kevein nojakki

Täällä voit keskustella eri pyörämalleista tai kysyä vaikka neuvoa, jos valinta tuottaa vaikeuksia.
niko
Viestit: 117
Liittynyt: 30 Maalis 2012, 18:25
Paikkakunta: Raahe

kevein nojakki

Viesti Kirjoittaja niko »

En nyt tiedä menikö oikealle alueelle, mutta jos valinta perusteena on paino niin oletin tämän kuuluvan tänne. Elikkä mikähän mahtaa olla kevein omarakenteinen näillä foorumeilla tai muuten tiedossa oleva nojakki?

Avatar
Pastori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7042
Liittynyt: 22 Joulu 2007, 16:07
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Re: kevein nojakki

Viesti Kirjoittaja Pastori »

niko
Viestit: 117
Liittynyt: 30 Maalis 2012, 18:25
Paikkakunta: Raahe

Re: kevein nojakki

Viesti Kirjoittaja niko »

Kiitti linkistä

Avatar
Pastori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7042
Liittynyt: 22 Joulu 2007, 16:07
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Re: kevein nojakki

Viesti Kirjoittaja Pastori »

Noi tais olla Nokialla keveimmät.

Metabikes http://www.meta-bikes.com/
Velokraft http://www.velokraft.com/vkhi.html

EDIT:
Ja sitten toi M5 hiilikuitumalli on kepee n. alle 8 kiloo keveimmillää : http://m5ligfietsen.nl/site/EN/Models/Carbon_High_Racer
Tätä ei oo meillä täällä joten kantsis hankkii :)

niko
Viestit: 117
Liittynyt: 30 Maalis 2012, 18:25
Paikkakunta: Raahe

Re: kevein nojakki

Viesti Kirjoittaja niko »

opiskelijabudjetilla ja värkkäämisen ilosta pysytään ainaki vielä omavalmisteisissa

Avatar
Pastori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7042
Liittynyt: 22 Joulu 2007, 16:07
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Re: kevein nojakki

Viesti Kirjoittaja Pastori »

MÄ uskoisin että kohtuullisella duunilla voisi päästä tuonne 10 kilon hujakoille. Esim. toi P300 - kun siihen vaihaisi keveemmän etunavan sillä putoaa jo reilu kilo. Keveämpi penkki toinen kilo. Silloin ollaan jo 12 kilossa.

Pienet renkaat - lyhyt ja kevyestä matskusta oleva runko. Siinä perusratkaisut.

Monty painaa 11 kiloa. http://www.olafjohansson.com/monty/montypage.html

Nojanalle
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 4802
Liittynyt: 09 Touko 2010, 07:33
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: kevein nojakki

Viesti Kirjoittaja Nojanalle »

Usein miettii onnistusko rakentaa koti konstein alle 10kg nojakin . Voisi olla , mutta aika keveetä ratkaisuja tarvitsisi viritellä . Monesti olen piirelly sellaista ideaa, että koko rungon pää jäykyyden saisi aikaiseksi . Jollain narunjen avulla sellaiseksi että kaikki rakenteet kiristys kun istuu pyörän istuimen päälle . Vähän niinkuin riippusilta . Ei ole viellä ainakaan löytynyt sitä ratkasevaa akileen kantapäätä ,millä tän tekisi. No tää oli tähän tämmöstä vunsaamista , illan ratoksi.

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: kevein nojakki

Viesti Kirjoittaja jviirret »

Pastori kirjoitti:

MÄ uskoisin että kohtuullisella duunilla voisi päästä tuonne 10 kilon hujakoille.

Kyllä, näillä keinoilla:
-Oman käyttöön liian pienillä renkailla
-Omalle kropalle liian pienellä penkillä
-Omaan makuun liian veltolla rungolla
-Omille jaloille liian lyhyillä kammilla
-Omille ajoreiteille liian hekoilla kumeilla
-Omalle lompakolle liian kalliilla osilla
Onko tuossa listassa jotakin tavoiteltavan arvoista :roll:

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

niko
Viestit: 117
Liittynyt: 30 Maalis 2012, 18:25
Paikkakunta: Raahe

Re: kevein nojakki

Viesti Kirjoittaja niko »

Matala pyyttoni tai mbb houkuttelis, mutta ei meinaa jaloista löytyä pituutta tarpeeksi että sais ison kiekon eteen. Lyhyillä jaloilla siis periaatteessa saa painoa "pois" mutta ennemmin ottaisin isomman kiekon ja sen tuomat edut ku pienen kiekon tuoman painon alennuksen.

Avatar
Pastori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7042
Liittynyt: 22 Joulu 2007, 16:07
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Re: kevein nojakki

Viesti Kirjoittaja Pastori »

jviirret kirjoitti:
Pastori kirjoitti:

MÄ uskoisin että kohtuullisella duunilla voisi päästä tuonne 10 kilon hujakoille.

Kyllä, näillä keinoilla:
-Oman käyttöön liian pienillä renkailla
-Omalle kropalle liian pienellä penkillä
-Omaan makuun liian veltolla rungolla
-Omille jaloille liian lyhyillä kammilla
-Omille ajoreiteille liian hekoilla kumeilla
-Omalle lompakolle liian kalliilla osilla
Onko tuossa listassa jotakin tavoiteltavan arvoista :roll:

Jukka

Heh. Jollekin varmaan on.

Avatar
Pastori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7042
Liittynyt: 22 Joulu 2007, 16:07
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Re: kevein nojakki

Viesti Kirjoittaja Pastori »

Reseptistä jäi:

  • lyhyt ketjulinja = etuveto/mbb/python
  • ei turhia komponentteja = etuvaihtajaa
  • kevyet jarrut = maantie
  • maantie malli = ei lokareita yms. mukavuutta

Paksulla lompakolla:

  • tubeless renkaat
  • kevyemmät komponentit ja ketju
  • hiilikuitua penkkiin
kuparinen
Sisällöntuottajakokelas
Viestit: 427
Liittynyt: 12 Tammi 2010, 22:23
Paikkakunta: Viiala/Akaa

Re: kevein nojakki

Viesti Kirjoittaja kuparinen »

Lyhyt runko, lyhyt ketjulinja, lyhyet kammet... tuo keveyden tavoittelu ajautuu optimoinnissa nurkkaan, josta on tuloksena yksipyöräinen nojapyörä jossa ei ole kampia ollenkaan, pyöritetään vain akselia jalkapohjilla! :twisted:

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: kevein nojakki

Viesti Kirjoittaja jviirret »

niko kirjoitti:

Elikkä mikähän mahtaa olla kevein omarakenteinen näillä foorumeilla tai muuten tiedossa oleva nojakki?

Lightning mainostaa että heidän R-84 olisi maailman kevein

Kuva

http://www.lightningbikes.com/r84/

8.4Kg muuten varsin ajokuntoisen ja varustellun näköinen, polkimet vain puuttuu kuten polkupyörämaailmassa tapana painoja ilmoitettaessa on. Erikoisuutena tuossa on takajousitus :shock:
Komponenttien painoja ei ole ilmoitettu että lukija voisi tarkistaa kuinka todellinen tuo paino on...
Hintaa 7200$ :roll:

Jukka

ps. Jos nyt alkaisin tekemään työmatka/geopyörää niin tutkisin tuon jousituksen käyttömahdollisuudet tarkemmin. Tulisi varmasti kiertojäykempi runko kun takana voisi käyttää kolmiorakennetta.

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Avatar
Wacky
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3846
Liittynyt: 14 Heinä 2010, 12:38
Paikkakunta: Helsinki, Vesala

Re: kevein nojakki

Viesti Kirjoittaja Wacky »

M5 carbon high racer olis valmistajan mukaan mahdollista rakentaa 7,9 kg painoiseksi vaikka standardi pyörä painaa 9,1 kg eli eipä pidä paikkaansa.

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: kevein nojakki

Viesti Kirjoittaja jviirret »

Wacky kirjoitti:

M5 carbon high racer olis valmistajan mukaan mahdollista rakentaa 7,9 kg painoiseksi vaikka standardi pyörä painaa 9,1 kg eli eipä pidä paikkaansa.

Jostakin syystä eivät näin kuitenkaan tee?
Näkeehän tuosta Lightningistäkin että keventämisen varaa on jätetty. Etuvaihtaja, ketjun paluupuolen taittorulla, toinen jarru, näiden vivut ja vaijerit... Mutta missä kohti käytettävyys kärsii liikaa? Luulen että M5:n kohdalla kyse samasta?
Aika turhaa kilpailua. Kahdekasaan kiloon siis pääsee kun ei laske hintaa ja tekee pyörän hyvälle asfaltille.

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Vastaa Viestiin