Tadpole kärpänen taisi iskeä.

Täällä voit keskustella eri pyörämalleista tai kysyä vaikka neuvoa, jos valinta tuottaa vaikeuksia.
prelude
Viestit: 35
Liittynyt: 13 Touko 2015, 00:08
Paikkakunta: Espoo / Leppävaara

Re: Tadpole kärpänen taisi iskeä.

ViestiKirjoittaja prelude » 20 Touko 2015, 08:15

jviirret kirjoitti:
irakas kirjoitti:Deltaan voi sähköavun laittaa asentamalla motoroitu kiekko eteen.

Entäpä jos uhraisi takapakasta yhden hammasrattaan ja laittaisi sähköavulle oman ketjun?
Jukka


Tästä ajatuksesta pidän. Mietin myös saisiko taka-akselille ylimääräisen rattaan, mutta en vielä keksinyt miten. Pitääpä jutella asiasta huollon kanssa kun tuon sinne vien.
Muutenkin tuo vaatii matikan pyörittämistä, avaan asiasta uuden ketjun sillä laskut voivat olla hyödyllisiä muillekkin.

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 9820
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Tadpole kärpänen taisi iskeä.

ViestiKirjoittaja jori » 20 Touko 2015, 10:13

700W kevennys polkemiselle keskimoottorilla ja takavedolla.
Kuva
https://www.pinterest.com/pin/233202086924722080/
Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

prelude
Viestit: 35
Liittynyt: 13 Touko 2015, 00:08
Paikkakunta: Espoo / Leppävaara

Re: Tadpole kärpänen taisi iskeä.

ViestiKirjoittaja prelude » 20 Touko 2015, 20:20

Tuli kyllä vakoiltua miten hase nuo on toteuttanut, mutta kaikissa samat ongelmat. Esim takavahteiston "kiristin" on noin 5:n sentin päästä maasta. Polkimet pyörivät kun moottori vetää. Sekä ketjujen kestävyys kun lenkki on noin 2m ja sille laitetaan kilowatti tehoa.

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 9820
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Tadpole kärpänen taisi iskeä.

ViestiKirjoittaja jori » 20 Touko 2015, 22:22

prelude kirjoitti:Tuli kyllä vakoiltua miten hase nuo on toteuttanut, mutta kaikissa samat ongelmat. Esim takavahteiston "kiristin" on noin 5:n sentin päästä maasta. Polkimet pyörivät kun moottori vetää. Sekä ketjujen kestävyys kun lenkki on noin 2m ja sille laitetaan kilowatti tehoa.

Ketjunkirisitin on siellä aina samalla korkeudella niin moottorillisissa kuin pelkästään poljettavissa. Tuo kiristin on kaikissa pyörissa varsin alhaalla ja pienipyöräisissä varsinkin, mutta ei hätää. Kiristin on suunniteltu niin, ettei se mene rikki, jos sillä ajaa kiveen tai kantoon, vaan se väistää nätisti taakse taittuen ja kiristinvarsi oieten.
Se, että polkimet pyörivät, kun moottori vetää on pelkästään hyväksi, sillä eihän sähköavusteisella pyörällä saa ajaa sähköllä polkematta. ;) En usko tuon tuottavan todellista haittaa.
Ketjun kestävyys taas ei ole kiinni ketjun pituudesta, vain lenkkien lujuudesta. Itse asiassa pitkä ketju kestää pidempään kovaa ajoa, kun kukin ketjun lenkki joutuu harvemmin rasitetuksi. En usko tämänkään muodostuvan ongelmaksi. Bensanpihistysajoneuvoissa käytetään 8mm lenkkivälin rullaketjua ja autoissa on tehoa kiihdytyksissä yli kaksi kilowattia. Niissä tosin välitykset ovat selvästi kevyemmät (n. 100 piikkinen 255 mm halkaisijainen takaratas 500 mm halkaisijaisessa kiekossa). Ketjunopeus on siis yli puolet ajonopeudesta, kun se polkupyörässä pyörii 10%-30% alueella ajonopeuteen verrattuna.
Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Avatar
kuparinen
Sisällöntuottajakokelas
Viestit: 381
Liittynyt: 12 Tammi 2010, 23:23
Paikkakunta: Lempäälä

Re: Tadpole kärpänen taisi iskeä.

ViestiKirjoittaja kuparinen » 21 Touko 2015, 17:48

jori kirjoitti:- klip-
Se, että polkimet pyörivät, kun moottori vetää on pelkästään hyväksi, sillä eihän sähköavusteisella pyörällä saa ajaa sähköllä polkematta. ;) En usko tuon tuottavan todellista haittaa.
-klip-

Aikoinaan oli myytävänä "etuvapaanapoja" eli vapaarattaallisia keskiörattaita. Kiinteävetoinen takapakka vaihtoi paremmin, ei tarvinnut vaihtaessa polkea. On tainnut aika mennä ohi, mutta taas olisi käyttöä. 80-luvulla kai vielä myytiin.

Avatar
rutunen
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 677
Liittynyt: 03 Heinä 2012, 14:51
Paikkakunta: Joensuu

Re: Tadpole kärpänen taisi iskeä.

ViestiKirjoittaja rutunen » 21 Touko 2015, 22:34

jooseha kirjoitti:
prelude kirjoitti:Fatbikea (pysty) harkitsin myös, mutta tässä minua häiritsee kaatumisriski. Vaaka fatbikea (tai muitakaan 2 pyörä versioita) en edes harkitse kun pidän sitä liian epäterveellisenä liukkailla.

Nojakilla kaatuminen ei ole sama asia kuin pystärillä kaatuminen. Joku totesi täällä hyvin että kaatuu kymmenen kertaa mieluummin nojakilla kuin kerran pystärillä.
Silti on mukavampi olla kaatumatta 8)


Samaa mieltä. Tosin ei ole vielä kymmentä kertaa täynnä :P
Quest Carbon -2015

Avatar
Wacky
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 2994
Liittynyt: 14 Heinä 2010, 12:38
Paikkakunta: Helsinki, Vesala

Re: Tadpole kärpänen taisi iskeä.

ViestiKirjoittaja Wacky » 22 Touko 2015, 07:11

prelude kirjoitti:Tulipa haettua tuo Klaussin Delta. Testiajolle pääsen vasta myöhemmin viikolla ja huoltokin tuolle pitää tilata (Kenelläkään vinkkiä hyvästä hasen huollosta PK seudulla?)
Sähköavun tuohon vielä rakennan kunhan keksin miten sen näppärästi pyörään liittää. Ketjuvetoinen (sama ketju kuin missä polkimet ovat) ei innosta kun epäilen kestävyyttä.

Mun muistaakseen HUH myy haseja joten heidän pitäis osaa huoltaa niitä, mutta paha sanoa kuka ottaa keväästä nojapyöriä mukisematta huoltoon.
- Richard "Riku" Griffin
Savenmaa Alku (2010 - 2011) Azub Bufo (2011 - 2014) MetaPhrastic.28 (2012 ->) MetaPhat (2013 - 2017) Nopia (2017 ->) Specbike Extrim (2017 ->)


Palaa sivulle “Nojapyörän valinta”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 2 vierailijaa