fwd mbb talviajossa...

Täällä voit keskustella eri pyörämalleista tai kysyä vaikka neuvoa, jos valinta tuottaa vaikeuksia.
Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: fwd mbb talviajossa...

Viesti Kirjoittaja jviirret »

a_aatsinki kirjoitti:

Ilmoittauduin kurssille jo keskiviikkona ja olen nyt huovannut ees taas että perunko ilmoittautumisen vai en. Hitsaustaidoista mun kohdalla ei voi puhua ja nojakeistakin tiedot on vajavaiset, mutta jos kurssille on kokeneita nojapyörärakentajia tulossa niin taitaa vaakakuppi kallistua rakentamisen puolelle. :)

Hitsaustaitohan tuolla opetetaan ja sen lisäksi et tarvitse kuin hyvän suunnitelman. Katselet netistä tehdas pyörien ja omavalmisteiden kuvia. Tee jäykkä niin on paljon helpompi ja suunnittele ketjulinja ettei tarvi kasatessa enää alaa mitään turhia ohjureita äpöstämään. Penkki ja sen kiinnityksen kannattaa myös suunnitella hyvissä ajoin, omissa projekteissa oli aluksi se vika että tämä vaihe jäi liian myöhäiseen vaiheeseen.

Jukka

Lainaus korjattu, msk

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Avatar
PW
KOM
Viestit: 17771
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: fwd mbb talviajossa...

Viesti Kirjoittaja PW »

a_aatsinki kirjoitti:
irakas kirjoitti:

Olen nyt viettämässä viimeistä lomaviikkoa Etelä-Karjalassa, että tämän päivän tapaamisen en nyt pääse.
OT: näin viime yönä jo uniakin nojakilla ajamisesta, joten taitaa olla aika kova nojakki kuume päällänsä :D

Etelä-Karjalassakin (Imatralla) on mahollisuus kokeilla omatekosta/-tekosia nojakkeja jos tauti on pahassa vaiheessa, ei se sitä kuumetta laske :wink: Yks lowracer, MBB - vähän keskentekonen ja kolmipyöränkin saa nopeesti ajokuntoon jos kiinnostaa.

Petri

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

Avatar
irakas
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3850
Liittynyt: 26 Touko 2008, 17:19
Paikkakunta: Vaajakoski

Re: fwd mbb talviajossa...

Viesti Kirjoittaja irakas »

a_aatsinki kirjoitti:
irakas kirjoitti:

Jos on kiinnostusta kokeilemaan, niin tervetuloa vaan Vaajakoskella käymään ja koeajamaan! Valitettavasti siinä on 406 kiekot, jotka eivät ole kovin sopivat talvikeleille.

Tervetuloa myös huomenna Kirkkopuiston kahviolle klo 13, jonne toivottavasti mahdollisimman moni Jyvässeudun nojailija saapuu paikalle! Itse tulen sinne trike SH22:lla, jota voisit myös kokeilla ja joka on minun mielestä aika hyvä talviajokki.

Ehdottomasti haluan tulla kokeilemaan SH20:tä Vaajakoskelle. Olen nyt viettämässä viimeistä lomaviikkoa Etelä-Karjalassa, että tämän päivän tapaamisen en nyt pääse. Pitää katella ensi viikolla sitten.

irakas kirjoitti:

Ja ehdottomasti olet kovasti tervetullut tiistaisin klo 18-20 Metallityöt-kurssille Vaajakummun koululle, jossa voi työstää ja hitsata nojapyöriä. Siellä olen minä ja Nojanalle hitsanneet nojapyörien runkoja. Siellä on ollut jopa pulaa osanottajista, ja kurssin lopettamisestakin sen vuoksi on puhuttu. Ilmoittautuminen on jo alkanut, ja se tapahtuu netin kautta osoitteesta: https://www.opistopalvelut.fi/jyvaskyla/search.asp. Metallityöt kurssin numero ja hakusana on: 1198116

Ilmoittauduin kurssille jo keskiviikkona ja olen nyt huovannut ees taas että perunko ilmoittautumisen vai en. Hitsaustaidoista mun kohdalla ei voi puhua ja nojakeistakin tiedot on vajavaiset, mutta jos kurssille on kokeneita nojapyörärakentajia tulossa niin taitaa vaakakuppi kallistua rakentamisen puolelle. :)

OT: näin viime yönä jo uniakin nojakilla ajamisesta, joten taitaa olla aika kova nojakki kuume päällänsä :D

Ei kannata olla ollenkaan huolissaan, jos ei ole hitsaustaitoja. En minäkään ollut koskaan hitsannut, kun menin ensi kertaa kurssille. Ei minun aikana kouluissa ollut hitsauslaitteita. Kyllä kurssilla Api opettaa kädestä pitäen. :mrgreen:

Ja tervetuloa tosiaan Vaajakoskelle koeajamaan. Lähetellään YV:tä!

Sakari
You were born an original.
Don´t die a copy!
John Mason

http://www.flickr.com/photos/saholm/ ja http://www.flickr.com/photos/15504224@N07/ SH26

a_aatsinki
Viestit: 27
Liittynyt: 20 Elo 2013, 22:42
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: fwd mbb talviajossa...

Viesti Kirjoittaja a_aatsinki »

irakas kirjoitti:

Ei kannata olla ollenkaan huolissaan, jos ei ole hitsaustaitoja. En minäkään ollut koskaan hitsannut, kun menin ensi kertaa kurssille. Ei minun aikana kouluissa ollut hitsauslaitteita.

jviirret kirjoitti:
a_aatsinki kirjoitti:

Ilmoittauduin kurssille jo keskiviikkona ja olen nyt huovannut ees taas että perunko ilmoittautumisen vai en. Hitsaustaidoista mun kohdalla ei voi puhua ja nojakeistakin tiedot on vajavaiset, mutta jos kurssille on kokeneita nojapyörärakentajia tulossa niin taitaa vaakakuppi kallistua rakentamisen puolelle. :)

Hitsaustaitohan tuolla opetetaan ja sen lisäksi et tarvitse kuin hyvän suunnitelman. Katselet netistä tehdas pyörien ja omavalmisteiden kuvia. Tee jäykkä niin on paljon helpompi ja suunnittele ketjulinja ettei tarvi kasatessa enää alaa mitään turhia ohjureita äpöstämään. Penkki ja sen kiinnityksen kannattaa myös suunnitella hyvissä ajoin, omissa projekteissa oli aluksi se vika että tämä vaihe jäi liian myöhäiseen vaiheeseen.

Hyvä tietää, että joku muukin on lähtenyt ihan nollista, kaipa tuon pyörän hitsaaminen sitten tosiaan onnistuu. Nyt ei muuta kuin suunnitelmaa miettimään...

Avatar
PW
KOM
Viestit: 17771
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: fwd mbb talviajossa...

Viesti Kirjoittaja PW »

Kiitos Aatsingille käynnistä, koeajettiin etuvetopyöriä. Lowracer ja kääntyväkeskiöinen, molempien ajo alko sujua tosi nopeesti. Ei kuulemma helpottanu tautia ;)
Yritin opastaa nojapyörärakentamisen alkeita, rohfessoorit Irakas ja Nojanalle jatkakoot nojakkiyliopistlssa ;)
En kauhiasti torpannu mbb:n talviajo-ominaisuuksiakaan, ei tiedä jos ei kokeile. Tuota omaa en saanu eilen hiekalla sutimaan mutt varmaan sekin paikka tulee.

Petri

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

Avatar
mhelander
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3772
Liittynyt: 20 Syys 2010, 22:55
Paikkakunta: Oulu

Re: fwd mbb talviajossa...

Viesti Kirjoittaja mhelander »

PW kirjoitti:

En kauhiasti torpannu mbb:n talviajo-ominaisuuksiakaan, ei tiedä jos ei kokeile. Tuota omaa en saanu eilen hiekalla sutimaan mutt varmaan sekin paikka tulee.

Se suurin ongelma tulee siitä että kun liukkaalla pinnalla ohjaava pyörä suttaa niin on vaikeuksia luvassa. Etenkin kun kammet kääntyy pyörän mukana...

Silti sanoisin että voi se toimia ihan hyvinkin vähemmän mäkisessä maastossa kunhan alla on riittävän karkeat renkaat. Eikä penkin nojakulma ole ihan selällään että ehtii kuski reagoimaan tai laittamaan jalkaa maahan jos koko värkki lähtee liukuun.

-Mika

Käytössä: omavalmisteet Evo off-roader @ 2015 & Vendetta kopio @ 2012, tehtaalta M5 CrMo Lowracer @ 2010
Myydyt: Proto off-roader omavalmiste @ 2012-2016, MetaPhysic (26"/29er & 700c) @ 2011-2017.

Avatar
PW
KOM
Viestit: 17771
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: fwd mbb talviajossa...

Viesti Kirjoittaja PW »

mhelander kirjoitti:
PW kirjoitti:

En kauhiasti torpannu mbb:n talviajo-ominaisuuksiakaan, ei tiedä jos ei kokeile. Tuota omaa en saanu eilen hiekalla sutimaan mutt varmaan sekin paikka tulee.

Se suurin ongelma tulee siitä että kun liukkaalla pinnalla ohjaava pyörä suttaa niin on vaikeuksia luvassa. Etenkin kun kammet kääntyy pyörän mukana...

Silti sanoisin että voi se toimia ihan hyvinkin vähemmän mäkisessä maastossa kunhan alla on riittävän karkeat renkaat. Eikä penkin nojakulma ole ihan selällään että ehtii kuski reagoimaan tai laittamaan jalkaa maahan jos koko värkki lähtee liukuun.

Oli siitä puhetta ett kannattas olla semonen penkki minkä voi nostaa myös pystympään.

Petri

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

a_aatsinki
Viestit: 27
Liittynyt: 20 Elo 2013, 22:42
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: fwd mbb talviajossa...

Viesti Kirjoittaja a_aatsinki »

PW kirjoitti:

Kiitos Aatsingille käynnistä, koeajettiin etuvetopyöriä. Lowracer ja kääntyväkeskiöinen, molempien ajo alko sujua tosi nopeesti. Ei kuulemma helpottanu tautia ;)
Yritin opastaa nojapyörärakentamisen alkeita, rohfessoorit Irakas ja Nojanalle jatkakoot nojakkiyliopistlssa ;)
En kauhiasti torpannu mbb:n talviajo-ominaisuuksiakaan, ei tiedä jos ei kokeile. Tuota omaa en saanu eilen hiekalla sutimaan mutt varmaan sekin paikka tulee.

Petri

Kiitos itelles! :) Kyllä ensimmäiset ajatukset kun lähdin pyörää koittamaan oli, että en tuu kestämään pystyssä, mutta ihmeesti se siitä alko sujumaan ku vaan uskalti kokeilla uudelleen. Hidas vauhti tuntu olevan molemmissa pyörissä vaikeeta, varmaan paranee harjoittelun myötä...

PW kirjoitti:
mhelander kirjoitti:
PW kirjoitti:

En kauhiasti torpannu mbb:n talviajo-ominaisuuksiakaan, ei tiedä jos ei kokeile. Tuota omaa en saanu eilen hiekalla sutimaan mutt varmaan sekin paikka tulee.

Se suurin ongelma tulee siitä että kun liukkaalla pinnalla ohjaava pyörä suttaa niin on vaikeuksia luvassa. Etenkin kun kammet kääntyy pyörän mukana...

Silti sanoisin että voi se toimia ihan hyvinkin vähemmän mäkisessä maastossa kunhan alla on riittävän karkeat renkaat. Eikä penkin nojakulma ole ihan selällään että ehtii kuski reagoimaan tai laittamaan jalkaa maahan jos koko värkki lähtee liukuun.

Oli siitä puhetta ett kannattas olla semonen penkki minkä voi nostaa myös pystympään.

Oon tässä nyt pyöritelly päässäni, että rupeisinko kokeilumielessä rakentelemaan talviajoon soveltuvaa mbb:tä. Just niinku Petrikin sano, hankalahan se on tarkalleen tietää miten mbb toimii lumessa jos ei kokeile. Laittais sellaset haarukat, että sopii leveämpikin pyörä, painopiste etupyörän päälle ja penkki suht pystyyn. Pitää laittaa viestiä tuonne rakentelupuolelle, jos saan tässä jonkunlaisen suunnitelman tehtyä.

Avatar
PW
KOM
Viestit: 17771
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: fwd mbb talviajossa...

Viesti Kirjoittaja PW »

Kävin äsken Vuoksen lenkin ja ajoin aika jyrkän hiekkapintasen polunpätkän, enkä saanu siinäkään sutimaan. Lowracerilla ei oo tullu mieleenkän tuolle polulle yrittää.

Petri

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

kuparinen
Sisällöntuottajakokelas
Viestit: 427
Liittynyt: 12 Tammi 2010, 22:23
Paikkakunta: Viiala/Akaa

Re: fwd mbb talviajossa...

Viesti Kirjoittaja kuparinen »

Ainakin Airbike-kloonini perusteella en usko MBB:n pärjäävän talvella. Startti paikalta pieneen ylämäkeen hiekkatiellä saa vetävän etupyörän sutimaan. No, renkaina on leveät ja sileät 50-559 Kojakit...

Avatar
irakas
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3850
Liittynyt: 26 Touko 2008, 17:19
Paikkakunta: Vaajakoski

Re: fwd mbb talviajossa...

Viesti Kirjoittaja irakas »

Tiistaina sitten tavattiin Aatsingin kanssa kansalaisopistolla ja keskusteltiin eri vaihtoehdoista lähteä rakentamaan ensimmäistä nojakkia ja silloin keskustelu päätyi 2-pyöräiseen, takavetoiseen, 28" nojakkiin.

Mielestäni Pastorin Kuudee voisi olla hyvä lähtökohta:

Kuudee.1.png

Tein kuvaan ehdotuksen ketjuvienneistä. Punaisella merkityssä taittopyörässä on kaksi rissaa rinnakkain yhteisessä akselissa.

Pastori vieraili tänään Vaajakoskella ja oli pystynyt sijoittamaan Kuudeensa päältäpäin kovin lyhyen näköiseen Toyota Yarikseensa. Piti oikein läheltä mennä katsomaan, miten se on mahdollista. :shock:
Mutta onhan Pastori onnistunut tekemään Kuudeensa tosi lyhyeksi. :mrgreen:

Sakari
You were born an original.
Don´t die a copy!
John Mason

http://www.flickr.com/photos/saholm/ ja http://www.flickr.com/photos/15504224@N07/ SH26

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: fwd mbb talviajossa...

Viesti Kirjoittaja jviirret »

irakas kirjoitti:

Punaisella merkityssä taittopyörässä on kaksi rissaa rinnakkain yhteisessä akselissa.

Kun suunnitelmat on tuossa vaiheessa ja suunnittelijalla vapaat kädet, niin miksi ihmeessä takavetoiseen pitää laittaa ketjun vetopuolelle rissa??? Kammet 5cm ylemmäs ja selviää ilmankin.

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Avatar
irakas
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3850
Liittynyt: 26 Touko 2008, 17:19
Paikkakunta: Vaajakoski

Re: fwd mbb talviajossa...

Viesti Kirjoittaja irakas »

jviirret kirjoitti:
irakas kirjoitti:

Punaisella merkityssä taittopyörässä on kaksi rissaa rinnakkain yhteisessä akselissa.

Kun suunnitelmat on tuossa vaiheessa ja suunnittelijalla vapaat kädet, niin miksi ihmeessä takavetoiseen pitää laittaa ketjun vetopuolelle rissa??? Kammet 5cm ylemmäs ja selviää ilmankin.

Jukka

Ilman muuta, oikein hyvä ehdotus! Silloin saadaan myös vääntiö kauemmaksi etukiekosta jolloin kantapäät eivät osu siihen niin helposti etupyörää kääntäessä.

Sakari
You were born an original.
Don´t die a copy!
John Mason

http://www.flickr.com/photos/saholm/ ja http://www.flickr.com/photos/15504224@N07/ SH26

Puusilmä
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 662
Liittynyt: 12 Elo 2008, 07:34

Lisää vettä myllyyn

Viesti Kirjoittaja Puusilmä »

Tilasin aikanaan RANS HammerTruckkini tältä kaverilta ja nyt hän on kehitellyt jotain varsin mielenkiintoista. Tässä värkissä yhdistyisi Rukin kuljetuskapasiteetti, Kettwieselin mukava ajoasento, Rukin isommat paremmin rullaavat renkaat ja Kettwieselin parempi aerodynamiikka. Lisäksi tulisi lyhyt ketju ja simppeli huollettavuus. Menetyksenä olisi ohjattavuus kaupunkiajossa.

Kuva

http://spincyclz.com/bikes-from/spin-designz

Mitäs sanotte? Pitääkö laittaa Kettwiesel myyntiin ja CruzXtracycleBike tilaukseen?

Mielestäni CruzBiken tämän mallin painopiste on varsin edessä, eli ei ehkä sudi niin herkästi kuin kilpamallit?

Avatar
Wacky
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3846
Liittynyt: 14 Heinä 2010, 12:38
Paikkakunta: Helsinki, Vesala

Re: fwd mbb talviajossa...

Viesti Kirjoittaja Wacky »

Kyllä tuossa tosiaan sutiminen jää pois kun paino on selvästi vetävällä pyörällä. En tiedä sitten miten hyvin tollaisella silti ajaa talvella, mutta eihän se selviä kuin kokeilemalla.

Vastaa Viestiin