Edullinen LWB

Täällä voit keskustella eri pyörämalleista tai kysyä vaikka neuvoa, jos valinta tuottaa vaikeuksia.
jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13804
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Viesti Kirjoittaja jori »

Jarcco kirjoitti:

Miksei muka voisi polkimia asetella mihin tahansa kohtaan ympyränkaarelle jonka säde on etupyörän säde + poljinkammenpituus + muutama sentti pelivaraa? rajoittava tekijä on vain kantapäiden osuminen maahan.

Tuolla periaatteella 26" pyörän poljinkeskiö olisi keskellä etupyörää vähintään 850mm korkeudella; turhaan, sillä lähellä ohjausakselia etupyörä ei kääntyessään leviä kampien etäisyydelle. Kampikeskiö voi lähellä ohjausakselia olla jopa lähempänä, kuin eturattaan säde. Minimi lienee etupyörän halkaisija + 50mm. Kuitenkin muualla, kuin ohjausakselin läheisyydessä pyörän säde + kammen pituus ei riitä ylä-ala-suunnassa. Kantapää ulottuu vielä lähes parikymmentä senttiä kammen pituuden jatkeeksi. Pahimmillaan siis 175+200+ pyörän kehän korkeus ao. kohdalla.

Esim 165 mm päässä ohjausakselista kääntyvä pyörä ei enää mahdu kampien väliin, vaan rengas kääntyy jalan kohdalle ja keskiön korkeutta täytyy nostaa kantapään ulottuman verran. 26" pyörällä tämä tarkoittaisi kampikeskiön korkeudeksi vähintään (säde 330m) 330+165+200+175=870mm.

Tämä on varmasti lähes kaikkiin käyttötarkoituksiin liian korkea, paitsi jos "suunnittelun tavoite on jotain muuta kuin käyttökelpoisuus."

Onpa pirun paha selittää, kun ei ole kuvaa, jolla esittää asia. Katsele kaupallisten pyörien kampikeskiön sijainteja ja mieti miksi ovat juuri siinä.

Jarcco kirjoitti:

Määrittelysi mahdollistaa että MWB voi olla pitempi kuin LWB, riippuen valituista rengaskoista. Muuten pidän mallia silti hyvänä, sillä pelkkään akseliväliin perustuvassa luokittelussa on puutteensa, esim. jos LWB:stä tekee pienennetyn lastenmallin vaikka 12/16 renkailla, olisiko se sitten SWB?

MWB voi tosiaan olla pidempi, kuin CLWB, mutta en ymmärrä, miten rengaskoko vaikuttaa asiaan.

Jori

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Viesti Kirjoittaja jviirret »

Viimeistään tämän viestin kohdalla joku vasta harrastukseen tutustunut toteaa että "Liian hankalaa". Käsitteitä, termejä, määritelmiä, vaikutuksia... on niin paljon, että ei mitään järkeä.
Miten näitä uskaltaa kukaan myyntiin koskaan ottaakkaan, jos CLWB:nä myyty osoitautuukin tarkemmin tutkittuna MWB:ksi tai polkimet etäämälle säädettynä SWB:ksi?
Ok, toivottavasti kukaan nojakkia harkitseva ei ensimmäisenä googlaa itseään tähän viestiketjuun :lol:

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Avatar
tavasti
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 2746
Liittynyt: 06 Elo 2007, 10:55
Paikkakunta: Kangasala
Viesti:

Re: Edullinen LWB

Viesti Kirjoittaja tavasti »

tavasti kirjoitti:

700E + 300E Rahti (arvaus)
Tulli ehkä 15%, 10001.151.22 = 1403 Euroa

No, kysyin mitä rahti olisi:

  • yhdelle pyörälle rahti 200$
  • 6 pyörää, rahti 750$

Pyörät on tehty taiwanissa, jos jotain kiinostaa rajusti voinee selvittää paljonko tulli on.
Arvataan 15%. Sopivasti päivän valuuttakurssi ( 0.71165)osuu niin,
että kurssi korjaa sen mitä ALV ja 15% tulli, eli dollari-euro muuntokerroin on 0.99844!

1 pyörä: 1100E
6 pyörää: 1025E/kpl

Se 500$ CGX-STARLING ei ole enää tuotannossa, joten tuo 900$ pyörä on kai halvin.

Avatar
tavasti
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 2746
Liittynyt: 06 Elo 2007, 10:55
Paikkakunta: Kangasala
Viesti:

Re: Edullinen LWB

Viesti Kirjoittaja tavasti »

tavasti kirjoitti:

Se 500$ CGX-STARLING ei ole enää tuotannossa, joten tuo 900$ pyörä on kai halvin.

No olihan siellä 700$ tää: http://www.cyclegenius.com/stx.html

Eli yksi tuollainen maksaisi 900E, 6 kpl erä 825E/kpl

Avatar
lowrides
Site Admin
Viestit: 592
Liittynyt: 22 Elo 2007, 21:26
Paikkakunta: Lontoo

Viesti Kirjoittaja lowrides »

jviirret kirjoitti:

Viimeistään tämän viestin kohdalla joku vasta harrastukseen tutustunut toteaa että "Liian hankalaa". Käsitteitä, termejä, määritelmiä, vaikutuksia... on niin paljon, että ei mitään järkeä.
Miten näitä uskaltaa kukaan myyntiin koskaan ottaakkaan, jos CLWB:nä myyty osoitautuukin tarkemmin tutkittuna MWB:ksi tai polkimet etäämälle säädettynä SWB:ksi?
Ok, toivottavasti kukaan nojakkia harkitseva ei ensimmäisenä googlaa itseään tähän viestiketjuun :lol:

Jukka

Ehkä totta, mutta kokeneelle harrastajalle tässä on paljon asiaa. Itse ainakin nautin lukemisesta. Kuuluuko tämä keskustelu tähän ketjuun? Siitä voi taas olla montaa mieltä...

...siitä tulikin mieleen pitäisikö tekniselle-höpinälle olla oma foorumi? Mitä mieltä olette?

Avatar
tavasti
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 2746
Liittynyt: 06 Elo 2007, 10:55
Paikkakunta: Kangasala
Viesti:

Viesti Kirjoittaja tavasti »

lowrides kirjoitti:
jviirret kirjoitti:

Käsitteitä, termejä, määritelmiä, vaikutuksia... on niin paljon, että ei mitään järkeä.

Ehkä totta, mutta kokeneelle harrastajalle tässä on paljon asiaa. Itse ainakin nautin lukemisesta. Kuuluuko tämä keskustelu tähän ketjuun? Siitä voi taas olla montaa mieltä...

...siitä tulikin mieleen pitäisikö tekniselle-höpinälle olla oma foorumi? Mitä mieltä olette?

Eihän tämä tähän ketjuun olisi kuulunut, mutta minkäs teet. Minusta tekniset höpinät menee sujuvasti tuonne 'yleistä nojapyöristä' alle.

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13804
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Viesti Kirjoittaja jori »

tavasti kirjoitti:

Eihän tämä tähän ketjuun olisi kuulunut, mutta minkäs teet. Minusta tekniset höpinät menee sujuvasti tuonne 'yleistä nojapyöristä' alle.

En osaa netikettiä kreivin lailla. Olisiko pitänyt vastata, että vastaan "yleistä nojapyöristä" osiossa "nojapyörämääritelmät" otsikon alla. Eikös sellaista ole vähän vaikea lukea.
Olen käsittänyt, että moderaattorit voivat siirrellä tai kopioida aiheita ja otsikosta poikenneita viestiketjun pätkiä toisaalle. Olisiko tässä nyt aihetta siirtää nuo määrittelyhöpinät pois täältä, ettei vasta-alkajat pelästy?

Jälkikäteen ryhmittely helpottaa uudelleen löytämistä, kun aikaa on kulunut vähää enemmän. Lisäksi satunnainen vierailija saa tästä irti enemmän, kun ryhmittely on loogista. :)
Se on kuitenkin työtä, joka jonkun olisi tehtävä. :(
Jos taas keskustelussa varotaan liikaa sivupoikkeamia, kärsii keskustelumaisuus ja tulos on kokouspöytäkirjaa. :(
Mitenkäs toimitaan vastedes?

Tämäkin olisi tietysti pitänyt laittaa "yleistä lowride.infosta" alle . :)
Jori

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Viesti Kirjoittaja jviirret »

Minusta on hyvä että keskustelu rönsyilee ja sen annetaan rönsyillä. Mutta kun viimeisin viesti ketjuun alkaa olla viikon ikäinen, voisi rönsyilyn siirtää paremmin kuvaavan otsikon alle. Tämä tietää ylimääräistä työtä moderaattoreille, mutta nykyisellä viestimäärällä ei kuitenkaan ole kovin kauheasti aikaa vievä homma?

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Avatar
tavasti
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 2746
Liittynyt: 06 Elo 2007, 10:55
Paikkakunta: Kangasala
Viesti:

Viesti Kirjoittaja tavasti »

jviirret kirjoitti:

Minusta on hyvä että keskustelu rönsyilee ja sen annetaan rönsyillä.

Väkisinhän keskustelu rönsyilee, ja toisinaan aihe vaihtuu.
Web-forumilla ei taida onnistua kesken ketjun vaihtaa otsikkoa niin että vaihdettua otsikkoa näkyisi erillisenä tuolla listassa.
Keskustelu on yksi pitkä pötkö, eikä puu kuten se oikeasti on.
Vastaus menee forumeissa koko ketjun perään, eikä sen viestin perään johon vastataan.

jviirret kirjoitti:

Mutta kun viimeisin viesti ketjuun alkaa olla viikon ikäinen, voisi rönsyilyn siirtää paremmin kuvaavan otsikon alle.

Esimerkiksi tässä ketjussa on ainakin kolme aihetta: ne LWB-pyörät, nojakkityypit, ja sitten vielä tämä meta-keskustelu keskustelusta.
Mikä näistä on se varsinainen?

Siirtelyä pitäisi tehdä postitus kerrallaan, tai aina edes se ei riitä, samassa 'puheenvuorossa' voi olla useampaa asiaa.
Ja kaiken kaikkiaan, tuskin löytyy sellaista ylläpiäjää jolla on aikaa ja intoa muiden höpinöiden luokitteluun ja arkistointiin,
paljon miellyttävämpää kirjoittaa itse asiallinen artikkeli jossa kerrotaan tiivisti itse asia.

Pitää vaan hyväksyä, että web forum ei vaan ole työkalu joka tuottaa mitään helposti luettavaa dokumenttia.
Web-forum toimii hyvin yksinkertaisille kysymyksille, joihin tulee muutama vastaus.
Suurempi määrä vastauksia vastauksiin, ja muu keskustelun rönsyily tekee jälkikäteen lukemisesta tuskallista,
etenkin jos olet kiinostunut vain jostain osasta keskustelua.
Perinteiset newssit toimivat paremmin siinä, että otsikko vaihtuu,
ja keskustelun pystyy näkemään puuna.

Ainoa mikä auttaa on kurinalaiset keskustelijat, jotka aloittavat uuden ketjun aiheen vaihtuessa.
En voi väittää edes itse toimineeni niin :-(

Kunnollista luettavaa voitaisiin ehkä saada jos forumin kaverina olisi wiki.
Sinne voisi laittaa kattavampia pläjäyksiä, ja ylläpitäjä/joku muu innokas voisi koostaa sinne yhteenvetoja mielenkiintoisista keskusteluista.

Jarcco
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 2029
Liittynyt: 05 Syys 2006, 17:06
Paikkakunta: Hamina
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Jarcco »

Palataanpa vielä varsinaiseen aiheeseen, Azub tekee lisenssillä, tai ainakin myy Sun EZ-1 CLWB nojakkia ilmeisesti kotimaan (Tsekin) markkinoille aika kohtuuhintaan, 16990 paikallista rahaa joka on 618 euroa.
http://www.azub.cz/cz/lehokola/easy.php
Kuva
Luulisi tälle löytyvän ostajia jos hinta ei paljon tuosta nousisi maahantuotuna?

Vastaa Viestiin