Nojapyörän valinta: 2- vai 3-pyöräinen??? Lynxx vai Rider???

Täällä voit keskustella eri pyörämalleista tai kysyä vaikka neuvoa, jos valinta tuottaa vaikeuksia.
Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Viesti Kirjoittaja jviirret »

Tomi kirjoitti:

Kolmipyörällä kaupungin läpi hankalaako? Huono näkyvyys kun ylität tien, jossa autoja parkissa, kun et voi nähdä autojen yli onko ketään tulossa ja todennäköisesti autoilijakaan ei tajua sinua nähdä sieltä alhaalta jos sattuu tulemaan samaan aikaan. Reitit on siis valittava huolella.

Ei se reitin valinta ihan ongelmatonta ole alaohjattavalle kaksipyörällekkään. Taluttaminen kun on hankalaa. Esim. Joskus voisi olla mukava kulkea jotakin jalkakäytävää/katua jossa pyöräily kielletty. Toki tilanteet voi välttää reittisuunnittelulla, mutta kuitenkin, taluttamis mahdollisuus ei ole nojapyörissä niin automaattisesti selvä asia kuin pystypyörissä.

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Avatar
aniarana
Viestit: 72
Liittynyt: 18 Elo 2007, 08:50
Paikkakunta: Vaajakoski
Viesti:

Viesti Kirjoittaja aniarana »

Noin mutu, nojapyöräily vastaa polvien kannalta sitä jos pystypyörällä ajat takamus tiukasti penkissä vain jaloilla veivaten. Varmuuden saa tietysti vain vuokraamalla nojapyörän, ja käymällä kokeilemassa.[/quote]

Kyllä nyt taitaa unohtua selkänojan ja alaohjaustangon antaman lisätuen merkitys. Jos selkänoja ei ole aivan loiva, saa nojakisti siitä huomattattavan lisätuen. Pystypyöräilijä ei voi käyttää muuta kuin vain omaa painoaan ja ohjaustangosta saamaansa lisätukea polkemiseensa. Nojapyöräilijähän voi, käyttäessään lisätukena selkänojaa, lisätä huomattavasti poljinvoimaa.

Pystypyöräilijä saa tietenkin lisätukea ohjaustangosta, mutta lisätukivoima joutuu kulkemaan koko pyöräilijän jännittyneen vartalon läpi.

Alaohjatussa nojapyörässä, jossa kädensijat ovat vartalon sivulla, saa nojakisti ohjaustangosta huomattavaa lisätukea polkemiseensa. Sen huomaa jyrkässä vastamäessä, kun ei enää löydy pienempää vaihdetta ja vauhti meinaa lopahtaa.
:wink:

Kävi niin tai näin, aina jotenkin päin
http://webbisivu.com/sakariholma.aspx?pageid=74775 Sulje mainos!

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Viesti Kirjoittaja jviirret »

aniarana kirjoitti:

Alaohjatussa nojapyörässä, jossa kädensijat ovat vartalon sivulla, saa nojakisti ohjaustangosta huomattavaa lisätukea polkemiseensa. Sen huomaa jyrkässä vastamäessä, kun ei enää löydy pienempää vaihdetta ja vauhti meinaa lopahtaa.
:wink:

Tätä minäkin joskus kehuin kun tuolla LEV-listalla oli puhetta hipparionilla ajosta, siinähän on alaohjaus. Siellä idea tyrmättiin ja jälkeenpäin olen itsekkin huomannut että mäen nousussa ei ole nopeuden kannalta juurikaan merkitystä auttaako käsillä tangoista vai pitääkö niitä ihan rentona. Syke vain nousee ja tuntuu että tekee enempi töitä. Jos tuolla alaohajuksella saisi lisää voimaa polkemiseen, niin voisi luulla että noissa kilpa- ja aikaajonojapyörissä olisi kaikissa alaohjaus?

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Avatar
aniarana
Viestit: 72
Liittynyt: 18 Elo 2007, 08:50
Paikkakunta: Vaajakoski
Viesti:

Viesti Kirjoittaja aniarana »

jviirret kirjoitti:
aniarana kirjoitti:

Alaohjatussa nojapyörässä, jossa kädensijat ovat vartalon sivulla, saa nojakisti ohjaustangosta huomattavaa lisätukea polkemiseensa. Sen huomaa jyrkässä vastamäessä, kun ei enää löydy pienempää vaihdetta ja vauhti meinaa lopahtaa.
:wink:

Tätä minäkin joskus kehuin kun tuolla LEV-listalla oli puhetta hipparionilla ajosta, siinähän on alaohjaus. Siellä idea tyrmättiin ja jälkeenpäin olen itsekkin huomannut että mäen nousussa ei ole nopeuden kannalta juurikaan merkitystä auttaako käsillä tangoista vai pitääkö niitä ihan rentona. Syke vain nousee ja tuntuu että tekee enempi töitä. Jos tuolla alaohajuksella saisi lisää voimaa polkemiseen, niin voisi luulla että noissa kilpa- ja aikaajonojapyörissä olisi kaikissa alaohjaus?

Jukka

Minä tarkoitan hetkellistä voiman käyttöä tiukassa paikassa en jatkuvaa. Silloin tällöin tulee tilanteita jolloin tarvitaan voimakkaampaa polkaisua. Jo liikkeelle lähdettäessä vastamäkeen varsinkin, jos on liian iso vaihde päällä, turvautuu alaohjatulla nojakilla ohjaustangosta saatuun lisävoimaan.

Kävi niin tai näin, aina jotenkin päin
http://webbisivu.com/sakariholma.aspx?pageid=74775 Sulje mainos!

Vastaa Viestiin