fwd mbb talviajossa...

Täällä voit keskustella eri pyörämalleista tai kysyä vaikka neuvoa, jos valinta tuottaa vaikeuksia.
Avatar
PW
KOM
Viestit: 17770
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: fwd mbb talviajossa...

Viesti Kirjoittaja PW »

En usko ett ohjattavus puolella mitään menetyksiä tulee, normi jättö - polkeminen vähän vaikuttaa ohjaukseen mutt kyllä tuolla hiljasessakin vauhdissa pystyy ajeleen kaupungissa. Toki aivan jyrkät käännökset, ainakin 622 koon rengas ottaa reiteen kiinni.
Takaveto tais voittaa tän ketjun 6-0 :wink: Mie olisin muuttanu kuudeetä toiseen suuntaan - pidempi akseliväli, penkki eteenpäin - sutimiset vähenis.

Petri

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

Avatar
Pastori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7042
Liittynyt: 22 Joulu 2007, 16:07
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Re: fwd mbb talviajossa...

Viesti Kirjoittaja Pastori »

PW kirjoitti:

Mie olisin muuttanu kuudeetä toiseen suuntaan - pidempi akseliväli, penkki eteenpäin - sutimiset vähenis.

Ootteles nyt hetki niin tulee evoluutioversioita. Ensin tulee nykyisestä 406/406 versio jossa penkki edempänä että pääsee 160 senttiset kokeileen. Ja sitten pidempi akselivälinen jossa penkki edempänä/alempana nykyisellä 559/559 rengaskoolla.

a_aatsinki
Viestit: 27
Liittynyt: 20 Elo 2013, 22:42
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: fwd mbb talviajossa...

Viesti Kirjoittaja a_aatsinki »

irakas kirjoitti:

Tiistaina sitten tavattiin Aatsingin kanssa kansalaisopistolla ja keskusteltiin eri vaihtoehdoista lähteä rakentamaan ensimmäistä nojakkia ja silloin keskustelu päätyi 2-pyöräiseen, takavetoiseen, 28" nojakkiin.

Mietiskelin asiaa viikonloppuna ja päädyin lopulta että nuo 26" renkaat saa piisata. 28" renkailla pyörästä tulee melko korkea ja se vähän hirvittää. Talviajoa ajatellen nuo 26" on varmaan hyvä kompromissi.

jviirret kirjoitti:
irakas kirjoitti:

Punaisella merkityssä taittopyörässä on kaksi rissaa rinnakkain yhteisessä akselissa.

Kun suunnitelmat on tuossa vaiheessa ja suunnittelijalla vapaat kädet, niin miksi ihmeessä takavetoiseen pitää laittaa ketjun vetopuolelle rissa??? Kammet 5cm ylemmäs ja selviää ilmankin.

Jukka

Joo, varmaan riittää yksi rissa. Kattelin tuossa Metabiken sivuja ja niissä näytti olevan näppärästi toteutettu tuo rissa, jos vaikka sellasta yrittäs tuohon omatekeleeseen. Laitan tuonne rakentelupuolelle jonkinlaisen ketjun kun valinta on nyt saatu tehtyä.

Avatar
irakas
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3850
Liittynyt: 26 Touko 2008, 17:19
Paikkakunta: Vaajakoski

Re: fwd mbb talviajossa...

Viesti Kirjoittaja irakas »

Jos tarkoitat tätä mallia:

Kuva
Niin onhan siinä kaksi taittopyörää rinnakkain!

Sakari
You were born an original.
Don´t die a copy!
John Mason

http://www.flickr.com/photos/saholm/ ja http://www.flickr.com/photos/15504224@N07/ SH26

Avatar
mhelander
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3772
Liittynyt: 20 Syys 2010, 22:55
Paikkakunta: Oulu

Re: fwd mbb talviajossa...

Viesti Kirjoittaja mhelander »

irakas kirjoitti:

Jos tarkoitat tätä mallia:

Kuva
Niin onhan siinä kaksi taittopyörää rinnakkain!

Itse asiassa rissa on yhtä palikkaa, muovia ja siinä on urat ketjulle molempiin suuntiin. Uran pohjalla on ketjun linkeille tasainen harjanne ja sen sivuilla kaksi paksuhkoa O-rengasta. Onneksi MP:ssä on lähes suora vetopuolen ketjulinja (mun mitoilla), muuten tuo rissa olis ollu kaput jo ekana kesänä. Nyt se on vaan melko surkee kun nuo O-renkaat ei kestä ketjuöljyjä.

-Mika

Käytössä: omavalmisteet Evo off-roader @ 2015 & Vendetta kopio @ 2012, tehtaalta M5 CrMo Lowracer @ 2010
Myydyt: Proto off-roader omavalmiste @ 2012-2016, MetaPhysic (26"/29er & 700c) @ 2011-2017.

Avatar
irakas
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3850
Liittynyt: 26 Touko 2008, 17:19
Paikkakunta: Vaajakoski

Re: fwd mbb talviajossa...

Viesti Kirjoittaja irakas »

mhelander kirjoitti:
irakas kirjoitti:

Jos tarkoitat tätä mallia:

Kuva
Niin onhan siinä kaksi taittopyörää rinnakkain!

Itse asiassa rissa on yhtä palikkaa, muovia ja siinä on urat ketjulle molempiin suuntiin. Uran pohjalla on ketjun linkeille tasainen harjanne ja sen sivuilla kaksi paksuhkoa O-rengasta. Onneksi MP:ssä on lähes suora vetopuolen ketjulinja (mun mitoilla), muuten tuo rissa olis ollu kaput jo ekana kesänä. Nyt se on vaan melko surkee kun nuo O-renkaat ei kestä ketjuöljyjä.

Eikö tuohonkin kannattaisi laittaa kaksi erillistä taittopyörää samalle akselille? :roll:

Sakari
You were born an original.
Don´t die a copy!
John Mason

http://www.flickr.com/photos/saholm/ ja http://www.flickr.com/photos/15504224@N07/ SH26

Avatar
mhelander
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3772
Liittynyt: 20 Syys 2010, 22:55
Paikkakunta: Oulu

Re: fwd mbb talviajossa...

Viesti Kirjoittaja mhelander »

irakas kirjoitti:
mhelander kirjoitti:

Itse asiassa rissa on yhtä palikkaa, muovia ja siinä on urat ketjulle molempiin suuntiin. Uran pohjalla on ketjun linkeille tasainen harjanne ja sen sivuilla kaksi paksuhkoa O-rengasta. Onneksi MP:ssä on lähes suora vetopuolen ketjulinja (mun mitoilla), muuten tuo rissa olis ollu kaput jo ekana kesänä. Nyt se on vaan melko surkee kun nuo O-renkaat ei kestä ketjuöljyjä.

Eikö tuohonkin kannattaisi laittaa kaksi erillistä taittopyörää samalle akselille? :roll:

Juu. Oli tarkoitus laittaa pari Syvärin rullaa rinnakkain mutta koska niissä on piikki pari liikaa ja näin halkaisija on liian suuri niin ei mahdu heittämällä penkin alle.

Taidan seuraavaksi kokeilla kahta Optiman rullaa jotka löytyy lowracerista ja maastonojakista. Ne ovat myös kapeampia ja näin sopinevat paremmin rinnakkain ja penkin alle.

Joskus olikin juttua että olen kysellyt noita rullia myös muilta valmistajilta. Keneltäkään ei ole löytynyt järkevää vaihtoehtoa, ei teknisesti tai hinnaltaan. Ja kun nykyinen joten kuten pelittää ei ole tullut vielä aloitettua säätämistä.

-Mika

Käytössä: omavalmisteet Evo off-roader @ 2015 & Vendetta kopio @ 2012, tehtaalta M5 CrMo Lowracer @ 2010
Myydyt: Proto off-roader omavalmiste @ 2012-2016, MetaPhysic (26"/29er & 700c) @ 2011-2017.

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13801
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: fwd mbb talviajossa...

Viesti Kirjoittaja jori »

irakas kirjoitti:
mhelander kirjoitti:
irakas kirjoitti:

Jos tarkoitat tätä mallia:

Kuva
Niin onhan siinä kaksi taittopyörää rinnakkain!

Itse asiassa rissa on yhtä palikkaa, muovia ja siinä on urat ketjulle molempiin suuntiin. Uran pohjalla on ketjun linkeille tasainen harjanne ja sen sivuilla kaksi paksuhkoa O-rengasta. Onneksi MP:ssä on lähes suora vetopuolen ketjulinja (mun mitoilla), muuten tuo rissa olis ollu kaput jo ekana kesänä. Nyt se on vaan melko surkee kun nuo O-renkaat ei kestä ketjuöljyjä.

Eikö tuohonkin kannattaisi laittaa kaksi erillistä taittopyörää samalle akselille? :roll:

Mihin tarvitaan kahta rullaa. Jollei ole taittopyörällä ole haamastuksia tai ei ole etuvaihtajaa, ei kahdelle rullalle ole mitään tarvetta.

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Avatar
irakas
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3850
Liittynyt: 26 Touko 2008, 17:19
Paikkakunta: Vaajakoski

Re: fwd mbb talviajossa...

Viesti Kirjoittaja irakas »

jori kirjoitti:
irakas kirjoitti:
mhelander kirjoitti:
irakas kirjoitti:

Jos tarkoitat tätä mallia:

Kuva
Niin onhan siinä kaksi taittopyörää rinnakkain!

Itse asiassa rissa on yhtä palikkaa, muovia ja siinä on urat ketjulle molempiin suuntiin. Uran pohjalla on ketjun linkeille tasainen harjanne ja sen sivuilla kaksi paksuhkoa O-rengasta. Onneksi MP:ssä on lähes suora vetopuolen ketjulinja (mun mitoilla), muuten tuo rissa olis ollu kaput jo ekana kesänä. Nyt se on vaan melko surkee kun nuo O-renkaat ei kestä ketjuöljyjä.

Eikö tuohonkin kannattaisi laittaa kaksi erillistä taittopyörää samalle akselille? :roll:

Mihin tarvitaan kahta rullaa. Jollei ole taittopyörällä ole haamastuksia tai ei ole etuvaihtajaa, ei kahdelle rullalle ole mitään tarvetta.

Jos on yksi taittopyörä, jonka samassa urassa yläpuolelta kulkee paluuketju ja alapuolelta vetävä ketju, hankaavat ketjut risteyskohdissa toisiaan vasten. :roll:

Sakari
You were born an original.
Don´t die a copy!
John Mason

http://www.flickr.com/photos/saholm/ ja http://www.flickr.com/photos/15504224@N07/ SH26

Avatar
PW
KOM
Viestit: 17770
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: fwd mbb talviajossa...

Viesti Kirjoittaja PW »

MBB:ssä ei tartte YHTÄÄÄN rullaa :wink: menkää muihin ketjuihin rullinenne :mrgreen:

Petri

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

Avatar
irakas
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3850
Liittynyt: 26 Touko 2008, 17:19
Paikkakunta: Vaajakoski

Re: fwd mbb talviajossa...

Viesti Kirjoittaja irakas »

PW kirjoitti:

MBB:ssä ei tartte YHTÄÄÄN rullaa :wink: menkää muihin ketjuihin rullinenne :mrgreen:

Petri

Mutta MBB:llä joutuu kiduttamaan itseään ainakin 500 km ennen kuin ajo lähtee sujumaan. :evil:

Sakari
You were born an original.
Don´t die a copy!
John Mason

http://www.flickr.com/photos/saholm/ ja http://www.flickr.com/photos/15504224@N07/ SH26

Avatar
mhelander
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3772
Liittynyt: 20 Syys 2010, 22:55
Paikkakunta: Oulu

Re: fwd mbb talviajossa...

Viesti Kirjoittaja mhelander »

irakas kirjoitti:
PW kirjoitti:

MBB:ssä ei tartte YHTÄÄÄN rullaa :wink: menkää muihin ketjuihin rullinenne :mrgreen:

Petri

Mutta MBB:llä joutuu kiduttamaan itseään ainakin 500 km ennen kuin ajo lähtee sujumaan. :evil:

Joo ei tartte rullia. Ajamaan voi oppia jopa alle 300 kilsan, sitte saa jännittää pysyykö kasassa, kun ei ole noita pitkiä ketjuja ja rullia syömässä tehoja... :D

-Mika

Käytössä: omavalmisteet Evo off-roader @ 2015 & Vendetta kopio @ 2012, tehtaalta M5 CrMo Lowracer @ 2010
Myydyt: Proto off-roader omavalmiste @ 2012-2016, MetaPhysic (26"/29er & 700c) @ 2011-2017.

kuparinen
Sisällöntuottajakokelas
Viestit: 427
Liittynyt: 12 Tammi 2010, 22:23
Paikkakunta: Viiala/Akaa

Re: fwd mbb talviajossa...

Viesti Kirjoittaja kuparinen »

irakas kirjoitti:

Mutta MBB:llä joutuu kiduttamaan itseään ainakin 500 km ennen kuin ajo lähtee sujumaan. :evil:

Vielä on matkaa Airbike-kloonillakin... :(

Avatar
PW
KOM
Viestit: 17770
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: fwd mbb talviajossa...

Viesti Kirjoittaja PW »

irakas kirjoitti:
PW kirjoitti:

MBB:ssä ei tartte YHTÄÄÄN rullaa :wink: menkää muihin ketjuihin rullinenne :mrgreen:

Petri

Mutta MBB:llä joutuu kiduttamaan itseään ainakin 500 km ennen kuin ajo lähtee sujumaan. :evil:

Sakari pääsi taas otsikon mukaiseen aiheeseen :wink: anteeksi mutt huvittaa tää vaikea oppia, miekin opin vaikka oon liian vanha :wink: ei menny 500 km - toki joka ajokerta voi oppia jotain uutta mutt liikenteeseen lähdin ennenku pyörä oli kunnolla ajokunnossa eli heti.
MBB pyöriäkin on tietyst erilaisia - pythoni on vaikee oppia, kuulemma menee 1000km ennenku tulee oivallus jos. Flevo saattaa olla helpompi ja Airbike, miun kokemuksen mukaan vielä helpompi. Cruzbike tyyppiset ei juuri norminojakista poikkee ajonoppimisajan suhteen.
Seuraavaksi pitäss saada pythoni kasaan ett vois oppia jotain semmosta uutta jota kaikki nuoretkaan ei osaa :wink:

Petri

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: fwd mbb talviajossa...

Viesti Kirjoittaja jviirret »

irakas kirjoitti:

Mutta MBB:llä joutuu kiduttamaan itseään ainakin 500 km ennen kuin ajo lähtee sujumaan. :evil:

Sehän on sitten ainakin 100kertaa hankalempaa kuin yksipyöräisellä :shock: Sen oppii muutaman kilometrin harjoittelulla :lol:
Missä vaiheessa uuden oppimisesta tulee vastenmielistä?

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Vastaa Viestiin