Sivu 2/5

Re: TADPOLE vai DELTA ???

Lähetetty: 18 Heinä 2014, 20:53
Kirjoittaja traikisti

Pyöriä piti käydä tietenkin testaamassa taluttamisen näkökulmasta. Taluttamista keventävää/kompensoivaa painoa kertyy puomin päähän (keskiö, etuvaihtaja, kolme ratasta ja poljinkammet sekä polkimet) aika pitkän vaakasuoran varren päähän. Pääosa pyörän painosta asettuu lähelle etupyöriä tai niiden yhteyteen (jarrurummut, jarrukahvat, ohjausnivelet, ohjaustanko, vaihtimet, rungon taittamisen mahdollistava nivel, ketjun ohjausratas yms.). Kun vertaa deltaan, ero ei ole ainakaan kovin suuri, mikäli sitä edes on.

Pidän deltan pystyasentoon parkkeeramisen ja säilyttämisen mahdollisuutta erittäin tärkeänä ominaisuutena. Samoin todella upea ominaisuus on monien deltojen yhteenkytkemisen mahdollisuus.

Nyt perheessä on kaksi tadpolea, joskus kenties kaksi deltaa.


Re: TADPOLE vai DELTA ???

Lähetetty: 26 Heinä 2014, 09:06
Kirjoittaja kogam

Millaiset Tadpolet teillä on ? Mitä mieltä olettte HPV:n Scorpion FX:stä ? Ajelin muutaman viikon HASE:n Ketwieselillä. Mitä hyvää ensinmainitussa oisi mielestänne verrattuna Haseen ja päinvastoin ? Kiitos jo ennakkoon mielipiteistänne. :)


Re: TADPOLE vai DELTA ???

Lähetetty: 26 Heinä 2014, 14:37
Kirjoittaja traikisti
kogam kirjoitti:

Millaiset Tadpolet teillä on ? Mitä mieltä olettte HPV:n Scorpion FX:stä ? Ajelin muutaman viikon HASE:n Ketwieselillä. Mitä hyvää ensinmainitussa oisi mielestänne verrattuna Haseen ja päinvastoin ? Kiitos jo ennakkoon mielipiteistänne. :)

Kuten edellisestä ja vanhemmistakin teksteistäni on käynyt ilmi, ajelen Greenspeed GT 3 tadpolella. Meillä on niitä kaksi samanlaista, joista toinen on vaimoni käytössä. Greenspeed oli yksi alansa pioneereja ja parhaina aikoinaan he valmistivat ehkäpä aikansa parhaat tadpolet. Sittemmin homma on hiukan hiipunut ja muut valmistajat ovat ottaneet heidät kiinni ja menneet monessa asiassa myös selvästi ohi. Kyllä Greenspeedissä silti on edelleen aivan oma tunnelmansa ja ajokokemus poikkeaa monessa mielessä edukseen kilpailijoista (esim. erittäin hyvä ohjaustunto, pieni kääntösäde, erinomainen istuin yms.).

HPV:n tuotteet edustavat mielestäni kaikissa asioissa erittäin korkeaa laatua. Pyörät ovat mukavia ajettavia ja niille voi ennustaa pitkää käyttöikää. Mielestäni FX-malli on kokoontaittomekanisminsa puolesta markkinoiden paras tadpole. En ole sillä ajanut, mutta "paperitietojen" ja muista HPV:n pyöristä saamieni kokemuksen puolesta arvioin sen kaikin puolin kilpailukykyiseksi ja kiinnostavaksi tuotteeksi.

Hase tekee hienoja ja myös hienolta näyttäviä deltoja. Laadultaan ja ominaisuuksiltaan ne ovat hyvinkin HPV:hen verrattavissa olevia tuotteita.

Vertailu ja valinta kannattanee siis näin ollen tehdä pääsääntöisesti yleisten delta-tadpole-vertailujen pohjalta.

Mikäli on tarkoitus kuljettaa pyörää autossa tai muussa kulkuneuvossa "varsinaisille pelipaikoille" HPV FX on tässä suhteessa helpompi ja joustavampi vaihtoehto.
Jos tila on kotinurkilla kortilla, Hase vie voiton. Pystyasentoon pysäköinti on oikeasti iso plussa.
Vauhdikas ajo ja kanttaaminen on hauskempaa FX:llä.
Mukava kruisailu ja elämästä nauttiminen onnistuu molemmilla normipyörää selvästi paremmin, mutta Hase vie tässä voiton. Siihen on helpompi istua ja siitä on helpompi nousta ja siitä näkee maisemat paremmin.
Mikäli ajo jonkun toisen kanssa kiinnostaa, pyörien toisiinsa kytkemisen mahdollisuus tukee deltaa eli tässä vertailussa Hasea.
Ulkonäkö? Tämä on puhtaasti subjektiivinen asia. Mielestäni Hase on jotenkin kiinnostavamman näköinen.


Re: TADPOLE vai DELTA ???

Lähetetty: 27 Heinä 2014, 01:34
Kirjoittaja kogam

"traikisti" Kiitoksia.


Re: TADPOLE vai DELTA ???

Lähetetty: 27 Heinä 2014, 21:53
Kirjoittaja irakas

Olen tehnyt 6 deltaa ja kolme tadpolea. Kummassakin on hyvät ja huonot puolensa. Muuten niin hyvän deltan huonoista puolista on mainittava, että takavedon järjestäminen kotikonstein on kohtalaisen vaikeaa, ja siihen on hankala saada taakse jousitusta. Deltan myönteisiä puolia on mm. se, että siihen voi järjestää hyvän tavaratilan taakse. Tadpolen parhaita puolia on se, että jousituksen järjestäminen kaikkiin pyöriin onnistuu suht. koht. mukavasti, mikä on hyvin tärkeä seikka, ja niinkuin tuolla aiemmin on jo sanottu, tadpole ei kaadu läheskään niin helposti kuin delta.

Itse ajelen tätä nykyä eniten sähköavusteisella tadpole SH22:lla, ja olen ollut siihen aika tyytyväinen. :mrgreen:


Re: TADPOLE vai DELTA ???

Lähetetty: 04 Elo 2014, 09:48
Kirjoittaja KlausS

Itselläni on kokemuksia HP Velotechnik Gekko ja Hase Kettwiesel Tour pyöristä. Gekon saa tosiaan kätevästi taitettua auton taakse ja Hase on kätevä säilyttää pystyasennossa.
Jos pyörää kuitenkin pitää kuljettaa metrossa tai junassa, niin Hase on helpompi ottaa mukaan, sillä vaikka Youtubissa löytyy videoita Gekko FX kokoontaittamisesta, niin on se käytännössä aika nyhräämistä, eikä sitä viitsi jatkuvasti tehdä.

Ajo-ominaisuuksista merkittävin muistuma Gekon kanssa oli ongelmat hiekkateiden jyrkissä ylämäissä, joissa takapyörä rupesi sutimaan. Tätä ei ole tapahtunut minun Hase Tour -mallin kanssa, jossa molemmat takapyörät vetävät differentiaalin ansiosta. Muuten Gekko oli mielestäni jonkin verran nopeampi, mutta tämä ihan mutu-tuntumalla, sillä ei myöskään Hase mikään hidas pyörä ole. Hasessa on kolmipyöristä pienin kääntösäde, toisaalta tadpole-mallit ovat ehkä vähän vakaampia.

Gekon kanssa en joutunut huoltoasioissa HP Velotechnikin kanssa tekemisiin. Hasestani kerran hajonnut istuinkangas, jonka Hase heti ilmaiseksi toimitti minulle.
Vielä vinkkinä, jos päädytte HP Velotechnik -pyörään, niin sitä ei kannata tilata Sähköpyörä oy:n kautta (nim. kerran erehtynyt).


Re: TADPOLE vai DELTA ???

Lähetetty: 14 Joulu 2016, 21:58
Kirjoittaja ki
traikisti kirjoitti:
kogam kirjoitti:

Millaiset Tadpolet teillä on ? Mitä mieltä olettte HPV:n Scorpion FX:stä ? Ajelin muutaman viikon HASE:n Ketwieselillä. Mitä hyvää ensinmainitussa oisi mielestänne verrattuna Haseen ja päinvastoin ? Kiitos jo ennakkoon mielipiteistänne. :)

Kuten edellisestä ja vanhemmistakin teksteistäni on käynyt ilmi, ajelen Greenspeed GT 3 tadpolella. Meillä on niitä kaksi samanlaista, joista toinen on vaimoni käytössä. Greenspeed oli yksi alansa pioneereja ja parhaina aikoinaan he valmistivat ehkäpä aikansa parhaat tadpolet. Sittemmin homma on hiukan hiipunut ja muut valmistajat ovat ottaneet heidät kiinni ja menneet monessa asiassa myös selvästi ohi. Kyllä Greenspeedissä silti on edelleen aivan oma tunnelmansa ja ajokokemus poikkeaa monessa mielessä edukseen kilpailijoista (esim. erittäin hyvä ohjaustunto, pieni kääntösäde, erinomainen istuin yms.).

HPV:n tuotteet edustavat mielestäni kaikissa asioissa erittäin korkeaa laatua. Pyörät ovat mukavia ajettavia ja niille voi ennustaa pitkää käyttöikää. Mielestäni FX-malli on kokoontaittomekanisminsa puolesta markkinoiden paras tadpole. En ole sillä ajanut, mutta "paperitietojen" ja muista HPV:n pyöristä saamieni kokemuksen puolesta arvioin sen kaikin puolin kilpailukykyiseksi ja kiinnostavaksi tuotteeksi.

Hase tekee hienoja ja myös hienolta näyttäviä deltoja. Laadultaan ja ominaisuuksiltaan ne ovat hyvinkin HPV:hen verrattavissa olevia tuotteita.

Vertailu ja valinta kannattanee siis näin ollen tehdä pääsääntöisesti yleisten delta-tadpole-vertailujen pohjalta.

Mikäli on tarkoitus kuljettaa pyörää autossa tai muussa kulkuneuvossa "varsinaisille pelipaikoille" HPV FX on tässä suhteessa helpompi ja joustavampi vaihtoehto.
Jos tila on kotinurkilla kortilla, Hase vie voiton. Pystyasentoon pysäköinti on oikeasti iso plussa.
Vauhdikas ajo ja kanttaaminen on hauskempaa FX:llä.
Mukava kruisailu ja elämästä nauttiminen onnistuu molemmilla normipyörää selvästi paremmin, mutta Hase vie tässä voiton. Siihen on helpompi istua ja siitä on helpompi nousta ja siitä näkee maisemat paremmin.
Mikäli ajo jonkun toisen kanssa kiinnostaa, pyörien toisiinsa kytkemisen mahdollisuus tukee deltaa eli tässä vertailussa Hasea.
Ulkonäkö? Tämä on puhtaasti subjektiivinen asia. Mielestäni Hase on jotenkin kiinnostavamman näköinen.

kuulostaa siltä että kaupunkipyöräksi delta on ylipäätään parempi vaihtoehto? kerrostalon pyöräkellarissa säilyttäminenkin on helpompaa ja tavaratkin saa paremmin kuljetettua takana.Onko deltoissa normisti toinen takapyörä vetävä?vaikuttaako se ajettavuuteen samalla tavoin kuin pystykolmipyörässä, jossa pyörää joutuu koko ajan ohjaamaan suoraan muuten se kääntyy


Re: TADPOLE vai DELTA ???

Lähetetty: 14 Joulu 2016, 23:12
Kirjoittaja PW

Omassa deltassa vetää vain toinen pyörä, eikä vaikuta ohjaukseen merkittäväst.


Re: TADPOLE vai DELTA ???

Lähetetty: 14 Joulu 2016, 23:48
Kirjoittaja ki

onko kaksi vetävää pyörää deltassa harvinaisuus tai onko yksi vetävä pyörä tavallisempi?


Re: TADPOLE vai DELTA ???

Lähetetty: 15 Joulu 2016, 07:53
Kirjoittaja PW
ki kirjoitti:

onko kaksi vetävää pyörää deltassa harvinaisuus tai onko yksi vetävä pyörä tavallisempi?

Enpä oo asiasta tilastoo nähny. Hasen trikeihin saa erikseen tasauspyörästön (differentiaali) jolla saa molemmat takakiekot vetämään. Mielestäni tarpeellinen vain erittäin liukkaalla tai irtosoralla.


Re: TADPOLE vai DELTA ???

Lähetetty: 15 Joulu 2016, 16:21
Kirjoittaja sv

Minulla on ollut HP - Fx mallia 2010 ja nyt on Ice Adventure Fs26" /2016 Ice on kevyempi ajaa ja ohjaukseltaan ehkä hieman parempi.
Kesällä kun tuli uuden pyörän hankinta niin Ice oli samoilla varusteilla 750€ halvempi kuin HP. vastaava.
Seppo


Re: TADPOLE vai DELTA ???

Lähetetty: 15 Joulu 2016, 17:54
Kirjoittaja PW

Nimimerkki ki on ymmärtääkseni etsinyt jo pitkään nojakkia alleen. Tuossa kuvassa Viljamin rakentama etuvetodelta, eikös tuo olis hyvä ki, siun käyttöön?
Jos tehtäs niin, ett Viljami myy tän ki:lle ja tekee ittelleen uuden jos vielä tarvii samanlaista? :roll: :mrgreen:
Kuva


Re: TADPOLE vai DELTA ???

Lähetetty: 15 Joulu 2016, 20:11
Kirjoittaja Pastori
PW kirjoitti:

Jos tehtäs niin, ett Viljami myy tän ki:lle ja tekee ittelleen uuden jos vielä tarvii samanlaista?

Mulle käypi, joten homma on tätämyöten selevä.


Re: TADPOLE vai DELTA ???

Lähetetty: 15 Joulu 2016, 22:31
Kirjoittaja Vilijami
Pastori kirjoitti:
PW kirjoitti:

Jos tehtäs niin, ett Viljami myy tän ki:lle ja tekee ittelleen uuden jos vielä tarvii samanlaista?

Mulle käypi, joten homma on tätämyöten selevä.

Mahtaneeko keskeneräisestä pyörästä saada sellaista rahasummaa, että kattaisi edes materiaalikulut, saatika jäisi jotain vaivanpalkkaa?
Sitä paitsi tykkään pyörästä itse kovasti. :wink:
Se kaupallinen malli on tekemättä, mutta tulee vielä...


Re: TADPOLE vai DELTA ???

Lähetetty: 16 Joulu 2016, 07:54
Kirjoittaja PW
Vilijami kirjoitti:
Pastori kirjoitti:
PW kirjoitti:

Jos tehtäs niin, ett Viljami myy tän ki:lle ja tekee ittelleen uuden jos vielä tarvii samanlaista?

Mulle käypi, joten homma on tätämyöten selevä.

Mahtaneeko keskeneräisestä pyörästä saada sellaista rahasummaa, että kattaisi edes materiaalikulut, saatika jäisi jotain vaivanpalkkaa?
Sitä paitsi tykkään pyörästä itse kovasti. :wink:
Se kaupallinen malli on tekemättä, mutta tulee vielä...

Mie en aatellukaan bisneksen kannalta vaan nojapyörätöntä kanssa foorumilaista :wink: :mrgreen: