Nojapyöräpohdintaa

Täällä voit keskustella eri pyörämalleista tai kysyä vaikka neuvoa, jos valinta tuottaa vaikeuksia.
Avatar
jounisi
Viestit: 106
Liittynyt: 01 Elo 2014, 10:59
Paikkakunta: Kuopio

Nojapyöräpohdintaa

Viesti Kirjoittaja jounisi »

Moi,

Täällä silloin tällöin aiheita selanneena ja omia tarpeita miettien, ajattelin nyt kysäistä
paremmin nojapyöristä tietävien kommentteja. Olen aikaisemmin miettinyt jopa velomobiilin hankintaa, mutta
koska ajatus pikku hiljaa harrastuksen parissa etenemisestä on nostanut päätään olen hylännyt ne tällä hetkellä pois vaihtoehdoista.
Kokemusta minulla on tavallista fillareista, sekä maantiepyöristä että maastopyöristä, joten pyöräily ei ole uusia asia minulle.

Kaikkein helpointa on kirjoittaa esiin tarpeet, joita nojakki voisi tyydyttää:

Asun Kuopiossa ja maastot ovat paikka paikoin varsin kumpuilevia. Tyypilliset maantielenkit ovat n. 50km - 100 km pituisia ja yleensä ajan ne maantiepyörällä tai lyhyemmät 29" maastopyörällä.
Koska ikää on jo yli 40v, keskinopeudet ovat esimerkiksi Vehmerin lenkillä n. 28 -29km/h (95km). Tavoitteena olisi saada koneesta hiukan enemmän irti, jolloin
ajatuksissa olisi kevyt nojakki, jolla pystyy nousemaan maantienousut, joita Kuopion ympäristössä on. En tiedä olisiko nojakki miten paljon nopeampi tai mukavampi kuin nykyinen
maantiepyörä (6,7kg), mutta mielikuvissa tuntuu, että ainakin lenkkien pituudet voisivat kasvaa nykyisestä, ilman suurempia ponnistuksia. Toki nojapyöräkokemukset puuttuvat täysin.
Työmatkat n. 5 km suuntaansa hoidan 29":llä, jolla pääsee Puijon toiselle puolelle vaivattomasti. Nojakki olisi siis lähes poikkeuksetta fiilistelylaite, jolla silloin tällöin tulisin lähtemään töihin hieman
pidemmän reitin kautta.

Vaihtoehtoina olen kahlannut netistä muutamia vaihtoehtoja, joiden olettaisin täyttävän unelmien nojakin vaatimukset.

  1. Challenge Fujin SL1
  2. M5 M- racer
  3. M5 Lowracer (cr-mo)

Kokemuksia noista kolmesta tarvitaan. Millä kannattaisi lähteä nojakkiharrastuksen piiriin?
Jotenkin tuo Fujin kiinnostaa erityisesti, hinnaltaan vissiin samassa luokassa M5:n tasalla.
Mitä olette mieltä, kumpi M5 olisi parempi mäkisiin maastoihin ja onko vauhtieroa?

Ajokin ei tarvitse olla ultramukava. Hyvä ajettavuus, huollettavuus, roiskiiko sadevettä niskaan ym ominaisuudet
kiinnostavat ja toki jos juomapussin, juomapullon ja vaihtovaatteet saa mukaan niin aina parempi.

Seuraava kysymys: Onko mahdollista kokeilla ko laitteita suomessa jossakin päin? Olen 177cm pitkä, jos se on kriteeri

Olisikohan noita käytettynä suomessa :-) Onkohan noissa nojakkimerkeissä yleensä minkälainen toimitusaika?

hinkua on :-)

Challenge Fujin SL 2 / DF # 103

Avatar
mhelander
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3772
Liittynyt: 20 Syys 2010, 22:55
Paikkakunta: Oulu

Re: Nojapyöräpohdintaa

Viesti Kirjoittaja mhelander »

Hei jounisi ja tervetuloa foorumille !

jounisi kirjoitti:

Kaikkein helpointa on kirjoittaa esiin tarpeet, joita nojakki voisi tyydyttää:

Asun Kuopiossa ja maastot ovat paikka paikoin varsin kumpuilevia. Tyypilliset maantielenkit ovat n. 50km - 100 km pituisia ja yleensä ajan ne maantiepyörällä tai lyhyemmät 29" maastopyörällä.
Koska ikää on jo yli 40v, keskinopeudet ovat esimerkiksi Vehmerin lenkillä n. 28 -29km/h (95km). Tavoitteena olisi saada koneesta hiukan enemmän irti, jolloin
ajatuksissa olisi kevyt nojakki, jolla pystyy nousemaan maantienousut, joita Kuopion ympäristössä on. En tiedä olisiko nojakki miten paljon nopeampi tai mukavampi kuin nykyinen
maantiepyörä (6,7kg), mutta mielikuvissa tuntuu, että ainakin lenkkien pituudet voisivat kasvaa nykyisestä, ilman suurempia ponnistuksia. Toki nojapyöräkokemukset puuttuvat täysin.

Nojaillen pääsee entistäkin paremmin nauttimaan Kuopion maisemista kun pystyy helposti ja mukavasti katsomaan muutakin kuin etunapaa tms... ;). Keskinopeudet on jo kohtuulliset joten niiden parantaminen nojapyörällä toki onnistuu mutta vaatinee jonnin verran totuttelua. Etenkin mäkien nousu tulee olemaan opettelun paikka mutta ei mahdoton sellainen.

jounisi kirjoitti:

Työmatkat n. 5 km suuntaansa hoidan 29":llä, jolla pääsee Puijon toiselle puolelle vaivattomasti. Nojakki olisi siis lähes poikkeuksetta fiilistelylaite, jolla silloin tällöin tulisin lähtemään töihin hieman
pidemmän reitin kautta.

Jos rajataan kokonaan pois työmatka- ja asiointikäyttö niin silloin on helpompi valita "vauhtinojakkeja". Toki ei ole mahdotonta hankkia nojapyörää myös muuhunkin kuin maantieajoon, itselläni on "vain" kolme maantienojakkia ja yksi maastomalli...

jounisi kirjoitti:

Vaihtoehtoina olen kahlannut netistä muutamia vaihtoehtoja, joiden olettaisin täyttävän unelmien nojakin vaatimukset.

  1. Challenge Fujin SL1
  2. M5 M- racer
  3. M5 Lowracer (cr-mo)

Kokemuksia noista kolmesta tarvitaan. Millä kannattaisi lähteä nojakkiharrastuksen piiriin?
Jotenkin tuo Fujin kiinnostaa erityisesti, hinnaltaan vissiin samassa luokassa M5:n tasalla.
Mitä olette mieltä, kumpi M5 olisi parempi mäkisiin maastoihin ja onko vauhtieroa?

Omat kokemukset on että M5 CrMo lowracer ei kulje kovaa mäkisessä maastossa. Se on kyllä mun kolmesta maantievehkeestä ehkä mukavin muttei nopein.

Viime aikoina on kansainvälisesti katsottuna M5:n mallit saaneet suosiota ihan kisakäytössä, jos tahtoo isot 28" pyörät, kohtuullisen painon ja tukevan rungon. Silloin ehkä paras kaupallisesti saatavilla oleva nojakki on M5 Carbon HighRacer (CHR) mutta sitä tuossa listallasi ei ole.

Rohkenen ehdottaa listalle myös "HighBaron":a joita saa käytettynä kohtuu hinnalla, on kevyt, tukeva ja isopyöräinen.

jounisi kirjoitti:

Ajokin ei tarvitse olla ultramukava. Hyvä ajettavuus, huollettavuus, roiskiiko sadevettä niskaan ym ominaisuudet
kiinnostavat ja toki jos juomapussin, juomapullon ja vaihtovaatteet saa mukaan niin aina parempi.

Jos ajotaitoa ja ennakkoluulottomuutta löytyy niin lisäisin listalle CruzBike Silvio S30:n. Se on kääntyväkeskiöinen mutta kevyesti täysjousitettuna ehkä mukavin isopyöräinen maantienojakki. Ajamisen opetteluun voi mennä vähän enemmän aikaa mutta se todella kiipeää myös nousut.

Kuva
Lähde: CruzBike Silvio S30 foorumi.

Tänne Ouluun on rakenteilla yksi tuollainen jonka valmistumista ja koeajoa odotan mielenkiinnolla... Itselläni on käytännössä ainoa ajossa oleva maantienojakki Cruzbike Vendetta -mallinen ja se on riittävän mukava mutta selkeästi nopein maantieajossa.

jounisi kirjoitti:

Seuraava kysymys: Onko mahdollista kokeilla ko laitteita suomessa jossakin päin? Olen 177cm pitkä, jos se on kriteeri

Olisikohan noita käytettynä suomessa :-) Onkohan noissa nojakkimerkeissä yleensä minkälainen toimitusaika?

hinkua on :-)

Mun vehkeitä pääsee Oulussa kokeilemaan ja tänä vuonna myös Nokian nojailun SM-kisoissa. Toissa vuonna oli mukana koko kalusto ja varmaan myös tänä vuonna.

-Mika

Käytössä: omavalmisteet Evo off-roader @ 2015 & Vendetta kopio @ 2012, tehtaalta M5 CrMo Lowracer @ 2010
Myydyt: Proto off-roader omavalmiste @ 2012-2016, MetaPhysic (26"/29er & 700c) @ 2011-2017.

Avatar
PW
KOM
Viestit: 17765
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: Nojapyöräpohdintaa

Viesti Kirjoittaja PW »

Hei, ja teretulemast foorumille :)
Tuohon koeajo kysymykseen, Varkaudessa tietääkseni on Fujin - olettasin ett Ängeslevän Tapsa antaa sitä mielellään kokeilla ja opastaa nojapyöräilyn saloihin :wink: Kunhan vaan tavotat hänet jollain viestintävälineellä, savumerkit, kirjekyyhkyt... mitä niitä nyt onkaan, puhelintakin voi kokeilla :mrgreen:
Kuopiossa on muutamia nojakkeja tietääkseni myös.

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13787
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Nojapyöräpohdintaa

Viesti Kirjoittaja jori »

"Tapsa" = Tapio Ängeslevä Varkaudesta. Kuopiossa on useita nojapyöriä, joskaan ei ilmeisesti raasereita, joita kai lähinnä tavoittelet.
Kannattaa kysyä Ari Paanalalta. Hän tietää Kuopion nojapyörätilanteen. Esiintyy harvakseltaan tällä foorumilla nimimerkillä r2d71a

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Avatar
PW
KOM
Viestit: 17765
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: Nojapyöräpohdintaa

Viesti Kirjoittaja PW »

Viitisen vuotta kun oon nojapyöriä harrastanu, alussa oli paljon matalia lowracereita niillä ketkä halus mennä kovaa. Nyt kiekkokoko on kasvanut ja samalla pyörät on muuttunu highracereiksi eli korkeiksi. Matalat jääny vähän muodista.
Ittellä käyttökokemusta vaan omatekosista mutta niissäkin oon siirtyny korkeampiin. Etuvetoja miekin hehkutan, mäennousu kyky yhtenä syynä, erityisesti MBB pyörissä eli kääntyväkeskiöisissä. Näitä ei vaan ole kaupallisesti ku Cruzbikella jonka Mika jo mainitsikin.
Kaupallisena etuvetona vois suositella Raptobikea, lowracer tai midracer - tuommoseen käyttöön. Sillon tällön käytettynä hollannin myyntilistoilla. En oo varma loppuko tuon valmistus :roll:

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

Avatar
jounisi
Viestit: 106
Liittynyt: 01 Elo 2014, 10:59
Paikkakunta: Kuopio

Re: Nojapyöräpohdintaa

Viesti Kirjoittaja jounisi »

Kiitoksia nopeista vastauksista!
Täytyy yrittää nuo henkilöt, joita tässä mainittiin.

Olisiko tuo m5:n mid racer hyvä vaihtoehto HIgh racerin ja low racerin
Välistä?

Challenge Fujin SL 2 / DF # 103

Avatar
mhelander
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3772
Liittynyt: 20 Syys 2010, 22:55
Paikkakunta: Oulu

Re: Nojapyöräpohdintaa

Viesti Kirjoittaja mhelander »

jounisi kirjoitti:

Olisiko tuo m5:n mid racer hyvä vaihtoehto HIgh racerin ja low racerin
Välistä?

Voisi olla. Nimittäin M5 CrMo lowracer tarttee vähän pidemmän kuskin ettei poljinkammet osu eturenkaaseen, mulla lyhytjalakasena 180-senttisenä on ihan nippa-nappa ettei osu. Highracer kuten MetaPhysic välttää tuon kokonaan myös lyhyelle kuskille kuten tytär < 160 cm.

Midracer riippuen koipien pituudesta riippuen voi tarjota molempien parhaat puolet, eli ettei kammet osu eturenkaaseen, rattaat on isot ja silti yltää pysähdyksissä vähän paremmin maahan. Mun etuvetonen on matalampi kuin MetaPhysic ja se on kyllä kätevämpi.

-Mika

Käytössä: omavalmisteet Evo off-roader @ 2015 & Vendetta kopio @ 2012, tehtaalta M5 CrMo Lowracer @ 2010
Myydyt: Proto off-roader omavalmiste @ 2012-2016, MetaPhysic (26"/29er & 700c) @ 2011-2017.

Avatar
jounisi
Viestit: 106
Liittynyt: 01 Elo 2014, 10:59
Paikkakunta: Kuopio

Re: Nojapyöräpohdintaa

Viesti Kirjoittaja jounisi »

Ymmärsinkö oikein, että joissakin highracereissä olisi mahdollista säätää ajoasentoa
eri kokoisille kuskeille. Ei kuitenkaan esim 160cm - 177 cm?

Challenge Fujin SL 2 / DF # 103

Avatar
PW
KOM
Viestit: 17765
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: Nojapyöräpohdintaa

Viesti Kirjoittaja PW »

jounisi kirjoitti:

Ymmärsinkö oikein, että joissakin highracereissä olisi mahdollista säätää ajoasentoa
eri kokoisille kuskeille. Ei kuitenkaan esim 160cm - 177 cm?

Ainakin tuo Metaphysic, jonka Mika tuossa mainitsi - siinähän on pyörä joka taipuu monenlaiseen käyttöön ja foorumillakin on useampi kovassa käytössä.
Tuossa vielä linkki Metan sivuille: http://www.meta-bikes.com/products_eu.html

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

eemeli
Sisällöntuottaja
Viestit: 1110
Liittynyt: 03 Elo 2007, 22:36
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: Nojapyöräpohdintaa

Viesti Kirjoittaja eemeli »

Esim. Tämä käy etupuomia säätämällä ja penkin kokoa muuttamalla valmistajan mukaan 175-210cm kuskille...

http://m5ligfietsen.nl/site/EN/Models/M-Racer

Maantiepyöräksi voisi sopia myös Seiran sl. Itse tuli tuosta joskus haaveiltua...

http://www.elan.cc

Liitteet
image.jpg

-Janne-

Heijaa heijaa heijaa kerho :D ...

Avatar
jounisi
Viestit: 106
Liittynyt: 01 Elo 2014, 10:59
Paikkakunta: Kuopio

Re: Nojapyöräpohdintaa

Viesti Kirjoittaja jounisi »

Kauppoja hierotaan uuden karheesta fujin sl2:sta hollantilaisen rouvan kanssa. Lupautui lähettämään Suomeen ja kauppaan kuuluu myös radicalin sivunyssäkät. Josko muutaman viikon sisällä pääsisi jo kokeilemaan :-)

Challenge Fujin SL 2 / DF # 103

Avatar
jounisi
Viestit: 106
Liittynyt: 01 Elo 2014, 10:59
Paikkakunta: Kuopio

Re: Nojapyöräpohdintaa

Viesti Kirjoittaja jounisi »

Eka lenkki (töihin ja takaisin) tehty Fujinilla. Olipahan jotenkin pelottavan oloista aluksi :-)
Ohjaamon mitoitus ei ollut kohdallaan, pyörätie täynnä koloja ja monttuja ja Kuopion Puijokin
ahdisti sopivasti vastaan. Eniten häiritsi tillerissä jarrukahvojen polviin osuminen. Aika luiruamista oli mutta
kokemustahan näistä ei ollut kuin googlen kuvista :-)

Nyt iltasella toista lenkkiä kehiin ja paremmilla säädöillä.

Challenge Fujin SL 2 / DF # 103

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13787
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Nojapyöräpohdintaa

Viesti Kirjoittaja jori »

jounisi kirjoitti:

Eka lenkki (töihin ja takaisin) tehty Fujinilla. Olipahan jotenkin pelottavan oloista aluksi :-)
Ohjaamon mitoitus ei ollut kohdallaan, pyörätie täynnä koloja ja monttuja ja Kuopion Puijokin
ahdisti sopivasti vastaan. Eniten häiritsi tillerissä jarrukahvojen polviin osuminen. Aika luiruamista oli mutta
kokemustahan näistä ei ollut kuin googlen kuvista :-)

Nyt iltasella toista lenkkiä kehiin ja paremmilla säädöillä.

Onneksi olkoon. Siitä se lähtee. :D

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Avatar
J-Drums
Sisällöntuottajakokelas
Viestit: 255
Liittynyt: 19 Elo 2013, 22:25
Paikkakunta: Lempäälä

Re: Nojapyöräpohdintaa

Viesti Kirjoittaja J-Drums »

jounisi kirjoitti:

Eka lenkki (töihin ja takaisin) tehty Fujinilla. Olipahan jotenkin pelottavan oloista aluksi :-)

Mainiota!! Onnea uudelle pyörälle!!

Nyt kun tässä ollaan molemmat uusia Fujin -kuskeja, niin voidaan täällä vertailla kokemuksia ja sitä, kumpi vetää näyttävämpiä nurinajoja!! :) Ei vaan, kyllä mun pyörä jo menee ihan suoraankin (ainakin joskus). Aika nopeasti se alustava tuntuma on alkanut löytymään.

Nojapyörät: Challenge Fujin SL-1 Low Racer, HP Velotechnik Scorpion FX trike
Pystärit: BH Emotion Neo Cross akkukone, Nakamura Platinum hybridi

Avatar
jounisi
Viestit: 106
Liittynyt: 01 Elo 2014, 10:59
Paikkakunta: Kuopio

Re: Nojapyöräpohdintaa

Viesti Kirjoittaja jounisi »

Iltalenkki meni jo ihan eri malliin. Aika nopea tuo ohjaus on, mutta siihen tottuu varmasti. Kainalot kiinni tekniikalla :-)
Jostakin pitäisi hommata peili, ilman sitä on aika orpo olo.

Challenge Fujin SL 2 / DF # 103

Vastaa Viestiin