Tadpole kärpänen taisi iskeä.

Täällä voit keskustella eri pyörämalleista tai kysyä vaikka neuvoa, jos valinta tuottaa vaikeuksia.
prelude
Viestit: 35
Liittynyt: 13 Touko 2015, 00:08
Paikkakunta: Espoo / Leppävaara

Re: Tadpole kärpänen taisi iskeä.

Viesti Kirjoittaja prelude »

Kävin tänään lyhyesti ottamassa ensituntumaa tadpoliin (Kiitos rosteri). Ensituntuma on varsin hyvä, hauska, vakaa, ajo asento mahdollistaa laiskottelun kun on väsynyt. Huomasin myös että takapyörä sutii hiekka pohjaisessa ylämäessä tehden ajamisesta epämukavaa. Toinen mikä mietityttää on jarrutus, kovin tuntui perä kevenevän tehden tuntumasta hiukan epävarman. Kokonaisuutena kuitenkin positiivinen kokemus.

Olen nyt kovin miettinyt fatbiken & tadpolen välillä, en vieläkään ole tehnyt päätöstä, mutta kolmityöräiset ovat kuitenkin johdossa tällä hetkellä. Talviajelusta ei taida tadpolella tulla mitään, joten pitää katsoa syssyllä uudestaan jos vaikka pitää hommata toinenkin pyörä ;-)

Avatar
Wacky
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3846
Liittynyt: 14 Heinä 2010, 12:38
Paikkakunta: Helsinki, Vesala

Re: Tadpole kärpänen taisi iskeä.

Viesti Kirjoittaja Wacky »

prelude kirjoitti:

Huomasin myös että takapyörä sutii hiekka pohjaisessa ylämäessä tehden ajamisesta epämukavaa. Toinen mikä mietityttää on jarrutus, kovin tuntui perä kevenevän tehden tuntumasta hiukan epävarman.

Tadpole trikeissä yleinen ongelma on että vetävällä pyörällä on liian pieni osa painosta jotta talviajo onnistuisi, soralla ylämäet voi myös tuottaa tuskaa ja pelkkä nappulainen rengas ei korjaa tätä.
Voimakkaissa jarrutuksissa ei ole mitenkään harvinaista että saa pyörän tapapyörän ilmaan ja jopa etupään iskeytymään maahan, mutta jarrutus on sillon paljon voikkaampi kuin pystypyörällä jolla lentäisit jo ohjaustangon yli sellaisesta jarrutuksesta.
Pienemmissä jarrutuksissa en ole itse huomannut kokeilemissani trikeissä tapapyörän aiheuttavan ongelmia, mutta väärän ohjausgeometrian olen kokenut. Sen huomaa parhaiten jos jarrutat vain toisella etupyörällä ja se saa pyörän ohjautumaan voimakkaasti.

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13804
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Tadpole kärpänen taisi iskeä.

Viesti Kirjoittaja jori »

Aika paljon pystyy painojakaumaan vaikuttamaan tadpolessa siirtämällä penkin niin taakse, kuin menee ja vasta sitten säätämällä etupuomin jaloille sopivaksi. Kun paino on takapyörällä, sutiminen vähenee (ylämäessä vaikutus on erittäin suuri), ja takapyörän jarrutuskevenemäkin pienenee hiukan.

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Avatar
Wacky
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3846
Liittynyt: 14 Heinä 2010, 12:38
Paikkakunta: Helsinki, Vesala

Re: Tadpole kärpänen taisi iskeä.

Viesti Kirjoittaja Wacky »

jori kirjoitti:

Aika paljon pystyy painojakaumaan vaikuttamaan tadpolessa siirtämällä penkin niin taakse, kuin menee

Läheskään kaikissa pyörissä ei ole mahdollisuutta siirtää penkkiä merkittäviä määriä taaksepäin eteenkin kaupallisissa tadpole trikeissä näkee harvinaisen vähän optioita tähän.

Avatar
irakas
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3850
Liittynyt: 26 Touko 2008, 17:19
Paikkakunta: Vaajakoski

Re: Tadpole kärpänen taisi iskeä.

Viesti Kirjoittaja irakas »

Puheet tadpolen vaikeuksista takapyörän sutimisen suhteen ja ajoon talvella voi lopettaa, kun asentaa toiseen etupyörään riittävän vahvan sähkömottorin. Missään tapauksessa sitä ei kannata asentaa takapyörään. Kaksipyörävedolla ajaminen onnistuu hyvin melko paksussakin hangessa, ja tuskailut vastamäissä loppuvat. :mrgreen:

Sakari
You were born an original.
Don´t die a copy!
John Mason

http://www.flickr.com/photos/saholm/ ja http://www.flickr.com/photos/15504224@N07/ SH26

Reiska
Viestit: 41
Liittynyt: 09 Huhti 2014, 23:44

Re: Tadpole kärpänen taisi iskeä.

Viesti Kirjoittaja Reiska »

irakas kirjoitti:

Puheet tadpolen vaikeuksista takapyörän sutimisen suhteen ja ajoon talvella voi lopettaa, kun asentaa toiseen etupyörään riittävän vahvan sähkömottorin. Missään tapauksessa sitä ei kannata asentaa takapyörään. Kaksipyörävedolla ajaminen onnistuu hyvin melko paksussakin hangessa, ja tuskailut vastamäissä loppuvat. :mrgreen:

Eikö tuollainen yksipuoleinen sähkömoottori eturenkaassa aiheuta ohjauksen 'vetoa' vetävän pyörän suuntaan?

Olenkin joskus pohtinut, että onnistuisiko sellainen tadpolen sähköistys, missä olisi sähkömoottori kummassakin eturenkaassa takarenkaan sijaan? Onko kellään tietoa kaupallisesta moottoriohjaimesta, joka osaisi synkroonisesti ohjata kahta avustusmoottoria?

kmb
Sisällöntuottajakokelas
Viestit: 268
Liittynyt: 12 Heinä 2013, 21:28
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Tadpole kärpänen taisi iskeä.

Viesti Kirjoittaja kmb »

Wacky kirjoitti:

Voimakkaissa jarrutuksissa ei ole mitenkään harvinaista että saa pyörän tapapyörän ilmaan ja jopa etupään iskeytymään maahan.

Tämä riippuu (muiden mainittujen seikkojen ohella) myös painopisteen korkeudesta. Matalemmalla tuota tapahtuu vähemmän herkästi. En ole muistaakseni varsinaisia lukkojarrutuksia tehnyt kaikkein kitkaisimmilla alustoilla, mutta perstuntumalla en ole havainnut vaaraa että peräpää olisi nousemassa ilmaan tai edes keventymässä tavalla joka olisi tehnyt ohjattavuudesta epävarmaa.

ICE Sprint 26 (2013 - ), Azub Max (2014 - )

prelude
Viestit: 35
Liittynyt: 13 Touko 2015, 00:08
Paikkakunta: Espoo / Leppävaara

Re: Tadpole kärpänen taisi iskeä.

Viesti Kirjoittaja prelude »

Tulipa haettua tuo Klaussin Delta. Testiajolle pääsen vasta myöhemmin viikolla ja huoltokin tuolle pitää tilata (Kenelläkään vinkkiä hyvästä hasen huollosta PK seudulla?)
Sähköavun tuohon vielä rakennan kunhan keksin miten sen näppärästi pyörään liittää. Ketjuvetoinen (sama ketju kuin missä polkimet ovat) ei innosta kun epäilen kestävyyttä.

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13804
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Tadpole kärpänen taisi iskeä.

Viesti Kirjoittaja jori »

Onneksi olkoon. Teit hyvän valinnan. Tervetuloa myös nojapyöäilijäksi. Reilun kuukauden päästä tulet sitten tapaamaan muita nojakisteja http://www.nojapyorafoorumi.fi/viewtopi ... =23&t=3683 ja kuukauden päästä siitä Nokialle SM-kisoihin haistelemaan tunnelmaa ja näkemään lisää nojapyöriä ja nojapyöräilijöitä. :D

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Avatar
PW
KOM
Viestit: 17771
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: Tadpole kärpänen taisi iskeä.

Viesti Kirjoittaja PW »

jori kirjoitti:

Onneksi olkoon. Teit hyvän valinnan. Tervetuloa myös nojapyöäilijäksi. Reilun kuukauden päästä tulet sitten tapaamaan muita nojakisteja http://www.nojapyorafoorumi.fi/viewtopi ... =23&t=3683 ja kuukauden päästä siitä Nokialle SM-kisoihin haistelemaan tunnelmaa ja näkemään lisää nojapyöriä ja nojapyöräilijöitä. :D

Deltauskonlahkoon lisää seurakuntalaisia :mrgreen:

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

Härski
Sisällöntuottaja
Viestit: 1635
Liittynyt: 01 Syys 2014, 17:36
Paikkakunta: "satakunta"

Re: Tadpole kärpänen taisi iskeä.

Viesti Kirjoittaja Härski »

prelude kirjoitti:

Huomasin myös että takapyörä sutii hiekka pohjaisessa ylämäessä

Itellä oli kans etuvetosella samaa vaivaa, mutta sen jälkeen kun laitoin 17% ovaalin lehden eteen on sutiminen ollut huomattavasti hallitumpaa. Ketjuun kohdistuva voima kun on ovaalilla rattaalla hieman tasaisempi. Suosittelen.

Avatar
janx
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 4626
Liittynyt: 24 Elo 2008, 11:33
Paikkakunta: Pohjois-Helsinki
Viesti:

Re: Tadpole kärpänen taisi iskeä.

Viesti Kirjoittaja janx »

janx kirjoitti:

Kärpäsen puremaa ei ainakaan helpota nämä tapaamiset, mutta valintaa ne voivat helpottaa: http://www.nojapyorafoorumi.fi/viewtopi ... =23&t=4167

Perjantaina on miittinki. :)

"The haters gonna hate and the lovers gonna love. I just lean back and ride." -janx (Kotisivut)
CLWB2008c (09-12), Nazca ePaseo (06/12-), 20/26 SWB Fenix (08/17-) & Spectri (03/19-)
Keskustelukanavat - #recumbents:matrix.org ja #nojapyorat:matrix.org

Avatar
irakas
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3850
Liittynyt: 26 Touko 2008, 17:19
Paikkakunta: Vaajakoski

Re: Tadpole kärpänen taisi iskeä.

Viesti Kirjoittaja irakas »

prelude kirjoitti:

Tulipa haettua tuo Klaussin Delta. Testiajolle pääsen vasta myöhemmin viikolla ja huoltokin tuolle pitää tilata (Kenelläkään vinkkiä hyvästä hasen huollosta PK seudulla?)
Sähköavun tuohon vielä rakennan kunhan keksin miten sen näppärästi pyörään liittää. Ketjuvetoinen (sama ketju kuin missä polkimet ovat) ei innosta kun epäilen kestävyyttä.

Deltaan voi sähköavun laittaa asentamalla motoroitu kiekko eteen.

Sakari
You were born an original.
Don´t die a copy!
John Mason

http://www.flickr.com/photos/saholm/ ja http://www.flickr.com/photos/15504224@N07/ SH26

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: Tadpole kärpänen taisi iskeä.

Viesti Kirjoittaja jviirret »

irakas kirjoitti:

Deltaan voi sähköavun laittaa asentamalla motoroitu kiekko eteen.

Epäilen samaa kuin ketjun aloittajakin pystypyöräkokemuksiensa perusteella:

prelude kirjoitti:

Onkos noihin Kettwieseleihin laitettu apua takapyöriin? Itse en keksinyt nopeasti miten sen tuonne ujuttaisi siististi. Edessä kun ylämäessä liukkaalla apu ei juurikaan edes pystypyörässä auta vaikka siinä saa painoa siirettyä pyörälle helpommin.

Entäpä jos uhraisi takapakasta yhden hammasrattaan ja laittaisi sähköavulle oman ketjun?

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Avatar
irakas
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3850
Liittynyt: 26 Touko 2008, 17:19
Paikkakunta: Vaajakoski

Re: Tadpole kärpänen taisi iskeä.

Viesti Kirjoittaja irakas »

Reiska kirjoitti:
irakas kirjoitti:

Puheet tadpolen vaikeuksista takapyörän sutimisen suhteen ja ajoon talvella voi lopettaa, kun asentaa toiseen etupyörään riittävän vahvan sähkömottorin. Missään tapauksessa sitä ei kannata asentaa takapyörään. Kaksipyörävedolla ajaminen onnistuu hyvin melko paksussakin hangessa, ja tuskailut vastamäissä loppuvat. :mrgreen:

Eikö tuollainen yksipuoleinen sähkömoottori eturenkaassa aiheuta ohjauksen 'vetoa' vetävän pyörän suuntaan?

Olenkin joskus pohtinut, että onnistuisiko sellainen tadpolen sähköistys, missä olisi sähkömoottori kummassakin eturenkaassa takarenkaan sijaan? Onko kellään tietoa kaupallisesta moottoriohjaimesta, joka osaisi synkroonisesti ohjata kahta avustusmoottoria?

Minulla on sekä SH22:ssa ja SH23:ssa napamoottori toisessa eturenkaassa. Ohjauksen veto on niin vähäistä, ettei sitä juuri huomaa varsinkin, kun siihen tottuu. Soutupyörä SH15:ssa on ollut molemmissa etupyörissä napamoottorit, joilla kummallakin oli omat akut ja yhteinen katkaisin.

Sakari
You were born an original.
Don´t die a copy!
John Mason

http://www.flickr.com/photos/saholm/ ja http://www.flickr.com/photos/15504224@N07/ SH26

Vastaa Viestiin