Talvipyöräily topic

Täällä voit keskustella eri pyörämalleista tai kysyä vaikka neuvoa, jos valinta tuottaa vaikeuksia.
Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Viesti Kirjoittaja jviirret »

joe67 kirjoitti:

ikkuisen lipsuu jos tosi liukkaalla oikein kunnolla runttaa ja sellaisissa paksuissa irtolumivalleissa joissa sutii varmaan pyörä kuin pyörä, mut niitäpä ei vähästä lumesta johtuen juuri ole.

Kyllähän nastarenkaassa pito piisaa kun tiellä ei ole lunta lisäämässä pienten eturenkaiden vierintävastusta.

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Avatar
tavasti
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 2745
Liittynyt: 06 Elo 2007, 10:55
Paikkakunta: Kangasala
Viesti:

Viesti Kirjoittaja tavasti »

jviirret kirjoitti:

LWB:ssä lumi irtoaa renkaasta etuhaarukan kohdalla ja pölisee kastellen kuljettajan takamuksen.

Kaikki kuljettajan kastumis-ongelmathan on korjattavissa kunnollisella vaatetuksella.

jviirret kirjoitti:

Voisiko siis yleistää, että jokainen sentti tiellä olevaa lunta tekee pienestä(20") pyörästä 10% suurta(26") pyörää hitaamman? Kolme pientä pyörää kolmen suuren sijasta siis hidastaa 30%???

Tuskin voi ihan noin yleistää, kyllä se varmasti riippuu monesta asiasta.
Ja tuolla kaavalla 4 cm lunta 20" triken edessä hidastaisi jo yli 100%, eli ei pitäisi edetä lainkaan :-)

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Viesti Kirjoittaja jviirret »

tavasti kirjoitti:
jviirret kirjoitti:

Voisiko siis yleistää, että jokainen sentti tiellä olevaa lunta tekee pienestä(20") pyörästä 10% suurta(26") pyörää hitaamman? Kolme pientä pyörää kolmen suuren sijasta siis hidastaa 30%???

Tuskin voi ihan noin yleistää, kyllä se varmasti riippuu monesta asiasta.
Ja tuolla kaavalla 4 cm lunta 20" triken edessä hidastaisi jo yli 100%, eli ei pitäisi edetä lainkaan :-)

Juu, eipä tietenkään :) Tadpolessa kun yhdellä eturenkaalla on puolet siitä painosta ku lowracerista, joten niiden yhteisvaikutus voisi olla samaa suuruusluokkaa kuin lowracerin yksi rengas.

Hyvä että nuo lumiongelmat avovaihteessa tuli myös esille. Tulevaa hipparionia tehdessä siis pakko yrittää takapakkaa suojata siten, ettei renkaasta lentävä lumi pääse sinnekkään. Tähän asti kun on ollut rumpuvaihteella, niin sen suhteen ei ongelmia ole ollut.

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Teemu Kalvas
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 771
Liittynyt: 26 Elo 2006, 18:36

Viesti Kirjoittaja Teemu Kalvas »

joe67 kirjoitti:

ja sellaisissa paksuissa irtolumivalleissa joissa sutii varmaan pyörä kuin pyörä, mut niitäpä ei vähästä lumesta johtuen juuri ole.

Täytyy kyllä sanoa--nyt kun välillä oli jopa hetki lunta--että tuota Pugsleyta ei minkäänlainen lumi haittaa pätkän vertaa. Peilijäällä se ei pysynyt pystyssä, mutta jos lunta on edes sentti, se on jo mukavampi (ei siis välttämättä nopeampi) ajaa kuin mikään muu pyörä mitä on kokeillut, ja kyllä se eteenpäin meni vielä 15 sentin vastasataneessa hangessakin, joskin vauhti oli jo vähintäänkin alhainen.

Jalankulkijatkin voi kiertää reilusti ennakoiden penkan kautta kun pyörä ei siitä pahemmin yski. Turvallisuus paranee.

Paha vain että se yhteensä 40 litran ilmatila renkaissa kaikuu. Tiistaina ajoin Mechelininkatua ambulanssin peesissä isoimmalla 34/11-välityksellä niin että meinasi jaloista kierrokset loppua, ja pyörästäni kuului kovempi ääni kuin siitä hälytysajoneuvosta. Mutta onhan tuossa se positiivinen seikka, että jos pyörän kanssa ajaa jäissä sulaan, voi keskittyä itsensä pelastamiseen--pyörä kun kelluu.

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Viesti Kirjoittaja jviirret »

Teemu Kalvas kirjoitti:

Peilijäällä se ei pysynyt pystyssä, mutta jos lunta on edes sentti, se on jo mukavampi (ei siis välttämättä nopeampi) ajaa kuin mikään muu pyörä mitä on kokeillut, ja kyllä se eteenpäin meni vielä 15 sentin vastasataneessa hangessakin, joskin vauhti oli jo vähintäänkin alhainen.

Ihan uteliaisuuttaan, minkälaista keskinopeutta tuolla ajelet tuollaisessa kevyehkössä talvikelissä(muutama pakkasaste ja sentti lunta). Mulla on nopeudet tuossa työmatkalla olleet hipparionilla ja maastopyörällä reilu 16km/h ja kaksipyörä nojakeilla 18km/h luokkaa. Voimaa käyttänyt sen verran että tarkenee, mutta hiki ei tule.
Hitaimmillaan hipparionilla paksussa(5cm) nuoska lumessa on työmatkalle(8km) tuhraantunut yli 40min, eli keskinopeus alle 12km/h :-)

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Teemu Kalvas
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 771
Liittynyt: 26 Elo 2006, 18:36

Viesti Kirjoittaja Teemu Kalvas »

jviirret kirjoitti:

Ihan uteliaisuuttaan, minkälaista keskinopeutta tuolla ajelet tuollaisessa kevyehkössä talvikelissä(muutama pakkasaste ja sentti lunta). Mulla on nopeudet tuossa työmatkalla olleet hipparionilla ja maastopyörällä reilu 16km/h ja kaksipyörä nojakeilla 18km/h luokkaa. Voimaa käyttänyt sen verran että tarkenee, mutta hiki ei tule.
Hitaimmillaan hipparionilla paksussa(5cm) nuoska lumessa on työmatkalle(8km) tuhraantunut yli 40min, eli keskinopeus alle 12km/h :-)

Jukka

Muuta mittaria ei ole kuin kello, mutta tuollaisissa oloissa 12,7 km työmatkaan menee kokemuksen mukaan 43-46 minuuttia, eli se olisi 16,6-17,7 km/h. Matkalla on ehkä kolmet valot joissa ei monta minuuttia nokka tuhise kun yleensä niistä jää ehkä yksiin. Kolme mäkeäkin väliin mahtuu, nousua niissä on vajaa 15 metriä/laaki, joten keskisuomalaiset varmaan nauraa minulle.

Tämä laskelma koskee Pugsleyta ja cyclocrossaria, jotka on melko tasoissa nopeuden suhteen, jälkimmäinen vain tuppaa käymään lumessa raskaaksi käsille. Nojakilla alkaa hävitä ajassa heti kun tulee lunta, paljaalla se on nopein (aika pienellä erolla).

Jos lunta tulee lisää, nopeus laskee reilusti.

Ajan kyllä yleensä aika reippaasti. Tosin talvella ei yleensä tule hiki kun kikkailen teknisellä pukeutumisella, mutta jos kesällä ajaisi samalla teholla niin hiki tulisi heti vaikka olisi alasti. Kaikkien aikojen nopein työmatka kesällä +28 asteessa ilman matkatavaroita nojakilla reiluun myötätuuleen kesti noin 23 minuuttia. En tosin vaivautunut pysähtymään punaisiin valoihin kun oli hyvä vauhti päällä.

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Viesti Kirjoittaja jviirret »

Teemu Kalvas kirjoitti:

Nojakilla alkaa hävitä ajassa heti kun tulee lunta, paljaalla se on nopein (aika pienellä erolla).

Kyseessä siis 20" renkailla oleva fiero? Vahvistaa noita mun "testejä", että pienet renkaat ei oikein talvipyörään sovi. Maastopyörän renkailla oleva LWB kun on aina maastopyörää nopeampi samalla voiman käytöllä, kunnes lunta tulee niin paljon, että on pystyssä pysymisen kans vaikeuksia.

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Jarcco
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 2029
Liittynyt: 05 Syys 2006, 17:06
Paikkakunta: Hamina
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Jarcco »

tavasti kirjoitti:
Jarcco kirjoitti:

Palatessa vaan jyrkähkö mäki palautti mieleen myös tadpolen huonon puolen, eli vetopyörän pidon.

En tiedä mikä on, mutta en mitenkään käsitä mikä vika tadpolessa on. Vai onko eri pyörillä niin paljon eroa että tadpolea ei voi verrata toiseen tadpoleen.

Eilen oli jo aura kerennyt käydä tiellä, etten voinut sinne mennä tekemään umpihankitestiä, mutta ajelin pihalla nurmikolla. Päällä noin 10cm lumikerros, ihan hyvin meni myös pienessä ylämäessä. Ja jyrkän auratun ylämäen meidän pihaan nousi myös ongelmitta.

Voikos tässä olla erona Anthrotechin pysty ajoasento, jolloin kuskin paino tulee enemmän takarenkaalle? Vai kenties riittävän painava kuski, että renkaalle ylipäätään tulee tarpeeksi painoa?

Renkaina Marathon Winter.

Pyörissähän se ero pääosin täytyy olla, minulla on painopiste sen verran edempänä, 10 cm taaksepäin jo muuttaisi tilannetta. Renkaana mulla on Nokian Pacer, ei mikään varsinainen talvirengas. Anthrossa on rungon poikkiputken muotoilulla myös saatu etupyörät edemmäs.
En tarkoitanut että tadpole olisi täysin toivoton talvella, ei vaan pärjää LWB:lle mäennousukyvyssä. On vaan eräs mäki mitä en sillä pääse ylös tietyillä keleillä. Muutenhan tadpole on parempi, kuten kerroin.

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Viesti Kirjoittaja jviirret »

Vähän haastavampaa talvikeliä tänään. Urainen jäätikkö, jonka päällä märkää sohjoa. Vielä pysy lenkin LWB:llä pystyssä, mutta puolenkymmentä kertaa piti jalalla ottaa tukea, tai oli muuten kaatuminen lähellä. Vaikka eturengas sivuttais pitoa menettääkin useammin kuin SWB takarengas, niin tuntuu helpommin hallittavalta.
Tuntuu että suosikki pyörä vaihtuu päivittäin, nyt se on LWB. Ajattelin että eteen voisi talveksi laittaa 24" nastarenkaan 26" tilalle. Saisi riittävän etäälle lokasuojasta. Selkänojaan myös yksi säätöpykälä talvea varten lisää, että saa pystymmäs. Tässä se onnistuu, kun polkimet on riittävän alhaalla. SWB:ssä pystympi kulma saa aikaan "kippurassa" polkemisen tunteen.

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Viesti Kirjoittaja jviirret »

Tosi märkä ja raskas sohjokeli. Paikoitellen märkää sohjoa yli 10cm. Enään ei ole kysymys nopeudesta, vaan millä yleensäkkin pystyy ajamaan. SWB:llä pääsee helpommin liikkeelle, kun pystyssä pysymiseen riittää pienempi vauhti. LWB:llä ei tahdo eka polkaisulla saada riittävästi nopeutta. Muuten huomiot samat kuin ed. päivänä. Nyt oli jo eroja 24" vs. 26" renkaissa, isompi menee kevyemmin. Painojakauma aurausvallien läpiajossakin edullisempi. Kevyt eturengas ei tökkää, vaan avaa vähän tietä raskaammalle takarenkaalle. SWB:ssä eturengas kahlaa heti syvällä ja vauhdin hiipumisen tunne voimakkaampi.
Lowracerilla jo useamman kerran kaatunut, nyt ei huvittanut kastua :lol:

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Avatar
tavasti
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 2745
Liittynyt: 06 Elo 2007, 10:55
Paikkakunta: Kangasala
Viesti:

Viesti Kirjoittaja tavasti »

jviirret kirjoitti:

Enään ei ole kysymys nopeudesta, vaan millä yleensäkkin pystyy ajamaan.

Mulla ton talvipyöräilyn kanssa on juurikin se, että millä pystyy ajamaan, ja pysyy itse ehjänä. Luulen että minä en pärjäisi kaksipyöräisen nojakin kanssa talvikelissä. Joskus olen kulkenut pystypyörällä 9km matkaa töihin, ja ei silläkään vauhdit pysy kesän vauhdeissa, ja matka-aika on arvaamaton olosuhteista riippuen.

Kesälläkin olen pari kertaa kaatunut kun olen penkki+jouset matalimmassa asennossa ajanut pahaan irtosoraan tai ison murskeeseen. Tosin eipä ole tullut vaurioita, 85 mm murskeessä pari reikää kyynerpäähän, ja reidessä mustelma ohjaustangon varresta.

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Viesti Kirjoittaja jviirret »

tavasti kirjoitti:

Mulla ton talvipyöräilyn kanssa on juurikin se, että millä pystyy ajamaan, ja pysyy itse ehjänä. Luulen että minä en pärjäisi kaksipyöräisen nojakin kanssa talvikelissä.

Tässä "luulossa" minäkin olen. Kahtena aiempana talvena ensimmäisen kaatumisen jälkeen on alle otettu hipparion, sitä aiemmin talvet ajettu pystypyörällä. Nyt vain hyvä tilaisuus kokeilla useampaakin eri nojakkia ja missä niiden rajat tulee vastaan. Toiveissa olisi pärjätä yhdellä pyörällä ympäri vuoden, silloin se tulisi pidettyä paremmassa kunnossakin. Kompromisseja joutuu tekemään, se on varma. Nyt on jo selvinnyt, että lowracer se ei ole.

tavasti kirjoitti:

Joskus olen kulkenut pystypyörällä 9km matkaa töihin, ja ei silläkään vauhdit pysy kesän vauhdeissa, ja matka-aika on arvaamaton olosuhteista riippuen.

Juu, talvella on jopa kelejä että hipparion on nopein.

tavasti kirjoitti:

Kesälläkin olen pari kertaa kaatunut kun olen penkki+jouset matalimmassa asennossa ajanut pahaan irtosoraan tai ison murskeeseen. Tosin eipä ole tullut vaurioita, 85 mm murskeessä pari reikää kyynerpäähän, ja reidessä mustelma ohjaustangon varresta.

Nojakilla on talvella kuitenkin paljon turvallisempi kaatua kuin pystypyörällä. Yleensä ei käy edes kipeää.

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Teemu Kalvas
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 771
Liittynyt: 26 Elo 2006, 18:36

Viesti Kirjoittaja Teemu Kalvas »

jviirret kirjoitti:
Teemu Kalvas kirjoitti:

Nojakilla alkaa hävitä ajassa heti kun tulee lunta, paljaalla se on nopein (aika pienellä erolla).

Kyseessä siis 20" renkailla oleva fiero? Vahvistaa noita mun "testejä", että pienet renkaat ei oikein talvipyörään sovi. Maastopyörän renkailla oleva LWB kun on aina maastopyörää nopeampi samalla voiman käytöllä, kunnes lunta tulee niin paljon, että on pystyssä pysymisen kans vaikeuksia.

Joo. Olen jo jonkin aikaa ollut vakaasti sitä mieltä, että pitäisi hommata joku isopyöräinen nojakki. Mutta oikeastaan tarttis kaksi: toisen arkiajoon ja toisen kesäiseen kovaa ajamiseen. Toisaalta voisi hommata ensin vain sen arkiajomallin ja katsoa kuinka kovaa sillä pääsee kun vaihtaa kesällä vain renkaat.

Sen lisäksi että pääomaa ei ole kohtuuttomasti laittaa tällaisiin, ei lisäpyörille oikeastaan enää ole tilaakaan. Nykyisiäkin on kaikki nurkat jo täynnä.

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Viesti Kirjoittaja jviirret »

jviirret kirjoitti:

Tosi märkä ja raskas sohjokeli. Paikoitellen märkää sohjoa yli 10cm.

Yön aikana tuo polkupyörien ja autojen urille polkema sohjo oli sitten jäätynyt. Samalla peittynyt hyvin ohueen lumeen. Lähdin lowracerilla testilenkille, mutta aiottua aikasemmin piti kääntyä takaisin. Pään jatkuva kannattelu raskasta ja tärinä muutenkin epämiellyttävää. Kävin sitten ajeleen SWB:llä. Sillä pystyi ajamaan, joskin tärinä jo vähän häiritsi.
Lowraceria sais kyllä paremmaksi talvipyöräksi, kun nostaisi penkin paljon pystymmäksi ja laittaisi taakse paksun maastokumin, mutta olisiko se sitten enään lowracer? Paino kuitenkin olisi liikaa etupyörällä.

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Avatar
tavasti
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 2745
Liittynyt: 06 Elo 2007, 10:55
Paikkakunta: Kangasala
Viesti:

Viesti Kirjoittaja tavasti »

jviirret kirjoitti:

Nojakilla on talvella kuitenkin paljon turvallisempi kaatua kuin pystypyörällä. Yleensä ei käy edes kipeää.

Ei se kaatuminen itsessään, mutta sopimattomassa paikassa kaatumalla saattaa päätyä yliajetuksi.

Ajokkina Nazca Paseo 26/26 ja opeteltavana kiertopalkinto-Python

"... mutta ei se toimi kuoppaisella savisella soratiellä, varsinkaan jyrkässä ylämäessä!"

Vastaa Viestiin