Sivu 1/7

Azub Max päiväkirja

Lähetetty: 03 Helmi 2015, 09:58
Kirjoittaja NikoK

Ajan Espoossa 16km työmatkaa läpi vuoden ja nyt toista talvea kun olen sitä ajanut trikellä, Scorpion Fs26, niin kummasti hiipii mieleen että tehokkaampikin nojapyörä täytyy näihin keleihin, sohjoon siis, olla olemassa... Se kun on trikellä sohjossa sitä että taistellaan välillä sen kanssa että pääseekö ylipäätään etenemään. Kun vielä ajoin pystypyörällä niin nämä kelit ajoin retkipyörällä jossa maastovaihteet ja lokareissa reilusti tilaa loskalle, renkaina Continentalin sellaiset kitkarenkaan tapaiset, leveys noin 40mm.

Sen verran olen aloittelija näissä nojapyöräasioissa että apua tarvitaan. Wackylta vähän kyselinkin jo aiheesta, läskinojakki kiinnostaa. Siinä ilmeisesti vaihtoehtoja on kaksi. Rakenna itse tai tilaa kustomi MetaBikesilta. Ensin mainittu ei ole vaihtoehto minulle. Mistä MetaBikeja tilataan ? Mitä muita optiota kuin leveät haarukat pitäisi huomioida ?

Wacky mainitsi myös Lightfootin. Ei oikein innosta. Sehän on valtavan kokoinenkin. Ajoasento ei myöskään näytä sellaiselle että innostaisi kovin.

Eihän tässä nyt suoraan voi lähteä kustomläskiä kuitenkaan tilaamaan. Mitä muita vaihtoehtoja on ? Lähinnä maastonojakit vaihtoehtona siis ? Läskitrike ei kiinnosta. Maastossa ei ole aikomus ajella. Pääkäyttö olisi lumella. Silloin tällöin kesällä voisi jonkun soratielenkin ajaa. Kesällä viihdyn kuitenkin parhaiten racerin päällä.

Niko


Re: Millainen talvinojakki ?

Lähetetty: 03 Helmi 2015, 10:07
Kirjoittaja Hopea

Minä olen ajellut HP Gekko -trikellä pari talvea läpi. Nyt kun Gekko on telakalla, alla on ollut pystypyörä. Sen jälkeen oikein odottaa kolmipyöräistä takaisin, vaikka sillä eteneminen välillä onkin melkoista kuntoilua. Arvostan pystyssä pysymistä selvästi enemmän kuin nopeaa etenemistä, näköjään.

Minulla on ollut edessä 47-milliset MarthonPlussat ja takana nastarengas. Näin eteneminen on ollut ihan mahdottomimpia kelejä lukuunottamatta kohtuullista. Joskus toki joutuu vähän matkaa taluttamaan. Sehän ei ole kivaa, ainoa järkevä tapa on ottaa tavaratelineen takakaaresta kiinni ja vetää... Jos pyörätielle on aurattu kunnon kinos, siitähän voi siirtyä kaistalle. Siellä on lähes kesäkeli. :twisted:

Kaksipyöräisellä nojapyörälläni en aja liukkaalla. Olen todennut refleksini liian hitaiksi sillä pystyssä pysymiseen. Läskinojakkia en ole talvioloissa testannut.


Re: Millainen talvinojakki ? Sohjoon läskillä ?

Lähetetty: 03 Helmi 2015, 10:22
Kirjoittaja PW

Wackyllä on paras tieto ja kokemus talvipyöräilystä, pääkaupunkiseudun olosuhteissa.
Itte oon ajanu matalalla, korkeella ja nyt MBB:llä talvella mutt täällä on helpommat olosuhteet, joko talvi tai sitten ei. Eikä miun tartte pahimpaan myräkkään pyörällä lähtee.
Semmonen käsitys, mitä leveempi rengas sitä helpommin kulkee, lumella ja epätasasessa - 55-60mm rengaskin jo paljon parempi ku 40mm.


Re: Millainen talvinojakki ? Sohjoon läskillä ?

Lähetetty: 03 Helmi 2015, 10:27
Kirjoittaja jviirret

Minä taas luovuin kokonaan nojapyörästä talvisilla työmatkoilla :( Monta talvea tuli kokeiltua vähän kaikenlaista, paitsi läskikumeja. Tai no niitäkin sen verran että normaali Raahelaisissa talviolosuhteissa 155millinen autonrengas on rullaa paljon huonommin kuin 37mm pyörän kumi.
Pystypyörä on vain nopein kun keskinopeus jää reilusti alle 20km/h ja matka ajan ennakointi onnistuu parhaiten. Sillä on helpompi ajaa hitaasti kuin kaksipyöräisillä nojakeilla. Päältä on helppo nousta ja pyörää taluttaa kun pitää päästä risteysalueiden aurauspenkkojen läpi. Pystyssäkin pysyy paremmin kuin nojakki, mutta sitten kun kaatuu niin sattuu: http://nojapyorafoorumi.fi/viewtopic.ph ... 435#p66499 Pystypyörän päälle pukeutuminen on helpompaa, ei tarvi erikoisvarusteita kun asento on sama kuin muussakin talvi ulkoilussa.
Parhaat muistot nojakeista jäi isopyöräisestä python trikestä: http://www.saunalahti.fi/jukkviir/hipparion.htm Hyvässä kunnossa olevilla teillä kulki siinä missä pystypyöräkin ja paljon turvallisemmin. Huonoimmilla keleillä pääsi kävelemällä helpommin. Hankala vain kun töihin(vuorotyö) lähtiessä ei tiennyt minkälainen keli palatessa on :roll:

Jukka


Re: Millainen talvinojakki ? Sohjoon läskillä ?

Lähetetty: 03 Helmi 2015, 10:33
Kirjoittaja jooseha

Vaikuttaa käytännön pohdinnalta eikä ideologiselta, niin uskallan kysyä oletko harkinnut sähköapua? Eihän se sama asia ole kuin läski, mutta auttanee paljon sohjossa.


Re: Millainen talvinojakki ? Sohjoon läskillä ?

Lähetetty: 03 Helmi 2015, 10:59
Kirjoittaja NikoK

Kiitos nopeista vastauksista.

Pystypyöräily ei ole minulle enää vaihtoehto. On selkä siinä jamassa. Kaatumista en kuitenkaan juuri pelkää, vaivani ei ole sellainen että se siitä juuri kummenisi kaatumalla. Kaaduin kesälläkin kahdesti lowracerilla.

Moottori minulla onkin nyt tänä talvena tuossa Scorpionissa. Kokemus alkaa nyt kuitenkin osoittaa ettei se ratkaisevasti auta juuri silloin pahimmilla keleillä kun koko eteneminen meinaa tyssätä, pito puuttuu. Usein sitten ajan ilman moottoria, ajan kuitenkin myös kuntoilumielessä, varsinkin tänä talvena kun tuli ilmoittauduttua Ratareiteen. Moottoria hankkiessa pelkäsin sen laiskistavan miehen aivan tyystin, mutta ei se sitä ainakaan minulle ole tehnyt. Idea hyvä, pito loppuu juuri kun apua eniten tarvittaisiin. Helpommilla lumikeleillä se auttaa työmatkan ajan säätelyssä. Ei tarvi niin paljon huomioida että jos juuri tänään se työmatka kestääkin kovin paljon pidempään... Ajan matkaani myös öisin ja viikonloppuisin jolloin auraus on heikompaa. Autotietä uskallan tilanteen pakottaessa ajaa 3/4 matkasta.

Liukkailla keleillähän trike on ihan ykköspeli, ja kuten joissain keskusteluissa mainittu, ihan törkeän hauska jopa :)


Re: Millainen talvinojakki ? Sohjoon läskillä ?

Lähetetty: 03 Helmi 2015, 11:19
Kirjoittaja mhelander

Mulla on joskus tarkoitus tehdä jonnin moinen sarja noita maastonojakkeja... kun vaan jaksais aloittaa...

Eipä ole ollut ongelmia sohjon, lumen, pidon, pystyssä pysymisen tai persuuksien väsymisen suhteen. Painaakin 10 kiloa vähemmän kuin lightfoot.


Re: Millainen talvinojakki ? Sohjoon läskillä ?

Lähetetty: 03 Helmi 2015, 11:23
Kirjoittaja jviirret

Kaksipyöräisessä läskinojakista ei ainakaan pito lopu jos sähköapu on eri pyörässä kuin ketjuveto. Jos sähköavun käyttö ei aiheuta ongelmia niin valintasi on siinä. Vaikka se joillakin keleillä olisi kapea renkaista hitaampi ni napista saa löylyä lisää niin ettei montaa ohittajaa ole, vaikka pysyisi katulaillisissa tehoissa ;)

Jukka


Re: Millainen talvinojakki ? Sohjoon läskillä ?

Lähetetty: 03 Helmi 2015, 15:25
Kirjoittaja Wacky

Voi sanoo että täällä on ollut käärmekelit oikein urakalla viimeiset kaksi päivää. Sohjosta näki että vastaan tulevat kaikki alle 50 mm leveillä ajavat oli ihan kusessa jos eivät ajaneet ajoradalla ja vastaan tulevien ilmeistä nähny tuskan määrä, mutta läskinojakki pärjäs oikein mainioisti siellä missä jopa maastonakein varustetut on ongelmissa kun ne ei vaan uppoa siihen sohjoon samallalailla ja pysty täysin hyödyntämään tallotut polut ilman ongelmia.
Suosittelen kokeilemaan loskansekaista tallottua ränniä kokeilla ajaa millään muulla kuin läskillä, ei meinaa onnistu siinä rännissä ajo ja voimat loppuu kesken jos yrität kapealla ajaa vieressä n. 15 cm syvyisessä nuoskalumessa.
Pohjosessa puhutaan etelän vetelistä, mutta talvi se täällä on vetelä.
Läskirengas upottaa suunnilleen saman mitä suksi.


Re: Millainen talvinojakki ? Sohjoon läskillä ?

Lähetetty: 03 Helmi 2015, 16:18
Kirjoittaja jooseha

Minkäköhänlaista suksea Wacky meinaa?
Kuvittelen läski- ja asvalttirenkaiden eron olevan jotakuinkin sama kuin kilpa- ja metsäsuksella. Ensin mainituilla on vyötäisiå myöten lumessa, kun jälkimmäisillä näkee varpaat :D Kunnon soseessa kastuu kyllä jälkimmäisilläkin munat :( Kun ei ole kantoa yhtään, ei mikään riitä. Kadulla sentään kulkijat polkee soseen tiiviiksi jolloin sekin kantaa hieman.


Re: Millainen talvinojakki ? Sohjoon läskillä ?

Lähetetty: 03 Helmi 2015, 16:24
Kirjoittaja jviirret
Wacky kirjoitti:

Pohjosessa puhutaan etelän vetelistä, mutta talvi se täällä on vetelä.

Jännä ku se vetelä talvi tuntuu koskevan vain pääkaupunkiseutua :roll: 50km mihin tahansa suuntaan ja talvet ei aiheuta tuollaisia ongelmia.
Vai onko niin että Helsinki on virallisesti talveton? Talvea ei huomioida kaavoituksessa, ei ole talvikunnosapitoon resursseja ja autoilijatkin se yllättää vuosi toisensa jälkeen. Kaikki mitä taivaalta tulee haudataan suolaan ja sepeliin niin näyttää ja tuntuu kesältä :lol:

Jukka


Re: Millainen talvinojakki ? Sohjoon läskillä ?

Lähetetty: 03 Helmi 2015, 16:31
Kirjoittaja jooseha

Etelässä on sama juttu kuin pohjoisessa. Rannikolla on lämpeempää ja vähälumisempaa. Sohjon raja on etelässä monasti siinä heti rannikon ulkopuolella. Helsingin teiden talvikunnossapito on kyllä omaa luokkaansa. Sitä ei voi käsittää :( No ei onneksi kosketa henkiläkohtaisesti :)


Re: Millainen talvinojakki ? Sohjoon läskillä ?

Lähetetty: 03 Helmi 2015, 17:23
Kirjoittaja Wacky

Kuva
Kuvassa on yhdet renkaan jäljet ja suksien jälkiä vertaa hieman painumaa.

Kuva on otettu n. 10 km merestä jossa hommat oli ihan ok. Lumi pysyi kiltisti lumena, mutta suurin osa Helsingistä on huomattavasti alle 10 km merestä joka aiheuttaa niitä ongelmia täällä sen lisäksi että kyseessä on isohko kaupunki joka on tietenkin lämpimämi kuin ympäröivä seutu. Naureskele vaan Jukka, mutta tule toki joskus kokeilemaan miten ne kapeat nakit toimii täällä "talvella" :lol:


Re: Millainen talvinojakki ? Sohjoon läskillä ?

Lähetetty: 03 Helmi 2015, 18:26
Kirjoittaja jooseha

Vau! :o Onko tuossa ajaminen miten raskasta? Ei viissin paljoa kummempi kuin tielläkään, kun ei kerran uppoa :?
Noin hyvin kantavalla pyörällä voisi olla mahdollista ajaa jopa vanhalla moottorikelkan jäljellä. Oletko kokeillut?


Re: Millainen talvinojakki ? Sohjoon läskillä ?

Lähetetty: 03 Helmi 2015, 19:01
Kirjoittaja jviirret
Wacky kirjoitti:

Naureskele vaan Jukka, mutta tule toki joskus kokeilemaan miten ne kapeat nakit toimii täällä "talvella" :lol:

Johan minä tuossa ylempänä läskiä suosittelin noihin olosuhteisiin:

jviirret kirjoitti:

Kaksipyöräisessä läskinojakista ei ainakaan pito lopu jos sähköapu on eri pyörässä kuin ketjuveto. Jos sähköavun käyttö ei aiheuta ongelmia niin valintasi on siinä. Vaikka se joillakin keleillä olisi kapea renkaista hitaampi ni napista saa löylyä lisää niin ettei montaa ohittajaa ole, vaikka pysyisi katulaillisissa tehoissa

En silti lakkaa naureskelemasta Helsinkiläisille ;)

Jukka