Millainen talvinojakki ? -> Azub Max päiväkirja

Täällä voit keskustella eri pyörämalleista tai kysyä vaikka neuvoa, jos valinta tuottaa vaikeuksia.
Avatar
Wacky
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 2912
Liittynyt: 14 Heinä 2010, 12:38
Paikkakunta: Helsinki, Vesala

Re: Millainen talvinojakki ? Sohjoon läskillä ? Ei, kun Maxi

ViestiKirjoittaja Wacky » 11 Tammi 2016, 17:58

En ihmettele yhtään noita myynti aatoksia
- Richard "Riku" Griffin
Savenmaa Alku (2010 - 2011) Azub Bufo (2011 - 2014) MetaPhrastic.28 (2012 ->) MetaPhat (2013 - 2017) Nopia (2017 ->) Specbike Extrim (2017 ->)

Avatar
Pastori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 6115
Liittynyt: 22 Joulu 2007, 17:07
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Re: Millainen talvinojakki ? Sohjoon läskillä ? Ei, kun Maxi

ViestiKirjoittaja Pastori » 11 Tammi 2016, 18:06

NikoK kirjoitti:Huomenna pääsee testaamaan Maxin nietosominaisuuksia. Huutosen Matti just lupaili radiossa että yöllä alkava sade saattaa tuulen avustuksella nietostaa 30-50cm täällä Uudellamaalla :shock: Ei nyt varsinaisesti liity tähän, mutta tämän hetken aatokset on että Scorpioni päätyy myyntiin viimeistään kevään tullen.


Eikse ookkin parasta myyntiaikaa kun pyöräkuumetta on monella suunnalla.

Avatar
NikoK
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 520
Liittynyt: 12 Huhti 2014, 12:17
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Re: Millainen talvinojakki ? Sohjoon läskillä ? Ei, kun Maxi

ViestiKirjoittaja NikoK » 12 Tammi 2016, 16:56

Pääsi sillä lumessakin töihin! Riittävän pientä vaihdetta vaan peliin. Vetopito riitti ihan ok, luikertelua paksummassa lumessa toki esiintyi riippuen paljon siitä mitä irtolumen alla on. Pari mäkeä jouduin taluttamaan kun pyörä luikerteli alta ja liikkeellelähtö ylämäkeen ei onnistunut. Noin 4km työmatkasta (16km) lunta oli 10-15cm, toiset 4km 5-10cm ja loput 1-5cm. Vastatuulta 8m/s. Keskinopeus 13km/h noin 10 bpm normaalia kovemmalla sykkeellä. Mikähän mahtaa yöllä palatessa olla lumitilanne :shock:

Avatar
Wacky
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 2912
Liittynyt: 14 Heinä 2010, 12:38
Paikkakunta: Helsinki, Vesala

Re: Millainen talvinojakki ? Sohjoon läskillä ? Ei, kun Maxi

ViestiKirjoittaja Wacky » 12 Tammi 2016, 18:48

Taisin bongata sut kehä 3 varressa itään päin menossa. Olit vaan niin kaukana etten raaskinut alkaa tööttöilemään
- Richard "Riku" Griffin
Savenmaa Alku (2010 - 2011) Azub Bufo (2011 - 2014) MetaPhrastic.28 (2012 ->) MetaPhat (2013 - 2017) Nopia (2017 ->) Specbike Extrim (2017 ->)

Avatar
NikoK
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 520
Liittynyt: 12 Huhti 2014, 12:17
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Re: Millainen talvinojakki ? Sohjoon läskillä ? Ei, kun Maxi

ViestiKirjoittaja NikoK » 12 Tammi 2016, 19:18

Siellähän mää suhasin kyllä. 1330 lähdin kotoa.

Avatar
NikoK
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 520
Liittynyt: 12 Huhti 2014, 12:17
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Re: Millainen talvinojakki ? Sohjoon läskillä ? Ei, kun Maxi

ViestiKirjoittaja NikoK » 22 Tammi 2016, 09:22

Huomio Rohloffin pakkaskäytöstä. Aika tarkkaan -20C on raja missä napa menee tönkömmäksi, ja ihan huomattavastikin tönkömmäksi. Mutta vaihteet pelaa hyvin ilman että vaijereillekaan on tehty mitään syksyn ajojen jälkeen. Käytössä valmistajan ohjeen mukainen 50/50 sekoitus öljyä/puhdistusöljyä. Sen verran vähän näitä pakkasia kuitenkin on että en taida viitsiä muita öljyratkaisuja tutkia.

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 9412
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Millainen talvinojakki ? Sohjoon läskillä ? Ei, kun Maxi

ViestiKirjoittaja jori » 22 Tammi 2016, 12:40

NikoK kirjoitti:Huomio Rohloffin pakkaskäytöstä. Aika tarkkaan -20C on raja missä napa menee tönkömmäksi, ja ihan huomattavastikin tönkömmäksi. Mutta vaihteet pelaa hyvin ilman että vaijereillekaan on tehty mitään syksyn ajojen jälkeen. Käytössä valmistajan ohjeen mukainen 50/50 sekoitus öljyä/puhdistusöljyä. Sen verran vähän näitä pakkasia kuitenkin on että en taida viitsiä muita öljyratkaisuja tutkia.

Kahdesta eri viskositeetin öljystä sekoitetun öljyn viskositeetti-indeksi (viskositeetin lämpötilariippumattomuuden aste) on aina alempi, kuin sen komponenttien erikseen. Jos haluat oikean talviöljyn kylmänä käyvään vaihteistoon, valitse niin ohut synteettinen öljy, jota ei tarvitse laimentaa. Varsinkin polkupyörässä tämän voi tehdä, sillä polkupyörän vaihteisto ei polkemisesta varsinaisesti kuumene –edes kesällä. :)
Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. -Sakari Holma

Kaitsu62
Viestit: 56
Liittynyt: 11 Marras 2012, 12:21
Paikkakunta: Vaajakoski
Viesti:

Re: Millainen talvinojakki ? Sohjoon läskillä ? Ei, kun Maxi

ViestiKirjoittaja Kaitsu62 » 24 Tammi 2016, 19:12

Näitä en nyt kyllä allekirjoittaisi näitä:

jori kirjoitti:
NikoK kirjoitti:Huomio Rohloffin pakkaskäytöstä. Aika tarkkaan -20C on raja missä napa menee tönkömmäksi, ja ihan huomattavastikin tönkömmäksi. Mutta vaihteet pelaa hyvin ilman että vaijereillekaan on tehty mitään syksyn ajojen jälkeen. Käytössä valmistajan ohjeen mukainen 50/50 sekoitus öljyä/puhdistusöljyä. Sen verran vähän näitä pakkasia kuitenkin on että en taida viitsiä muita öljyratkaisuja tutkia.

Kahdesta eri viskositeetin öljystä sekoitetun öljyn viskositeetti-indeksi (viskositeetin lämpötilariippumattomuuden aste) on aina alempi, kuin sen komponenttien erikseen. Jos haluat oikean talviöljyn kylmänä käyvään vaihteistoon, valitse niin ohut synteettinen öljy, jota ei tarvitse laimentaa. Varsinkin polkupyörässä tämän voi tehdä, sillä polkupyörän vaihteisto ei polkemisesta varsinaisesti kuumene –edes kesällä. :)


Vaikka pyörä tuntuu jäykältä niin oman kokemuksen mukaan napa on nimenomaan se joka säilyy notkeana kolmenkympin pakkasellakin. Tosin se edellyttää ympärivuotisen öljyn seostamista pesuöljyllä, tai jopa ensimmäisten ohjeiden mukaista pelkällä pesuöljyllä ajoa. Sen sijaan esim. tiettyjen renkaiden vierimisvastus saattaa muuttua huomattavasti, kun lämpötila laskee. Kumiseos ei vain toimi pakkasella. Pyörä on minulla yöt lämpöisessä tallissa ja päivät työpaikan pihassa ulkona. Voi verrata miten kylmä vaikuttaa kulkuun alussa.

Itse en laittaisi muuta öljyä napaan. Ohjeen mukaan saa käyttää vain noita öljyjä, ja ne toimivat ihan hyvin. Vaikka tuskin navassa muita öljylaadulle herkkiä osia on kuin muoviset ylikuormitustapauksessa hajoamaan tarkoitetut rullat.

Avatar
NikoK
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 520
Liittynyt: 12 Huhti 2014, 12:17
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Re: Millainen talvinojakki ? Sohjoon läskillä ? Ei, kun Maxi

ViestiKirjoittaja NikoK » 02 Helmi 2016, 09:30

Tänään oli toistaiseksi pahin keli työmatkalla. Räntälunta noin 7cm. Ihan sai tempotreenitehoilla puskea ja keskinopeudeksi tuli vajaa 11km/h. Sen verran pehmeä tuommoinen alusta etten huomannut kuin vasta perillä että lisäksi oli takarengas melkein tyhjä :? Kai se turhan kevyesti muuten olisikin kulkenut... Ajamisessa ei raskauden lisäksi mitään ongelmaa.

Avatar
Pastori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 6115
Liittynyt: 22 Joulu 2007, 17:07
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Re: Millainen talvinojakki ? Sohjoon läskillä ? Ei, kun Maxi

ViestiKirjoittaja Pastori » 02 Helmi 2016, 14:13

NikoK kirjoitti:..etten huomannut kuin vasta perillä että lisäksi oli takarengas melkein tyhjä :? Kai se turhan kevyesti muuten olisikin kulkenut...


Nä vedin kerran kahta lasta kärryssä ja ihmettelin miten nyt ei oikein kulje. Sadekeli. Vitutti muutenkin. Perillä huomasin että kärryn toinen kumi oli tyhjä. Voi jumaleissön.

Avatar
NikoK
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 520
Liittynyt: 12 Huhti 2014, 12:17
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Re: Millainen talvinojakki ? Sohjoon läskillä ? Ei, kun Maxi

ViestiKirjoittaja NikoK » 04 Helmi 2016, 10:43

Eilen kaaduin eka kerran. Niin liukasta jäätä oli lumen alla että perä lähti alta. Oli siinä alamäki ja tiukka mutkakin, vauhtia ei paljon eikä siinä käynyt kuinkaan. Ohjaustangon väänsin takaisin suoraan ja matka jatkui.

Viime viikkoina on polvet oireillut samaan tapaan kuin aloittaessani lowracerilla, paljon lievemmin kyllä. Yhtenä päivänä sitten ajattelin koemielessä siirtää kampia hieman lähemmäs, mutta tulikin innostuttua virittämään selkänoja alimpaan mahdolliseen asentoonsa. Kammet jäi sitten suunnilleen entiselle etäisyydelleen, ajattelin että kokeillaan ensin kun se kampien etäisyys nyt kuitenkin "pitäisi" olla oikein. Muutaman päivän ajon jälkeen tuntuu että polvet on jo paremmassa jamassa. Kumman paljon vaikuttaa selkänojankin asento sinne...

Avatar
Pastori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 6115
Liittynyt: 22 Joulu 2007, 17:07
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Re: Millainen talvinojakki ? Sohjoon läskillä ? Ei, kun Maxi

ViestiKirjoittaja Pastori » 04 Helmi 2016, 11:02

Ja kampien pituus olikaan?

Avatar
NikoK
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 520
Liittynyt: 12 Huhti 2014, 12:17
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Re: Millainen talvinojakki ? Sohjoon läskillä ? Ei, kun Maxi

ViestiKirjoittaja NikoK » 04 Helmi 2016, 11:37

147mm, laskuri ohjeistaa 150mm:siin. Racerissa 140mm

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 11586
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: Millainen talvinojakki ? Sohjoon läskillä ? Ei, kun Maxi

ViestiKirjoittaja jviirret » 04 Helmi 2016, 11:44

NikoK kirjoitti: Kumman paljon vaikuttaa selkänojankin asento sinne...


Nojakulman muuttaminen muuttaa tavallaan myös kampien etäisyyttä. Eniten muuttuu kampien etäisyys hartioista, mutta varmaan muutamia millejä muuttuu selkänojan alaosankin etäisyys.

Jukka
IRC:ssä kanavalla #nojakki

Avatar
irakas
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3685
Liittynyt: 26 Touko 2008, 17:19
Paikkakunta: Vaajakoski
Viesti:

Re: Millainen talvinojakki ? Sohjoon läskillä ? Ei, kun Maxi

ViestiKirjoittaja irakas » 24 Helmi 2016, 11:42

Minusta hyvä talvinojakki on nastarenkain, sähköavuin varustettu, kaksipyörävetoinen tadpole. Sellainen selviää hankalistakin paikoista eikä kaadu normaaliajossa.
Liitteet
SH26 20.2.2016.1.jpg
Sakari
You were born an original.
Don´t die a copy!
John Mason

http://www.flickr.com/photos/saholm/ ja http://www.flickr.com/photos/15504224@N07/
SH1, SH2, SH3, SH5, SH6, SH15, SH18, SH21, SH25, SH26, SH30


Palaa sivulle “Nojapyörän valinta”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 3 vierailijaa