kevein nojakki

Täällä voit keskustella eri pyörämalleista tai kysyä vaikka neuvoa, jos valinta tuottaa vaikeuksia.
Avatar
jooseha
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5150
Liittynyt: 09 Kesä 2009, 22:43

Re: kevein nojakki

Viesti Kirjoittaja jooseha »

niko kirjoitti:

Matala pyyttoni tai mbb houkuttelis, mutta ei meinaa jaloista löytyä pituutta tarpeeksi että sais ison kiekon eteen.

Keskiö ylös niin saa perseen alas lyhyilläkin jaloilla.
Puolen metrin korkuista 559-rengastuksella ajaa jo varsin lyhytjalkainen etenkin lyhyillä kammilla eikä keskiö ole silti kohtuuttoman korkealla :wink:

jviirret kirjoitti:
Pastori kirjoitti:

MÄ uskoisin että kohtuullisella duunilla voisi päästä tuonne 10 kilon hujakoille.

Kyllä, näillä keinoilla:
-Oman käyttöön liian pienillä renkailla
-Omalle kropalle liian pienellä penkillä
-Omaan makuun liian veltolla rungolla
-Omille jaloille liian lyhyillä kammilla
-Omille ajoreiteille liian hekoilla kumeilla
-Omalle lompakolle liian kalliilla osilla
Onko tuossa listassa jotakin tavoiteltavan arvoista :roll:

Jukka

Kuinka isot osat Jukka tarvii? :? Kumeja lukuun ottamatta Helander V taitaa olla tommoinen.
Ei kannata tosiaan keventää itselle tärkeiden ominaisuuksien kustannuksella kovin paljoa. Tulee muuten sellainen käyttökelvoton kalun jatke :mrgreen:

Nojanalle kirjoitti:

Monesti olen piirelly sellaista ideaa, että koko rungon pää jäykyyden saisi aikaiseksi . Jollain narunjen avulla sellaiseksi että kaikki rakenteet kiristys kun istuu pyörän istuimen päälle . Vähän niinkuin riippusilta .

Mun naruperäinen pyyttoni on tuommoinen täysin vetelä ilman kuskia. Jopa harmittavan vetelä :wink: Semmoisen voisi tehdä vain penkki runkona. Olisi vetelä ja tehtävissä kevyeksi.

Pastori kirjoitti:

Reseptistä jäi:

  • lyhyt ketjulinja = etuveto/mbb/python
  • ei turhia komponentteja = etuvaihtajaa

Ohjaustangonkin voi jättää täysin turhana pois 8)

Avatar
Pastori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7040
Liittynyt: 22 Joulu 2007, 16:07
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Re: kevein nojakki

Viesti Kirjoittaja Pastori »

jooseha kirjoitti:
Pastori kirjoitti:

Reseptistä jäi:

  • lyhyt ketjulinja = etuveto/mbb/python
  • ei turhia komponentteja = etuvaihtajaa

Ohjaustangonkin voi jättää täysin turhana pois 8)

Ohjaustankoa ei tosiaan tartte = airbike ja python siis potentiaalisimmat vaihtoehdot.

Avatar
Pastori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7040
Liittynyt: 22 Joulu 2007, 16:07
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Re: kevein nojakki

Viesti Kirjoittaja Pastori »

Eiks Jukka joskus kirjoittanut että motocross hommissa on ontot pultit = keveyden tavoittelemiseksi. Nehän kantsii nyt ottaa peliin mukaan.

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: kevein nojakki

Viesti Kirjoittaja jviirret »

Pastori kirjoitti:

Eiks Jukka joskus kirjoittanut että motocross hommissa on ontot pultit = keveyden tavoittelemiseksi. Nehän kantsii nyt ottaa peliin mukaan.

Onhan tämä käytössä polkupyörissäkin ainakin yhdessä kohdassa, kaulaputki on putki eikä pultti. Mun moottoripyörässä se oli pultti. Eikö myös oktalink keskiökin ole ontolla akselilla ja DH pyörien etuakseli jos on 20mm.
Nojapyöräpuolella ainakin Pythoneissa voisi ohjausnivelen akseli olla putki, paljon helpompi vain tehdä pultista, joten harva itse valmistaja vaivautuu muutaman kymmenen max 100g painon säästön vuoksi.

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13787
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: kevein nojakki

Viesti Kirjoittaja jori »

jviirret kirjoitti:

Näkeehän tuosta Lightningistäkin että keventämisen varaa on jätetty. Etuvaihtaja, ketjun paluupuolen taittorulla, toinen jarru, näiden vivut ja vaijerit...

Minä kyllä olen näkevinäni kaksi jarrua.
Kuva

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: kevein nojakki

Viesti Kirjoittaja jviirret »

jori kirjoitti:
jviirret kirjoitti:

Näkeehän tuosta Lightningistäkin että keventämisen varaa on jätetty. Etuvaihtaja, ketjun paluupuolen taittorulla, toinen jarru, näiden vivut ja vaijerit...

Minä kyllä olen näkevinäni kaksi jarrua.

Siksipä siinä se keventämisen mahdollisuus on, ottaa toisen jarrun pois ja painosta lähtee heti ainakin 200g

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13787
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: kevein nojakki

Viesti Kirjoittaja jori »

jviirret kirjoitti:

Nojapyöräpuolella ainakin Pythoneissa voisi ohjausnivelen akseli olla putki, paljon helpompi vain tehdä pultista, joten harva itse valmistaja vaivautuu muutaman kymmenen max 100g painon säästön vuoksi.

Kuparisen AirBikessä on akselina 25x1,5 huonekaluputkea, jonka päähän on muokattu laippa.
http://nojapyorafoorumi.fi/viewtopic.ph ... opettajien
Kuva

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Avatar
Pastori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7040
Liittynyt: 22 Joulu 2007, 16:07
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Re: kevein nojakki

Viesti Kirjoittaja Pastori »

jori kirjoitti:
jviirret kirjoitti:

Nojapyöräpuolella ainakin Pythoneissa voisi ohjausnivelen akseli olla putki, paljon helpompi vain tehdä pultista, joten harva itse valmistaja vaivautuu muutaman kymmenen max 100g painon säästön vuoksi.

Kuparisen AirBikessä on akselina 25x1,5 huonekaluputkea, jonka päähän on muokattu laippa.
http://nojapyorafoorumi.fi/viewtopic.ph ... opettajien
Kuva

Voisko se pultti olla ontto/kevennetty. Missä ne motocross pulttien speksit on?

Avatar
Pastori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7040
Liittynyt: 22 Joulu 2007, 16:07
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Re: kevein nojakki

Viesti Kirjoittaja Pastori »

Tossa mallia kotikeittiöön - eikun vaan hiilikuitua peliin.

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13787
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: kevein nojakki

Viesti Kirjoittaja jori »

Pastori kirjoitti:

Voisko se pultti olla ontto/kevennetty. Missä ne motocross pulttien speksit on?

Tottakai voisi olla. Siinä on kuitenkin kytkös ohjauslaakerin mittoihin. Moottoripyörissä käytetään ohjauslaakereina kartiorullalaakereita, josta syystä pienikin laakeri kantaa suuria voimia. Tämä suuri laakerivoima täytyy sitten siirtää runkoon laakerin sisäreiän läpi menevällä rakenteella. Pienen reiän läpi menevä rakenne on pieni, eikä siksi siinä ole paljon varaa keventää edes sisältä.

Toisaalta aivan varmasti saadaan aikaan kevyempi ja lujempi ohjausnivel, jos käytetään suurikehäisempää mutta kevyempää laakeria (suurikehäinen, mutta pienemmillä vierintäelimillä varustettu laakeri - kevyempää sarjaa) ja onttoa akselia.

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Avatar
jooseha
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5150
Liittynyt: 09 Kesä 2009, 22:43

Re: kevein nojakki

Viesti Kirjoittaja jooseha »

jviirret kirjoitti:

Onhan tämä käytössä polkupyörissäkin ainakin yhdessä kohdassa, kaulaputki on putki eikä pultti.

Pikalinkkuakselissa ja :wink:
Toispuoleisesti kiinnitetyssä ohjausnivelessä varmasti hyvin perusteltu, koska taivutusjäykkyyttä tarvii olla paljon.
Jos taas on mahdollista tehdä koura, voidaan käyttää ohuempaa akselia ja siten myös pienempiä laakereita ja emäputkea. Voi olla jopa kevyempi :wink:

Pastori kirjoitti:

Ohjaustankoa ei tosiaan tartte = airbike ja python siis potentiaalisimmat vaihtoehdot.

Airbike tarvitsee sitten ohjauskumin eikä siltikään ole pythonin veroinen :( Tai voi sitä ajaa ilman, mutta kumi poistaa keulan kaatumisen.

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: kevein nojakki

Viesti Kirjoittaja jviirret »

Pastori kirjoitti:

Missä ne motocross pulttien speksit on?

Googleen hollow bolt, sieltä niitä löytyy vaikka mitä:
http://motowheels.com/i-8183959-mw-tita ... bolts.html
Tuo tosin Ducatiin vakio pulttien tilalle. MX pyörissä takahaarukan ja pyörien akselit on ilmeisesti jo vakionakin onttoja, eli pitäisi plärätä jotakin vakio-osaluetteloita jos mittoja haluaa :roll:
On näitä jo BMX pyöriinkin tarjolla:
http://www.vitalbmx.com/product/guide/S ... ollow,3854

Jos helpolla haluat esim 15mm onton pultin pythonin niveleen niin teet 15x1,5 putken päähän laipan ja toiseen päähän hitsaat tumpin 12mm pultista...
Tai jos tarvii julmetun kestävän niin 20x2 putkea ja 16mm pultti. Tällainenhan minulla on higracerin taka-akselina: http://www.saunalahti.fi/jukkviir/highracer.htm Sillä erolla että putki on 20x2,5 ja päähän hitsattavasta pultista on putken sisään menevää osuutta ohennettu, vai olikohan se 12mm johon on laitettu 15x1,5 putki holkiksi.

Jukka

Viimeksi muokannut jviirret, 09 Tammi 2015, 11:26. Yhteensä muokattu 2 kertaa.

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13787
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: kevein nojakki

Viesti Kirjoittaja jori »

jooseha kirjoitti:

Airbike tarvitsee sitten ohjauskumin eikä siltikään ole pythonin veroinen :( Tai voi sitä ajaa ilman, mutta kumi poistaa keulan kaatumisen.

Keulan kaatumisesta on ongelmaa vain lähinnä paikoillaan pyörää käsiteltäessä, jossa tilanteessa tuo ohjauksenkeskitysjousi onkin aivan paikallaan.

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Avatar
mhelander
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3772
Liittynyt: 20 Syys 2010, 22:55
Paikkakunta: Oulu

Re: kevein nojakki

Viesti Kirjoittaja mhelander »

Pastori kirjoitti:

Noi tais olla Nokialla keveimmät.

Metabikes http://www.meta-bikes.com/
Velokraft http://www.velokraft.com/vkhi.html

MikaL:n ja Wacky:n MP:t oli tilkan kepeemmät kuin meidän tyttärelle tuunattu MP vuonna 2012. Meillä painoa nosti aerokiekot ja likan muovipenkki... ja mun etuveto paino about samat 2013 kuin meidän MP eli tarkka luku oli 11.8 kg.

Pastori kirjoitti:

EDIT:
Ja sitten toi M5 hiilikuitumalli on kepee n. alle 8 kiloo keveimmillää : http://m5ligfietsen.nl/site/EN/Models/Carbon_High_Racer
Tätä ei oo meillä täällä joten kantsis hankkii :)

Nokialla ei ole käytännössä mitään merkitystä painolla, enemmän sillä on vaikutusta jos on tarkoitus ajaa suht vauhdikkaasti pidempiä lenkkejä tuolla maanteillä jossa pikku nousuja on vähän väliä. Kovaa ajaessa ei ainakaan Oulussa paino ole olellisin tuunattava vaan aerodynamiikka.

-Mika

Käytössä: omavalmisteet Evo off-roader @ 2015 & Vendetta kopio @ 2012, tehtaalta M5 CrMo Lowracer @ 2010
Myydyt: Proto off-roader omavalmiste @ 2012-2016, MetaPhysic (26"/29er & 700c) @ 2011-2017.

Avatar
mhelander
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3772
Liittynyt: 20 Syys 2010, 22:55
Paikkakunta: Oulu

Re: kevein nojakki

Viesti Kirjoittaja mhelander »

jviirret kirjoitti:
Pastori kirjoitti:

Eiks Jukka joskus kirjoittanut että motocross hommissa on ontot pultit = keveyden tavoittelemiseksi. Nehän kantsii nyt ottaa peliin mukaan.

Onhan tämä käytössä polkupyörissäkin ainakin yhdessä kohdassa, kaulaputki on putki eikä pultti. Mun moottoripyörässä se oli pultti. Eikö myös oktalink keskiökin ole ontolla akselilla ja DH pyörien etuakseli jos on 20mm.

Vaikka painon säästö ei ole ainoa tarkoitus rakentaa uutta maastonojakkia niin siihen tulee todennäköisesti raskaan nelikanttikeskiön sijaan ohjauslaakereilla ja ontolla akselilla nivelöity takahaarukka.

Siinä on jo ontolla putkella kasatut WTB:n navat ja Rotor:n kampisarjassa on 30mm:n ontto akseli. Kun värkissä vielä on kohtuu kevyt tuplailmakeula, maastosliksit tubelessina leveillä hiilarivanteilla ja keveimmästä päästä olevat hydrauliset jarrut niin paljon muuta kevennettävää ei ole jäljellä kuin runko "kitti".

Jos nyt pääsis lähelle tai jopa alle 15 kg:n maagisen rajan, lähemmäs täpäripystäreiden tyypillistä painoa ettei anna turhaan tasoitusta kipakammissa kapinoinneissa.

-Mika

Käytössä: omavalmisteet Evo off-roader @ 2015 & Vendetta kopio @ 2012, tehtaalta M5 CrMo Lowracer @ 2010
Myydyt: Proto off-roader omavalmiste @ 2012-2016, MetaPhysic (26"/29er & 700c) @ 2011-2017.

Vastaa Viestiin