Nojapyörä 170-senttiselle

Täällä voit keskustella eri pyörämalleista tai kysyä vaikka neuvoa, jos valinta tuottaa vaikeuksia.
Avatar
pehtoorismies
Viestit: 9
Liittynyt: 22 Touko 2015, 09:29
Paikkakunta: Helsinki

Nojapyörä 170-senttiselle

Viesti Kirjoittaja pehtoorismies »

Moikka,

tarvitsisin vinkkejä nojapyörän hankintaa varten. Haluaisin lähteä polkemaan Lapista kohti Etelä-Karjalaa ja olen päättänyt, että matka tehdään nojapyörällä. Itse asiassa trippi piti tehdä jo kolme vuotta sitten, mutta polven ristiside katkesi futiksessa ja homma jäi vaiheeseen. Sen verran ehdin silloin kartoittaa hommaa, että koeajoin Hki:n Lauttasaaressa Grasshopperin ja jonkun Triken.

Palstaa lukiessani olen tullut siihen johtopäätökseen, että kannattaa aloittaa jostain, kunhan pyörän speksit, miehen speksit ja käyttötarkoitus ovat jotakuinkin kohdallaan.
Speksit: Mies 170cm/73kg. Käyttötarkoitus: touring ja ehkä mahdollinen työmatkailu.

1) Kannattaisiko yrittää vuokrata pyörää tältä palstalta vai ostaa oma?
2) High vai mid bike - millä perusteilla kannattaa lähteä karsimaan?

Tässä omia pohdintoja kysymyksiin

1) Mieluummin aluksi vuokraisin, mutta en tiedä miten realistista se täällä Suomessa tarjonnan myötä on. Luulisin toisaalta, että reissun jälkeenkin on käyttöä.

2) Olen rajannut valikoimaa tähän:

HPV Grasshopper, HPV Streetmachine Gte
Nazca Paseo, Nazca Gauhco Tour 26", Nazca Fuego
Optima Oryx
Challenge Fujin tour, Challenge Seiran, Challenge Mistral

Minkä näillä tiedoilla hankkisitte? Jos pääkaupunkiseudulla tai Etelä-Suomen alueella löytyy kyseisiä (tai muita vastaavia) pyöriä, niin mielellään koe-ajaisin ja kyselisin käyttökokemuksia. Ainoa löytämäni paikka "lähellä" Suomea oli Tanskassa Horsens, jossa olisi mahdollista testata fillareita (www.cykel-optimisten.dk).

-Antti

Avatar
PW
KOM
Viestit: 17765
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: Nojapyörä 170-senttiselle

Viesti Kirjoittaja PW »

http://www.nojapyorafoorumi.fi/viewtopic.php?f=4&t=4106 Nalle myy Jyväskylässä tuunattua Nazca Pioneeria, väittäsin hintaa halvaksi ja retkiajoon varmasti testattu.

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

Avatar
PW
KOM
Viestit: 17765
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: Nojapyörä 170-senttiselle

Viesti Kirjoittaja PW »

Sakari myy samalla suunnalla omatekosia nojakkeja - retkeä niilläkin tehty. http://www.nojapyorafoorumi.fi/viewtopic.php?f=4&t=4077

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: Nojapyörä 170-senttiselle

Viesti Kirjoittaja jviirret »

Itse rajaisin ensin mallistosta pois pyörät joissa on erikokoiset renkaat. Tällä välttyy kahden vararenkaan mukana raahamiselta.

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Avatar
PW
KOM
Viestit: 17765
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: Nojapyörä 170-senttiselle

Viesti Kirjoittaja PW »

Noita vuokrapaikkoja ei taida olla muita ku Solia ja vastaavat, jotka lähinnä vuokraa kolmipyöriä koska liikuntarajotteisille suunnattu.
Jokohan Velocraft Tammisaaresta myi viimeset Nazcansa? Kauppiaatkin on taas vähissä kun Velocraft lopetti:(

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

Avatar
pehtoorismies
Viestit: 9
Liittynyt: 22 Touko 2015, 09:29
Paikkakunta: Helsinki

Re: Nojapyörä 170-senttiselle

Viesti Kirjoittaja pehtoorismies »

Otin viikko sitten yhteyttä Velocraftiin ja pyöriä ei enää ole. Pieter kehotti ottamaan suoraan yhteyttä Nazcaan.
PW: Toi Nazca Pioneer taitaa olla mulle liian iso.

Avatar
jooseha
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5150
Liittynyt: 09 Kesä 2009, 22:43

Re: Nojapyörä 170-senttiselle

Viesti Kirjoittaja jooseha »

pehtoorismies kirjoitti:

Palstaa lukiessani olen tullut siihen johtopäätökseen, että kannattaa aloittaa jostain, kunhan pyörän speksit, miehen speksit ja käyttötarkoitus ovat jotakuinkin kohdallaan.

Ilman muuta kannattaa aloittaa :D
Nuo aiotut mallit kuulostaa kaikki järkeviltä. Pitkälti makuasia minkä valitsee.

TKorho
Sisällöntuottajakokelas
Viestit: 402
Liittynyt: 30 Touko 2009, 00:52
Paikkakunta: Tampere, Hervanta

Re: Nojapyörä 170-senttiselle

Viesti Kirjoittaja TKorho »

Meitsi on 170cm, ja käytän Nazca Exploreria. Aika sopiva, ja puomin säädöllä saa kyllä vaikka lyhyemmällekin. Nazcasta kaikinpuolin kehuja, ei mitään varsinaista valittamista.
Paseo lienee teknisesti parempi, mutta minulla ei ole ollut mitään ongelmia Explorerin rakenteesta: en näe mitään erityistä syytä dissata. Hieman raskas se on, mutta ei touringiin taida olla mitään keijukaisia olemassakaan!

Pieni etupyörä tuntuu joskus hieman raskaalta maastonmuodoissa, mutta vastaavasti keskiö on selkeästi matalammalla ja silti ihan riittävän korkealla. Pyörän hallinnassa korkeudesta / keskiöstä ei toki ole mitään ongelmaa, mutta en erityisesti toivoisi sen olevan korkeammalla.

Olen käyttänyt tuota pienillä polkupyörämatkoilla, ja kyllä siihen tavaraa saa kiinni. Minulla ei edes ole mitään erityisiä low-rider laukkuja, kunhan olen liinoilla kiinnittänyt tarakan sivuille.

:) Paljon tarjoat?

Avatar
PW
KOM
Viestit: 17765
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: Nojapyörä 170-senttiselle

Viesti Kirjoittaja PW »

pehtoorismies kirjoitti:

Otin viikko sitten yhteyttä Velocraftiin ja pyöriä ei enää ole. Pieter kehotti ottamaan suoraan yhteyttä Nazcaan.
PW: Toi Nazca Pioneer taitaa olla mulle liian iso.

Joo, en tiedä säädöistä mutt se on muistaakseni 24" renkailla - luulis muut säädöt on ratkastavissa.

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

Nojanalle
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 4799
Liittynyt: 09 Touko 2010, 07:33
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Nojapyörä 170-senttiselle

Viesti Kirjoittaja Nojanalle »

Kyllä varmaan menee sullakin Terpalla on paljon korkeemmalla Pioneeri kuin minulla . Eikä Terpa nyt kauheen pitkä ole. :shock:

Avatar
terppa
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3614
Liittynyt: 09 Huhti 2010, 16:02
Paikkakunta: Lahden perämetsä

Re: Nojapyörä 170-senttiselle

Viesti Kirjoittaja terppa »

Nojanalle kirjoitti:

Kyllä varmaan menee sullakin Terpalla on paljon korkeemmalla Pioneeri kuin minulla . Eikä Terpa nyt kauheen pitkä ole. :shock:

Joo, mä olen 168cm ja lyhytjalkainen, hyvin olen Pioneerin kanssa pärjännyt myös joustokeulan kera jolloin sen keula on korkeammalla. Lyhyet kammet on tietysti vielä hyvä lisä, Nazcan mä noista valkkaisin.

Nojasyklismiä vuodesta 2010

"Nojapyöräily on parasta mitä voi tehdä housut jalassa mutta kinnerillä voi ajaa myös ilman housuja"

Quidquid latine dictum sit, altum videtur.

Avatar
irakas
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3850
Liittynyt: 26 Touko 2008, 17:19
Paikkakunta: Vaajakoski

Re: Nojapyörä 170-senttiselle

Viesti Kirjoittaja irakas »

Pitkille matkoille on varusteiden kuljetuksen kannalta trike parempi kuin 2-pyöräinen.
Minulla olisi tarjolla kaksi tadpolea SH22 ja SH23. Voisit saada kumman jomman koeajettavaksi. Maksaisit vain kuljetuskustannukset n. 2 x 40 €. Molempien lähtöhinta olisi 900 €/kpl.
SH22:ssa on 26":n ja SH23:ssa 24":n kiekot. Vaihteita kummassakin 21.

Liitteet
SH22 20.5.13.3.jpg
SH22 20.5.13.3.jpg (189.85 KiB) Katsottu 10362 kertaa
SH23 Täydessä iskussa.jpg

Sakari
You were born an original.
Don´t die a copy!
John Mason

http://www.flickr.com/photos/saholm/ ja http://www.flickr.com/photos/15504224@N07/ SH26

Avatar
irakas
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3850
Liittynyt: 26 Touko 2008, 17:19
Paikkakunta: Vaajakoski

Re: Nojapyörä 170-senttiselle

Viesti Kirjoittaja irakas »

Lisävarusteeksi voisin myydä kuvassa olevat sivulaukut hintaan 60 €.

Liitteet
SH23 talvella 2015.jpg

Sakari
You were born an original.
Don´t die a copy!
John Mason

http://www.flickr.com/photos/saholm/ ja http://www.flickr.com/photos/15504224@N07/ SH26

Avatar
Mahe
Sisällöntuottaja
Viestit: 1228
Liittynyt: 12 Syys 2008, 08:08

Re: Nojapyörä 170-senttiselle

Viesti Kirjoittaja Mahe »

Nostaisin listalle häpeämättä vielä oman valinnan eli Azub Ibex/Max :)

Myös 24" vaihtoehdot kannattaa selvittää, jos ei häiritse se että niitä 11 barin rallisliksejä ei siihen kokoon saa. Schwabelta löytyy kuitenkin marathonit ja kojakit tuohon kokoon eli lastenpyörän renkailla ei tartte ajaa. Itse en ole osannut harmitella (eli huomannut ensinkään) hirmuista vierintävastusta pienemmillä renkailla jolla pelotellaan, ja jalat yltää maahan paremmin (olen 180 pitkä). Touring-varustusta Azubilta löytyy joka lähtöön, tavaratelineitä saa pyörään enemmän kuin tarpeeksi halutessaan.

Mun näkökulma on siis mukavuuden maksimointi vaikka vauhdin kustannuksella, joku muu antaa vinkit vauhdin optimointiin mukavuudesta tinkien :)

Markus Heikkilä

vaaka
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3069
Liittynyt: 10 Maalis 2015, 08:13

Re: Nojapyörä 170-senttiselle

Viesti Kirjoittaja vaaka »

Kolmipyörän etuna on tasapainon pidon helppous pienissä vauhdeissa, kuten startissa ja jyrkissä mäissä. Haittana voi olla kuoppien ja muiden esteiden vaikeampi väistely kolmea eri uraa etenevillä renkailla vs yksi ura kaksipyöräisessä.

Olen samankokoinen pehtoorismiehen kanssa ja sisäsauman mitta on 76 cm. Streetmachine GTssä on 20" edessä ja 26" takana 40 mm leveät renkaat ja paikallaan pyörää pitää kallistaa lihaksia rasittavasti toiselle jalalle, tai päkiän etuosan ja varpaiden varassa on tasapainoiltava ja sekin väsyttää. Ohuemmat renkaat laskevat istuinta, joten on helpompi pysytellä pystyssä. Raskas pyörä on kiivetä mäkiä, ainakin jyrkempiä. Siksi uudelle kuskille uskalla pitkälle reissulle suosittaa 19 kgn pyörää. Toki GTe malli on kevyempi, kun karsii lisäosista, mutta esimerkiksi lokarit ovat kätevät reissussa. Marathon Racerit alla nyt ja kevyempiä renkaita löytyy. Silti Streetmachine on raskas väline. Ei jousitus ole pahasta ollenkaan plussapuolena. Suoraohjaus eturenkaalle tekee siitä haasteellisen ylämäissä suorana pitämisen kannalta. Suositan vaimennettua ohjausta.

GT on niin raskas nousta mäkisessä maastossa, että ekan vuoden kuskina en osaa arvioida, miten paljon soputumista sen ajo vaatii lihaksilta ja verisuonilta. Olin kipeä talven ja kevään, joten en tiedä, paljonko kuntoni putosi. Syksyllä 186 km päivässä 11,5 kgn tri pyörällä sellaiseksi korkealla ajoasennolla. Nyt voimien rajoilla 70 km 1384 m pystynousulla epäluotettavan ohjelman mukaan. Oli toki nestevajetta ja harvemmin taukoja. Toinen reissu 60 km kunnon nestemäärällä ja silti olin väsynyt tiheämmillä tauoilla ja useammin syömisellä.

Asun Helsingissä ja jos haluat kokeilla Streetmachine GT -mallia, minun on säädetty kokoisellesi pehtoorismies.

Vastaa Viestiin