Siirrettävä nojakki matka-ajoon

Täällä voit keskustella eri pyörämalleista tai kysyä vaikka neuvoa, jos valinta tuottaa vaikeuksia.
Juha Tretjakov
Viestit: 49
Liittynyt: 19 Touko 2011, 18:08

Siirrettävä nojakki matka-ajoon

Viesti Kirjoittaja Juha Tretjakov »

Heippa pitkästä aikaa.

Olen minä tätä vähän tuumaillut, mutta ei liene pahitteeksi jakaa ajatuksia oikeiden asiantuntijoiden kanssakin. Olen jo pidempään mittaillut sisimpäni tuntemuksia ja todennut, että kyllä pitäisi varustaa viimeisen päälle retkikäyttöön sopiva nojakki. Omat tarpeeni ovat sellaiset, että sitä pyörää pitäisi pystyä kuljettamaan helposti myös muissa kulkuneuvoissa (juna, lentokone). Mieluiten vielä niin, että sen saisi kuljetuksesta ajokuntoon melko helposti. Ihan halvalla ei tässäkään saane parasta, mutta joku tolkku saisi hinnassakin olla. Kompromisseja joutunen tekemään.

Millaisia mielipiteitä foorumilla on vaihtoehdoista:

  1. tosi kevyt ja pieni, kuten Challenge Mistral SL, tai
  2. taitettava trike, kuten Challenge Alizé

Kevyttä pyörää on kevyt liikutella, se jotenkin viehättää. Mutta olisiko tuo tuplasti raskaampi pieneen tilaan taittuva sittenkin käytännössä kätevämpi? Sen saisi kuitenkin mahtumaan esim. lentokuljetuksen normaaleihin painorajoihin. Onko tuollainen taittorunko mekanismeineen sitten luotettava ja kestävä käytössä? Miten hankala se on koota ajokuntoon? Ja missä Suomessa näihin voisi tutustua? Jos ei Suomessa, niin missä?

Kuitenkin se, mitä haluaisin, on:

  • haluan nähdä ja näkyä liikenteessä --> ei matalia malleja, mieluummin semikorkea. Kuitenkin keskimittaiselle kuskille, eli ei liian korkea.
    --> melko pysty istuinkulma --> sen myötä keskiö ei saisi olla kovin paljon istuinta korkeammalla
  • niskatuki on pieni mutta välttämätön asia
  • alaohjaus
  • jousitus vähintään taakse, ehkä myös eteen --> lisää painoa
  • joustavasti retkivarusteltava --> tavarateline taakse ja alas --> lisää painoa
  • joko hyvin kevyt kaksipyöräinen, tai sitten taitettava trike, en osaa sanoa. Keveyttä ja siroutta joutuu kuitenkin tinkimään retkitelineitä ja mittareita ja sen sellaisia lisäämällä. Ja onko triken tapauksessa väistämättä sitten tingittävä tuosta korkeudesta ja näkyvyydestä? Miten sen hiilikuitu-Mistralin saa turvallisesti lentokoneeseen?

Hintaa noissa kertyy, hankki sen mistä tahansa. Kauhean vaikea näistä on muodostaa mielipidettä nettiä selaamalla. Onko Kansosella edelleen koeajokappaleita Helsingissä? Entä Pyörähuollolla?

Avatar
Wacky
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3847
Liittynyt: 14 Heinä 2010, 12:38
Paikkakunta: Helsinki, Vesala

Re: Siirrettävä nojakki matka-ajoon

Viesti Kirjoittaja Wacky »

Mistralista olis joskus olemassa taittuva Traveller versio, mutta sitä ei taida enää olla myynnissä. Tavallisen SLän kuskaaminen lentokoneessa on varmaankin yhtä hankalaa kun tavallisen pyörän. Jos haluat oikeasti helpommin kuljetettavan niin taittuvia kannattaa katsoa. Lisäksi tuo mistral ei ole kauheen hyvä retkipyörä kun tavarateline kantaa vain 8 kg. Kevyt pyörähän se on ja ymmärrän viehätyksen siihen, mutta kuvauksensi kanssa se sotii aika pahasti koska vaikka se näyttää olevan pieni se on runkoineen silti pitkä pyörä.

Tällainen pyörä voisi olla huomattavasti sopivampi sulle: http://toxy.de/index.php/en/products/toxy-lt
Hintava, mutta ilmeisesti laadukas saksalainen ja kuvauksen perusteella pitäisi täyttää kaikki mainitsemasi asiat. Koeajettavasksi tuota tuskin mistään saa kun en suomessa ei ole jälleenmyyjää sille enkä tiedä onko noita edes tuotu maahan. Taittuvien pyörien saranoista en ole kuullut pahaa enkä usko että tuottaa sen kummemin ongelmia.

Kansosesta en ole kuullut mitään pitkään aikaan, mutta veikkaan että sillä on edelleen jotain vanhoja pyöriä jossain varastossa kun ei niitä myynnissäkään ole näkynyt.
Pyörähuollolla on koeajettavissa vain HPV gekko fx joka kyllä taittuu kasaan, mutta ei mahtunut taittettuna porrasperä saabin ilman kiekkojen irroitusta joka kertoo aika paljon kuin iso siitä jää vaikka taittuu kasaan eli trike ei välttämättä täytä helposti kuljetettavan pyörän määreitä vaikka tuo Alizesta on helpompi poistaa kiekot kuin monista muista.

Alizessa voin huomauttaa että vaikka kiekot on "irti" niin ne on edelleen jarruvaijereilla kiinni rungossa eli niiden kanssa saa olla tarkkana.

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13804
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Siirrettävä nojakki matka-ajoon

Viesti Kirjoittaja jori »

Entäpä tämä:
Kuva
http://www.toxy.de/index.php/de/produkte/toxy-zr
Paino 10,7 kg

ED. Ai joo, siellähän oli kielto: "Ei matala". No, en viitsi poiskaan ottaa viestiä, vaikkei sinun tarpeisiin vastannutkaan.

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Juha Tretjakov
Viestit: 49
Liittynyt: 19 Touko 2011, 18:08

Re: Siirrettävä nojakki matka-ajoon

Viesti Kirjoittaja Juha Tretjakov »

Kiitos hyvistä ajatuksista! Tuolla Toxylla on myös hyvin kiinnostavia malleja, kiitos siitäkin, vaikka just tuo ei ehkä vastaa kaikkia toiveitani. Tosiasia kuitenkin on, että on pakko tehdä kompromisseja, kun ihan kaikkea ei saa edes rahalla: keveys on karua ja mukavuus painaa. Painopiste ei nyt kuitenkaan ole suorituskyvyssä, vaan toimivuudessa, joten keveydestä on tingittävä.

Olette oikeassa siitä, että kaikkein pienimpään pyörään ei saa kuormaakaan kovin paljoa. Tarvetta kuitenkin on ainakin varautua siihen mahdollisuuteen, että jollain kolmen viikon Islannin ympäriajolla pitäisi pystyä kuljettamaan telttakamoja ja muita retkitarvikkeita. Siihen tuo Mistral SL ei taivu, mutta taittotrike voi toimia.

Joo, tuota Alizé-mallia katsoin, että sen kuljettamisessa pitäisi sitten olla joku laukkuratkaisu, kun en minä sitä minkään Smartin takapaksissa kuljettele. En ainakaan huomannut mitään tuota varten tehtyä laukkua. Sellaisenaan tai kuormahihnoilla niputettuna tuota fillarirykelmää ei voi mihinkään lentokoneen ruumaan lähettää.

Nojanalle
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 4802
Liittynyt: 09 Touko 2010, 07:33
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Siirrettävä nojakki matka-ajoon

Viesti Kirjoittaja Nojanalle »

http://www.pyoramatkailu.com/haastattel ... ffer-leka/ Kannattaa lukea tämä Bloki ja muistaa että Pohjois-Islannissa ei 406 taira oikein pärjätä . Itse suosittelen kyllä 26" rengastusta , tai 507mm . Täytyy sanoo että mitä nyt neljällä lenkillä ajaessani 60x507 renkailla sorateillä . Niin ei parempaa ole viellä ollut Nazcan Pioneerin alla ollut. :wink:
Enkä voi sanoo että minun vauhdeissa Shimanon Nexus 8 ole hullumpi vaihtoehto . Varsinkaan jos eteen jättää aluevaihtajan . Jolla saa liää kevyitä vaihteita käyttöön. Tietysti tää on makuasia . :roll:

ki
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 702
Liittynyt: 30 Loka 2012, 21:14

Re: Siirrettävä nojakki matka-ajoon

Viesti Kirjoittaja ki »

vähän off topic törmäsin kaupunkipystäritaittopyörässä samaan kompromisseihin
eli mitä ajettavampi kaupunkipystäri sen huonommin taittuu ja mitä taittuvampi sitä huonommat ajo ominaisuudet
esim vaikka brompton on yliveto taitettavuudessaan niin danon on minustakin ajettavampi
pienet pyörät blogissa on asiasta kaupunkipystärien osalta oikeen kaavio
(tämä oikeastaan kuuluisi taittopystäri
ketjuun)

Vastaa Viestiin