Nojapyörän valinta selkäleikkauksesta toipuvalle

Täällä voit keskustella eri pyörämalleista tai kysyä vaikka neuvoa, jos valinta tuottaa vaikeuksia.
jinnanen
Viestit: 8
Liittynyt: 17 Kesä 2015, 10:21
Paikkakunta: Helsinki/Kirkkonummi

Nojapyörän valinta selkäleikkauksesta toipuvalle

Viesti Kirjoittaja jinnanen »

Moi,

piti kirjautua foorumille, kun isäni kävi läpi selkäleikkauksen ja etsin hänelle sopivaa kuntoutusliikuntaa. Itse harrastan pyöräilyä aktiivisesti, mutta isäni ei ole muutamaan vuoteen tehnyt oikeastaan kävelyä vaativampaa liikuntaa. Nyt hänellä kuitenkin olisi intoa lähteä tekemään jotain, kun jalat liikkuvat taas. Ajelu olisi todennäköisti lähinnä hyvillä hiekkateillä ja huonolla asfaltilla.
Olisiko ideaa mistä kannattaisi lähteä liikkelle? Kaupalliset mallit näyttävät melko hintavilta ja veljilläni olisi hitsaukseen ja metallin työstöön osaamista ja sopivia laitteita, joten rakentaminenkaan ei olisi poissuljettu vaihtoehto. Uskoisin, että saamme kimpassa rakennttua pyörän, kunhan se ei ole liian haastava.

Kiitos jo etukäteen,
Juuso

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13787
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Nojapyörän valinta selkäleikkauksesta toipuvalle

Viesti Kirjoittaja jori »

Tervetuloa foorumille. Selkäleikkauksesta toipuminen kannattaa tehdä maltilla. Minun isäni selkäleikkaus 70-luvulla lähti paranemaan niin nopeasti, että isä innostui liian äkkiä urheilemaan ja toipumiseen tuli paha takapakki, joka sitten kesti vuosia täysin parantua. Nojapyöräily on tuossa mielessä paljon parempaa toipumisterapiaa, kuin tennis, jota isäni aikanaan käytti. Nojapyörällä, riittävän makaavalla asennolla ajelu on juuri sitä, mitä ortopedit suosittelisivat tukielinvammoista toipumiseen, jos vain tietäisivät siitä. Staattinen kuormitus lähes puuttuu, mutta pientä lihasliikettä tehdään tuettuna jatkuvasti. Parasta. Itse asiassa minunkin nojapyöräilyurani 2000 alussa alkoi veljen selkävaivoihin rakentamastani "Iskias" pyörästä. :)

Eipä tuossa muuta, kuin selaamaan rakenteluosiota ja valitsemaan pyörätyyppiä, jolla nojapyöräily aloitetaan. Itse suosittelisin isopyöräistä etuvetoista "Kuudee Sport" tai kolmipyöräistä sivuvetopyörää, jos rakentelu on mahdollista. Ohjeita ja neuvoja saa kyllä tältä foorumilta nopeasti, joten ei se rakentaminen ainakaan tietopuolen puutteeseen tyssää. :mrgreen:

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

jinnanen
Viestit: 8
Liittynyt: 17 Kesä 2015, 10:21
Paikkakunta: Helsinki/Kirkkonummi

Re: Nojapyörän valinta selkäleikkauksesta toipuvalle

Viesti Kirjoittaja jinnanen »

Kiitos vastauksesta,

sen verran vielä pitää täydentää, että lääkäri tosiaan oli kieltänyt KAIKEN liikunnan kolmeksi kuukaudeksi, jota ihmettelen itse kovasti. Tosin ensimmäinen fysioterapeutti oli sitä mieltä, että ainakin kävelyä ja muuta voi harrastaa, kunhan selkään ja jalkoihin ei tule kipuja. Kuntopyörää on poljettu ja todettu, että etukeno asento ottaa selkään.

Tuo kuudee sport näyttää siltä, että osaisin ehkä sen piirtää cadilla veljilleni ja he voisivat olla itse enemmän toteuttavassa roolissa. Omista hitsausroiskimista on jo muutama dekaadi aikaa ja luotto siihen on aika pientä. Koska itselläni ei ole nojapyöristä aiempaa kokemusta ollenkaan on se, että onko sillä helppo oppia ajamaan? Eli jos osaa ajaa tavallista pyörää niin tuollakin ajaminen pitäisi luonnistua suhteellisen helposti? Kaatumiset yms, ei ole tässä vaiheessa varmaan kovinkaan toivottavia. Trike/tadpole kiinnostaisi sinänsä enemmän, mutta mitä olen lukenut niin se ei ole ehkä aloittevalle rakentajalle se kaikista helpoin. Muutama romupyörä voisi löytyä projektiin aihioiksi.

TKorho
Sisällöntuottajakokelas
Viestit: 402
Liittynyt: 30 Touko 2009, 00:52
Paikkakunta: Tampere, Hervanta

Re: Nojapyörän valinta selkäleikkauksesta toipuvalle

Viesti Kirjoittaja TKorho »

Kuinka vanhasta ihmisestä on kysymys? Onko esim tasapaino vielä täydessä terässä?
Yhdet vaihtoehdot voisivat olla kolmipyörät: täällä on tiettyjä loistavia pappa-trikeja ollut jopa myynnissä! (Nimi tulee siitä että ne on suunniteltu helposti istuttaviksi tms.)
(Olisin ostanut omalle isälleni kun ikä alkoi haittamaan pystypyörällä ajamista, mutta hän ei osannut innostua nojapyöristä...)

jinnanen
Viestit: 8
Liittynyt: 17 Kesä 2015, 10:21
Paikkakunta: Helsinki/Kirkkonummi

Re: Nojapyörän valinta selkäleikkauksesta toipuvalle

Viesti Kirjoittaja jinnanen »

Isäni täytti juuri 61 vuotta. Tasapaino on varmaan hieman heikentynyt parhaista päivistä liikunnan puutteen vuoksi viime aikoina, mutta tasapaino ollut normaalia parempaa. Isäni on vanha motocross ja mäntsäkuski (mistä selkä alunperin menikin rikki). Fillarointi hän harrasti 15-35 vuotiaana, ennen kuin selkäoireet pakottivat lopettamaan. Varmistin vielä, että kyse tuossa kolmen kuukauden paussissa on selän luutumisen varmistamisesta, joten ei varmaan ihan heti voi alkaa polkemaan vaikka pyörän saisi nyt alle. Tikit otetttiin vasta maanantaina pois. Onneksi isäni on todella innostunut nojapyöräideasta, joten mentaaliesteitä ei pitäisi olla.

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13787
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Nojapyörän valinta selkäleikkauksesta toipuvalle

Viesti Kirjoittaja jori »

jinnanen kirjoitti:

Isäni täytti juuri 61 vuotta. Tasapaino on varmaan hieman heikentynyt parhaista päivistä liikunnan puutteen vuoksi viime aikoina, mutta tasapaino ollut normaalia parempaa. Isäni on vanha motocross ja mäntsäkuski (mistä selkä alunperin menikin rikki). Fillarointi hän harrasti 15-35 vuotiaana, ennen kuin selkäoireet pakottivat lopettamaan. Varmistin vielä, että kyse tuossa kolmen kuukauden paussissa on selän luutumisen varmistamisesta, joten ei varmaan ihan heti voi alkaa polkemaan vaikka pyörän saisi nyt alle. Tikit otetttiin vasta maanantaina pois. Onneksi isäni on todella innostunut nojapyöräideasta, joten mentaaliesteitä ei pitäisi olla.

Joo, eikun vain tarkasti lukemaan koko kaikki Kuudeeketjut. Isäsi ikä ja historia on tyypillisen nojapyöräaktiivin historia. Noilla kaksipyöräistaidoilla saattaisi olla MBB-pyöräkin mahdollinen jopa aloittamiseen.

Laita paikkakunta näkyviin profiiliisi, niin on helpompi valita, millaisia neuvoja antaa. Erilaisia nojapyöriä on nähtävänä ja koeajettavana ympäri suomea, joten paikkakunnan tietäminen auttaa neuvomaan.

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Avatar
irakas
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3850
Liittynyt: 26 Touko 2008, 17:19
Paikkakunta: Vaajakoski

Re: Nojapyörän valinta selkäleikkauksesta toipuvalle

Viesti Kirjoittaja irakas »

Joo, Pappatrike SH22 matkusti Oulaisiin, mutta minulla olisi myytävänä SH23, jolla ajoin läpi talven ja josta olen riisunut sähköavustuksen pois. Talven kurakelien jälkeen on SH23 semmoisessa kunnossa, että joudun sen purkamaan alkutekijöihinsä ja viemään maalaamoon. Kun saan sen kuntoon, olisi se myytävänä 1000 €:n hintaan.

Kyllä selkävammaiselle trike on minun mielestä ehdottomasti parempi ratkaisu kuin kaksipyöräinen. Kaksipyöräisellä kaatuu joka tapauksessa ennemmin tai myöhemmin. Seuraukset voivat olla arvaamattomat. SH22, SH23 ja SH26 olen suunnitellut niin, että istumaan mennessä jalkoja ei tarvitse nostaa enempää kuin mitä askeleen ottaminen tarvitsee. Siksi etupyöriä kannattavat olkavarret ovat kulmassa toisiinsa nähden, ja sillä tavalla helpottavat istumaan menoa kuten etupuomiin liittyvä kaareva monitoimiputki, johon on hyvä tarttua istumaan mennessä. Tästä SH22:n videosta homma näkyy hyvin, mitä tarkoitan:

Liitteet
SH23 Täydessä iskussa.jpg

Sakari
You were born an original.
Don´t die a copy!
John Mason

http://www.flickr.com/photos/saholm/ ja http://www.flickr.com/photos/15504224@N07/ SH26

jinnanen
Viestit: 8
Liittynyt: 17 Kesä 2015, 10:21
Paikkakunta: Helsinki/Kirkkonummi

Re: Nojapyörän valinta selkäleikkauksesta toipuvalle

Viesti Kirjoittaja jinnanen »

Pappatrike SH23 on kyllä hieno!
Laitoin profiiliin myös lokaatiot, eli itse olen Helsingissä ja isäni noin 22 km tästä länteen Kirkkonummella. Kokeilu ennen päätöstä olisi varmaan se järkevin lähestymiskulma, saisi samalla vähän näkemystä siihen kannattaisiko rakentaa itse vai ostaa. Kuudee ketjujen selailu on joka tapauksessa aloitettu. Ja voihan sitä kuudeeta harkita myös itselleni, jos sillä ajelu osoittautuu liian vaivalloiseksi ja vaaralliseksi :D

Avatar
PW
KOM
Viestit: 17765
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: Nojapyörän valinta selkäleikkauksesta toipuvalle

Viesti Kirjoittaja PW »

http://www.nojapyorafoorumi.fi/viewtopi ... ingissähän on 3-5.7. nojapyörätapaaminen jossa pääsee näkemään erilaisia nojapyöriä ja kokeilemaan jos kunto sallii.

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13787
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Nojapyörän valinta selkäleikkauksesta toipuvalle

Viesti Kirjoittaja jori »

jinnanen kirjoitti:

Pappatrike SH23 on kyllä hieno!
Laitoin profiiliin myös lokaatiot, eli itse olen Helsingissä ja isäni noin 22 km tästä länteen Kirkkonummella. Kokeilu ennen päätöstä olisi varmaan se järkevin lähestymiskulma, saisi samalla vähän näkemystä siihen kannattaisiko rakentaa itse vai ostaa. Kuudee ketjujen selailu on joka tapauksessa aloitettu. Ja voihan sitä kuudeeta harkita myös itselleni, jos sillä ajelu osoittautuu liian vaivalloiseksi ja vaaralliseksi :D

Ai niin, pyörän kokeilijan pituus on myös tärkeä, sillä nojapyörän säätäminen aivan eri mittaiselle kuskille on melko työläs toimenpide. Noilta kulmin löytyy kyllä monen moista nojapyörää kokeiltavaksi ja ehdottomasti suosittelen heinäkuun alussa 3.-5.7. tutustumiskäyntiä Lowride 2015 tapahtumaan Helsingin Rastilassa.

Oho, Petri ehti ensin. :oops:

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

jinnanen
Viestit: 8
Liittynyt: 17 Kesä 2015, 10:21
Paikkakunta: Helsinki/Kirkkonummi

Re: Nojapyörän valinta selkäleikkauksesta toipuvalle

Viesti Kirjoittaja jinnanen »

Kiitoksia kutsusta, yritetään saada järjestymään visiitti Rastilaan. Faija taitaa olla 176 cm ja minä sen 168 cm sukatjalassasulkapäässä :)

Avatar
Vilijami
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7072
Liittynyt: 27 Maalis 2014, 09:19
Paikkakunta: Oulu

Re: Nojapyörän valinta selkäleikkauksesta toipuvalle

Viesti Kirjoittaja Vilijami »

Tee ihmeessä molemmat, kolmipyörä alkuun ja kaksirenkainen jatkoon. Näyttää siltä ettei kenellekään täällä ole yksi malli ole riittänyt :wink:

Avatar
Vilijami
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7072
Liittynyt: 27 Maalis 2014, 09:19
Paikkakunta: Oulu

Re: Nojapyörän valinta selkäleikkauksesta toipuvalle

Viesti Kirjoittaja Vilijami »

Oletko tutustunut http://www.atomiczombie.com/DIY%20Plans.aspx sieltä löytyy myös eri malleja ja inspiraatiota.

Avatar
Pastori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7040
Liittynyt: 22 Joulu 2007, 16:07
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Re: Nojapyörän valinta selkäleikkauksesta toipuvalle

Viesti Kirjoittaja Pastori »

Kuudee Sportin mallilla voisi hyvin tehdä myös triken. Vetävä pyörä edessä ja vaikka 2 x 406 (20tuumaiset) kiekot taakse. Saisi penkin taakse kivasti tilaa tavaroille.

Piirrän skissin kun olen kotosalla.

Avatar
Vilijami
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7072
Liittynyt: 27 Maalis 2014, 09:19
Paikkakunta: Oulu

Re: Nojapyörän valinta selkäleikkauksesta toipuvalle

Viesti Kirjoittaja Vilijami »

Pastori kirjoitti:

Kuudee Sportin mallilla voisi hyvin tehdä myös triken. Vetävä pyörä edessä ja vaikka 2 x 406 (20tuumaiset) kiekot taakse. Saisi penkin taakse kivasti tilaa tavaroille.

Menitkin sanomaan. Nyt alko itelläki poltteleen QD trike :D
3x406 mallissa sais painopistettä alemmas, ni ei mee nurin niin helposti.

Vastaa Viestiin