fwd mbb talviajossa...

Täällä voit keskustella eri pyörämalleista tai kysyä vaikka neuvoa, jos valinta tuottaa vaikeuksia.
Avatar
PW
KOM
Viestit: 17770
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: fwd mbb talviajossa...

Viesti Kirjoittaja PW »

jooseha kirjoitti:

Onko ideaa miten teet säädettävän nivelen?
Naruperällä on jo jonkinlainen säätö. Penkin ja polkimien asennot muuttuu tietysti samalla.

Niin, naruperähän jo säätää jättöä, muuta suunnitelmaa ei ole.

saksan flevo.jpg
saksan flevo.jpg (37.1 KiB) Katsottu 10330 kertaa

Ympyrä sulkeutuu :roll: tämän löysin flevosivuilta ja huomasin myös Jukan tuoneen saman kuvan esiin "kääntyväkeskiöisen" ketjussa.

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

Avatar
jooseha
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5150
Liittynyt: 09 Kesä 2009, 22:43

Re: fwd mbb talviajossa...

Viesti Kirjoittaja jooseha »

Tuo Airbike on aika hieno vehje. Taitaa olla paras olemassa oleva ratkaisu kokoon taittuvaksi nojapyöräksi. Menee uskomattoman pieneksi purkamatta lainkaan. Ehkä mäkin teen vielä tommoisen :D

kuparinen
Sisällöntuottajakokelas
Viestit: 427
Liittynyt: 12 Tammi 2010, 22:23
Paikkakunta: Viiala/Akaa

Re: fwd mbb talviajossa...

Viesti Kirjoittaja kuparinen »

Tuli tuota Jorin avustuksella ja innoituksella koetettua... http://www.nojapyorafoorumi.fi/viewtopic.php?f=3&t=3061

En kuitenkaan saanut ajamiseen sellaista varmuutta, että olisin uskaltanut lähteä pidemmälle. Parin kympin lenkit vielä menivät, mutta Ecotripille en tohtinut yrittää. Välillä tuli outoja "karkaamisia", jotka kuulemma ovat python-kuskeillekin tuttuja. Ilman käsiä en pystynyt ajamaan lainkaan, vaikka se pitäisi olla mahdollista Airbikella, kun oppii jalkaohjauksen. Minulla tosin on aika huono tasapaino pystypyörälläkin hankalissa paikoissa. Viime vuoden Nokian lentävän 200 m kisassa jäin viimeiseksi, tosin paras yritykseni jäi kellottamatta, kun ajarmala pyyhkäisi Milanilla ohi juuri anturin kohdalla. :oops:

Pieni paketti taitettuna, runkokin on vain kyynärän mittainen putkenpätkä. Tässä pyörässä on jousitus erilainen, joten takahaarukka ei taitu alas vaan ylös, pystyyn asti. Tällä hetkellä projekti on purettuna, kootussa paljaassa rungossa on kiinni istuin ja keskiöakseli, muut osat (vaihtajat, jarrut, kammet, kiekot, kahvatupet) menivät tyttären maastopyörään. Saa lainata kokeiluun... :wink:

Avatar
jooseha
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5150
Liittynyt: 09 Kesä 2009, 22:43

Re: fwd mbb talviajossa...

Viesti Kirjoittaja jooseha »

Mikä idea oli kääntää takahaarukan kääntymissuunta? Kenties esikiristys mahdollisuus. Tuossa Steigerin versiossahan takahaarukka kääntyy alle, penkin selkänoja eteen ja etuhaarukka rungon viereen/alle .Hieman isompi paketti kuin kaksikiekkoa vierekkäin.

kuparinen
Sisällöntuottajakokelas
Viestit: 427
Liittynyt: 12 Tammi 2010, 22:23
Paikkakunta: Viiala/Akaa

Re: fwd mbb talviajossa...

Viesti Kirjoittaja kuparinen »

Jousitus syntyi noin päin, koska sopiva puristuskumijousi oli ilmaiseksi romuista saatavissa ja Airbiken tyylinen jousi vaati enemmän valmistettavia osia. Vähän muotoilemalla takahaarukan korvia sen voisi saada kääntymään edemmäs. Etuhaarukkakaan ei mene ympäri, koska siihen lisättiin tuo kiekon yli menevä putki. Etuhaarukka kasattiin romuetuhaarukasta eikä ryhdytty valmistamaan uusia osia. Etuhaarukka tosin lähtee kätevästi irti nykäisemällä kääntöakseli/istuin-etuputki irti.

Viimeksi muokannut kuparinen, 11 Loka 2014, 23:58. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Avatar
PW
KOM
Viestit: 17770
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: fwd mbb talviajossa...

Viesti Kirjoittaja PW »

En miekään tuolla Airbikellä oppinu ajamaan, mikähän siinä oli jättö. Jos kuitenkin laittas ohjaustangon, en oikeen luota pelkkään jalkaohjaukseen - varsinkaan kun tavote olis ajaa talvellakin.

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

Avatar
jooseha
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5150
Liittynyt: 09 Kesä 2009, 22:43

Re: fwd mbb talviajossa...

Viesti Kirjoittaja jooseha »

Perhanan PW. Nyt tuntuu siltä että huomenna pitää hitsata :mrgreen:
Tuo Airbiken hihnapenkki kyllä epäillyttää. Onko se miten mukava?
Toinen mielessä oleva olisi Flevo-raceri naruperällä. Se ei menisi kasaan kyllä yhtä nätisti kuin tuo Airbike, mutta muuten tuntuisi varmemmalta. Saattaa tosin olla ettei helposti purettavaan niveleen löydy oikeankokoista putkea varastosta :?
Tuommoisen tahtoo: 8)
Kuva

kuparinen
Sisällöntuottajakokelas
Viestit: 427
Liittynyt: 12 Tammi 2010, 22:23
Paikkakunta: Viiala/Akaa

Re: fwd mbb talviajossa...

Viesti Kirjoittaja kuparinen »

Alkuperäisessä Airbikessa on ilmeisesti jonkinlainen lukitus selkänojassa (arvaus keskustelupalstan perusteella, en ole löytänyt valokuvista) jota minulla ei ollut. Eli kun istuu kyytiin minun versiooni, selkänoja läpsahtää vasten selkää; sitten kun nojaa, selkänoja myötää pakoon kunnes sivuremmit kiristyvät. Minun istuimestani (turvavyöremmiä, konttorituolin vaneriosia ja vähän solkia) puuttuivat alkuperäisessä mallissa olleet poikittaisremmit, mutta en osannut niitä kaivata, sivuremmeistä saa jonkin verran sivutukea. Pehmusteita minulla ei ollut, vaneripalojen kohdalla selkä vähän hikosi, mutta pitkä mitta ristiselän kohdalla oli vain kaksi hihnaa. Koko homma on sivuremmien kestävyyden varassa, kun runttaa hartioista tukien polkimia vasten. :shock:

Tuosta kuvan mytystä oli tosi hankala hahmottaa oikeaa rakennetta, kun mietin kaikkia Airbiken hienouksia. Rakenne on tosi kompakti ja oli ilmeisesti aikoinaan liikaa aikaansa edellä. Malleja on ollut ainakin kaksi, jäykkä ja jousitettu, jäykkäkin on jotenkin taittunut. No olihan vielä trikekin...

Avatar
PW
KOM
Viestit: 17770
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

mbb talviajossa...

Viesti Kirjoittaja PW »

Uuden talvi-mbb-pyörän opetteluvaihe menossa ja epäusko pyörän ja kuskin yhteensopivuudesta on päällimmäisenä. Käyttöpyöränä on tällähetkellä ollut helsinkipyörä, ja sekin tuntuu aina paremmalta. Välillä poikennu sillä helpoille poluillekin, esim. kanttarit sillä ottaa mukavammin ku tuolla makaavammalla mbb:lläni. Tuohon jos laittas vähän vielä paksumman renkaan ja siirtäs keskiön niin kauas ku vaan jalat ylettää - penkkiä samalla, ni vois tulla ihan käyttökelponen talvipyörä miulle - ei mitään extremeä mutt kaupungissa pärjäis.
Jos tarttee eturenkaalle viel enemmän pitoa ni takakiekkoo taaksepäin.

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

Avatar
PW
KOM
Viestit: 17770
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: fwd mbb talviajossa...

Viesti Kirjoittaja PW »

Ensimmäinen talvikelissä ajo mbb:llä ja usko pyörän talvi- ja soraominaisuuksiin palasi :mrgreen:

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

Vastaa Viestiin