TADPOLE vai DELTA ???

Täällä voit keskustella eri pyörämalleista tai kysyä vaikka neuvoa, jos valinta tuottaa vaikeuksia.
traikisti
Viestit: 72
Liittynyt: 12 Elo 2008, 17:18
Paikkakunta: Oulu

Re: TADPOLE vai DELTA ???

Viesti Kirjoittaja traikisti »

Pyöriä piti käydä tietenkin testaamassa taluttamisen näkökulmasta. Taluttamista keventävää/kompensoivaa painoa kertyy puomin päähän (keskiö, etuvaihtaja, kolme ratasta ja poljinkammet sekä polkimet) aika pitkän vaakasuoran varren päähän. Pääosa pyörän painosta asettuu lähelle etupyöriä tai niiden yhteyteen (jarrurummut, jarrukahvat, ohjausnivelet, ohjaustanko, vaihtimet, rungon taittamisen mahdollistava nivel, ketjun ohjausratas yms.). Kun vertaa deltaan, ero ei ole ainakaan kovin suuri, mikäli sitä edes on.

Pidän deltan pystyasentoon parkkeeramisen ja säilyttämisen mahdollisuutta erittäin tärkeänä ominaisuutena. Samoin todella upea ominaisuus on monien deltojen yhteenkytkemisen mahdollisuus.

Nyt perheessä on kaksi tadpolea, joskus kenties kaksi deltaa.

kogam
Viestit: 162
Liittynyt: 11 Heinä 2014, 11:18
Paikkakunta: Espoo

Re: TADPOLE vai DELTA ???

Viesti Kirjoittaja kogam »

Millaiset Tadpolet teillä on ? Mitä mieltä olettte HPV:n Scorpion FX:stä ? Ajelin muutaman viikon HASE:n Ketwieselillä. Mitä hyvää ensinmainitussa oisi mielestänne verrattuna Haseen ja päinvastoin ? Kiitos jo ennakkoon mielipiteistänne. :)

Pysty : Koga Miyata 2000- Noja : HPV Scorpion Fs 20 2015- Cruzbike Vendetta V 20 2020-

traikisti
Viestit: 72
Liittynyt: 12 Elo 2008, 17:18
Paikkakunta: Oulu

Re: TADPOLE vai DELTA ???

Viesti Kirjoittaja traikisti »

kogam kirjoitti:

Millaiset Tadpolet teillä on ? Mitä mieltä olettte HPV:n Scorpion FX:stä ? Ajelin muutaman viikon HASE:n Ketwieselillä. Mitä hyvää ensinmainitussa oisi mielestänne verrattuna Haseen ja päinvastoin ? Kiitos jo ennakkoon mielipiteistänne. :)

Kuten edellisestä ja vanhemmistakin teksteistäni on käynyt ilmi, ajelen Greenspeed GT 3 tadpolella. Meillä on niitä kaksi samanlaista, joista toinen on vaimoni käytössä. Greenspeed oli yksi alansa pioneereja ja parhaina aikoinaan he valmistivat ehkäpä aikansa parhaat tadpolet. Sittemmin homma on hiukan hiipunut ja muut valmistajat ovat ottaneet heidät kiinni ja menneet monessa asiassa myös selvästi ohi. Kyllä Greenspeedissä silti on edelleen aivan oma tunnelmansa ja ajokokemus poikkeaa monessa mielessä edukseen kilpailijoista (esim. erittäin hyvä ohjaustunto, pieni kääntösäde, erinomainen istuin yms.).

HPV:n tuotteet edustavat mielestäni kaikissa asioissa erittäin korkeaa laatua. Pyörät ovat mukavia ajettavia ja niille voi ennustaa pitkää käyttöikää. Mielestäni FX-malli on kokoontaittomekanisminsa puolesta markkinoiden paras tadpole. En ole sillä ajanut, mutta "paperitietojen" ja muista HPV:n pyöristä saamieni kokemuksen puolesta arvioin sen kaikin puolin kilpailukykyiseksi ja kiinnostavaksi tuotteeksi.

Hase tekee hienoja ja myös hienolta näyttäviä deltoja. Laadultaan ja ominaisuuksiltaan ne ovat hyvinkin HPV:hen verrattavissa olevia tuotteita.

Vertailu ja valinta kannattanee siis näin ollen tehdä pääsääntöisesti yleisten delta-tadpole-vertailujen pohjalta.

Mikäli on tarkoitus kuljettaa pyörää autossa tai muussa kulkuneuvossa "varsinaisille pelipaikoille" HPV FX on tässä suhteessa helpompi ja joustavampi vaihtoehto.
Jos tila on kotinurkilla kortilla, Hase vie voiton. Pystyasentoon pysäköinti on oikeasti iso plussa.
Vauhdikas ajo ja kanttaaminen on hauskempaa FX:llä.
Mukava kruisailu ja elämästä nauttiminen onnistuu molemmilla normipyörää selvästi paremmin, mutta Hase vie tässä voiton. Siihen on helpompi istua ja siitä on helpompi nousta ja siitä näkee maisemat paremmin.
Mikäli ajo jonkun toisen kanssa kiinnostaa, pyörien toisiinsa kytkemisen mahdollisuus tukee deltaa eli tässä vertailussa Hasea.
Ulkonäkö? Tämä on puhtaasti subjektiivinen asia. Mielestäni Hase on jotenkin kiinnostavamman näköinen.

kogam
Viestit: 162
Liittynyt: 11 Heinä 2014, 11:18
Paikkakunta: Espoo

Re: TADPOLE vai DELTA ???

Viesti Kirjoittaja kogam »

"traikisti" Kiitoksia.

Pysty : Koga Miyata 2000- Noja : HPV Scorpion Fs 20 2015- Cruzbike Vendetta V 20 2020-

Avatar
irakas
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3850
Liittynyt: 26 Touko 2008, 17:19
Paikkakunta: Vaajakoski

Re: TADPOLE vai DELTA ???

Viesti Kirjoittaja irakas »

Olen tehnyt 6 deltaa ja kolme tadpolea. Kummassakin on hyvät ja huonot puolensa. Muuten niin hyvän deltan huonoista puolista on mainittava, että takavedon järjestäminen kotikonstein on kohtalaisen vaikeaa, ja siihen on hankala saada taakse jousitusta. Deltan myönteisiä puolia on mm. se, että siihen voi järjestää hyvän tavaratilan taakse. Tadpolen parhaita puolia on se, että jousituksen järjestäminen kaikkiin pyöriin onnistuu suht. koht. mukavasti, mikä on hyvin tärkeä seikka, ja niinkuin tuolla aiemmin on jo sanottu, tadpole ei kaadu läheskään niin helposti kuin delta.

Itse ajelen tätä nykyä eniten sähköavusteisella tadpole SH22:lla, ja olen ollut siihen aika tyytyväinen. :mrgreen:

Sakari
You were born an original.
Don´t die a copy!
John Mason

http://www.flickr.com/photos/saholm/ ja http://www.flickr.com/photos/15504224@N07/ SH26

KlausS
Viestit: 67
Liittynyt: 13 Joulu 2010, 15:42
Paikkakunta: Helsinki

Re: TADPOLE vai DELTA ???

Viesti Kirjoittaja KlausS »

Itselläni on kokemuksia HP Velotechnik Gekko ja Hase Kettwiesel Tour pyöristä. Gekon saa tosiaan kätevästi taitettua auton taakse ja Hase on kätevä säilyttää pystyasennossa.
Jos pyörää kuitenkin pitää kuljettaa metrossa tai junassa, niin Hase on helpompi ottaa mukaan, sillä vaikka Youtubissa löytyy videoita Gekko FX kokoontaittamisesta, niin on se käytännössä aika nyhräämistä, eikä sitä viitsi jatkuvasti tehdä.

Ajo-ominaisuuksista merkittävin muistuma Gekon kanssa oli ongelmat hiekkateiden jyrkissä ylämäissä, joissa takapyörä rupesi sutimaan. Tätä ei ole tapahtunut minun Hase Tour -mallin kanssa, jossa molemmat takapyörät vetävät differentiaalin ansiosta. Muuten Gekko oli mielestäni jonkin verran nopeampi, mutta tämä ihan mutu-tuntumalla, sillä ei myöskään Hase mikään hidas pyörä ole. Hasessa on kolmipyöristä pienin kääntösäde, toisaalta tadpole-mallit ovat ehkä vähän vakaampia.

Gekon kanssa en joutunut huoltoasioissa HP Velotechnikin kanssa tekemisiin. Hasestani kerran hajonnut istuinkangas, jonka Hase heti ilmaiseksi toimitti minulle.
Vielä vinkkinä, jos päädytte HP Velotechnik -pyörään, niin sitä ei kannata tilata Sähköpyörä oy:n kautta (nim. kerran erehtynyt).

ki
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 701
Liittynyt: 30 Loka 2012, 21:14

Re: TADPOLE vai DELTA ???

Viesti Kirjoittaja ki »

traikisti kirjoitti:
kogam kirjoitti:

Millaiset Tadpolet teillä on ? Mitä mieltä olettte HPV:n Scorpion FX:stä ? Ajelin muutaman viikon HASE:n Ketwieselillä. Mitä hyvää ensinmainitussa oisi mielestänne verrattuna Haseen ja päinvastoin ? Kiitos jo ennakkoon mielipiteistänne. :)

Kuten edellisestä ja vanhemmistakin teksteistäni on käynyt ilmi, ajelen Greenspeed GT 3 tadpolella. Meillä on niitä kaksi samanlaista, joista toinen on vaimoni käytössä. Greenspeed oli yksi alansa pioneereja ja parhaina aikoinaan he valmistivat ehkäpä aikansa parhaat tadpolet. Sittemmin homma on hiukan hiipunut ja muut valmistajat ovat ottaneet heidät kiinni ja menneet monessa asiassa myös selvästi ohi. Kyllä Greenspeedissä silti on edelleen aivan oma tunnelmansa ja ajokokemus poikkeaa monessa mielessä edukseen kilpailijoista (esim. erittäin hyvä ohjaustunto, pieni kääntösäde, erinomainen istuin yms.).

HPV:n tuotteet edustavat mielestäni kaikissa asioissa erittäin korkeaa laatua. Pyörät ovat mukavia ajettavia ja niille voi ennustaa pitkää käyttöikää. Mielestäni FX-malli on kokoontaittomekanisminsa puolesta markkinoiden paras tadpole. En ole sillä ajanut, mutta "paperitietojen" ja muista HPV:n pyöristä saamieni kokemuksen puolesta arvioin sen kaikin puolin kilpailukykyiseksi ja kiinnostavaksi tuotteeksi.

Hase tekee hienoja ja myös hienolta näyttäviä deltoja. Laadultaan ja ominaisuuksiltaan ne ovat hyvinkin HPV:hen verrattavissa olevia tuotteita.

Vertailu ja valinta kannattanee siis näin ollen tehdä pääsääntöisesti yleisten delta-tadpole-vertailujen pohjalta.

Mikäli on tarkoitus kuljettaa pyörää autossa tai muussa kulkuneuvossa "varsinaisille pelipaikoille" HPV FX on tässä suhteessa helpompi ja joustavampi vaihtoehto.
Jos tila on kotinurkilla kortilla, Hase vie voiton. Pystyasentoon pysäköinti on oikeasti iso plussa.
Vauhdikas ajo ja kanttaaminen on hauskempaa FX:llä.
Mukava kruisailu ja elämästä nauttiminen onnistuu molemmilla normipyörää selvästi paremmin, mutta Hase vie tässä voiton. Siihen on helpompi istua ja siitä on helpompi nousta ja siitä näkee maisemat paremmin.
Mikäli ajo jonkun toisen kanssa kiinnostaa, pyörien toisiinsa kytkemisen mahdollisuus tukee deltaa eli tässä vertailussa Hasea.
Ulkonäkö? Tämä on puhtaasti subjektiivinen asia. Mielestäni Hase on jotenkin kiinnostavamman näköinen.

kuulostaa siltä että kaupunkipyöräksi delta on ylipäätään parempi vaihtoehto? kerrostalon pyöräkellarissa säilyttäminenkin on helpompaa ja tavaratkin saa paremmin kuljetettua takana.Onko deltoissa normisti toinen takapyörä vetävä?vaikuttaako se ajettavuuteen samalla tavoin kuin pystykolmipyörässä, jossa pyörää joutuu koko ajan ohjaamaan suoraan muuten se kääntyy

Avatar
PW
KOM
Viestit: 17761
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: TADPOLE vai DELTA ???

Viesti Kirjoittaja PW »

Omassa deltassa vetää vain toinen pyörä, eikä vaikuta ohjaukseen merkittäväst.

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

ki
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 701
Liittynyt: 30 Loka 2012, 21:14

Re: TADPOLE vai DELTA ???

Viesti Kirjoittaja ki »

onko kaksi vetävää pyörää deltassa harvinaisuus tai onko yksi vetävä pyörä tavallisempi?

Avatar
PW
KOM
Viestit: 17761
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: TADPOLE vai DELTA ???

Viesti Kirjoittaja PW »

ki kirjoitti:

onko kaksi vetävää pyörää deltassa harvinaisuus tai onko yksi vetävä pyörä tavallisempi?

Enpä oo asiasta tilastoo nähny. Hasen trikeihin saa erikseen tasauspyörästön (differentiaali) jolla saa molemmat takakiekot vetämään. Mielestäni tarpeellinen vain erittäin liukkaalla tai irtosoralla.

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

sv
Viestit: 112
Liittynyt: 14 Heinä 2013, 20:10

Re: TADPOLE vai DELTA ???

Viesti Kirjoittaja sv »

Minulla on ollut HP - Fx mallia 2010 ja nyt on Ice Adventure Fs26" /2016 Ice on kevyempi ajaa ja ohjaukseltaan ehkä hieman parempi.
Kesällä kun tuli uuden pyörän hankinta niin Ice oli samoilla varusteilla 750€ halvempi kuin HP. vastaava.
Seppo

Avatar
PW
KOM
Viestit: 17761
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: TADPOLE vai DELTA ???

Viesti Kirjoittaja PW »

Nimimerkki ki on ymmärtääkseni etsinyt jo pitkään nojakkia alleen. Tuossa kuvassa Viljamin rakentama etuvetodelta, eikös tuo olis hyvä ki, siun käyttöön?
Jos tehtäs niin, ett Viljami myy tän ki:lle ja tekee ittelleen uuden jos vielä tarvii samanlaista? :roll: :mrgreen:
Kuva

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

Avatar
Pastori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7040
Liittynyt: 22 Joulu 2007, 16:07
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Re: TADPOLE vai DELTA ???

Viesti Kirjoittaja Pastori »

PW kirjoitti:

Jos tehtäs niin, ett Viljami myy tän ki:lle ja tekee ittelleen uuden jos vielä tarvii samanlaista?

Mulle käypi, joten homma on tätämyöten selevä.

Avatar
Vilijami
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7067
Liittynyt: 27 Maalis 2014, 09:19
Paikkakunta: Oulu

Re: TADPOLE vai DELTA ???

Viesti Kirjoittaja Vilijami »

Pastori kirjoitti:
PW kirjoitti:

Jos tehtäs niin, ett Viljami myy tän ki:lle ja tekee ittelleen uuden jos vielä tarvii samanlaista?

Mulle käypi, joten homma on tätämyöten selevä.

Mahtaneeko keskeneräisestä pyörästä saada sellaista rahasummaa, että kattaisi edes materiaalikulut, saatika jäisi jotain vaivanpalkkaa?
Sitä paitsi tykkään pyörästä itse kovasti. :wink:
Se kaupallinen malli on tekemättä, mutta tulee vielä...

Avatar
PW
KOM
Viestit: 17761
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: TADPOLE vai DELTA ???

Viesti Kirjoittaja PW »

Vilijami kirjoitti:
Pastori kirjoitti:
PW kirjoitti:

Jos tehtäs niin, ett Viljami myy tän ki:lle ja tekee ittelleen uuden jos vielä tarvii samanlaista?

Mulle käypi, joten homma on tätämyöten selevä.

Mahtaneeko keskeneräisestä pyörästä saada sellaista rahasummaa, että kattaisi edes materiaalikulut, saatika jäisi jotain vaivanpalkkaa?
Sitä paitsi tykkään pyörästä itse kovasti. :wink:
Se kaupallinen malli on tekemättä, mutta tulee vielä...

Mie en aatellukaan bisneksen kannalta vaan nojapyörätöntä kanssa foorumilaista :wink: :mrgreen:

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

Vastaa Viestiin