fwd mbb talviajossa...

Täällä voit keskustella eri pyörämalleista tai kysyä vaikka neuvoa, jos valinta tuottaa vaikeuksia.
a_aatsinki
Viestit: 27
Liittynyt: 20 Elo 2013, 22:42
Paikkakunta: Jyväskylä

fwd mbb talviajossa...

Viesti Kirjoittaja a_aatsinki »

Moi kaikille! Nojapyörämaailma on mulle ihan uusi aluevaltaus ja kaipaisin vanhoilta konkareilta vähän apua valinnassa. Pyörä tulis ympärivuotiseen käyttöön kaupungissa ja nettiä lukeneena Cruzbike Questin tyylinen fwd mbb kiinnostas. Noissa etuvedoissa on kuitenkin ilmeisesti pito-ongelmia muilla alustoilla kuin alfaltilla ja painopisteen siirtäminen edemmäs vaikeuttaa ohjaamista. Kannattaako heti kättelyssä unohtaa fwd mbb käyttö talvella vai voiko asiaa auttaa vaikka isommilla talvikumeilla? Kommentteja? Ajatuksia?

Avatar
tavasti
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 2746
Liittynyt: 06 Elo 2007, 10:55
Paikkakunta: Kangasala
Viesti:

Re: fwd mbb talviajossa...

Viesti Kirjoittaja tavasti »

a_aatsinki kirjoitti:

Pyörä tulis ympärivuotiseen käyttöön kaupungissa ja nettiä lukeneena Cruzbike Questin tyylinen fwd mbb kiinnostas. Noissa etuvedoissa on kuitenkin ilmeisesti pito-ongelmia muilla alustoilla kuin alfaltilla ja painopisteen siirtäminen edemmäs vaikeuttaa ohjaamista. Kannattaako heti kättelyssä unohtaa fwd mbb käyttö talvella vai voiko asiaa auttaa vaikka isommilla talvikumeilla? Kommentteja? Ajatuksia?

Ensimmäiseksi, riippuu varmasti kaupungista. Jos asut Kokkolassa, niin voisi toimia. Jos asut Jyväskylässä tai Tampereella, ei toimi. Monet ovat sitä mieltä, ettei mikään kaksipyöräinen nojapyörä sovellu talviajoon, mutta niitäkin on jotka ajavat. Jos reitille osuus mäkisessä maastossa ajoradan puolella ajamista, niin en minä ainakaan uskaltaisi talvella.

Sellainen varoitus, että MBB on varmasti vaikeimmin opittava kaupallinen nojapyörä. Jos moisen hankit, niin joitakin satoja kilometreja olisi hyvä saada ajettua ennen jäätiköitä.

Ajokkina Nazca Paseo 26/26 ja opeteltavana kiertopalkinto-Python

"... mutta ei se toimi kuoppaisella savisella soratiellä, varsinkaan jyrkässä ylämäessä!"

Avatar
Wacky
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3847
Liittynyt: 14 Heinä 2010, 12:38
Paikkakunta: Helsinki, Vesala

Re: fwd mbb talviajossa...

Viesti Kirjoittaja Wacky »

Etuvetoinen ei tosiaan ole se mitä valitsisin ympärivuotiseen ajoon jos tarkoitus on päästä kelillä kuin kelillä. Itselläni on mielestäni kaupallisista malleista se kaikkein toimivin joka keliin pyörä joka on takavetoinen läskitetty korkea kilpuri. Sitä ei tarvinnut jättää kotiin millään kelillä Helsingissä jossa on todella haastavaa talviajoa tarjolla, kiitos huonon talvikunnossa pidon ja etelärannikon vaihtelevan sään.
Aamulla voi olla -8 astetta ja kaikki kovaa ja jäistä join pääsee helposti ja kovaa etenemään. Iltapäivästä jo +5 ja pinnat on pehmenny ja paikoin upottavia jopa läskirenkaille.

Avatar
mhelander
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3772
Liittynyt: 20 Syys 2010, 22:55
Paikkakunta: Oulu

Re: fwd mbb talviajossa...

Viesti Kirjoittaja mhelander »

a_aatsinki kirjoitti:

Pyörä tulis ympärivuotiseen käyttöön kaupungissa ja nettiä lukeneena Cruzbike Questin tyylinen fwd mbb kiinnostas.

Se voisi toimia. Etenkin 559-kiekoilla joihin löytyy sitten renkaidenkin suhteen vaihtoehtoja...

a_aatsinki kirjoitti:

Noissa etuvedoissa on kuitenkin ilmeisesti pito-ongelmia muilla alustoilla kuin alfaltilla ja painopisteen siirtäminen edemmäs vaikeuttaa ohjaamista.

Ei ihan tarkkaan pidä paikkaansa. Quest:ssa on suora normaalin tyyppinen ohjaus, ei pitäisi olla kovin vaikea. Samoin sillä on painoa vetävän etupyörän päällä enemmän kuin kisamalleissa (v2 Vendetta ja Silvio).

a_aatsinki kirjoitti:

Kannattaako heti kättelyssä unohtaa fwd mbb käyttö talvella vai voiko asiaa auttaa vaikka isommilla talvikumeilla? Kommentteja? Ajatuksia?

Kun Quest:ssa on jousto molemmissa päissä ja siihen saa kunnon karkeat tai jopa Schwalbe Ice Spiker Pro -nastarenkaat, pitäisi ajaminen onnistua talvellakin hyvin kutakuinkin kaikissa keleissä.

tavasti kirjoitti:

Sellainen varoitus, että MBB on varmasti vaikeimmin opittava kaupallinen nojapyörä. Jos moisen hankit, niin joitakin satoja kilometreja olisi hyvä saada ajettua ennen jäätiköitä.

Tästä olen samaa mieltä. Kun opit ennen lumia ja jäisiä kelejä värkillä ajamaan niin eka talvi ajoineen opettaa loput. Ensi kesänä FWD MBB ajaminen sujuu kuin tanssi.

Näin mulle kävi ihan takavetosen lowracerinkin suhteen. Ja maastonojakin. Etuvetonen on mulla liian kisalaite ja siihen ei saa edes 28-millisiä renkaita joten kun syksyn lehdet on tiellä ja kosteeta loppuu ajamiset siihen.

-Mika

Käytössä: omavalmisteet Evo off-roader @ 2015 & Vendetta kopio @ 2012, tehtaalta M5 CrMo Lowracer @ 2010
Myydyt: Proto off-roader omavalmiste @ 2012-2016, MetaPhysic (26"/29er & 700c) @ 2011-2017.

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: fwd mbb talviajossa...

Viesti Kirjoittaja jviirret »

a_aatsinki kirjoitti:

Moi kaikille! Nojapyörämaailma on mulle ihan uusi aluevaltaus ja kaipaisin vanhoilta konkareilta vähän apua valinnassa. Pyörä tulis ympärivuotiseen käyttöön kaupungissa ja nettiä lukeneena Cruzbike Questin tyylinen fwd mbb kiinnostas. Noissa etuvedoissa on kuitenkin ilmeisesti pito-ongelmia muilla alustoilla kuin alfaltilla ja painopisteen siirtäminen edemmäs vaikeuttaa ohjaamista. Kannattaako heti kättelyssä unohtaa fwd mbb käyttö talvella vai voiko asiaa auttaa vaikka isommilla talvikumeilla? Kommentteja? Ajatuksia?

Nojakilla pärjää talvella jos pääsee ajelemaan hyvin hoidetuille teille, mutta mbb:n unohtaisin silti. Sehän on käytännössä jaloilla ohjattava, ja jaloilla korjausliikkeen tekeminen pienen sivuluisun sattuessa on aika mahdotonta. Pythonilla joskus kokeilin ja se vippaili nurin luvattoman herkästi verrattuna käsillä ohjattavaan.

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

a_aatsinki
Viestit: 27
Liittynyt: 20 Elo 2013, 22:42
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: fwd mbb talviajossa...

Viesti Kirjoittaja a_aatsinki »

Kiitos kaikille vastauksista! Kommenttien perusteella vähintäänkin epävarmalta tuntuu etuvetopyörän talvikäyttö.

mhelander kirjoitti:
a_aatsinki kirjoitti:

Kannattaako heti kättelyssä unohtaa fwd mbb käyttö talvella vai voiko asiaa auttaa vaikka isommilla talvikumeilla? Kommentteja? Ajatuksia?

Kun Quest:ssa on jousto molemmissa päissä ja siihen saa kunnon karkeat tai jopa Schwalbe Ice Spiker Pro -nastarenkaat, pitäisi ajaminen onnistua talvellakin hyvin kutakuinkin kaikissa keleissä.

Kysyin Cruzbiken asiakaspalvelusta, että kuinka leveät renkaat Questiin pystyy asentamaan ja vastasivat, että 1.75". Tuo jättää aika vähän pelivaraa noiden renkaiden suhteen jos pito loppuukin kesken. Näitä ei vissiin Suomessa ole kellään talvikäytössä, että vois ihan omakohtasia talviajokokemuksia kysellä? En tiedä miten tästä nyt edetä, en ole täysin sulkenut pois sitäkään vaihtoehtoa, että kävisin kansanopiston metallikurssilla hitsaamassa rungon. Toisaalta varmaan tuon Questin saa myytyä jos se ei talvikäyttöön sovellukkaan...

mhelander kirjoitti:
tavasti kirjoitti:

Sellainen varoitus, että MBB on varmasti vaikeimmin opittava kaupallinen nojapyörä. Jos moisen hankit, niin joitakin satoja kilometreja olisi hyvä saada ajettua ennen jäätiköitä.

Tästä olen samaa mieltä. Kun opit ennen lumia ja jäisiä kelejä värkillä ajamaan niin eka talvi ajoineen opettaa loput. Ensi kesänä FWD MBB ajaminen sujuu kuin tanssi.

Mulla on monen vuoden urheilutausta ja treenaaminen ja uuden oppiminen ei oo este, päinvastoin :) Pystypyöriä mulla on sen verran käytössä, että selviää varmasti sen aikaa kun oppii nojapyörällä ajamaan.

Mustasudenkorento
Sisällöntuottaja
Viestit: 1690
Liittynyt: 14 Maalis 2008, 13:50
Paikkakunta: Oulunsalo

Re: fwd mbb talviajossa...

Viesti Kirjoittaja Mustasudenkorento »

a_aatsinki kirjoitti:

En tiedä miten tästä nyt edetä, .

Onhan se myös vaihto ehto että teet itse ensimmäisen ja ostat sitten toisen jos siltä tuntuu, se tuntuu olevan jonkun sortin trendi nojakkien kanssa muutenkin...
Lisäksi voit laittaa ostetaan ilmoituksen tuonne jo sitä kautta tärppäisi käytetyn kanssa.

Myös noita nojakki kokoontumisia kannattaa vilkuilla jos pääsisit käväisemmään niissä jossain niin saisit näkemystä laitteisiin...

Vastatuuli vihaa meitä... tahtoo alemmas....
http://kotisivu.suomi.net/mustasudenkorento/

Avatar
tavasti
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 2746
Liittynyt: 06 Elo 2007, 10:55
Paikkakunta: Kangasala
Viesti:

Re: fwd mbb talviajossa...

Viesti Kirjoittaja tavasti »

a_aatsinki kirjoitti:

Kiitos kaikille vastauksista! Kommenttien perusteella vähintäänkin epävarmalta tuntuu etuvetopyörän talvikäyttö.

No nyt olet lisännyt tietoihisi paikkakunnan. Sen mitä mitä tiedän jyvässeudun maantiedosta on mäkisyys, mutta voi se kai olla harhaa ihan keskikaupungilla?
Sanoisin, että ei onnistu talviajo etuvedolla, laitoitpa mitkä vaan nastarenkaat. Sähköapu takanapaan on ainoa millä siitä saisi talviajettavan.

Ajokkina Nazca Paseo 26/26 ja opeteltavana kiertopalkinto-Python

"... mutta ei se toimi kuoppaisella savisella soratiellä, varsinkaan jyrkässä ylämäessä!"

Avatar
Pastori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7042
Liittynyt: 22 Joulu 2007, 16:07
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Re: fwd mbb talviajossa...

Viesti Kirjoittaja Pastori »

Eiks Jyväskylässä ole tää kaupan: http://www.nojapyorafoorumi.fi/viewtopi ... 16&p=45235

Ainakin pääsee kokeilemaan.

a_aatsinki
Viestit: 27
Liittynyt: 20 Elo 2013, 22:42
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: fwd mbb talviajossa...

Viesti Kirjoittaja a_aatsinki »

tavasti kirjoitti:
a_aatsinki kirjoitti:

Kiitos kaikille vastauksista! Kommenttien perusteella vähintäänkin epävarmalta tuntuu etuvetopyörän talvikäyttö.

No nyt olet lisännyt tietoihisi paikkakunnan. Sen mitä mitä tiedän jyvässeudun maantiedosta on mäkisyys, mutta voi se kai olla harhaa ihan keskikaupungilla?

Joo, tosiaan Jyväskylässä asustelen ja kyllä täällä näitä mäkiä piisaa, että tuo mäennousukyky on hyvä pitää mielessä kun pyörää ostaa.

Mustasudenkorento kirjoitti:
a_aatsinki kirjoitti:

En tiedä miten tästä nyt edetä, .

Onhan se myös vaihto ehto että teet itse ensimmäisen ja ostat sitten toisen jos siltä tuntuu, se tuntuu olevan jonkun sortin trendi nojakkien kanssa muutenkin...
Lisäksi voit laittaa ostetaan ilmoituksen tuonne jo sitä kautta tärppäisi käytetyn kanssa.

Myös noita nojakki kokoontumisia kannattaa vilkuilla jos pääsisit käväisemmään niissä jossain niin saisit näkemystä laitteisiin...

Pastori kirjoitti:

Eiks Jyväskylässä ole tää kaupan: http://www.nojapyorafoorumi.fi/viewtopi ... 16&p=45235

Ainakin pääsee kokeilemaan.

Taidan tehdä niin että käyn tollasta etuvetoa kokeilemassa jos se vaan onnistuu. Saa vähän omakohtaista tuntumaa, että kuinka vaikea tuo on ajaa. Tekee sitten sen jälkeen päätöksiä rupeeko tekemään vai rupeeko kattomaan ihan toisenlaista peliä...

Mustasudenkorento
Sisällöntuottaja
Viestit: 1690
Liittynyt: 14 Maalis 2008, 13:50
Paikkakunta: Oulunsalo

Re: fwd mbb talviajossa...

Viesti Kirjoittaja Mustasudenkorento »

a_aatsinki kirjoitti:

Taidan tehdä niin että käyn tollasta etuvetoa kokeilemassa jos se vaan onnistuu. Saa vähän omakohtaista tuntumaa, että kuinka vaikea tuo on ajaa. Tekee sitten sen jälkeen päätöksiä rupeeko tekemään vai rupeeko kattomaan ihan toisenlaista peliä...

Ei kannata säikähtää vaikka ei ensimäisillä yrityksillä onnistuisikaan... yrittää vaan uudestaan.

Jyväskylän kavereilla on ollut tapana treffailla alban terassilla niin kannattaa olla kuulolla niin pääsisit näkemään heti useamman kerrallaan :D

Vastatuuli vihaa meitä... tahtoo alemmas....
http://kotisivu.suomi.net/mustasudenkorento/

Avatar
tavasti
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 2746
Liittynyt: 06 Elo 2007, 10:55
Paikkakunta: Kangasala
Viesti:

Re: fwd mbb talviajossa...

Viesti Kirjoittaja tavasti »

a_aatsinki kirjoitti:
Pastori kirjoitti:

Eiks Jyväskylässä ole tää kaupan: http://www.nojapyorafoorumi.fi/viewtopi ... 16&p=45235

Ainakin pääsee kokeilemaan.

Taidan tehdä niin että käyn tollasta etuvetoa kokeilemassa jos se vaan onnistuu. Saa vähän omakohtaista tuntumaa, että kuinka vaikea tuo on ajaa. Tekee sitten sen jälkeen päätöksiä rupeeko tekemään vai rupeeko kattomaan ihan toisenlaista peliä...

Toki lyhyestä kokeilusta ei kannata tehdä kovin pitkälle meneviä johtopäätöksiä. Johonkin pysty-asentoiseen nojakkiin saa tuntumaa aika pian, mutta mitä matalampi ja makaavampi, sitä vähemmän siitä ensikertalainen tajuaa. Sitten vielä mbb, harvalla tulee hirvittävää 'täähän on mahtavaa' elämystä suoraan, enemmänkin se että 'mahdon peli'.

Ajokkina Nazca Paseo 26/26 ja opeteltavana kiertopalkinto-Python

"... mutta ei se toimi kuoppaisella savisella soratiellä, varsinkaan jyrkässä ylämäessä!"

Avatar
irakas
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3850
Liittynyt: 26 Touko 2008, 17:19
Paikkakunta: Vaajakoski

Re: fwd mbb talviajossa...

Viesti Kirjoittaja irakas »

Enpä ollut seurannutkaan tätä ketjua. Minulla on MBB SH20:

20012013 SH20.jpg
20012013 SH20.jpg (83.37 KiB) Katsottu 5866 kertaa

Jos on kiinnostusta kokeilemaan, niin tervetuloa vaan Vaajakoskella käymään ja koeajamaan! Valitettavasti siinä on 406 kiekot, jotka eivät ole kovin sopivat talvikeleille.

Tervetuloa myös huomenna Kirkkopuiston kahviolle klo 13, jonne toivottavasti mahdollisimman moni Jyvässeudun nojailija saapuu paikalle! Itse tulen sinne trike SH22:lla, jota voisit myös kokeilla ja joka on minun mielestä aika hyvä talviajokki.

Ja ehdottomasti olet kovasti tervetullut tiistaisin klo 18-20 Metallityöt-kurssille Vaajakummun koululle, jossa voi työstää ja hitsata nojapyöriä. Siellä olen minä ja Nojanalle hitsanneet nojapyörien runkoja. Siellä on ollut jopa pulaa osanottajista, ja kurssin lopettamisestakin sen vuoksi on puhuttu. Ilmoittautuminen on jo alkanut, ja se tapahtuu netin kautta osoitteesta: https://www.opistopalvelut.fi/jyvaskyla/search.asp. Metallityöt kurssin numero ja hakusana on: 1198116

Viimeksi muokannut irakas, 23 Elo 2013, 21:01. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

Sakari
You were born an original.
Don´t die a copy!
John Mason

http://www.flickr.com/photos/saholm/ ja http://www.flickr.com/photos/15504224@N07/ SH26

Avatar
janx
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 4626
Liittynyt: 24 Elo 2008, 11:33
Paikkakunta: Pohjois-Helsinki
Viesti:

Re: fwd mbb talviajossa...

Viesti Kirjoittaja janx »

irakas kirjoitti:

...Ja ehdottomasti olet kovasti tervetullut tiistaisin klo 18-20 Metallityöt-kurssille Vaajakummun koululle, jossa voi työstää ja hitsata nojapyöriä. Siellä olen minä ja Nojanalle hitsanneet nojapyörien runkoja. Siellä on ollut jopa pulaa osanottajista, ja kurssin lopettamisestakin sen vuoksi on puhuttu. Ilmoittautuminen on jo alkanut, ja se tapahtuu netin kautta osoitteesta: https://www.opistopalvelut.fi/jyvaskyla/search.asp. Metallityöt kurssin numero ja hakusana on: 1198116
Sakari

OT: Täällä Etelä-Suomessa on pulaa noista metallikursseista. Yhden tiedän alle 50km säteellä Helsingistä, joka on aina täynnä. Hintaa sillä on 99 euroa. Niitä on lopetettu mm. työkaluja varastelevien osallistujien takia. Tasan ei mee taas nallekarkit. :roll:

"The haters gonna hate and the lovers gonna love. I just lean back and ride." -janx (Kotisivut)
CLWB2008c (09-12), Nazca ePaseo (06/12-), 20/26 SWB Fenix (08/17-) & Spectri (03/19-)
Keskustelukanavat - #recumbents:matrix.org ja #nojapyorat:matrix.org

a_aatsinki
Viestit: 27
Liittynyt: 20 Elo 2013, 22:42
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: fwd mbb talviajossa...

Viesti Kirjoittaja a_aatsinki »

irakas kirjoitti:

Jos on kiinnostusta kokeilemaan, niin tervetuloa vaan Vaajakoskella käymään ja koeajamaan! Valitettavasti siinä on 406 kiekot, jotka eivät ole kovin sopivat talvikeleille.

Tervetuloa myös huomenna Kirkkopuiston kahviolle klo 13, jonne toivottavasti mahdollisimman moni Jyvässeudun nojailija saapuu paikalle! Itse tulen sinne trike SH22:lla, jota voisit myös kokeilla ja joka on minun mielestä aika hyvä talviajokki.

Ehdottomasti haluan tulla kokeilemaan SH20:tä Vaajakoskelle. Olen nyt viettämässä viimeistä lomaviikkoa Etelä-Karjalassa, että tämän päivän tapaamisen en nyt pääse. Pitää katella ensi viikolla sitten.

irakas kirjoitti:

Ja ehdottomasti olet kovasti tervetullut tiistaisin klo 18-20 Metallityöt-kurssille Vaajakummun koululle, jossa voi työstää ja hitsata nojapyöriä. Siellä olen minä ja Nojanalle hitsanneet nojapyörien runkoja. Siellä on ollut jopa pulaa osanottajista, ja kurssin lopettamisestakin sen vuoksi on puhuttu. Ilmoittautuminen on jo alkanut, ja se tapahtuu netin kautta osoitteesta: https://www.opistopalvelut.fi/jyvaskyla/search.asp. Metallityöt kurssin numero ja hakusana on: 1198116

Ilmoittauduin kurssille jo keskiviikkona ja olen nyt huovannut ees taas että perunko ilmoittautumisen vai en. Hitsaustaidoista mun kohdalla ei voi puhua ja nojakeistakin tiedot on vajavaiset, mutta jos kurssille on kokeneita nojapyörärakentajia tulossa niin taitaa vaakakuppi kallistua rakentamisen puolelle. :)

OT: näin viime yönä jo uniakin nojakilla ajamisesta, joten taitaa olla aika kova nojakki kuume päällänsä :D

Vastaa Viestiin