Talvipyöräily topic

Täällä voit keskustella eri pyörämalleista tai kysyä vaikka neuvoa, jos valinta tuottaa vaikeuksia.
Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Talvipyöräily topic

Viesti Kirjoittaja jviirret »

Nyt on ensimmäinen pakkaspäivä takana, niin ajattelin avata ketjun jossa voisi jokainen kertoa minkälainen oma pyörä on erilaisilla talvikeleillä. Retkeilyä kai talvella aika harva harrastaa, mutta työmatkapyörän valintaa voisi helpottaa kun jo pyörän hankkineet kertoisivat kokemuksia.

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Viesti Kirjoittaja jviirret »

Itse olen kaksi talvea ensiliukkaista teiden sulamiseen ajellut hipparion kopiolla. Se mikä kesäkeleillä on iso haitta, "kaarrekiikkeryys", ei talvikeleillä/nopeuksilla ole mikään ongelma. Ainoastaan paksu lumi estää etenemisen. Ja sopivissa olosuhteissa eturenkaasta syliin lentävä lumi on tosi ärsyttävää. Vauhtia hieman hidastaa, kun pyöräteille muiden ajajien muodostamalle "polulle" ei mahdu kuin yksi, tai kaksi rengasta ja loput menevät huonommin rullaavalla alustalla. 3-pyöräisyys aiheuttaa myös sen, että epätasaisuuksia on vaikeampi väistellä, joskaan takarenkaan kohdalle sattuvat patit/kuopat ei heilauta kuskia niin paljon kuin kaksipyöräisissä.

Olen myös kokeillut kahta eri yläohjattavaa LWB pyörää ja pythonia talvella. Kaikki selviää ilman nastarenkaita lumipolanteesta ja LWB:t myös tasaisesta jäästäkin siinä missä pystypyöräkin. Ongelmia alkaa tulemaan kun lunta on paksummasti, LWB:n ohjaaminen hidastuvassa vauhdissa laajoine ohjausliikkeineen alkaa käydä raskaaksi. Jos lunta ei ole pitkästi paksusti, niin sen yli on helppo LWB taluttaa. Talven edetessä pyörätiet muuttuvat epätasaisemmiksi ja ajo hyvälläkin kellillä vastaa soratietä, eli joustoa kaipaa.

Vaatetuksen suhteenkin eroaa pystypyörästä. Jalkojen verenkierto ehkä vähän huonompi kun jalat ovat ylöspäin. Lahkeiden suunnittelussa ei myöskään huomioida, että joissakin tilanteissa tuuli tulee alhaaltapäin. Toisaalta taas jalat eivät ole ajoviimassa kuten pystypyörässä, joten kompensoi aika hyvin, ainoastaan jalkaterien olen huomannut palelevan herkemmästi.
Käsien kylmettyminen yläohjauksessa on todennäköisempää kuin alaohjauksessa. Verenkierto huonompi ja vääränlaisilla käsineillä ranteet jää paljaaksi.
Keskivartalo tarkenee paremmin, kun ajoviima ei selkänojasta johtuen puhalla läpi, eikä selkä ole tuulessa ollenkaan. Toisaalta taas useammin tilanteita että selkä on hiestä märkä ja jalkoja palelee.

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

ukram
Viestit: 147
Liittynyt: 11 Marras 2006, 19:11
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja ukram »

Täksi talveksi tuli hankittua Trekin etujousitettu levyjarru pystypyörä. Talvirenkaita ei vielä ole. Ajattelin hankkia Scwalben uudet Marathon Winter renkaat. Mistä niitä saa?

Pystypyörä sen takia että talvella maasto-ominaisuuksia voi tarvita ja ilmanvastuksella ei ole niin väliä kun pakkasessa ei kuitenkaan viitsi ajaa kovin lujaa eikä lumessa pyörä edes kulje kovin hyvin.

Fujiniin ei taida mahtua Schwalben 20 tuuman nastarengas etuhaarukaan?

Avatar
tavasti
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 2746
Liittynyt: 06 Elo 2007, 10:55
Paikkakunta: Kangasala
Viesti:

Viesti Kirjoittaja tavasti »

ukram kirjoitti:

Ajattelin hankkia Scwalben uudet Marathon Winter renkaat. Mistä niitä saa?

Varmaan mistä vaan kun pyytää. Itse sanoin satunnaiselle pyöräkorjaamolle, että haluan Anthrotechiin moiset, ja tilasivat.
Muistaakseni sanoi että Tunturi tuo maahan.

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Viesti Kirjoittaja jviirret »

ukram kirjoitti:

Pystypyörä sen takia että talvella maasto-ominaisuuksia voi tarvita ja ilmanvastuksella ei ole niin väliä kun pakkasessa ei kuitenkaan viitsi ajaa kovin lujaa eikä lumessa pyörä edes kulje kovin hyvin.

Tuo on täysin totta. Nopeudessa hipparion alkaa hävitä pystypyörälle kun lunta on n.5cm tai enempi. Liukkaalla on nopeampi kun ei tarvi varoa kaatumista. Ja onhan se mukavampi, talvella kun joka tapauksessa tuo 8km:n työmatka ottaa aikaa n.1/2tuntia. Tosin alkaa olla siinä kunnossa ja monessa mielessä "vääränlainen", että uusiksi pitäisi tehdä. Jos tuo nyt teon alla oleva SWB:kään ei suoriudu talviolosuhteista niin taidan monen muun tavoin alkaa ajamaan pahimmat kelit pystypyörällä.

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Teemu Kalvas
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 771
Liittynyt: 26 Elo 2006, 18:36

Viesti Kirjoittaja Teemu Kalvas »

Talven 2004-5 jaksoin ajaa Fierolla Innovan nastarenkailla, mutta 20-tuumaisten renkaiden ja matalan noja-asennon molempien vaikutus oli hankaloittaa toimintaa jos jostain syystä jäi johonkin töyssyyn jumiin. 2005-6 ajoin poliisin huutokaupasta 4 eurolla ostamallani pystypyörällä (jota tuli laitettua vähän isommalla rahasummalla). 2006-7 hommasin uuden pystypyörän ihan kokonaan tähän tarkoitukseen. Nyt hommasin taas uuden pystypyörän:

Kuva

Minulla on nyt enemmän pyöriä talvea kuin kesää varten, eiköhän tässä käy niin että talvi lakkaa kokonaan tulemasta etelärannikolle.

JTH
Viestit: 166
Liittynyt: 14 Syys 2006, 11:49
Paikkakunta: Luvia

Viesti Kirjoittaja JTH »

Toi on kyllä jäätävän hieno toi teemun villari! Jos vielä pystypyörällä ajelisin, niin tolla talvisin...

Velotrade myy schwalbeja, ainakin olen sieltä tilannut maratooneja...

-JTH MCM #50

" Life is not measured by the number of breaths we take.
But by the number of places and moments that take our breath away!"

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Viesti Kirjoittaja jviirret »

Miksi talvipyöriin pyritään laittamaan paksut kumit? Minä kun olen sitä mieltä, että ohut rullaa paremmin kun ei tamppaa lunta niin leveästi. Pito, jousto???

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Teemu Kalvas
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 771
Liittynyt: 26 Elo 2006, 18:36

Viesti Kirjoittaja Teemu Kalvas »

Leveä ei tamppaa lunta niin syvästi. Lopputulos riippuu lumen laadusta ja määrästä.

95-milliset Endomorphit nyt kantaa pinnalla vaikka hiekkarannalla ajaisi, mahdolliset vertailut kapearenkaisten ja niitä puolet kapeampien renkaiden välillä tuntuvat noilla ajaessa melko etäisiltä.

Ja toki pito lumessa paranee kun kontaktipinta kasvaa. Ja pienet epätasaisuudet eivät niin tunnu kun rengaspainetta voi pitää jossain 1 barin alapuolella.

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13804
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Viesti Kirjoittaja jori »

Teemu Kalvas kirjoitti:

... rengaspainetta voi pitää jossain 1 barin alapuolella.

Paljonkos nuo sietävät painetta maksimissaan?

Minun talvipyöräilyyni kuuluu mm. yhden lisäakun hankkiminen perämoottoriini. Pakoputkipyörän napamoottori on potenut kylmimmillä ilmoilla lievää heikotusta. 24 V riittää hyvin, kun akut ovat lämpimät, mutta moottorin nimellisjännite 36V näyttäisi olevan tarpeen talvella. Onneksi asia korjaantuu käynnillä Biltemassa.
Nastarenkaat pyörään täytyy laittaa, mutta ei tässä vielä kiirettä.
Boxerikalsarit täytyy myös laittaa lahkeettomien tilalle. Runkoputki hipoo niin läheltä reisiä, että rungon kylmyys hohkaa ikävästi reisien sisäpintaan. Ehkä täytyisi tehdä myös rungolle jotain, kun vaan ehtisi orientoitua. Suunnitelmissa on litistää runkoputkea sentin verran soikeaksi tältä kohtaa ja eristeen liimaaminen litistämisen vapauttamaan tilaan.
Muuten olen ollut Pakoputkipyörääni erittäin tyytyväinen. Vauhdit ovat sähkömoottorin myötä kasvaneet niin, että muu liikenne kyseisellä kevyen liikenteen väylällä säikkyy aiheuttamaani liikennerytmirikkoa. Täytynee rajoittaa nopeuksia tai siirtyä viereiselle autotielle, jos oikein kiirettä pitää. Meillä täällä Tampereella tavataan työnnellä pyöräilijöitä bussien alle, jos jalankulkijoita alkaa liikaa ärsyttää. En halua olla moista edistämässä.

Muuten olen kuitenkin sitä mieltä, että talvipyörässä pitää olla jalkaohjaus. Lämmönsäätötoimet vaatteiden kanssa helpottuvat dramaattisesti ja rukkasilla voi suojata arimpia paikkoja kovimmalta viimalta tai ajaa vaikka kädet taskussa, jos esiintyy varustepuutteita.
Hippa, tai Virtuaalihippa lienevät siksi parhaita talvipyöriä. Toisaalta kaksipyöräinen Flevo on alkanut kiinnostaa. Josko sellaisen ensi talveksi sitten. Pystypyörää en osaa kaivata yhtään, sillä Pakopyörässäni on pystypyörän hyvät puolet kiinteästi asennettuna. :)

Jori

Teemu Kalvas
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 771
Liittynyt: 26 Elo 2006, 18:36

Viesti Kirjoittaja Teemu Kalvas »

jori kirjoitti:

Paljonkos nuo sietävät painetta maksimissaan?

Oliskohan noissa kyljessä lukenut 2,7 tai jotain. Joku markkinointiosaston hihastaan poimima tasaluku keisarillisissa yksiköissä kuitenkin. Voin tarkastaa kotona, mutta joka tapauksessa se on noin leveällä renkaalla minun massallani niin paljon ettei sellaista tule mieleenkään laittaa, ei sillä saavuta mitään.

jori kirjoitti:

Muuten olen kuitenkin sitä mieltä, että talvipyörässä pitää olla jalkaohjaus.

Pystypyörässähän on jalkaohjaus. Tai ehkä parempi kuvaus olisi lantio-ohjaus. Kun etunapaa kiertää kolme kiloa pyörivää massaa ja jättöäkin on ihan riittävästi, fillari kulkee kuin juna, piti tangosta kiinni tai ei. Tanko on sitä varten että jarrukahvoille on paikat.

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Viesti Kirjoittaja jviirret »

Jos jotakin kiinnostaa niin aloin keräämään omia kokemuksia talvipyöräilystä myös tänne:
http://www.omanetti.fi/ninajukk/talvi.htm

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13804
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Viesti Kirjoittaja jori »

Teemu Kalvas kirjoitti:

Oliskohan noissa kyljessä lukenut 2,7 tai jotain. Joku markkinointiosaston hihastaan poimima tasaluku keisarillisissa yksiköissä kuitenkin. Voin tarkastaa kotona, mutta joka tapauksessa se on noin leveällä renkaalla minun massallani niin paljon ettei sellaista tule mieleenkään laittaa, ei sillä saavuta mitään.

Siksi vaan kyselen, että voisin testata vierintävastushypoteesiani. Vierintävastus =^ Painuma kulmana. Onkos noita 95 millisiä 406 kokoisina?

Totta, pysypyörää tosiaan ohjataan lantiolla. Pystypyörän jalkaohjaus on kuitenkin sen verran hutera, etten ilman käsiä ylittele rotvallikiviä tai epätasaisia tien kohtia, joita talvella on varsin paljon. Flevo- tai Hippatyyppinen jalkaohjaus sietää hyvin talviset epätasaisuudet.

Jori

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Viesti Kirjoittaja jviirret »

jori kirjoitti:

Toisaalta kaksipyöräinen Flevo on alkanut kiinnostaa. Josko sellaisen ensi talveksi sitten.

Ei toimi yhtään talvella. En oo ite ajanu, mutta muiden kokemuksia olen lukenut. (mm. dirk bonnen sivuilla oli tästä juttua, sivut nyt nurin). Jaloilla ohjaaminen on kuitenkin hitaampaa ja polkemisen aikaan paljon epätarkempaa kuin käsillä ohjaaminen. Mutta ainahan sen voi muuttaa kolmipyöräiseksi...

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Viesti Kirjoittaja jviirret »

Nyt toimii nuo dirk bonen sivut: http://dirkb.dnsalias.net/recumbent.html
Hän kirjoittaa Flevosta näin:

In winter snow isn't bulldozed off the road and the salt is only thrown in symbolic amounts (making things worse). My flevo was unridable in these conditions. I had the feeling that the steering principle made it much more difficult than any normal recumbent.

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Vastaa Viestiin