Siellä oli niitä ohjaustankomuhveja moottoripyörätarvikehyllyssä. Olivat tosin aika paljon suurempia kuin nämä kiinalaiset mopo-/pyöräkäyttöön tarkoitetut.
Hinta näkyi olevan noin kympin. Näyttivät kyllä siltä, ettei luulisi sormia palelevan, jos niihin tassunsa työntää.
Jep. Tuossa käytössä väljyydestä on lähinnä hyötyä, ilma eristää. Tuolla hinnalla voisin käydä kokeeksi hakemassa parin, eihän kympin arvosta viitsi kaivaa edes ompelukonetta hyllystä.
Vähän kokemuksia ZOX26 low:sta: etupyörä sutii aika pahasti Schwalben CX Pro lighteilla kovaksi tamppautuneella lumella & ylämäessä. Tähän saakka olen onnistunut välttämään kyseistä kombinaatiota ja nytkin oli vain pieni töppyrä huonosti auratulla sivutiellä. Lumiset jaksot jäänevät muutenkin aika lyhyiksi täällä Vantaan korkeudella jatkossa. Kannattaisikohan satsata samantien sähköavusteiseen deltatakapäähän...
"Stress is when you wake up screaming and you realize you haven't fallen asleep yet"
Tuohon kokoon saisi sentään nastarenkaan. Tosin etuveto kyllä lipsuu varmaan nastoillakin ylämäessä kun sattuu oikein huonon pidon päivä, mutta raja siirtyisi varmaan pitemmälle.
Tuohon kokoon saisi sentään nastarenkaan. Tosin etuveto kyllä lipsuu varmaan nastoillakin ylämäessä kun sattuu oikein huonon pidon päivä, mutta raja siirtyisi varmaan pitemmälle.
Nastat parantaisivat jonkin verran liukkaalla sutimista, mutta lumipinnan epätasaisuudesta johtuvaan lipsumiseen eivät auttaisi juuri nekään . Ihan vaan halusin valistaa niitä, jotka ovat aikeissa Jiven/ZOXin/vastaavan omistajaksi, ettei ihan kaikki talviajo-ominaisuudet ole kymppejä. Riittävän kapeita nastarenkaita ZOXin lokasuojien alle ei tietääkseni ole markkinoilla.
jviirret kirjoitti:
Tai pidempään akseliväliin? Olisi enempi etupainoinen, mutta samalla kolmipyöräisenä kaatumis herkempi.
Deltatakapäästä voisi tosiaan tehdä hieman pidemmän, mutta mm. edellä mainitusta syystä ei kannattane jatkaa kuin 20 - 25 cm. Tuostahan voisi laskea, paljonko tuo siirtää painopistettä suhteellisesti eteenpäin. Deltatakapään lisäpaino taitaa syödä tuonkin edun.
"Stress is when you wake up screaming and you realize you haven't fallen asleep yet"
Juuri tuollaisen kaatumispelon takia olen aika hyvin jo päätynyt hommaamaan HPV Scorpionin, on tarpeeksi matala ja tukevanoloinen muttei kuitenkaan liian raskas. Tadpole on varmaan talvella kiva kun ei tarvitse pelätä kaatumista, vaikka huonona puolena onkin sitten lumessa raskas polkeminen tai pääseekö edes liikkeelle, ja sutiminen. Voihan sinne takatarakalle virittää laukun, jonne laittaa sopivasti painoja, juuri vetävän pyörän päälle, ja kunnon nastarenkaat vielä alle. Sellainen tuli vain mieleen, että voiko tadpole lähteä esim. liukkaassa alamäessä sivuluisuun kylki edellä, mikä tarkottaisi varmaan aika äkkinäistä ylösalaisin kaatumista, kenties kovassa vauhdissa voltteja? Vähän niin kuin autot liian tiukassa käännöksessä?
HP Velotechnik Scorpion 2009-, Optima Cheetah 2014-, Charge Cooker maxi 2 2016- ja VeloMotion Sequoia 2017.
Sellainen tuli vain mieleen, että voiko tadpole lähteä esim. liukkaassa alamäessä sivuluisuun kylki edellä, mikä tarkottaisi varmaan aika äkkinäistä ylösalaisin kaatumista, kenties kovassa vauhdissa voltteja? Vähän niin kuin autot liian tiukassa käännöksessä?
Itse en ole Scorpionillani raaskinut talvisin kovin paljoa ajaa. Nastarenkaat kyllä hommasin viime talveksi, mutta ne jäivät kokeilematta. Oma (vähäisen) kokemuksen perusteella Scorpion on liukkaalla käytökseltään hyvin looginen. Jos trike puskee, niin hiukan voimakkaammin polkemalla saa perän sopivasti luistamaan. Ja jos vastaavasti trike meinaa yliohjautua, niin höllää polkemista.
Tottakai kaatuminen on mahdollista, jos liukkaalta pinnalta tulee pitävällä pinnalle "kylkimyyryä", mutta tuollaisia tilanteita tuskin kovin helposti sattuu ja silloinkin kaatumisen todennäköisyyttä voi pienentää merkittävästi nojaamalla vastakkaiselle puolelle. Sillä tavoin renkaat kyllä helpommin luistavat sulallakin pinnalla kuin että trike menisi sivukautta nurin.
Tänään ajoin scorpionin matkahuollosta kotiin. Tie oli kyllä paljas, mutta hiukan tuntui olevan jonkinlaista jäätä asvaltin pinnalla, autotkin rapsuttivat nastoilla kivasti joka risteyksessä. Lähinnä risteyksissä huomasi liukkauden, siitä kohtaa josta autot olivat sutineet, oli liukasta eikä kävellen meinannut pystyssä pysyä, scorpionilla suti vähän. Tosin scorpparissa on vielä kesärenkaatkin alla.
Mielenkiinnolla odotan talvisempia kelejä ja nastarenkaiden vaikutusta liukkaalla ajolla.
HP Velotechnik Scorpion 2009-, Optima Cheetah 2014-, Charge Cooker maxi 2 2016- ja VeloMotion Sequoia 2017.