Nojapyöräpohdintaa

Täällä voit keskustella eri pyörämalleista tai kysyä vaikka neuvoa, jos valinta tuottaa vaikeuksia.
Avatar
PW
KOM
Viestit: 17769
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: Nojapyöräpohdintaa

Viesti Kirjoittaja PW »

jounisi kirjoitti:

Iltalenkki meni jo ihan eri malliin. Aika nopea tuo ohjaus on, mutta siihen tottuu varmasti. Kainalot kiinni tekniikalla :-)
Jostakin pitäisi hommata peili, ilman sitä on aika orpo olo.

Onnea uudelle nojakistille! Nopeesti siihen menoon tottuu.
Yks helppo peili ratkasu on kämmenselkään kiinnitetty peili, jostain halpamyymälästä. Kumilenkiin tai hanskaan kiinnitettynä - helppo suunnata kulloinkin sinne mihin haluaa nähdä.

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

Avatar
jounisi
Viestit: 106
Liittynyt: 01 Elo 2014, 10:59
Paikkakunta: Kuopio

Re: Nojapyöräpohdintaa

Viesti Kirjoittaja jounisi »

Pitää katsella peiliä. Kiitos vinkeistä. Tänään taas harjoitusta Kuopion keskustassa kello neljän ruuhkassa kapeita katuja ajellen.
Hyvinhän tuo pysyy hyppysissä jo ihan kävelyvauhdissa. Nyt voi jo vähän kaahia.

Challenge Fujin SL 2 / DF # 103

fillarji
Viestit: 154
Liittynyt: 28 Kesä 2014, 21:37

Re: Nojapyöräpohdintaa

Viesti Kirjoittaja fillarji »

Hienoa että pääsit fujinilla jo ajamaan. Tilleri on aina tweener/superman ohjaustankoa herkempi joten jos tuntuu siltä että haluaa kokeilla eri asentoa ja on aikaa ja rahaa niin suosittelen joskus kokeilemaan toistakin ohjaamoa eli tuota tweeneriä. Itse tykkään siitä enemmän kun henkilökohtaisesti sillä on helpompi rentoutua ja kääntyminen on tasaisempaa, ihan kuin normipyörällä jossa on pitkä stemmi. Ainoa miinus oli että tuo alkuperäinen SL stemmi jäi vähän liian pitkäksi tweenerille joten hommasin stemmin jota myy optima ja raptobike. Muistan vieläkin sitä kuumotusta minkä eka lenkki aiheutti tiller ohjaamolla, luulin että mitä helkkaria tuli ostettua nojapyörä (se oli ensimmäinen nojakkini, M5) :lol:

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: Nojapyöräpohdintaa

Viesti Kirjoittaja jviirret »

Superman tangolla minäkin mieluummin "ajelen", mutta jos jotakin tillerin etuja on pakko listata niin:
-aavistuksen pienempi ilmanvastus. Omien mittauksien mukaan suuruusluokaltaan 0,5km/h 30km/h nopeudessa.
-mittari(jos johto riittää) ja juomapullo(jos ei tule näkökenttään) mahdollista kiinnittää kätevästi käden ulottuville.
-Pyörä jää kapeammaksi, huomaa varsinkin tilanteissa kun se pitää taluttaa oviaukosta.
Mun tillerit eivät ole näitä ääripään edustajia jossa kyynärpäät tulisivat lonkkataipeisiin vaan vähän leveämpiä.

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

vaaka
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3069
Liittynyt: 10 Maalis 2015, 08:13

Re: Nojapyöräpohdintaa

Viesti Kirjoittaja vaaka »

Oletko huomannut eroa pullolla ja pullotta ajamisessa nopeuteen? Tri pyörissä riittävän suuren pullon käyttö käsien völisen aukon tukkimiseen pullon kärki menosuuntaan päin lisää nopeutta, kun kädet ja pullo muodostavat vähemmän vastuksen muodon kuin kädet levällään. Jos ei ole pro kuskien tapaan vain pari senttiä käsien väli aerotangoilla.

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: Nojapyöräpohdintaa

Viesti Kirjoittaja jviirret »

vaaka kirjoitti:

Oletko huomannut eroa pullolla ja pullotta ajamisessa nopeuteen? Tri pyörissä riittävän suuren pullon käyttö käsien völisen aukon tukkimiseen pullon kärki menosuuntaan päin lisää nopeutta, kun kädet ja pullo muodostavat vähemmän vastuksen muodon kuin kädet levällään. Jos ei ole pro kuskien tapaan vain pari senttiä käsien väli aerotangoilla.

En oo, eikä noin pieniä eroja mun ajonopeuksilla ja mittaustavoilla saa mitattua.

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Avatar
jounisi
Viestit: 106
Liittynyt: 01 Elo 2014, 10:59
Paikkakunta: Kuopio

Re: Nojapyöräpohdintaa

Viesti Kirjoittaja jounisi »

Mun tilleri on kyllä aika kapea. Alkuperäistä varmasti kapeampi. Tuossa muutaman päivän mäkistä ja pomppuista pyörätietä ajaneena
kävi mielessä jo pieni katumus, miksi? Osasyy on ajoasennon hiomattomuudessa. Tuntuu että puomia pitäisi vielä siirtää eteenpäin, jotta
saisin jalkaa vielä enemmän ojennettua. Onko nojapyörässä mitään nyrkkisääntöä tähän? Myöskään lukoilla en ole vielä ajanut. Pyöritys vielä vajavaista.
Ei kulje vielä maantiepyörän vauhtia...

Challenge Fujin SL 2 / DF # 103

Avatar
jounisi
Viestit: 106
Liittynyt: 01 Elo 2014, 10:59
Paikkakunta: Kuopio

Re: Nojapyöräpohdintaa

Viesti Kirjoittaja jounisi »

Tuollainen kidutustanko

unnamed.jpg

Challenge Fujin SL 2 / DF # 103

Avatar
jooseha
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5150
Liittynyt: 09 Kesä 2009, 22:43

Re: Nojapyöräpohdintaa

Viesti Kirjoittaja jooseha »

jounisi kirjoitti:

Tuntuu että puomia pitäisi vielä siirtää eteenpäin, jotta
saisin jalkaa vielä enemmän ojennettua. Onko nojapyörässä mitään nyrkkisääntöä tähän?

Mä olen laittanut samalla mitalla kuin pystärissä. Kantapäillä polkiessa jalat käy suorana. Hienosäätö sitten tuntuman mukaan.

Avatar
PW
KOM
Viestit: 17769
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: Nojapyöräpohdintaa

Viesti Kirjoittaja PW »

Ehkä niitä lukkoja kannattaa jo kokeilla, onhan se mukavampi ku ei tartte jalkoja kannatella.
Kammet näyttää aika pitkiltä :wink:

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: Nojapyöräpohdintaa

Viesti Kirjoittaja jviirret »

Mä ajoin 20.000km nojakilla ennen kuin ostin lukkopolkimet ja kengät :P Mun pyörissä tosin ei kammet olleet juuri penkkiä ylempänä ja suurin osa ajosta oli 8km työmatkaa.
Kyllähän ne on välttämättömät pidemmillä matkoilla ja jos haluaa ne viimeisetkin watit irti ;)

jooseha kirjoitti:

Mä olen laittanut samalla mitalla kuin pystärissä. Kantapäillä polkiessa jalat käy suorana.

Näin säädettynä ne on minullakin.
Voisi sanoa että sitte kun ei tiedä kumpaan suuntaan säätäisi niin on hyvä.

jounisi kirjoitti:

Ei kulje vielä maantiepyörän vauhtia...

Vaatii satojen kilometrien ajon että pääset pystärinopeuksiin ja jos ole vuosikymmenet treenannut maantiepyörällä niin varmasti vielä paljon enemmän :(

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Avatar
Pastori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7042
Liittynyt: 22 Joulu 2007, 16:07
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Re: Nojapyöräpohdintaa

Viesti Kirjoittaja Pastori »

jounisi kirjoitti:

Tuntuu että puomia pitäisi vielä siirtää eteenpäin, jotta saisin jalkaa vielä enemmän ojennettua. Onko nojapyörässä mitään nyrkkisääntöä tähän?

On. Se on ihan sama kuin pystäreissäkin - jalkahan ei aina kasva pituuttaa kun vaihtaa pystäristä nojikseen.

Erona on tosin sitten se että testitilanne (kantapää polkimelle) ei vältsisti ole rennoin/jäykin ajoasento = ajoasento on hiukan erilainen, vaikkapa sentin eri kohdassa. Toinen juttu on se että, ihan niinkuin automatkoillakin huomaa että keho tuppaa väsymään ja asento muuttumaan. Usein tuppaa olemaan niin ettei millintarkka penkissä istuminenkaan aina onnistu. Jos penkki ei esim. ole ideaalissa kulmassa, tuppaa siinä vaikka vähän valumaan alaspäin ja taas meni asetukset munilleen.

Avatar
PW
KOM
Viestit: 17769
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: Nojapyöräpohdintaa

Viesti Kirjoittaja PW »

Hyvä huomio Pastorilta, miun penkit on tähän asti olla sellasia ett penkillä voi maata vähän erikohdissa joten kampien säätö ei oo niin tarkkaa. Kun vielä penkin asento on loiva.

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13801
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Nojapyöräpohdintaa

Viesti Kirjoittaja jori »

Sama minulla. Minä piehtaroin penkillä ajaessani milloin missäkin reunalla istuen ja vinossa rönöttäen. Tottakai pitää vaihtaa asentoa, jottei puudu/kivety paikoilleen ja kroppa kuormittuu ja lepää vuorollaan eri kohdista. Istuuko joku muka paikoillaan pyöräillessään. :shock:

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Avatar
Pastori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7042
Liittynyt: 22 Joulu 2007, 16:07
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Re: Nojapyöräpohdintaa

Viesti Kirjoittaja Pastori »

jori kirjoitti:

Istuuko joku muka paikoillaan pyöräillessään. :shock:

Tuskin. Ajatus siitä että etäisyydet olis aina absoluuttisessa trimmissä ei siis ole oikeastaan mahdollista - onhan meillä aamun ja illan pituusmittakin erilainen.

Vastaa Viestiin