Hifi maantienojapyörä!

Täällä voit keskustella eri pyörämalleista tai kysyä vaikka neuvoa, jos valinta tuottaa vaikeuksia.
Avatar
Nebulus
Sisällöntuottaja
Viestit: 1053
Liittynyt: 10 Syys 2007, 19:40
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Nebulus »

Mun mielestäni ihmisten pitää toteuttaa unelmiaan. Joillakin se liittyy moottoroituihin vehkeisiin, toisilla asumiseen, osalla matkailuun ja joillakin hulluilla fillareihin. ;) Itsekin maastopuolen pyörääni omaan suorituskykyyni nähden liikaa sijoittaneena tiedän, miltä tuntuu ajaa juuri sellaisella pyörällä kuin haluaa. Kyllä sen takia voi jättää "muutaman" kaljan juomatta. On se meinaan semmoinen ilon aihe, kun pyörä lentää matalalentoa oman kropan käskyttämänä. 8)
Että pirun hienoa, kun tilasitte fillarinne tänne Suomeen. Kateeksihan tässä käy.

Alligt Kruiser - Actionbent Trike - Optima Baron - Rainbow Lyra - Flevobike - Zox lowracer - Nazca Paseo - Arcus velomobiili

Avatar
Mikko
Viestit: 110
Liittynyt: 02 Touko 2007, 17:54
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Mikko »

tavasti kirjoitti:

Jostain kumman syystä jos polkupyörästä maksat 2k€ tai yli, niin johan riittää taivastelijoita, että onhan kallista. .

Totta. Ja sitten on niitä jotka pyörittävät silmiään ja toteavat "Hullu, sotkasta olisit saanut pyörän ostamalla konttorituolin/hobby halli myi viime vuoden malleja huntilla!"

Silloin on pakko esittää ällistynyttä! Ettäkö vain huntilla! :shock: HITTO! Teinpä hullut kaupat!

:lol: :lol: :lol:

There was two cats in Kilkenny, both thought there was one too many.

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Viesti Kirjoittaja jviirret »

Mutta en minä silti oikein ymmärrä että mikä näissä nojakeissa maksaa :lol:

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Avatar
Pastori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7042
Liittynyt: 22 Joulu 2007, 16:07
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Pastori »

jviirret kirjoitti:

Mutta en minä silti oikein ymmärrä että mikä näissä nojakeissa maksaa :lol:

Jukka

Olisko toi aikuisen euroopassa asuvan käsityöläisen liksa vastaus kysymykseen?

Näissä poistunee useimmiten pelko siitä että riipisi kaukoidän lasten ja perheiden selkänahkaa.

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Viesti Kirjoittaja jviirret »

No eikö nojakeihin tule kaikki komponentit kuitenkin kaukoidästä, samoilta valmistajilta kuin pysty pyöriinin ja kasaustyönkin suorittaa ostaja tai eri korvausta vastaan myyjä liike? Eli eurooppalainen käsityö näkyy ainoastaan rungossa.

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Avatar
tavasti
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 2746
Liittynyt: 06 Elo 2007, 10:55
Paikkakunta: Kangasala
Viesti:

Viesti Kirjoittaja tavasti »

jviirret kirjoitti:

Mutta en minä silti oikein ymmärrä että mikä näissä nojakeissa maksaa

Suunnittelu, pienet sarjat, pieni menekki lisää logistiikan kustannuksia ja penkki. Lisäksi tyypillisissä nojakeissa on perus-pyörää kalliimmat osat.
Mutu-periaatteellla edullisehko eurooppalainen SWB maksaa 500€ enemmän kuin samoista palikoista koottu maastopyörä.

Ajokkina Nazca Paseo 26/26 ja opeteltavana kiertopalkinto-Python

"... mutta ei se toimi kuoppaisella savisella soratiellä, varsinkaan jyrkässä ylämäessä!"

Avatar
lowrides
Site Admin
Viestit: 592
Liittynyt: 22 Elo 2007, 21:26
Paikkakunta: Lontoo

Viesti Kirjoittaja lowrides »

Hyvä että ollaan loppujen lopuksi kaikki samalla asialla!

Mielenkiintoinen seikka tosin on, että jos ostaa sen yli 2k€ pyörän, sitä joutuu todennäköisesti ostamaan sen huntin pyörän sieltä hobbyhallistakin :D

Näissähän maksetaan siitä suunnittelutyöstä, mitä näihin on laitettu. Hyvä että joku on valmis ottamaan omasta neroudestaan sopivan korvauksen! Eli kyseessä on aikuisen euroopassa asuvan käsityöläisen liksa, ja ylpeän sellaisen.

Avatar
Pastori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7042
Liittynyt: 22 Joulu 2007, 16:07
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Pastori »

lowrides kirjoitti:

Näissähän maksetaan siitä suunnittelutyöstä, mitä näihin on laitettu.

Valmistussarjojen pienuus tekee sen että suunnittelun (markkinointi on niin pientä, että se ei liene valtaisa osuus) palanen loppuhinnasta taitaa olla merkittävästi suurempi, kuin volyymituotteiden.

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Viesti Kirjoittaja jviirret »

Nii-in, paljokohan tuommoisen "suuren" valmistajan perus swb:tä menee vuodessa kaupaksi ja kuinka monen vuoden välein pistetään malli uusiksi?
Tuo 500euron hintaero hybridin ja perus swb:n välillä tuntuu pieneltä. Eikös tonnilla saa ihan hyvillä komponenteilla olevan täysjousitetun alumiinirunkoisen hybridipyörän, kun taas 1500eurolla saa "vain" takajousitetun teräsrunkoisen swb nojakin. Maastopyörään en lähtisi vertaamaan, koska käyttöolosuhteet pakottavat pistämään niihin tuossa hintaluokassa jo melko jämäkkää joustokomponenttia, luulisin.

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Avatar
lowrides
Site Admin
Viestit: 592
Liittynyt: 22 Elo 2007, 21:26
Paikkakunta: Lontoo

Viesti Kirjoittaja lowrides »

No niin, keskitytään taas vaihteeksi olennaiseen: Väsäsin tänään TiCaan levypyörän taakse (katso http://lowride.info/phpBB2/viewtopic.php?t=523 )ja vein pyörän koeajolle...

...täytyy kyllä sanoa että nauru pääsi :D Sen verran haipakkaa tultiin että ei ole aikoihin ollut vastaavaa elämystä. Harmittaa kun ei ole mittari vielä kerennyt tulemaan, jouduin päättelemään keskinopeuden perinteisellä laskutoimituksella kulutetusta ajasta ja ennalta tiedetystä 10 km/h pätkästä. Ja yli neljääkymppiähän sieltä tultiin. Ja vielä koomisempaa on, etten oikein missään vaiheessa kauheasti kampia pyörittänyt. Pyörä vain liiti pitkin asfalttia. :o

Kotiin tultua pyöri mielessä oikeastaan vain yksi hyvin lapsellinen ajatus: Pakko päästä näyttämään pystykilpapyöräilijöille että miten se nojapyörä kulkee... ja eiköhän sitä päästä tässä näyttämäänkin piakkoin.

Toivottavasti vaan kaikkea välttämätöntä pikkunippeliä ja palikkaa sisältävä tilaus tulisi nyt nopeasti, että saisi pyörän oikein kunnolla käyttökuntoon. Katetta pitää myös säätää, se tahtoo silloin tällöin hipaista rengasta ja siitähän on huonot seuraukset. Huonommilla pinnoitteilla tahtoo vähän mekastaa, mutta ei nyt häiritsevästi. Otan varmaan kumminkin pois kohta puolin ja säästän sitä "extrana" kisoja sun muita varten.

Mutta täytyy sanoa, että siihen on päästy mihin on pyritty. Ainakin hyvin lähelle sitä. Nimittäin harrastamaan nojapyöräilyä ja toki pyöräilyäkin nopeimmillaan, mitä sitä voi nyt kohtuuden rajoissa maanteillä harrastaa.

Tuo oli nyt ihan hatusta heitetty missio, mutta hyvin pätee täytyy myöntää. :D

Avatar
Trek r200
Sisällöntuottajakokelas
Viestit: 348
Liittynyt: 11 Tammi 2007, 23:01
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Trek r200 »

Mahtavaa!

Kyllä on pyörä sekä kuski kunnossa, jos tuollai kivuttomasta painellaan päälle nelijänkympin vauhteja :) Ei voi muuta ku onnitella.

Käyköhän sulleki niin, että ruokahalu kasvaa syödessä :D Alkaa ajatukset siirtymään lisä (etu) katteiden suuntaan :wink: No tuo ny oli sellasta leukailua, hyvä se on noinki, mukavia kilometrejä.

Nojaillaan!

Avatar
lowrides
Site Admin
Viestit: 592
Liittynyt: 22 Elo 2007, 21:26
Paikkakunta: Lontoo

Viesti Kirjoittaja lowrides »

Itseasiassa kehitteillä on projekti täysin katetusta kaksipyöräisestä streamlinerista. Tarkoitus olisi toteuttaa ensi talven aikana...

Tässä ollaan ihan pohjattomassa kaivossa, sehän on selvää.

R.reipas
Viestit: 98
Liittynyt: 27 Marras 2006, 21:47
Paikkakunta: Espoo

Hinta

Viesti Kirjoittaja R.reipas »

Paljonko on paljon.
Fujin sl1 maksaa reilun 2000 ja mitä maksaa maantiepystäri.
ei se hintaero ihan mahdoton ole.

Risto
reippaasti rekkulilla

Teemu Kalvas
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 771
Liittynyt: 26 Elo 2006, 18:36

Viesti Kirjoittaja Teemu Kalvas »

Osto- ja myyntitoimintaan osallistuneena muistutan, että teollisessa tuotannossa yleensä käy niin, että tuote maksaa kaupassa melkein kymmenen kertaa sen mitä sen varsinaiset valmistuskustannukset ovat. Jos Jukka katsoo että pyörän rakennuskustannukset pitäisi olla 200, ja se maksaa kaupassa 2000, se on ihan linjassa muiden vastaavan hintaluokan teollisten tuotteiden kaupan kanssa. Ylijäämä elättää ihmisiä joita ilman kauppa ei käy sen enempää kuin jos tuotteet rakentaneita ei olisi.

Sitä paitsi raha on käyttöä varten. Minullakin on viisi pyörää joista itse asiassa yksi on maksanut vähemmän kuin 2000! Ja vaimolla on pyörä joka maksoi 500 ja auto jonka se sai ilmaiseksi kun sen pikkuveli olisi vienyt sen romuttamolle. En halua ajaa sen pyörällä sen enempää kuin sen autollakaan, mutta ei se tarkoita etteikö niillä pääse eteenpäin. Ja sen auton tapauksessa vieläpä huomattavasti kovempaa kuin pyörällä.

Tämä oli nyt vähän hankala esimerkki. Lyhyesti: ihmiset arvottavat erilaisia asioita. Joku ei pidä laadukkaamman tuotteen kosmista hintaa syynä olla ostamatta laadukkaampaa, toinen taas pitää.

Nojakeista vain puuttuu täysin se pricepoint "halpa", joka pystypyörissä on hyvin katettu. Tämä ehkä aiheuttaa suurimman hämmennyksen kun vertaa noita laitteita. Parin tonnin nojakkia laadullisesti vastaavan maantiepystärin saa ehkä tonnilla. Ei juuri halvemmalla. 2x on tietty vielä iso ero, mutta jos nojakkimallia myydään sata kappaletta ja pystäriä monta kymmentä tuhatta, skaalan aiheuttamat erot eivät yllätä.

TS
Viestit: 54
Liittynyt: 20 Syys 2007, 21:56
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja TS »

Olisi kiva kuulla mitä Ticalle nykyisin kuuluu. Onko pyörä toiminut oletetulla tavalla, onko ilmennyt mitään ongelmia, ovatko osavalinnat menneet nappiin jne...

Vastaa Viestiin