Keskikorkuinen jousitettu?

Täällä voit keskustella eri pyörämalleista tai kysyä vaikka neuvoa, jos valinta tuottaa vaikeuksia.
A6
Viestit: 9
Liittynyt: 25 Touko 2012, 21:30

Keskikorkuinen jousitettu?

Viesti Kirjoittaja A6 »

Olen tässä nyt ajellut runsaan vuoden tuolla omavalmisteisella tadpolella. Ihan kiva varsinkin lukkopolkimilla. Nyt kuitenkin haluan jonkin toisentyyppisen menopelin.

Tyypillinen ajomatkani koostuu monenlaisista alustoista, tuolla matalalla trikellä ei pääse optimaalista reittiä vaikkakin suurin osa matkasta on asfalttia, pyörätietä ja katuja. Ongelmaksi koituu kuitenkin ne epätasaiset pätkät, kuoppaiset hiekkatiet ja kurapolut joissa rynkytys irroittaa paikat hampaista ja kipeyttää selän. Olen kokeillut paksumpia gummeja ja matalampia paineita mutta se taas syö vauhtia eikä auta riittävästi kuitenkaan. Suurin ongelma on kuitenkin rotvallinreunat, varsinkin erään hyvän alamäen alla kun pitää vauhti pysäyttää melkein nolliin ettei rysähdä niin maan perusteellisesti. Maastopystärillä (jäykkärunkoinen) näitä ongelmia ei ole :(
Tähän lisäksi kuraloskamoskan lentäminen huonolla kelillä sekä huono kääntösäde, huono näkyvyys & näkeminen kaupunkiajossa että ajoneuvon leveys ja 20kg paino lisäävät miinuspuolia. Mutta onhan se coolin näköinen peli ja pysyy pystyssä liukkailla :D

Olenkin siis miettynyt korvaajaksi jotain jousitettua kaksipyöräistä mutta en halua että se on niin korkea kuin useimmat tälläiset tuntuvat olevan... mitään vinkkejä tämän suhteen? Rakennan tietysti itse mutta jos löytyisi jotain hyviä esikuvia, kaupallisia tai omatekoisia?

Avatar
janx
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 4624
Liittynyt: 24 Elo 2008, 11:33
Paikkakunta: Pohjois-Helsinki
Viesti:

Re: Keskikorkuinen jousitettu?

Viesti Kirjoittaja janx »

Tässä on yks aika näppärä haku kaupallisten esimerkkien hakemiseen: http://www.recumbents.com/recumbents.asp

OT: Näköjään muillakin Nomad-nimisiä malleja: http://www.steintrikes.com/trike/nomad.php ja http://www.miragebikes.com/nomad

Lisätty: Itse aikoinaan meinasin ruveta rakentamaan Azub Bufo:a. Siinä mielestäni korkeus, itsevalmistamisen hankaluus, koko ja ketjulinja ovat aika hyvässä kompromississä keskenään. Lisäksi on hyviä sivukuvia tarjolla mittasuhteiden kopioimiseen. :)
Kuva

"The haters gonna hate and the lovers gonna love. I just lean back and ride." -janx (Kotisivut)
CLWB2008c (09-12), Nazca ePaseo (06/12-), 20/26 SWB Fenix (08/17-) & Spectri (03/19-)
Keskustelukanavat - #recumbents:matrix.org ja #nojapyorat:matrix.org

Avatar
Wacky
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3846
Liittynyt: 14 Heinä 2010, 12:38
Paikkakunta: Helsinki, Vesala

Re: Keskikorkuinen jousitettu?

Viesti Kirjoittaja Wacky »

Jos meinaa bufon tyyppisen tehdä niin sitten kannattaa tehdä se selvästi lyhyemmällä takahaarukalla koska talvella se ei toimi sen vakio takahaarukan kanssa kovinkaan hyvin.

Avatar
MikaL
Sisällöntuottajakokelas
Viestit: 434
Liittynyt: 18 Helmi 2012, 12:44

Re: Keskikorkuinen jousitettu?

Viesti Kirjoittaja MikaL »

Rotvallin reunoja vastaan parhaiten toimii isompi rengaskoko. Jos saa 559 renkaat mahtumaan, niin on jo aika paljon tasaisempaa. Samalla tietysti tulee sitä korkeutta, mitä piti välttää. Kompromissejä joutuu tekemään.

MetaPhrastic 2012

A6
Viestit: 9
Liittynyt: 25 Touko 2012, 21:30

Re: Keskikorkuinen jousitettu?

Viesti Kirjoittaja A6 »

Kompromisseja joutuu tosiaan tekemään. Tuo Bufo on näppärän näköinen värkki, mutta en saa putkea mutkalle enkä viitsi kulmikasta lähteä hitsailemaan. Samoin pyörien koko ei ole paras mahdollinen eikä minulla ole 20" joustohaarukkaa... Tätä pähkittyäni olen tullut siihen tulokseen että voisi kokeilla lwb:tä. Mitäs haittapuolia niissä on? Pituus tietenkin tuo suuren kääntösäteen, mutta muuta? Kuvan mukaista härkkivärkkiä hahmottelin saatavilla olevista osista. Takana 26" ja edessä 24" rengas. Ja penkki tietysti vielä puuttuu.

A6lwb1.jpg
Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: Keskikorkuinen jousitettu?

Viesti Kirjoittaja jviirret »

A6 kirjoitti:

Tätä pähkittyäni olen tullut siihen tulokseen että voisi kokeilla lwb:tä. Mitäs haittapuolia niissä on? Pituus tietenkin tuo suuren kääntösäteen, mutta muuta?

Hitaasti ajo aavistuksen vaikeampaa.

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Vastaa Viestiin