SCORPION ?

Täällä voit keskustella eri pyörämalleista tai kysyä vaikka neuvoa, jos valinta tuottaa vaikeuksia.
kogam
Viestit: 162
Liittynyt: 11 Heinä 2014, 11:18
Paikkakunta: Espoo

SCORPION ?

Viesti Kirjoittaja kogam »

Mulla ei vielä nojapyörää ole. Olen käytettyä yrittänyt päästä ostamaan, mutta ei ole "tärpännyt". Olen täällä foorumissa kysellyt kaikenlaista ja luultavasti tässä käy niin että joutuu varmaan uuden ostamaan. Ensi kaudeksi viimeistään. Olen Scorpioniin kallistumassa. Mutta kun niitäkin on useampaa tyyppiä niin on valinnan vaikeuksia. Ois nyt kiva kuulla kokemuksia teidän Scorpioneista. Pitääkö olla jouset joka nurkassa vai riittääkö pelkkä peräjousitus ? Entä oletteko olleet tyytyväisiä valintaanne ? Ostos on sen verran kallis että ois tarkoitus ostaa kerralla niin hyvä ja mieluinen että sillä pärjäis täältä ikuisuuteen. Nykyisellä pystärillä ajanut n. 45 th. 15 v. aikana ja toiminut kuin unelma aina. Yhtä laadukas hakusessa.

Pysty : Koga Miyata 2000- Noja : HPV Scorpion Fs 20 2015- Cruzbike Vendetta V 20 2020-

NikoK
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 643
Liittynyt: 12 Huhti 2014, 12:17
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Re: SCORPION ?

Viesti Kirjoittaja NikoK »

Noin vuosi sitten hommasin Scorpion FS26:n. Tyytyväinen olen ollut. Täysjousitus on kyllä mukava, kallistuksenvakaajan vaihdoin kuitenkin vakiokokoonpanoa jäykempään, voi ajaa tiukat mutkat ronskimmin. Ajoin sillä koko viime talven työmatkatkin, aina pääsi ajamalla, lunta oli toki melko vähän. Ensi talvena laitan moottorin paikalleen lumisimmaksi ajaksi, sen verran rankkaa lumessa ajo oli... Pyöräni on aikalailla täysvarusteltu: Streamer, peilit, tavarateline, napadynamo, lokasuojat, XT vaihteisto. FS26 päädyin sillä logiikalla että se varmaan rullaa paremmin kun on edes yksi isompi pyörä, mitään huonoa puolta isosta takapyörästä en ole käytössä keksinyt (en taita/kuljeta pyörää koskaan muutoin kuin ajamalla..). BodyLink istuin on toiminut hyvin, aluksi kaipailin ristiselän kohtaan enemmänkin säätövaraa mutten enää. Jos valitsisin kokoonpanoa uudelleen, vaihtaisin mekaaniset levyjarrut hydraulisiin. Vuoroin loskassa/pakkasessa ajaessa talvella vaijereita saa nysvätä turhan usein. Scwalbe Tryker renkaat oli surkeat, toisesta repesi kylki 500km jälkeen. Schwalbe Marathon Racereilla sen jälkeen 4500km ongelmitta.

Mainittakoon että vertailukohtaa ei minulla juuri ole. Ennen tilausta ainoa kokemus nojapyörästä oli lyhyt koeajo Gekkolla.

Azub Max, Cruzbike Vendetta V20

https://www.instagram.com/nikoakoskela/

ivie
Viestit: 29
Liittynyt: 10 Heinä 2009, 16:39

Re: SCORPION ?

Viesti Kirjoittaja ivie »

Itse ostin viisi vuotta sitten oman trikeni (ICE) ihan teoriapohjalta, enkä ole vaihtoehtoja kokeillut edes jälkikäteen. Kun kysymys on kuitenkin aika merkittävästä hankinnasta, melkein ehdottaisin päivän parin matkaa Saksaan johonkin hyvin varusteltuun Scorpion-liikkeeseen. Eri mallien huolellinen koeajo ja osaavan myyjän kanssa keskustelu voisi antaa hyvää pohjaa sekä pyörän että varusteiden valinnalle. Ja jos tuonne saisi kaverin mukaan, se olisi tietysti vapaa-aikaa parhaimmillaan nojafillariharrastajalle :D Frankfurtin suunnalta luulisi löytyvän sopivia liikkeitä, kun pyörät ilmeisesti tehdään siellä.

Komppaan NikoK:ta erityisesti hydraulijarruissa, korkeampi hintakin huomioiden. Trykerit ovat minulla nyt kestäneet vuoden verran (myös viime talven yli). Kylkien kanssa ei ole ollut ongelmia, mutta kulutuspinta näyttää kyllä vähän vaahtomuovilta ja pieniä ohuita kivensiruja on kaivautunut kumiin. Kapeat Marathon Plussat (EDIT: korjasin malli oikeaksi) olivat itselleni liian epämukavat ja jouduin vaihtamaan ne pian näihin Trykereihin. Varmaan etujousituksen puute tuo renkaiden kovuuden ankarammin esiin. Ensiasennusrenkaina minulla oli muutaman vuoden Big Applet, jotka olivat kyllä miellyttävät ja kestivätkin varsin hyvin.

Kun Scorpionista on kyse, niin mainittakoon täälläkin yksi sellaisen äsettäin hankkinut, jolla myös on selvästi tavoitteena käyttää sitä ihan huolella tulevien vuosien aikana:
http://jayoe.com/blog/

Viimeksi muokannut ivie, 22 Elo 2014, 16:25. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Avatar
mhelander
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3772
Liittynyt: 20 Syys 2010, 22:55
Paikkakunta: Oulu

Re: SCORPION ?

Viesti Kirjoittaja mhelander »

NikoK kirjoitti:

Jos valitsisin kokoonpanoa uudelleen, vaihtaisin mekaaniset levyjarrut hydraulisiin. Vuoroin loskassa/pakkasessa ajaessa talvella vaijereita saa nysvätä turhan usein.

Eivät levyjarrutkaan ole täysin huoltovapaat, ainakaan jos joutuvat tiesuolan kanssa tekemisiin. Mulla oli maasturissa, jolla siis talviajot rullaan, ensin Avid BB7 takana. Siitä häipyi palat alta aikayksikön syksyn kurakeleillä. Vaihdoin Hayes HFX-9 nestejarruihin jotka pelas ekan talven ihan hyvin mutta viime talvena sitten vissiin suolailtiin enemmän kun sekä edessä että takana meinas alkaa männät takertelemaan ja ne piti keväämmällä sitten herkistellä.

Toki tuoreemmat nestelevyjarrut kuten Shimanon XT ja SLX ovat edistyneempiä tässä suhteessa kun palat ja männät liikkuvat enemmän kuin heiskasen antiikkivehkeissä.

NikoK kirjoitti:

Scwalbe Tryker renkaat oli surkeat, toisesta repesi kylki 500km jälkeen. Schwalbe Marathon Racereilla sen jälkeen 4500km ongelmitta.

Jos mulla olis trike jossa 26" takakiekko niin kokeilisin, kuten velokisaajat, taakse Schwalbe Furious Fred 50-559 tai Thunder Burt 54-559 gummia, kun kerran on levyjarrut. On nimittäin verrattomasti rullaavia kumeja etenkin tubeless:na ja jälkimmäinen pelaa kohtuudella myös huonommilla teillä ja myös lumessa.

-Mika

Käytössä: omavalmisteet Evo off-roader @ 2015 & Vendetta kopio @ 2012, tehtaalta M5 CrMo Lowracer @ 2010
Myydyt: Proto off-roader omavalmiste @ 2012-2016, MetaPhysic (26"/29er & 700c) @ 2011-2017.

Avatar
Wacky
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3846
Liittynyt: 14 Heinä 2010, 12:38
Paikkakunta: Helsinki, Vesala

Re: SCORPION ?

Viesti Kirjoittaja Wacky »

Tryker renkaat on surkeat, racerit taas erittäin pätevät.
Itselläni ei ole kauheasti ollut ongelmia mekaanista levyjarrujen kanssa kunhan muistaa syksyllä ruiskutella kuoriin ase/lukkoöljyä. Mekaanisissa on yksi etu suhteessa hydraulisiin. Hydraulisiin pitää viritellä nippuside tai vastaava lenkki hoitamaan muuten niin näppärää parkkijarru ominaisuutta joka on mekaanisissa itse jarruakahvassa.
Iso pyörä kyllä rullaa paremmin, mutta jos takapyörä siirtyy sen takia kauemmas taakse menettää painoa vetävältä pyörältä joka koituu hyvin nopeasi ongelmaksi vetävänpyörän pidon kannalta.

ki
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 701
Liittynyt: 30 Loka 2012, 21:14

Re: SCORPION ?

Viesti Kirjoittaja ki »

oletko kokeillut scopionia ja myydäänkö niitä jossain suomessa

kogam
Viestit: 162
Liittynyt: 11 Heinä 2014, 11:18
Paikkakunta: Espoo

Re: SCORPION ?

Viesti Kirjoittaja kogam »

ki kirjoitti:

oletko kokeillut scopionia ja myydäänkö niitä jossain suomessa

En ole päässyt missään Scorpionia kokeilemaan, mielllään kyllä kokeilis. Pyörähuolto com. :in kautta saa ostettua HPV:n pyöriä. Heiltä vuokrasin Gekon jota kokeilin pari päivää. Scorpion haave syntynyt teoriapohjalta.

Pysty : Koga Miyata 2000- Noja : HPV Scorpion Fs 20 2015- Cruzbike Vendetta V 20 2020-

NikoK
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 643
Liittynyt: 12 Huhti 2014, 12:17
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Re: SCORPION ?

Viesti Kirjoittaja NikoK »

Eiköhän saada järjestettyä koeajo minun Scorpionilla, ainakin jos olet sen verran saman kokoinen ettei tarvi ketjun mittaa veivata koeajoa varten... Minä 181cm pitkä. Espoossa. Laita vaikkapa yv.

Niko

Azub Max, Cruzbike Vendetta V20

https://www.instagram.com/nikoakoskela/

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13802
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: SCORPION ?

Viesti Kirjoittaja jori »

Onhan noita skorppareita muitakin Helsingin seudulla. Eivät vain kirjoittele niin kovin usein tällä foorumilla. Kokeile äfbeen kautta vaikka Heikki Gröndahl. Hän on muistaakseni lyhyempi, kuin kuin NikoK. Oli niitä vielä muitakin, mutten nyt heti muista.

Tämä on se syy, miksi me tarvitaan hyvä ja päivän tasalla oleva "pyöräsi kuva", "nojakistit kartalle" ketjut, ja jokaisen profiilitietoihin paikkakunta. :?

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Avatar
PW
KOM
Viestit: 17770
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: SCORPION ?

Viesti Kirjoittaja PW »

jori kirjoitti:

Onhan noita skorppareita muitakin Helsingin seudulla. Eivät vain kirjoittele niin kovin usein tällä foorumilla. Kokeile äfbeen kautta vaikka Heikki Gröndahl. Hän on muistaakseni lyhyempi, kuin kuin NikoK. Oli niitä vielä muitakin, mutten nyt heti muista.

Tämä on se syy, miksi me tarvitaan hyvä ja päivän tasalla oleva "pyöräsi kuva", "nojakistit kartalle" ketjut, ja jokaisen profiilitietoihin paikkakunta. :?

Joo, hienoa ett koeajomahollisuuksia löytyy, ei tartte jokaisen sikaa säkissä ostaa.
Jorin pyörän kuva taitaa puuttuu "pyöräsi kuva" ketjusta :wink:

Petri

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13802
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: SCORPION ?

Viesti Kirjoittaja jori »

PW kirjoitti:
jori kirjoitti:

Onhan noita skorppareita muitakin Helsingin seudulla. Eivät vain kirjoittele niin kovin usein tällä foorumilla. Kokeile äfbeen kautta vaikka Heikki Gröndahl. Hän on muistaakseni lyhyempi, kuin kuin NikoK. Oli niitä vielä muitakin, mutten nyt heti muista.

Tämä on se syy, miksi me tarvitaan hyvä ja päivän tasalla oleva "pyöräsi kuva", "nojakistit kartalle" ketjut, ja jokaisen profiilitietoihin paikkakunta. :?

Joo, hienoa ett koeajomahollisuuksia löytyy, ei tartte jokaisen sikaa säkissä ostaa.
Jorin pyörän kuva taitaa puuttuu "pyöräsi kuva" ketjusta :wink:

No jopas! Taisi iskeä ns. "suutarin kengät".

Lisäsin. Nyt se on siellä.

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

ki
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 701
Liittynyt: 30 Loka 2012, 21:14

Re: SCORPION ?

Viesti Kirjoittaja ki »

kogam kirjoitti:
ki kirjoitti:

oletko kokeillut scopionia ja myydäänkö niitä jossain suomessa

En ole päässyt missään Scorpionia kokeilemaan, mielllään kyllä kokeilis. Pyörähuolto com. :in kautta saa ostettua HPV:n pyöriä. Heiltä vuokrasin Gekon jota kokeilin pari päivää. Scorpion haave syntynyt teoriapohjalta.

miksi scorpion? mitä siinä on erityistä?

kogam
Viestit: 162
Liittynyt: 11 Heinä 2014, 11:18
Paikkakunta: Espoo

Re: SCORPION ?

Viesti Kirjoittaja kogam »

Scorpion on jousitettu. Osassa pelkkä takajousitus, ja osassa joka renkaalle jousitus.

Pysty : Koga Miyata 2000- Noja : HPV Scorpion Fs 20 2015- Cruzbike Vendetta V 20 2020-

kogam
Viestit: 162
Liittynyt: 11 Heinä 2014, 11:18
Paikkakunta: Espoo

Re: SCORPION ?

Viesti Kirjoittaja kogam »

NikoK kirjoitti:

Eiköhän saada järjestettyä koeajo minun Scorpionilla, ainakin jos olet sen verran saman kokoinen ettei tarvi ketjun mittaa veivata koeajoa varten... Minä 181cm pitkä. Espoossa. Laita vaikkapa yv.

Niko

Koodi: Valitse kaikki

               ISO KIITOS Nikolle koeajosta.  Helpottaa valintaa. Oli aivan  fantastinen peli ajaa.     

                                                                                                                Petri

Pysty : Koga Miyata 2000- Noja : HPV Scorpion Fs 20 2015- Cruzbike Vendetta V 20 2020-

NikoK
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 643
Liittynyt: 12 Huhti 2014, 12:17
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Re: SCORPION ?

Viesti Kirjoittaja NikoK »

Eipä kestä! Mukava oli rupatella. Ja myös muistella menneitä pystäriaikoja ;)

Azub Max, Cruzbike Vendetta V20

https://www.instagram.com/nikoakoskela/

Vastaa Viestiin