TADPOLE vai DELTA ???

Täällä voit keskustella eri pyörämalleista tai kysyä vaikka neuvoa, jos valinta tuottaa vaikeuksia.
kogam
Viestit: 162
Liittynyt: 11 Heinä 2014, 11:18
Paikkakunta: Espoo

TADPOLE vai DELTA ???

Viesti Kirjoittaja kogam »

Nyt tarttis tietää kummankin pyörätyypin plussat ja miinukset.. Millaisia kokemuksia ja kumpaa suosittelisit ja miksi ? Minulla nyt ajossa Kettwiesel. Ei kokemusta toisesta mallista. Ois tarkoitus jossain vaiheessa ostaa nojapyörä.

Pysty : Koga Miyata 2000- Noja : HPV Scorpion Fs 20 2015- Cruzbike Vendetta V 20 2020-

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: TADPOLE vai DELTA ???

Viesti Kirjoittaja jviirret »

Ajostahan se riippuu kumpi sopii paremmin. Matalat tadpolet pysyy paremmin kaarteissa pystyssä, deltat yleensä korkeampia joten kaatuvat herkemmin. Deltan "taluttaminen" helpompaa, kannetaan eturenkaasta ja vedetään perässä. Deltat vie monesti vähemmän tilaa varastoitaessa koska voi nostaa pystyyn seinää vasten. Tadpoleen saa kätevämmin lastenistuimen tai normipyörän sivulaukut. Delta on mun mielestä helpompi rakentaa, jos siis suunnittelee tekevänsä itse.

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Avatar
PW
KOM
Viestit: 17761
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: TADPOLE vai DELTA ???

Viesti Kirjoittaja PW »

Kaupallisissa deltoissa on vähän valikoimaa ja matalia ei taida olla ollenkaan.
Deltan miekin tekisin mieluummin tai siis tein jo :wink:

Petri

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

Avatar
jooseha
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5150
Liittynyt: 09 Kesä 2009, 22:43

Re: TADPOLE vai DELTA ???

Viesti Kirjoittaja jooseha »

PW kirjoitti:

Kaupallisissa deltoissa on vähän valikoimaa ja matalia ei taida olla ollenkaan.

Jouta on matala ;)

Avatar
Pastori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7040
Liittynyt: 22 Joulu 2007, 16:07
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Re: TADPOLE vai DELTA ???

Viesti Kirjoittaja Pastori »

Runko ohjattava delta! Yritä päästä kokeilemaan Eskon pyörää ja tee/teetä semmoinen.

ki
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 701
Liittynyt: 30 Loka 2012, 21:14

Re: TADPOLE vai DELTA ???

Viesti Kirjoittaja ki »

deltaa voi lyhyempi ihminen taluttaa suoraan myös head restistä .mä mietin tuossa mäki ketjussa että kummalla mallilla pääsisi polviystävällisemmin mäkiä

kmb
Sisällöntuottajakokelas
Viestit: 268
Liittynyt: 12 Heinä 2013, 21:28
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: TADPOLE vai DELTA ???

Viesti Kirjoittaja kmb »

Jos meinaa talvella ajaa niin kannattaa ottaa huomioon että takavetoisissa deltoissa pitäisi sitten olla veto molemmissa pyörissä että toimii järkevästi. Haseen tämä ominaisuus (tasauspyörästö) maksaa muistaakseni 400-500 euroa, ja lienee kovin epästandardi osa. Tadpolella ajelee talvella oman kokemukseni perusteella ihan mukavasti.

ICE Sprint 26 (2013 - ), Azub Max (2014 - )

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: TADPOLE vai DELTA ???

Viesti Kirjoittaja jviirret »

Jos se Delta on riittävän takapainoinen niin pitoa on yhtä paljon yhdessä vetävässä pyörässä kuin tadpoleissakin, yli kolmasosa ajokin painosta.

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

ki
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 701
Liittynyt: 30 Loka 2012, 21:14

Re: TADPOLE vai DELTA ???

Viesti Kirjoittaja ki »

kmb kirjoitti:

Jos meinaa talvella ajaa niin kannattaa ottaa huomioon että takavetoisissa deltoissa pitäisi sitten olla veto molemmissa pyörissä että toimii järkevästi. Haseen tämä ominaisuus (tasauspyörästö) maksaa muistaakseni 400-500 euroa, ja lienee kovin epästandardi osa. Tadpolella ajelee talvella oman kokemukseni perusteella ihan mukavasti.

ymmärsin että lauttasaaren liikkeen gekkoko se oli , oli ainakin vaihteet erikseen etu - ja takapyörään

Lainaus korjattu.t:MSK

Avatar
Wacky
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3837
Liittynyt: 14 Heinä 2010, 12:38
Paikkakunta: Helsinki, Vesala

Re: TADPOLE vai DELTA ???

Viesti Kirjoittaja Wacky »

Gekkossa ei todellakaan ole kuin yhden pyörän veto ja se on takapyörä. Siinä pyörässä on kuitenkin sekä edessä että takana vaihteita kuten monissa ketjuvaihteisissa yleensäkin on. Toiset vaihteet on siinä kampiakselissa ja toiset takanavassa.
Gekko kulkee kohtalaisen hyvin talvella kunhan upottavaa pintakerrosta ei ole kauheasti.

Avatar
PW
KOM
Viestit: 17761
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: TADPOLE vai DELTA ???

Viesti Kirjoittaja PW »

ki kirjoitti:
kmb kirjoitti:

Jos meinaa talvella ajaa niin kannattaa ottaa huomioon että takavetoisissa deltoissa pitäisi sitten olla veto molemmissa pyörissä että toimii järkevästi. Haseen tämä ominaisuus (tasauspyörästö) maksaa muistaakseni 400-500 euroa, ja lienee kovin epästandardi osa. Tadpolella ajelee talvella oman kokemukseni perusteella ihan mukavasti.

ymmärsin että lauttasaaren liikkeen gekkoko se oli , oli ainakin vaihteet erikseen etu - ja takapyörään

Lainaus korjattu.t:MSK

Niin tarkennan vaan(ehkä itsestään selvyys, anteeksi), ei niissä etupyörissä ole vaihteita, eikä siis vetoa. Etuvaihtaja toki on, eturattailla mutta sekin vaikuttaa takapyörään.

Petri

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

traikisti
Viestit: 72
Liittynyt: 12 Elo 2008, 17:18
Paikkakunta: Oulu

Re: TADPOLE vai DELTA ???

Viesti Kirjoittaja traikisti »

jviirret kirjoitti:

Ajostahan se riippuu kumpi sopii paremmin. Matalat tadpolet pysyy paremmin kaarteissa pystyssä, deltat yleensä korkeampia joten kaatuvat herkemmin. Deltan "taluttaminen" helpompaa, kannetaan eturenkaasta ja vedetään perässä. Deltat vie monesti vähemmän tilaa varastoitaessa koska voi nostaa pystyyn seinää vasten. Tadpoleen saa kätevämmin lastenistuimen tai normipyörän sivulaukut. Delta on mun mielestä helpompi rakentaa, jos siis suunnittelee tekevänsä itse.

Jukka

Talutan tai oikeastaan vedän omaa tadpoleani (greenspeed gt3) tavaratelineestä kiinni pitäen takapyörä ilmassa. Näin se kulkee todella helposti ja kevyesti mukana pitemmänkin matkan. Voin kulkea selkä suorana, kädet luonnollisessa asennossa ja pyörä seuraa nöyrästi mukana. Pitempää matkaa olen tosin joutunut taluttamaan vain kerran rengasrikkotapauksessa, kun paikkausvälineitä ei ollut mukana. Mielestäni tadpolen taluttaminen ei siis kuitenkaan ole mitenkään ongelmallista.

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: TADPOLE vai DELTA ???

Viesti Kirjoittaja jviirret »

Nii, joo, takaperin vedettynä tadpole on kuin delta ;)

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13784
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: TADPOLE vai DELTA ???

Viesti Kirjoittaja jori »

jviirret kirjoitti:

Nii, joo, takaperin vedettynä tadpole on kuin delta ;)

Paitsi vähän painavampi kannatella ylhäällä.
Oletteko muuten ajatelleet, miksi positiivisjättöistä ajoneuvoa on mahdollista hinata takaperin? Eikö etupyörien pitäisi haukata vinoon ja muutenkin käyttäytyä huonosti. :roll: ...

Kyllä, perän nostaminen ylemmäs muuttaa ohjauskulmaa ja syö pois positiivisen jätön ja muuttaa sen negatiiviseksi, joka taas taakse päin vedettäessä onkin positiivista jättöä. Tämä tarkoittaa, että kovin vinoilla ohjauskulmilla varustettua ajoneuvoa pitää hinata perä riittävän ylhäällä, jotta hinausasennon aiheuttama jätön muutos on riittävä.

Liitteet
Tätä on siis hinattava pitämällä perää vähintään noin korkealla. Mieluummin ylempänä, jolloin etupyörille muodostuu positiivista jättöä taakse liikuttaessa.
Tätä on siis hinattava pitämällä perää vähintään noin korkealla. Mieluummin ylempänä, jolloin etupyörille muodostuu positiivista jättöä taakse liikuttaessa.
Takaperinhinaus.jpg (40.87 KiB) Katsottu 9605 kertaa

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

traikisti
Viestit: 72
Liittynyt: 12 Elo 2008, 17:18
Paikkakunta: Oulu

Re: TADPOLE vai DELTA ???

Viesti Kirjoittaja traikisti »

jori kirjoitti:

Paitsi vähän painavampi kannatella ylhäällä.
Oletteko muuten ajatelleet, miksi positiivisjättöistä ajoneuvoa on mahdollista hinata takaperin? Eikö etupyörien pitäisi haukata vinoon ja muutenkin käyttäytyä huonosti.

Kyllä, perän nostaminen ylemmäs muuttaa ohjauskulmaa ja syö pois positiivisen jätön ja muuttaa sen negatiiviseksi, joka taas taakse päin vedettäessä onkin positiivista jättöä. Tämä tarkoittaa, että kovin vinoilla ohjauskulmilla varustettua ajoneuvoa pitää hinata perä riittävän ylhäällä, jotta hinausasennon aiheuttama jätön muutos on riittävä.

Tässä tuli siis selityskin. Kiitos siitä.

Perän saamista riittävän ylhäälle vaadittavan jätön muutoksen aikaansaamiseksi on GS gt3:n tapauksessa helppoa mm. pienen Brompton-standardin mukaisen pyöräkoon (349) vuoksi. Perä nousee väkisinkin riittävän korkealle (eli riittävään kulmaan), kun käsi on tavaratelineen viimeisellä poikkipienalla ja käsi sekä selkä suorana. Olen huomannut, että paljon matalampikin korkeus riittää hyvän ohjattavuuden (eli riittävän ja oikeansuuntaisen jätön) saavuttamiseksi. Pyörä painaa n. 17 kg. Takana on vain tavarateline, pieni takapyörä, lokasuoja ja rataspakka sekä vaihtaja. En tiedä, mikä on asiaan vaikuttava pyörän kuormittamaton painonjakauma, mutta todella kevyeltä pyörä tuntuu näin vedettäessä.

Vastaa Viestiin