapyöräilemään. :D
Voisitko lisätä profiiliisi paikkakunnan, ja viimeistään sitten, kun pyörän saat, myös merkinnän "Nojakistit kartalle" ketjuun.
On helpompi antaa neuvoja, jos tietää hiukan, mihin tapaamiseen sinut kannattaa ohjata. Helsingissä pääsee myös näkemään ja ehkä hiukan kokeilemaan ensi torstaiaamuna, kun yksi retkue on lähdössä Viroon pyöräretkelle. http://www.nojapyorafoorumi.fi/viewtopi ... 20&#p47520

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Nojanalle
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 4799
Liittynyt: 09 Touko 2010, 07:33
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Nojapyörä 195-senttiselle

Viesti Kirjoittaja Nojanalle »

http://www.nojapyorafoorumi.fi/viewtopic.php?f=4&t=2981 Täällä olisi myynissä Hasen Tagun . Ostasin itse ,kun pidän tän tyylisestä matkapyörästä. :wink:
Kannattaa kysyä jos viel myynissä. :roll:

traikisti
Viestit: 72
Liittynyt: 12 Elo 2008, 17:18
Paikkakunta: Oulu

Re: Nojapyörä 195-senttiselle

Viesti Kirjoittaja traikisti »

jviirret kirjoitti:
kmb kirjoitti:

- Käyttötarkoitukset: kuntoilu ja toivottavasti pitkän matkan pyöräretket
Kaikenlaiset vinkit pyörämalleista joita em. spekseillä kannattaisi katsella ja kommentit vaikkapa tuon Kettwieselin sopivuudesta minulle otan erittäin kiitollisena vastaan.

Minusta trike ja pyörämatkailu ei sovi kovin hyvin yhteen ja siihen on vain yksi syy: tärinäraidat. Puuduttavaa ajaa koko ajan tähdäten niin ettei yksikään kolmesta eri reittiä tulevasta renkaasta osu raidoitukseen. Eihän noita ihan joka tiellä ole, mutta...

Jukka

No ei sitä Hase Kettwieseliä pidä ainakaan tärinäraitojen perusteella jättää hankkimatta eikä mitään muutakaan trikeä eikä velomobiileja (jotka siis usein ovat katettuja trikejä). Hyvinhän tuo on tälle palstalle kirjoittava mainio Lumiamieskin onnistunut yhdistämään matkailun ja katetun tadpole triken pohjoismaita kiertäessään. Eivätkä nuo ole minuakaan isommin haitanneet. Kieltämättä tärinäraita saa aikaan sen, että on siirryttävä joko penkereelle, jos siellä on tilaa (harvemmin on), tai sitten varsinaiselle ajokaistalle. Jos liian kova liikenne estää varsinaisella ajokaistalla ajon, ei sellaisella tiellä ole kiva pyöräillä muutenkaan eli niitä kannattaa muutoinkin välttää.

Osta vaan Hase Kettwiesel, jos leppoinen ja mukava kruisailu miellyttää! Jos taas tavoitteena on ajaa mahdollisimman lujaa trikoot päällä ja nieleskellä jotain energiageelejä ym. kemiallisia sotkuja, osta joku muu!

Puusilmä
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 662
Liittynyt: 12 Elo 2008, 07:34

Re: Nojapyörä 195-senttiselle

Viesti Kirjoittaja Puusilmä »

Kuopiossa voi tarvittaessa testata KetjuWesseliä.

Nojanalle
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 4799
Liittynyt: 09 Touko 2010, 07:33
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Nojapyörä 195-senttiselle

Viesti Kirjoittaja Nojanalle »

http://www.takakenobikes.fi/ Täällä pääsee kojeajaan Hasee. Tietysti kannattaa poiketa Nokialla SM, siellänäkee monenlaista kuljinta . :wink:

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: Nojapyörä 195-senttiselle

Viesti Kirjoittaja jviirret »

traikisti kirjoitti:

No ei sitä Hase Kettwieseliä pidä ainakaan tärinäraitojen perusteella jättää hankkimatta eikä mitään muutakaan trikeä eikä velomobiileja (jotka siis usein ovat katettuja trikejä). Hyvinhän tuo on tälle palstalle kirjoittava mainio Lumiamieskin onnistunut yhdistämään matkailun ja katetun tadpole triken pohjoismaita kiertäessään.

Jos täyskatetun haluaa ilman että itse tekee niin taitaa olla triket ainoita vaihtoehtoja ja kinnereissä on pääsääntöisesti jousitus. Tässä yksi ko. Lumiamiehen lausahdus tärinäraidoista:

terppa kirjoitti:

Tärinäraidat on suoraan saatanasta :twisted:

http://www.nojapyorafoorumi.fi/viewtopi ... 883#p44883
Lisää löytyy hakutoiminnolla :wink:
Itse olen ajanut tuota työmatkaa katetuilla ja kattamattomilla deltatrikeillä, siinä ei ole tärinäraitaa, mutta kyllä kolme rinnakkaista rengasta tekee vähänkään huonommalla tiellä ajamisesta yhtä väistelyä ja tähtäilyä. Kannattaa kokeilla kaksipyöräistäkin ennen kuin tuomitsee ne täysin.

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

traikisti
Viestit: 72
Liittynyt: 12 Elo 2008, 17:18
Paikkakunta: Oulu

Re: Nojapyörä 195-senttiselle

Viesti Kirjoittaja traikisti »

jviirret kirjoitti:
terppa kirjoitti:

Tärinäraidat on suoraan saatanasta :twisted:

http://www.nojapyorafoorumi.fi/viewtopi ... 883#p44883
Lisää löytyy hakutoiminnolla :wink:
Itse olen ajanut tuota työmatkaa katetuilla ja kattamattomilla deltatrikeillä, siinä ei ole tärinäraitaa, mutta kyllä kolme rinnakkaista rengasta tekee vähänkään huonommalla tiellä ajamisesta yhtä väistelyä ja tähtäilyä. Kannattaa kokeilla kaksipyöräistäkin ennen kuin tuomitsee ne täysin.

Jukka

Joo kyllähän ne tärinäraidat ottaa päähän, mutta eivät ne sentään tee trikestä huonoa matkapyörää. Se oli mielestäni hiukan liian voimakkaasti ilmaistu. Kuoppien väistely on kolmipyöräisellä toki hiukan kaksipyöräistä haastavampaa, mutta en ole sitäkään miksikään varsinaiseksi ongelmaksi kokenut. Enemmän minua on käytännössä aina häirinnyt tietyömaat, jotka kyllä pilaavat ajonautinnon, olipa sitten liikkeellä melkein millä pyörällä tahansa (jopa maastopyörällä ajettaessa). Tietyömaista löytyy kuitenkin Suomessa varsin kattavat tiedot, joiden perusteella ne voi välttää (tai ainakin varautua niihin jotenkin). Onkohan noista tien reunojen tärinäraidoista tietoa jossain?

Mitään pyörätyyppiä ei tietenkään pidä tuomita, ei edes etunojapyörää. Jokaisessa on hyvät ja huonot puolensa. Aina on valitettavasti myös tyydyttävä joihinkin kompromisseihin erilaisten ominaisuuksien suhteen.

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: Nojapyörä 195-senttiselle

Viesti Kirjoittaja jviirret »

traikisti kirjoitti:

Se oli mielestäni hiukan liian voimakkaasti ilmaistu.

Niin oli, huomasin itsekkin, anteeksi. Molemmissa on puolensa ja perinteisesti ollut semmoinen ikuinen kiistan aihe, kuten myös ylä- vai alaohjaus...

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Avatar
terppa
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3614
Liittynyt: 09 Huhti 2010, 16:02
Paikkakunta: Lahden perämetsä

Re: Nojapyörä 195-senttiselle

Viesti Kirjoittaja terppa »

Edelleen sitä mieltä, että tärinäraita on suoraan saatanasta mutta oleellisempaa onko sitä omilla vakimatkoilla. Lomareissuilla mieluusti ajelee pienempiä teitä joilla ei ole raitaa mutta on muuten huonommat asfaltit ja kolmipyöräisellä vaikeampi kiertää röykyt.

Jos haluaa ajaa talvella niin mieluummin kaksipyöräinen, samoin jos haluaa ajaa kovaa mutta jos letkeys ja helppous on tärkeitä kriteereitä niin ketvesseli lienee yksi parhaista. Jos raideväli on jokusenkaan sentin leveämpi kuin Mangossa niin tärinäraidatkin olisi helpompi pitää renkaiden välissä

Nojasyklismiä vuodesta 2010

"Nojapyöräily on parasta mitä voi tehdä housut jalassa mutta kinnerillä voi ajaa myös ilman housuja"

Quidquid latine dictum sit, altum videtur.

Vastaa Viestiin