Sivu 2/4

Re: Tadpole kärpänen taisi iskeä.

Lähetetty: 13 Touko 2015, 21:03
Kirjoittaja Reiska
prelude kirjoitti:

Kiitos upeista vastauksistanne. Luen ajatuksella illemmalla.
Minun reittini pääasiassa ovat leveitä pyöräteitä kehän aj muiden isojen väylien vieressä. Harvemmin on tarvetta mennä ahtaisiin paikkoihin.

Minä poljeskelen omalla sähköavustetulla wanhemmalla Performerin trikella päivittäin Espoosta Vallilaan reittiä Tapiola - Kuusisaari - Lehtisaari - Keskuspuisto - Pasila - Vallila ihan sujuvasti pyöräteillä ja Pasilan kujilla puikkelehtien enkä ole kokenut kääntösädettä tai leveyttä suureksi ongelmaksi. Kerran olen onnistunut kaatamaan pyörän - opinpahan kerralla, ettei ulkokaarteen puoleisella eturenkaalla ole sopivaa jarruttaa tiukassa kaarteessa. Suurin kärsijä oli hieman repeytynyt hanska, jolla otin kellahduksen vastaan.

Myöskään hiekalla polkeminen näin kesäaikaan ei tuota suurta tuskaa ja olen onnistunut sutaisemaan vain pari harvaa kertaa jyrkimmissä ylämäissä ja aina on perille päästy ihan polkemalla. Moottori (Chrystalyte 250W) takapyörällä.

Jos jotain kaipaisin pyörääni, niin toimivaa jousitusta, kun nämä kaupungin kadut on sellaista vähän sileempää perunapeltoa huonon asvaltin, kaivon kansien, laattakivetyksen ja kanttareiden kanssa, että välillä meinaa jousittamattomalla fillarilla ajaessa paikat pudota hampaista vaikka kuinka pahimpiä väistelee.


Re: Tadpole kärpänen taisi iskeä.

Lähetetty: 13 Touko 2015, 21:22
Kirjoittaja rosteri

Minua puraisi myös Tadpole kärpänen velomoobilin odottelun ohella... ja perustelu on vakuuttava - täytyyhän sitä jollain harjoitella polkemistekniikkaa velomobiilia varten =)

Sinkaisen huomenna hakemaan tuon myynnissä olleen Challenge Alize Tadpole Seinäjoen suunnalta tänne Espooseen ja kun ollaan melkein naapureita, niin tätäkin voi tulla ihmettelemään. Alizessa on myös E-Spin (Crystallite) sähköavustus, mutta se puoli taitaa tarvita ensin uuden akun.


Re: Tadpole kärpänen taisi iskeä.

Lähetetty: 13 Touko 2015, 21:26
Kirjoittaja jooseha
rosteri kirjoitti:

ja perustelu on vakuuttava - täytyyhän sitä jollain harjoitella polkemistekniikkaa velomobiilia varten =)

Tähän olisi jaloilla ohjattava kaksipyöräinen omiaan. Kaikki ylimääräiset liikkeet näkyy turhana kiemurteluna :wink:


Re: Tadpole kärpänen taisi iskeä.

Lähetetty: 13 Touko 2015, 23:16
Kirjoittaja prelude
rosteri kirjoitti:

Sinkaisen huomenna hakemaan tuon myynnissä olleen Challenge Alize Tadpole Seinäjoen suunnalta tänne Espooseen ja kun ollaan melkein naapureita, niin tätäkin voi tulla ihmettelemään. Alizessa on myös E-Spin (Crystallite) sähköavustus, mutta se puoli taitaa tarvita ensin uuden akun.

Mielelläni tulen katsomaan millaisesta laittesta on kysymys tässä jokin kaunis päivä. Satun vielä olemaan Kilossa töissä, joten paikatkin on tuttuja. Viestitellään PM:llä tarkemmin.


Re: Tadpole kärpänen taisi iskeä.

Lähetetty: 13 Touko 2015, 23:32
Kirjoittaja prelude
Reiska kirjoitti:
prelude kirjoitti:

Kiitos upeista vastauksistanne. Luen ajatuksella illemmalla.
Myöskään hiekalla polkeminen näin kesäaikaan ei tuota suurta tuskaa ja olen onnistunut sutaisemaan vain pari harvaa kertaa jyrkimmissä ylämäissä ja aina on perille päästy ihan polkemalla. Moottori (Chrystalyte 250W) takapyörällä.

Jos jotain kaipaisin pyörääni, niin toimivaa jousitusta, kun nämä kaupungin kadut on sellaista vähän sileempää perunapeltoa huonon asvaltin, kaivon kansien, laattakivetyksen ja kanttareiden kanssa, että välillä meinaa jousittamattomalla fillarilla ajaessa paikat pudota hampaista vaikka kuinka pahimpiä väistelee.

Miten tuo moottori toimii talvella, sutiiko vai riittääkö kahden pyörän pito myös ylämäissä?

Vaikuttaa että tuo jousitus voisi olla kiva lisä varsinkin talvisaikaan. Mietityttää vain sen tuoma hintalisä että onko sen arvoista kun kuitenkaan pitoon ei vaikuta. Halvemman pään tadpole (hirveä hinta siltikin) näyttäisi saavan jousituksella noin 1.5ke:llä (Performer Trike X). Tähän kun lisää sähköistyksen niin se pyörii jo 2.5k:n hujakoilla.


Re: Tadpole kärpänen taisi iskeä.

Lähetetty: 14 Touko 2015, 00:09
Kirjoittaja prelude

Tulipa ehkäpä foorumin tyhmin kysymys mieleen, mutta menköön (Itsekritiikkini on aina ollut huono).
Kun parkkeeraan tadpolen mäkeen niin mikä pitää sen paikallaan? 2 pyöräisissähän on seisonta tuki, mutta 3 pyöräisissä tälläistä ei varmaankaan ole?


Re: Tadpole kärpänen taisi iskeä.

Lähetetty: 14 Touko 2015, 00:11
Kirjoittaja jviirret
prelude kirjoitti:

Kun parkkeeraan tadpolen mäkeen niin mikä pitää sen paikallaan? 2 pyöräisissähän on seisonta tuki, mutta 3 pyöräisissä tälläistä ei varmaankaan ole?

Kuminauharenksu(sisuskumista) pitämään jarrukahvaa pohjassa, jos siinä itsessään ei ole lukitusta

Jukka


Re: Tadpole kärpänen taisi iskeä.

Lähetetty: 14 Touko 2015, 16:07
Kirjoittaja samuel
prelude kirjoitti:

Tulipa ehkäpä foorumin tyhmin kysymys mieleen, mutta menköön (Itsekritiikkini on aina ollut huono).

Tyhmä kysymyksiä ei ole olemassa, on vain tyhmiä vastauksia. Ja foorumilla pidempään olleet voi jotain asioita pitää itsestäänselvyyksinä ettei niistä tartte keskustella. Aina kandee kysyä jos ei tiedä.

Legendaarinen apinatesti ryhmäkäyttäytymisestä


Re: Tadpole kärpänen taisi iskeä.

Lähetetty: 14 Touko 2015, 17:52
Kirjoittaja jviirret
samuel kirjoitti:

Legendaarinen apinatesti ryhmäkäyttäytymisestä

Legendaarinen siksi, että tuota testiä ei ole koskaan tehty, mutta silti sitä käytetään todistamaan milloin mitäkin :lol:
Mut joo, takaisin aiheeseen :oops:

Jukka


Re: Tadpole kärpänen taisi iskeä.

Lähetetty: 14 Touko 2015, 19:04
Kirjoittaja Reiska
prelude kirjoitti:

Tulipa ehkäpä foorumin tyhmin kysymys mieleen, mutta menköön (Itsekritiikkini on aina ollut huono).
Kun parkkeeraan tadpolen mäkeen niin mikä pitää sen paikallaan? 2 pyöräisissähän on seisonta tuki, mutta 3 pyöräisissä tälläistä ei varmaankaan ole?

Näihin Taiwanin pyöriin tosiaan joutuu virittämään oman kuminauhan jarrukahvaan tai sitten laittamaan fillarin poikittain kanttareelle ettei rullaa karkuun. HP Velotechnikin uusiin malleihin saa lisävarusteena myös seisontajarrun. (ihan tavallinen takarenkaan puristusjarru lukittuvalla kahvalla) - näppärä kaveri varmaan patentoi tollaisen itsekin fillariin jonnekin penkin taakse.


Re: Tadpole kärpänen taisi iskeä.

Lähetetty: 14 Touko 2015, 19:16
Kirjoittaja Reiska
prelude kirjoitti:

Miten tuo moottori toimii talvella, sutiiko vai riittääkö kahden pyörän pito myös ylämäissä?

Vaikuttaa että tuo jousitus voisi olla kiva lisä varsinkin talvisaikaan. Mietityttää vain sen tuoma hintalisä että onko sen arvoista kun kuitenkaan pitoon ei vaikuta. Halvemman pään tadpole (hirveä hinta siltikin) näyttäisi saavan jousituksella noin 1.5ke:llä (Performer Trike X). Tähän kun lisää sähköistyksen niin se pyörii jo 2.5k:n hujakoilla.

Vaikea sanoa talven toiminnasta, kun minulla kulkee henkilökohtainen mukavuusraja siina +4C paikkeilla fillaroinnin tai moottoripyöräilyn suhteen. Talvisin käytän autoa ihan suosiolla, jollei hiihtämään tule lähdettyä. Sellainen käytännön havainto on tullut tehtyä, että kovin kylmällä akku tuntuu kuluvan nopeammin loppuun, kuin lämpimällä. Nim. kerran akku loppui 36km jälkeen, kun normaalisti mennään n. 70km kertalatauksella. Erona oli +3C vs. normaalimpi >+10C (Saattoi olla myös jotain tekemistä ensimmäisellä ajolla/latauksella talven tauon jälkeen, tms.)

Tadpoleissa ei ole kuin yksi vetävä pyörä takana, joten en myöskään sen takia pysty kommentoimaan deltojen (kaksi takarengasta, yksi edessä) pitävyydestä ensikäden tietoa - muistan joskus nähneeni vertailuvideon Youtubessa, missä verrattiin tasauspyörästöistä Hasea ja tavallista tadpolea ja kyllä lumessa Hase veti pitemmän korren siinä missä yksivetoinen jäi sutimaan.

Minulle ainakin jousitus olisi ensisijaisesti mukavuustekijä eikä missään määrin pitotekijä - varmaan se auttaisi röykkyisessä maastossa myös pidon kanssa, mutta minulla nousee aina karvat pystyyn, kun rysäyttelen isompien risteysten keskiliikenteenjakajien kanttareiden ja ratikkakiskojen ylitse, niin että tyrät rytkyy.


Re: Tadpole kärpänen taisi iskeä.

Lähetetty: 14 Touko 2015, 19:54
Kirjoittaja Premnas
Reiska kirjoitti:
prelude kirjoitti:

Tulipa ehkäpä foorumin tyhmin kysymys mieleen, mutta menköön (Itsekritiikkini on aina ollut huono).
Kun parkkeeraan tadpolen mäkeen niin mikä pitää sen paikallaan? 2 pyöräisissähän on seisonta tuki, mutta 3 pyöräisissä tälläistä ei varmaankaan ole?

Näihin Taiwanin pyöriin tosiaan joutuu virittämään oman kuminauhan jarrukahvaan tai sitten laittamaan fillarin poikittain kanttareelle ettei rullaa karkuun. HP Velotechnikin uusiin malleihin saa lisävarusteena myös seisontajarrun. (ihan tavallinen takarenkaan puristusjarru lukittuvalla kahvalla) - näppärä kaveri varmaan patentoi tollaisen itsekin fillariin jonnekin penkin taakse.

Itellä oli Velotechnikin lähettämässä scorpionissa levyjarrujen kahvoissa tapit, joilla saa molemmat jarrut lukittua erikseen. Kätevä ominaisuus, ei vie tilaa ja muuten pitää hyvin pyörän paikallaan (oletuksella että jarrut on tarpeeksi tiukkaan säädetty eikä löysällä). Velotechnik myy erikseen seisontajarrua (tavallinen vannejarru, "kahva" on vaan erilainen), mutta en ihan ymmärrä miksi, jos kuitenkin jarrukahvoissansa on se tappiominaisuus.


Re: Tadpole kärpänen taisi iskeä.

Lähetetty: 14 Touko 2015, 20:13
Kirjoittaja Stapani

Mä olen jo vuosia käyttänyt tadpolessa
kypärän hihnaa parkkijarruna.
Takavanteesta runkoon ja hihna kiinni.


Re: Tadpole kärpänen taisi iskeä.

Lähetetty: 15 Touko 2015, 10:24
Kirjoittaja kogam

Mulla Scorpparissa hydrauliset levyjarrut, niissä ei tappiominaisuutta, joten mulla erillinen seisontajarru takana.


Re: Tadpole kärpänen taisi iskeä.

Lähetetty: 15 Touko 2015, 13:21
Kirjoittaja kmb

ICE:n kolmipyörissä on seisontajarru vakiona (vannejarru takapyörässä), vasemmassa "ohjauskepissä" alhaalla vipu jolla väännetään päälle/pois. Lisähintaa pääsee maksamaan jos haluaa levyjarruna sen.