Heippa pitkästä aikaa.
Olen minä tätä vähän tuumaillut, mutta ei liene pahitteeksi jakaa ajatuksia oikeiden asiantuntijoiden kanssakin. Olen jo pidempään mittaillut sisimpäni tuntemuksia ja todennut, että kyllä pitäisi varustaa viimeisen päälle retkikäyttöön sopiva nojakki. Omat tarpeeni ovat sellaiset, että sitä pyörää pitäisi pystyä kuljettamaan helposti myös muissa kulkuneuvoissa (juna, lentokone). Mieluiten vielä niin, että sen saisi kuljetuksesta ajokuntoon melko helposti. Ihan halvalla ei tässäkään saane parasta, mutta joku tolkku saisi hinnassakin olla. Kompromisseja joutunen tekemään.
Millaisia mielipiteitä foorumilla on vaihtoehdoista:
- tosi kevyt ja pieni, kuten Challenge Mistral SL, tai
- taitettava trike, kuten Challenge Alizé
Kevyttä pyörää on kevyt liikutella, se jotenkin viehättää. Mutta olisiko tuo tuplasti raskaampi pieneen tilaan taittuva sittenkin käytännössä kätevämpi? Sen saisi kuitenkin mahtumaan esim. lentokuljetuksen normaaleihin painorajoihin. Onko tuollainen taittorunko mekanismeineen sitten luotettava ja kestävä käytössä? Miten hankala se on koota ajokuntoon? Ja missä Suomessa näihin voisi tutustua? Jos ei Suomessa, niin missä?
Kuitenkin se, mitä haluaisin, on:
- haluan nähdä ja näkyä liikenteessä --> ei matalia malleja, mieluummin semikorkea. Kuitenkin keskimittaiselle kuskille, eli ei liian korkea.
--> melko pysty istuinkulma --> sen myötä keskiö ei saisi olla kovin paljon istuinta korkeammalla - niskatuki on pieni mutta välttämätön asia
- alaohjaus
- jousitus vähintään taakse, ehkä myös eteen --> lisää painoa
- joustavasti retkivarusteltava --> tavarateline taakse ja alas --> lisää painoa
- joko hyvin kevyt kaksipyöräinen, tai sitten taitettava trike, en osaa sanoa. Keveyttä ja siroutta joutuu kuitenkin tinkimään retkitelineitä ja mittareita ja sen sellaisia lisäämällä. Ja onko triken tapauksessa väistämättä sitten tingittävä tuosta korkeudesta ja näkyvyydestä? Miten sen hiilikuitu-Mistralin saa turvallisesti lentokoneeseen?
Hintaa noissa kertyy, hankki sen mistä tahansa. Kauhean vaikea näistä on muodostaa mielipidettä nettiä selaamalla. Onko Kansosella edelleen koeajokappaleita Helsingissä? Entä Pyörähuollolla?