TADPOLE vai DELTA ???

Täällä voit keskustella eri pyörämalleista tai kysyä vaikka neuvoa, jos valinta tuottaa vaikeuksia.
Avatar
Pastori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7040
Liittynyt: 22 Joulu 2007, 16:07
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Re: TADPOLE vai DELTA ???

Viesti Kirjoittaja Pastori »

irakas kirjoitti:

Tadpolien puolesta puhuu vahvasti se, että valtaosa velomobiileista on tadpoleja.

Heh. Valtaosakortti.

Valtaosa väestöstämme on lihansyöjiä ja se puhuu lihansyönnin puolesta.

EDIT: niin, siksi varmaan tadpole - kun ei ole ollut muita vaihtoehtoja mielessä - kehitysprosessit on niin vaiheessa, ja se nyt sattui olemaan tadpole jonka päälle ekaksi koppa tuli pläjäytettyä.

MM
Sisällöntuottajakokelas
Viestit: 302
Liittynyt: 05 Helmi 2012, 17:11

Re: TADPOLE vai DELTA ???

Viesti Kirjoittaja MM »

Jorin iskiaspyörän ohjausmekanismi saattaisi olla deltan etupyörässä ihan hyvä kun pyörän kallistuminen kaarteen suuntaan ei olisi haitta vaan etu kosketuskohdan siirtyessä keskilinjalta kaarteen ulkoreunan suuntaan. Deltan etupyörälle tuleva paino on pienempi kuin pythonin, pikemminkin kuin kiihdytysautojen etupyörillä. Jousituksen lisäämiseksi kaksoisvirtuaalituenta ei kai ole välttämätön, sillä onhan Mac-Pherson -joustintuessakin vain yksi yläkiinnityspultti ja jousi voi olla kierre-,lehti-tai vääntöjousi siinä kiinnikkeessä, ellei sitten joku kumiköysiviritys.

Avatar
PW
KOM
Viestit: 17761
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: TADPOLE vai DELTA ???

Viesti Kirjoittaja PW »

irakas kirjoitti:
jori kirjoitti:
PW kirjoitti:
vaaka kirjoitti:

Se, että aiemmat deltat ovat aiempiin tadpoleihin nähden huonompia vakaan ajon huippunopeudeltaan ei tarkoita sitä, etteikö parantamisen varaa olisi.

Siis mikä delta on huonompi?

Sakarilla on huonoja kokemuksia taka- ja runko-ohjatuista deltoista. Minulla taas hyviä. Iskiaspyöräni nopeusennätys oli 82 km/h, eikä minkäänlaista epästabiilisuutta ollut havaittavissa. Enintään hieman ylistabiilisuutta. Kovassa vauhdissa oli ison jätön takia raskasta tehdä (yli)jyrkkiä käännöksiä. Olisi siis voinut olla hieman pienempi jättö, joka tuossa pyörässä oli säädettävä. http://nojapyorafoorumi.fi/download/fil ... &mode=view

Taka- ja runko-ohjatut ovat asia erikseen, minä kyllä minä tarkoitin lähinnä Hase-tyyppisiä deltoja, joissa istuin on aika korkealla. Niissä nopeuttaa rajoittaa kaatumisvaara kaarteissa. Jos tadpolelle ei tahdo kadun leveys riittää, johtuu se varmasti siitä, että etukiekkojen haritus on väärä. Tadpolien puolesta puhuu vahvasti se, että valtaosa velomobiileista on tadpoleja.

Ongelma on siis penkin korkeus, eli painopiste - ei delta vastaan nuijapää :roll:
Valtaosa polkupyöristä on pystäreitä :roll:

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

Avatar
Vilijami
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7066
Liittynyt: 27 Maalis 2014, 09:19
Paikkakunta: Oulu

Re: TADPOLE vai DELTA ???

Viesti Kirjoittaja Vilijami »

vaaka kirjoitti:

Vilijami kuinka lujaa ajoit pyörälläsi parhaimmillaan ja missä nopeudessa pito irtosi mutkassa? Kuinka leveä Papan Jopo on leveimmillään?

Noin 50km/h oli huiput. Nopeudesta riippumatta, jos oli märkää tai muuten liukasta niin pito irtosi ennen kaatumista, mutta jos kuiva asfaltti ja lämpimät renkaat niin romuista puretut halpistakakiekkojen pinnat venyivät ja katkeilivat ennen kaatumista. Leveyttä Papan Jopossa oli muistaakseni 110cm? Se on aika paljon keskustasuhaukseen, mutta tuota kestäs kaventaa 30cm jos penkkiä laskis 20-30cm alaspäin.

Avatar
Vilijami
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7066
Liittynyt: 27 Maalis 2014, 09:19
Paikkakunta: Oulu

Re: TADPOLE vai DELTA ???

Viesti Kirjoittaja Vilijami »

PW kirjoitti:

Ongelma on siis penkin korkeus, eli painopiste - ei delta vastaan nuijapää :roll:

Kyllä, korkeus ja pituussuunnassa penkin sijainti. Mitä lähempänä penkki on rinnakkain olevien renkaiden akselia, sitä tukevampi molemmissa malleissa.

vaaka
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3069
Liittynyt: 10 Maalis 2015, 08:13

Re: TADPOLE vai DELTA ???

Viesti Kirjoittaja vaaka »

Vilijami hyvä pointti tuo penkin korkeuden tiputus, mutta paljonko jäisi maavaraa 20-30 cm penkin alaentumisen jälkeen? 50 km/h ei vielä riitä alamäessä, mutta aika hurja juttu tuo kuivalla pinnojen katkeaminen mutkassa :shock: Vaatii väistöturvallisuutta ajatellen alamäen mutkassa ja yhtäaikaisessa töyssyssä melkoisen pienen halkaisijan vannetta monilla vahvoilla pinnoilla, bye bye keveys. Tuollaisia ääritapauksia on ainakin HKI-Porvoo reitillä, joten minulle ne ovat yleinen ongelma YMMV. Luulisi joskus tulevan eteen kaikille ja pahimman yleisen tilanteen mukaan vähintään pitäisi suunnittelua tehdä.

Avatar
Vilijami
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7066
Liittynyt: 27 Maalis 2014, 09:19
Paikkakunta: Oulu

Re: TADPOLE vai DELTA ???

Viesti Kirjoittaja Vilijami »

vaaka kirjoitti:

Vilijami hyvä pointti tuo penkin korkeuden tiputus, mutta paljonko jäisi maavaraa 20-30 cm penkin alaentumisen jälkeen? 50 km/h ei vielä riitä alamäessä, mutta aika hurja juttu tuo kuivalla pinnojen katkeaminen mutkassa :shock: Vaatii väistöturvallisuutta ajatellen alamäen mutkassa ja yhtäaikaisessa töyssyssä melkoisen pienen halkaisijan vannetta monilla vahvoilla pinnoilla, bye bye keveys. Tuollaisia ääritapauksia on ainakin HKI-Porvoo reitillä, joten minulle ne ovat yleinen ongelma YMMV. Luulisi joskus tulevan eteen kaikille ja pahimman yleisen tilanteen mukaan vähintään pitäisi suunnittelua tehdä.

Maavaraa jäisi ehkä 1-10cm. Kolmipyöriin suosittelen varmoja 48 pinnaisia 406 BMX kiekkoja. 36 pinnaisetkin vaikuttavat kestävän kaupallisissa kinnereissä ja tadpoleissa? Pyörätohtori epäili, että saisi rakennettua 36 pinnaisen 559:kin kestäväksi dt swissin pinnoilla, ryde (ridiga) jämerällä vannekehällä ja big apple tyyppisillä ison ilmatilan renkaalla.

vaaka
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3069
Liittynyt: 10 Maalis 2015, 08:13

Re: TADPOLE vai DELTA ???

Viesti Kirjoittaja vaaka »

Mielstäni Omppujen rullaavuus on selvästi yliarvostettu juttu nimimerkillä kilpanakit triathlonpyörässä verrokkina ja niistä iskunvaimennuksen takia 32 mm Conti Sport Contact "en siirtyneenä. Nyt nojakissa 55-559 ja 60-406.

Ymmärrän pehmeän ison ilmatilan renkaan tarvetta vannetta iskarina suojaamaan huipputehoilta kiihtyvyyksissä eri suuntiin. Kuten käy töyssyissä ja kovissa vauhdeissa mutkissa. Saa tarkkaan vahdata kiekon kuntoa varmaan 36 pinnan 559 vanteella trikessä silti, jos laskettelee kunnolla mäkiä. Vaikka olisikin huippuosaaja kasaamassa huippuosista. Kulumaa tulee, kun ei normaalisti pyöriä suunnitella aerodynamiikan mahdollistamille nopeuksille. Tuossa on ollut yksi syy, miksi hotsittaisi lennosta osin purettava täyskate kaksipyöräiseen käden suojaamiseksi tärinältä, vierintävastuksen ja painon ohella. rätti rullautuu äkkiä pois tieltä tuulten kiihtyessä. Tässä on yksi validaatio ideallesi moneksi muuntuvasta pyörästä ja sitä kautta oman ihannetyylin löytymiselle. Kolmipyörä kiinnostaa edelleen vakaudesta pienillä vauhdeilla johtuen. Jos toki painoa katteella kompensoiden aeroeduin kattamattomaan verrattuna. Kaksi kärpästä yhdellä iskulla olisi kiva. Ja kun tärinäraidat ovat out romulla kädellä, 2T3 olisi hotsittavampi kuin kolmiraiteinen.

Avatar
jooseha
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5150
Liittynyt: 09 Kesä 2009, 22:43

Re: TADPOLE vai DELTA ???

Viesti Kirjoittaja jooseha »

vaaka kirjoitti:

Oletan, että 82 km/h oli suoralla alamäellä, mitä tapahtuu alamäessä mutkassa samassa nopeudessa?

Aika triviaali tapaus jyrkkä mutka 80 vauhdissa. Kaikki kaupalliset kinneritkin kaatuvat silloin. Itseasiassa suuren osan henkilöautoistakin saa kaatumaan tasaisella asvaltilla ;)
Sulla tuntuu vaatimukset olevan aika epärealistisia. Tulee mieleen Jukan pöytälaatikkokinneri :roll:

Pastori kirjoitti:
irakas kirjoitti:

Tadpolien puolesta puhuu vahvasti se, että valtaosa velomobiileista on tadpoleja.

Heh. Valtaosakortti.

Valtaosa väestöstämme on lihansyöjiä ja se puhuu lihansyönnin puolesta.

Sakarin toiminta on jo puoliammattilaista. Pyöriä tulee sitä vauhtia että nurkat täyttyy, jollei niitä saa myydyksi eteenpäin. "Tavallista" pyörää on paljon helpompi myydä, vaikka se olisi huonompikin ;)

Avatar
irakas
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3850
Liittynyt: 26 Touko 2008, 17:19
Paikkakunta: Vaajakoski

Re: TADPOLE vai DELTA ???

Viesti Kirjoittaja irakas »

Joseha:
"Sakarin toiminta on jo puoliammattilaista. Pyöriä tulee sitä vauhtia että nurkat täyttyy, jollei niitä saa myydyksi eteenpäin."

Ehkä näyttää siltä, mutta kyllä minä nojakkeja teen aivan omaksi ilokseni. Ehkä se on myös jonkinlainen pakkomielle. Jos ei ole tekeillä tai suunnitteilla uutta mallia, tulee olo levottomaksi. Vaikka ikää alkaa olla jo aika paljon (ensi vuonna 80 v) uusien mallien suunnittelu ja rakentaminen tekee elämän mielenkiintoiseksi ja jännittäväksi. Joka päivä tulee vastaan probleemeja, ja, kun ratkaisu löytyy, on olo tyytyväinen. :mrgreen:

"Tavallista" pyörää on paljon helpompi myydä, vaikka se olisi huonompikin ;)"

Mitä tarkoitat? En ymmärrä!

Sakari
You were born an original.
Don´t die a copy!
John Mason

http://www.flickr.com/photos/saholm/ ja http://www.flickr.com/photos/15504224@N07/ SH26

Avatar
Pastori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7040
Liittynyt: 22 Joulu 2007, 16:07
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Re: TADPOLE vai DELTA ???

Viesti Kirjoittaja Pastori »

irakas kirjoitti:
kukalie kirjoitti:

"Tavallista" pyörää on paljon helpompi myydä, vaikka se olisi huonompikin ;)"

Mitä tarkoitat? En ymmärrä!

Tarkoittanee pystärii?

vaaka
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3069
Liittynyt: 10 Maalis 2015, 08:13

Re: TADPOLE vai DELTA ???

Viesti Kirjoittaja vaaka »

Joosella on oiva pointti hätäväistön kääntösäteestä 80 kilsan nopeudessa, kun mikään pyörä ei käänny jyrkästi noissa nopeuksissa. Paitsi sillä epäedullisella tavalla sivuttain.

Korrektimpi toiveeni lienee siis huonolla pinnalla töyssyssä kovassa vauhdissa ylipäätään kurvin teko ilman kaaatumisriskiä tai ohjauksen kompromissia. Se on hurja nopeus, kun on nähnyt ajoradalla tasaisella asfaltilla kinnerin siirtyvän sivuttain ilmeisesti ilman kuljettajan kääntelyä Tubessa. Autotkin tekevät rattia kääntämättä sivuttaissiirtymiä riittävissä nopeuksissa epätasaisella alustalla, joten vaikeustaso on suuri. Siitä johtuen turvallisuusnäkökohdista kiinnostaa, suurten nopeuksien väistökäyttäytymisen ideaalitilanne. Tadpole vs Delta. Ja nelirenkaiset sekä 2t3 päälle koko totuutta ajatellen. Mikä geometria on kunkku ötökäiden ja törttöilevien ihmisten väistelyyn kaikissa tilanteissa?

Avatar
Vilijami
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7066
Liittynyt: 27 Maalis 2014, 09:19
Paikkakunta: Oulu

Re: TADPOLE vai DELTA ???

Viesti Kirjoittaja Vilijami »

Kolmipyörät voi kaikki mallista riippumatta tehdä vakaiksi tai epävakaiksi. Kysymys on vain ja ainoastaan painopisteen sijoittelusta X, Y ja Z akseleiden suhteen. Äärimmäistä vakautta haettaessa nelipyörä vie kuitenkin kirkkaasti voiton, mutta kompromisseja joutuu tekemään vakauden, painon, hinnan, teetettävien hiilikuituosien ym. suhteen. Tällöin kolmipyörä on taas varteen otettava vaihtoehto. Äärimmäistä vakautta haettaessa kolmi- tai nelipyörillä kiekkojen kesto on oikeastaan isoin ongelma. 48 pinnainen BMX kiekko on lujinta mitä löytyy pyöriin, mutta ei kevein. Sun pitää vaaka ensin päättää paljonko ääritukeva pyörä saa painaa ja paljonko saa maksaa, sitten mallin valinta helpottuu jo paljon. :D

ki
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 701
Liittynyt: 30 Loka 2012, 21:14

Re: TADPOLE vai DELTA ???

Viesti Kirjoittaja ki »

Vilijami kirjoitti:
Pastori kirjoitti:
PW kirjoitti:

Jos tehtäs niin, ett Viljami myy tän ki:lle ja tekee ittelleen uuden jos vielä tarvii samanlaista?

Mulle käypi, joten homma on tätämyöten selevä.

Mahtaneeko keskeneräisestä pyörästä saada sellaista rahasummaa, että kattaisi edes materiaalikulut, saatika jäisi jotain vaivanpalkkaa?
Sitä paitsi tykkään pyörästä itse kovasti. :wink:
Se kaupallinen malli on tekemättä, mutta tulee vielä...

:)
tee sellanen että teet rungon tai erilaisia runkoja ja eikös siihen sitten osaa tumpelompikin itse kasata loput osat, kun ei tarvitse hitsata tms.eli ikäänkuin täällainen puoliksi hartiapankki -malli

ki
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 701
Liittynyt: 30 Loka 2012, 21:14

Re: TADPOLE vai DELTA ???

Viesti Kirjoittaja ki »


vladimir izmailovin video recumbent trike tadbolesta,en saa linkkiä toimimaan

http://www.bent.lv/comfort-trike-white/

Vastaa Viestiin