Azub max/olkapää ongelmat

Täällä voit keskustella eri pyörämalleista tai kysyä vaikka neuvoa, jos valinta tuottaa vaikeuksia.
Vitsa
Viestit: 13
Liittynyt: 17 Elo 2013, 13:46
Paikkakunta: Turku

Azub max/olkapää ongelmat

Viesti Kirjoittaja Vitsa »

Moi.

Olen uusi foorumilla joten pieni pohjustus alkuun. Olen 25 vuotias Turkulainen. Omalle kohdalleni pyöräily on yksi parhaita keinoja seikkailla (kotimaassa ja ulkomailla). Ongelmanani on että vasen olkapää/lapa kipeytyy pyöräillessä yli tunnin matkoja (2006 yläselkä sai kunnon tällin tapaturmassa). Pari kesää sitten pyöräilin n. 600km reissun yhdellä kädellä ajaen ja buranan voimin. Tämän jälkeen päätin että moiseen en enään ryhdy. Nyt kuitenkin polte pyörämatkailuun alkaa olla jo niin kova että ratkaisu on keksittävä. Olen ajatellut että nojapyörä voisi olla ratkaisu ongelmaani (erityisesti alaohjauksella). Olen vuoden verran seuraillut silloin tällöin foorumia ja katsellut netistä nojapyöriä. Nyt olen päättänyt hankkia nojapyörän.

Käyttötarkoitus tulee olemaan pyörämatkailussa ja hyötyliikunnassa. Lyhemmät matkat tulen jatkossakin hoitamaan maastosinkulallani. Jos nojapyörällä pystyn haaveeni toteuttamaan niin matkoista tulee mahdollisesti kuukausienkin mittaisia. Alkuun pyöräilisin lähinnä ympäri Suomea kavereita tapaamaan.

Olen kallistumassa Azub maxin puoleen. Alla muutamia ajatuksia ja kysymyksiä maxista. Nojapyöristä minulla ei ole muuta kokemusta kuin viikon ajelu Hase pinolla. Korjatkaa jos mielestänne olen käsittänyt jotakin väärin.

Mielestänin minulle olennaisia plussia Azub maxissa:
+Hyvät penkin ja ohjauksen säätö mahdollisuudet (ei vielä mitään tietoa mikä minulle sopii)
+Mahdollistaa mukavan ajon (ehkä jopa helpohkon MTB-vaelluksen)
+Siihen sopii normaalit maastopyörän osat (esim. jos tulevaisuudessa haluan joustohaarukan)
+Mahdollisuus rakentaa pyörästä menopeli oikeasti pitkille reissuille
+26”x2 (rullaavuus, maisemat, tasoittaa menoa epätasaiselle alustalla)
...ja sitten miinuksia
-Paino (nopeus kärsii+ylämäissä raskas), olen kevyt (68kg) ja varusteita minulla ei juurikaan koskaa ole yli 15kg eli pyörä minulle liiankin vankkarakenteinen
-Hinta

Kysymyksiä Azub maxista:
-Onko mahdollista että 26” on minulle liian iso? (pituus 176, jalansisämitta 83)
-Jos alaohjaus ei miellytä pystynkö vaihtamaan yläohjauksen pyörään?
-syitä miksi minun kannattaisi ostaa jokin muu pyörä ja mikä se olisi? (Olen myös harkinnut Challenge seirainia, HP streetmachinia ja Nazca pioneeria)
-Onko Azubin pyörissä ollut ongelmia?

Niin ja te joilla on nojakissa alaohjaus, oletteko kärsineet kipeytymisestä tai puutumisesta yläselässä/olkapäissä?

Niin ja onko täälläpäin Suomea mahdollisuus päästä kokeilemaan Azub Maxia tai vastaavia pyöriä?

Avatar
Mahe
Sisällöntuottaja
Viestit: 1228
Liittynyt: 12 Syys 2008, 08:08

Re: Azub max/olkapää ongelmat

Viesti Kirjoittaja Mahe »

Vastaanpa omalta osaltani, taustatietona sen verran, että kokemusta on jokunen satanen suunnilleen Azubin geometrialla olevalla 26" omatekeleellä ja pari lenkkiä tuliterällä 24" Ibexillä.

  • 26" & korkeus. Sanoisin, että 26" on sinulle liian korkea, ainakin jos joutuu paljon normimaastoissaan pysähtelemään suojateillä yms. Olen itse 180cm ja 26" oli mulle rajoilla, sen takia ja azubin suosituksesta otin Ibexin 24" renkailla.

  • 26" parempi rengasvalikoima (koska joku ottaa sen kuitenkin esille). On tietenkin jokaisen oma asia paljonko painoa laittaa sille, että renkaita löytyy joka lähtöön, mutta perushyviä renkaita on 24" olemassa kyllä. Itse ajattelin vaihtaa renkaita mahdollisimman harvoin :)

  • 26" menoa tasoittava vaikutus: Haluat täysjouston, usko minua :) Omatekeleessä oli jäykkä etuhaarukka, ja kyllä toi täysjousitettu on paljon parempi. Joku voi korjata jos olen väärässä mutta esim. kiipeämiseen vaikuttaa lähinnä se jos takaiskari joustaa ketjuvoimien takia, ei niinkään jäykkä etupää. Kannattaa siis olla lukittava takaiskari. Toki joustokeula on painavampi. Azubilta ei itseasiassa edes saa jäykkää 24" levarihaarukkaa, eivät kuulemma ole löytäneet tarpeeksi luotettavaa.

  • Ohjaustavan vaihto. Kannattaa mainita asiasta kun tilaa. Nimittäin etuhaarukan putkessa ei ole tehtaan jäljiltä omassa Ibexissäni (alaohjaus) ylimääräistä pituutta yläohjausstemmin asennukseen, mutta olen aika varma että Azubin tyypit jättävät sen pyynnöstä pidemmäksi ja laittavat shimmejä väliin kun vaan pyytää. Haarukat on vakio MTB-kamaa, eli etuohjauksen saa vaihdettua kunhan vain siinä putkessa on tarpeeksi pituutta stemmille.

Kannattaa aloittaa keskustelu Azubin suuntaan niin asiat kyllä selviää, ovat tosi avuliaita ja asiantuntevia, osaavat varmasti suositella sinulle sopivaa kokoonpanoa. Toki saatat päätyä ostamaan kalliimman pyörän kuin aioit, niin mulle kävi :) Yksi parhaita asiakaskokemuksia ikinä siltikin, suosittelen.

Azubin Honza Galla (hae vaikka juutuubista, hullu maastopyöräilijä :) käsittääkseni nykyään ihan omakohtaisten kokemustensa perusteella mm. balkanilla ajelleena suosittelee itseasiassa firman 20" malleja huonoille(kin) teille, eli ei isoin mahdollinen rengas ole aina koko totuus.

Merkkiasiaan en osaa ottaa enempää kantaa kuin, että Azub käyttää osittain vähän parempia osasarjoja hinnat alkaen-malleissa kuin esim. Nazca, mikä selittää ainakin osan hintaerosta. Itse päädyin hifistelemään ja se näkyi sitten loppusummassa mutta ei siitä sen enempää :)

Markus Heikkilä

Avatar
Mahe
Sisällöntuottaja
Viestit: 1228
Liittynyt: 12 Syys 2008, 08:08

Re: Azub max/olkapää ongelmat

Viesti Kirjoittaja Mahe »

Tuosta paikkojen kipeytymisestä vielä, että mulla väsyi käsivarret ja hartiat yläohjauksen kanssa, tosin syynä oli luultavasti tottumattomuus, en ajanut tarpeeksi että olisin ehtinyt tottua asentoon kunnolla. Toistaiseksi ei samaa efektiä alaohjauksella vaikka meno on jäykkää ja jännittynyttä vielä, kun en ole tottunut.

Markus Heikkilä

Avatar
terppa
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3614
Liittynyt: 09 Huhti 2010, 16:02
Paikkakunta: Lahden perämetsä

Re: Azub max/olkapää ongelmat

Viesti Kirjoittaja terppa »

Azubista ei ole kokemusta joten sitä saa toiset kehua mutta jos Nazca on vaihtoehto niin Velocraft Tammisaaressa on hyvä ostospaikka... Uskaltaa kehua ja Pieteriltä voi vaikka vuokrata pyörän koekäyttöön http://velocraft.fi/suomi/gaucho

Itsellä on Nazca Pioneer ja se on ollut hyvä pyörä, huonoihin puoliin kuului alkuun paino mutta se on komponenteista kiinni, mun pyörän kevennys- ja käyttökertomuksia voi katsoa tuolta: http://nojapyorafoorumi.fi/viewtopic.php?f=7&t=1356 Nazcalla on käynyt Sodankylässä saakka :) Jos nyt Nazcaa suosittelisi niin Gaucho olisi varmaan mallina ideaali retkipyöräksi, siinä on Pioneeriin verrattuna tukevampi takahaarukan kiinnitys. Sekoitetaan vielä merkeillä eli Optimastakin on ihan positiiviset kokemukset http://www.optimabikes.com/en/products/optima-oryx tm:ltä kannattaa kysellä Optimakokemuksia retkipelinä.

Mä olen 168 cm lyhyt ja mulla ei ole ollut ongelmia 26" kanssa, jos retkikäyttöön meinaa niin ehdottomasti sellainen, Vierintävastus on paljon pienempi huonoilla/karkeilla teillä ja ei tarvitse monenlaisia varakumeja + että 26" hyviä renkaita saa melkein joka kylästä. kammet kannattaa vaihtaa 155 millisiin niin sillä saa vielä lisätilaa kääntyilyyn ja jalat rasittuu vähemmän. Itse en ole kokenut ongelmaksi korkeutta pysähtelyssäkään vaikka nyt on extrakorkea joustokeulan takia.

Muoks. Takaiskarista: Noissa on yleensä joku Dnm:n hyppykeppi joka kannattaa vaihtaa kunnolliseen ilmaiskariin niin meno muuttuu röykyissä vakaammaksi ja mukavammaksi ja sen saa helposti säädettyä painon mukaan, eikä se sitten niiaa kun runttaa ylämäkiä.

Nojasyklismiä vuodesta 2010

"Nojapyöräily on parasta mitä voi tehdä housut jalassa mutta kinnerillä voi ajaa myös ilman housuja"

Quidquid latine dictum sit, altum videtur.

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: Azub max/olkapää ongelmat

Viesti Kirjoittaja jviirret »

Siinäpä ne tärkeimmät tulikin...
2x26 täysjoustona on ehkä liian korkea, eihän se ajaessa haittaa muuta kuin vastatuuli ottaa marginaalisesti enempi, mutta liikkeelle lähdöt ja pysähtymiset vähän kömpelöjä
Vaikea kuvitella kevyttä täysjoustopyörää, eli kiloja tulee väkisinkin kun vertaa jäykkään kisavehkeeseen.
Yksittäisiä kiloja et ajaessa huomaa, vaikutus suorituskykyyn suuruusluokkaa 1kg=1%.
Lyhyttä matkaa ajaa huonolla tiellä jäykälläkin, pienikin jousto on merkittävä parannus pidemmällä matkalla. Takajousitus etujousitusta tärkeämpi.
Oma kokemus on että olkapäät rasittuu jos kädet ei saa tukea kropasta, leveä yläohjaus on olkapäille pahin vaihtoehto.
Yläselän vaivoista en ole kuullut, mutta pysty nojakulma on loivaa pahempi alaselälle.
559(26") vannekoko on kumien kannalta paljon parempi vaihtoehto, mutta 507(24") taas muuten parempi. Pyörästä tulee matalempi ja kevyempi pienemmillä kiekoilla(lyhyemmät haarukat).

Jukka

edit: huomaa että tässä rannikolla arvostaa mataluutta enempi kuin keskempänä Suomea asuvat, täällä tuulee aina ja korkealla tuulee enempi ;)

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Avatar
tm
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5021
Liittynyt: 05 Loka 2007, 03:00
Paikkakunta: Nokia

Re: Azub max/olkapää ongelmat

Viesti Kirjoittaja tm »

terppa kirjoitti:

...Sekoitetaan vielä merkeillä eli Optimastakin on ihan positiiviset kokemukset http://www.optimabikes.com/en/products/optima-oryx tm:ltä kannattaa kysellä Optimakokemuksia retkipelinä...

Tuolta löytyy kuva meikäläisen Optima Orcasta:
http://nojapyorafoorumi.fi/viewtopic.ph ... 7&start=15

Itsellä on mittaa 190 cm, joten olen jäävi sanomaan pyörän soveltuvuudesta lyhyemmälle. Ilman joustokeulaa ja vakiotakaiskarilla voisi kokeilla. Nyt on ylipitkä ilmaiskari takana ja pitkäjoustoinen keula edessä = ei sovellu juurikaan itseäni lyhyemmälle.

Alaohjaus on retkivehkeessä mukavan leppoisa, vauhdikkaampaan menoon sitten yläohjaus. Tämä siis oma mielipiteeni.
Ohjaustangon vaihdoin tuon yllä mainitun kuvan jälkeen toisenlaiseen (prätkätanko), on ainakin itselle paremman tuntuinen.

Kilometrit on jääneet Optimalla kovin vähille, etenkin velomobiilin oston jälkeen. Voisin harkita myymistäkin...

Nojanalle
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 4799
Liittynyt: 09 Touko 2010, 07:33
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Azub max/olkapää ongelmat

Viesti Kirjoittaja Nojanalle »

Itse olen ajanut vuosia Nazcan Pioneerilla ja siihen aikanaan kyhäsin alaohjauksen . Pioneerin takapäätä haukutaan pehmeäksi . Itse vaihdoin sinne toisenlaiset puslat ,niin se muuttu paljon paremmaksi.Terpan maitsemaa kaasuiskaria en ole viellä vaihtanut . Tosin vaihdoin jäykemmän jousen siihen iskariin , joka tässä pyörässäoli alkujaan. Alkuperäset on liian pehmeät minun koko selle. Pituutta kun on vaivaset 194 cm. Täksi kesäksi olen muuttamassa pyörää aika tavalla. Vaihdan siihen 507 alle , entiset 26" . Rengaskoko ei paljon muutu halkasijaltaan kun alle tulee jonkinlaiset läskin tapaset . 60-507 renkailla olisi tarkoitus lisätä tuota soratie ajoa.
Niinkuin olet nähnyt , niin jokainen ostaa pyörän ja muuttaa sen itselleen sopivaksi jollain tavalla. :wink:

Avatar
Mahe
Sisällöntuottaja
Viestit: 1228
Liittynyt: 12 Syys 2008, 08:08

Re: Azub max/olkapää ongelmat

Viesti Kirjoittaja Mahe »

Semmonen juttu tuli mieleen, että jos on nurkissa tyhjänpanttina maasturi tai hybridi ja työkalut pysyy kädessä, niin hyvä keino päästä vähän halvemmalla on ostaa runkokitti (runko, penkki ja ohjaussysteemit) ja siirtää liikkuvat osat vanhasta pyörästä. Käsittääkseni useimmat nojakkivalmistajat myy pelkkää runkokittiä myös.

Markus Heikkilä

Mustasudenkorento
Sisällöntuottaja
Viestit: 1690
Liittynyt: 14 Maalis 2008, 13:50
Paikkakunta: Oulunsalo

Re: Azub max/olkapää ongelmat

Viesti Kirjoittaja Mustasudenkorento »

Vitsa kirjoitti:

Moi.

Niin ja te joilla on nojakissa alaohjaus, oletteko kärsineet kipeytymisestä tai puutumisesta yläselässä/olkapäissä?

Moi...

Suosittelen että katselet tosiaan sellasen kompinaation jossa voit halutessasi vaihtaa alaohjauksen yläohjaukseen...

Itellä oli kikottumessa ensin alaohjaus mutta siinä tuli yläselkä kipeäksi lapojen alta pidemmässä ajossa...(toki itse tehty joten geometria saattoi olla piloilla)
sitten tein siihen "yläohjauksen" ja sillä ajeli pitkiäkin matkoja...
sitten omassa 2 rattaisessa on 26" renkaat ja siinä oli leveä ylä ohjaus mutta muutin sen kapeaksi aerodynamiikan ja ajoasennon vuoksi...
tuo oma 26 on jäykkä ja se on itse tehty niin sillä ainakin yllän vallan mainiosti ajamaan vaikka ollen saman mittainen kuin sinä...

Kannattaa muistaa että käytetty nojakkikin on optio edullisempaan starttiin...
pitkällä matkalla on aivan sama painaako se nojakki 15 vai 20kg... sen minkä ylämäessä häviää voittaa alamäessä...

Vastatuuli vihaa meitä... tahtoo alemmas....
http://kotisivu.suomi.net/mustasudenkorento/

Avatar
tm
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5021
Liittynyt: 05 Loka 2007, 03:00
Paikkakunta: Nokia

Re: Azub max/olkapää ongelmat

Viesti Kirjoittaja tm »

Mustasudenkorento kirjoitti:

Kannattaa muistaa että käytetty nojakkikin on optio edullisempaan starttiin...
pitkällä matkalla on aivan sama painaako se nojakki 15 vai 20kg... sen minkä ylämäessä häviää voittaa alamäessä...

Pari vuotta vanha ja vähän ajettu Optima Orca noin puoleen hintaan verrattuna uuden Azubin listahintaan. Ilman joustokeulaa ja ilmaiskaria. Tämähän alkaa kuulostaa myyntipuheelta, taidan kirjoitella ihan väärän otsikon alla... :D

Vitsa
Viestit: 13
Liittynyt: 17 Elo 2013, 13:46
Paikkakunta: Turku

Re: Azub max/olkapää ongelmat

Viesti Kirjoittaja Vitsa »

Kiitos kaikille vastauksista!

Positiivinen yllätys tämä vastausten määrä, mutta ennen kaikkea laatu (muutenkin yksi laadukkaimmista foorumeista missä olen käynyt). Ihan kaikkea en voi tästä vastausmäärästä kommentoida, mutta mieleeni painoin pienimmänkin tiedonmurun.

Siitä että onko 26” minulle liian iso oli mielipiteitä kumpaankin suuntaan. Parasta olisi tietenkin päästä kokeilemaan eri kokoisia ja eri olosuhteissa... Alla syitä miksi itse haluaisin, että pyöräni olisi 26”.
-Rullaavuus
-Korkealta näen paremmin liikenteen ja maisemat, liikenne näkee minut (ilman viiriäkin).
-Korkeuden tuomaa kömpelyyttä en juurikaan pelkää (arki/kaupunki ajoon pyörä ei tulisi), kunhan pääsen kyytiin ja pysähtyessä en kaadu :roll:
-Maasto ominaisuudet
-Arvostan sitä että varakumeja on syrjäseuduiltakin saatavissa (tiedä vaikka haavet pidemmistä reissusta toteutuu :mrgreen: )
-Joustokeula 26” helpoimmin saatavilla.

Ilmeisesti on siis olkapäiden/lapojen kipeytymisen kannalta olleellisinta on että alaohjausta pystyy säätämään itselleen sopivaksi. Onko pyöriä joissa säätömahdollisuudet ovat monipuolisempia kuin maxissa? Onko jollakin ollut käytössä jonkinlaista tukea kyynärpäille?

Mahe:
Ensinnäkin, missä päin asut? Onko Ibexiä mahdollista päästä testaamaan?

-Uskon että haluan täysjouston… mutta ehkä molempi parempi. Ideana hankkia joustokeula myöhemmin (todennäköisesti saisin käytetyn suht edukkaasti).

-”...etuhaarukan putkessa ei ole tehtaan jäljiltä omassa Ibexissäni (alaohjaus) ylimääräistä pituutta yläohjausstemmin asennukseen, mutta olen aika varma että Azubin tyypit jättävät sen pyynnöstä pidemmäksi ja laittavat shimmejä väliin kun vaan pyytää.” Kullan arvoista tietoa!

-Honza Gallan viedoita onkin tullut katseltua. Uskon kyllä että 20” renkaat voivat olla hyvät kovapohjaisessa maastossa. Suurin plussa tulee varmastikkin ketteryydestä ja tasapainosta, muuten en ymmärrä miksi niitä suosittelee... Isomman renkaan hyödyt tulevat esille pehmeässä maastossa kantavuudessa ja pidossa. Niin ja tietenkin esteiden ylityksessä.

terppa:
-Olen lueskellut läpi topicisi Pioneerista, mielenkiintoista luettavaa!

-Kunnollinen ilmaiskari on tarkoitus hankkia (joko heti tai viimeistään myöhemmin).

tm:
-Laitoin yv:tä orcasta :)

Avatar
Mahe
Sisällöntuottaja
Viestit: 1228
Liittynyt: 12 Syys 2008, 08:08

Re: Azub max/olkapää ongelmat

Viesti Kirjoittaja Mahe »

Vitsa kirjoitti:

Mahe:
Ensinnäkin, missä päin asut? Onko Ibexiä mahdollista päästä testaamaan?

Asun Porvoossa, kyllä pyörää voi tulla katsomaan / kokeilemaan.

Markus Heikkilä

Vitsa
Viestit: 13
Liittynyt: 17 Elo 2013, 13:46
Paikkakunta: Turku

Re: Azub max/olkapää ongelmat

Viesti Kirjoittaja Vitsa »

Kävin eilen Nokialla koeajamassa tm:n Optiman. Sen verran koukuttavaa puuhaa oli että pyörä löytyy nykyään Turusta :D Kävin tänään polkemassa tunnin lenkin rennolla vaudilla. Hauskaa oli ja olkapää ei lähettänyt minkäänlaisia kivun merkkejä (pystypyörälle ne olisivat jo tuossa ajassa ilmaantuneet) eli odotukset edelleenkin korkealla nojailun suhteen :)

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13787
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Azub max/olkapää ongelmat

Viesti Kirjoittaja jori »

Vitsa kirjoitti:

Kävin eilen Nokialla koeajamassa tm:n Optiman. Sen verran koukuttavaa puuhaa oli että pyörä löytyy nykyään Turusta :D Kävin tänään polkemassa tunnin lenkin rennolla vaudilla. Hauskaa oli ja olkapää ei lähettänyt minkäänlaisia kivun merkkejä (pystypyörälle ne olisivat jo tuossa ajassa ilmaantuneet) eli odotukset edelleenkin korkealla nojailun suhteen :)

Onneksi olkoon uudelle nojakistille!
Muista kirjoitella fiiliksistä heti alussa, niin saat vinkkejä ja itsekin kirjoittaessasi huomaat miettiä tarkemmin tuntemuksiasi nojapyörän päällä.
Joko tilasit lyhyemmät kammet. ;)

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Vitsa
Viestit: 13
Liittynyt: 17 Elo 2013, 13:46
Paikkakunta: Turku

Re: Azub max/olkapää ongelmat

Viesti Kirjoittaja Vitsa »

Laitan tänne nyt hiukan kuulumisia, kun pyöräilykausi on taas alkanut. Viime vuonna kilometrit jäivät aika vähäisiksi kun loma meni purjehtiessa Karibialla ja sieltä Atlantin yli Azoreille.

Nojapyöräilystä olen tykännyt. Jalat eivät siihen ole vielä varmaan tottuneet (menevät "hapoille" melko helposti) ja keskinopeudet ovat vielä aika vaatimattomia. Sinänsä nopeutta en niin kaipaakkaan pääasia että mennään ilman kipuja niin pitkälle kun jalat jaksavat. Olkapäiden/lapojen kanssa minulla ei ole ongelmia ollut eli voisin sanoa että nojapyöräily kokeilu on ollut varsin onnistunut. Tosin en ole vielä nojapyörällä yhtään kunnon reissua tehnyt, mutta tuntuma on se että ainakaan samasta syystä johtuvia olkapää/lapa ongelmia en nojapyörällä saa kehitettyä. Nyt ollaan helmikuun lopusta tyttöystävän kanssa keräilty kilometrejä nousujohteiseti. Tavoitteena että kesällä tehtäisiin yhdessä parin viikon pyöräreissu.

Optimalla meni viimevuosi sillä kokoonpanolla kun sen tm:ltä ostin. Nyt ajattelin sitäkin hiukan päivitää. Manitou Radium Expert 152mm ilmaiskari taakse. Harkinnan jälkeen päädyin siihen että vaihdan eteen 20" kiekon ja Meks Carbon joustokeulan. Tämä siksi että minulla ottaa kantapää herkästi kiinni renkaaseen käännyttäessä, lähinnä täämä on ongelma silloin kun pitäsi käännöksen yhteydessä pystyä polkemaan. Muutaman kerran olen tästä syystä pehmeästi kaatunut. Jalat myös laskevat hieman alemmas suhteessa muuhun kroppaan mikä saattaisi helpottaa jalkojen verenkiertoa. Yksi iso syy on myös se että pienemällä eturenkaalla onnistunen säätämään pyörän myös tyttöyställe sopivaksi... ja koukuttaa hänetkin nojapyöräilyyn :lol: Azubilta varoittelivat että vaihto pienempään etupyörään muuttaa pyörän geometriaa ja ohjaus muuttuu "vilkkaamaksi" ja vakaus nopeassa vaudissa kärsii...

Onko muuten hyvä vinkkejä mistä saisi suht edullisen 20" kiekon? Vai joudunko ostamaan tämän pulttikiinnikkeisen hintaan 30€ http://www.bikeshop.fi/Etukiekko_20_19_ ... &listpos=0

Jori vaihdettiin jo vuosi sitten 152mm kammet pyörään ennenkuin pyörä lähti mukanani Turkuun, hyvältä ovat tuntuneet. Anteeksi "hieman" pitkä vastaus aika... :oops:

Vastaa Viestiin