Mikä olisi paras rakenne nopealle itsetehdylle nojapyörälle?

Täällä voit keskustella eri pyörämalleista tai kysyä vaikka neuvoa, jos valinta tuottaa vaikeuksia.
vuohi
Viestit: 23
Liittynyt: 23 Kesä 2014, 13:16

Mikä olisi paras rakenne nopealle itsetehdylle nojapyörälle?

Viesti Kirjoittaja vuohi »

Yritin selailla foorumia ja nettiä läpi mutta työmäärä nollatietämyksellä perehtyä eri nojakki malleihin on aika kova. Eli päätin kysyä neuvoa niin säästyy vaivaa. Eli tavoitteena olisi tehdä mahdollisimman nopea nojakki/kinneri tasamaalle, ehkä päätavoitteina hyvä 200m tulos ja mahdollisesti kierrosennätyksen riistäminen pystypyöriltä ensi vuoden Ratareidessä. Eli mitään hyötyajoa ei tarvitse miettiä, pyörä saa olla vaikea ajaa ja lähteä liikkeelle, ajoasento saa olla aika epämukava jne.

Varmaan joku mahdollisimman matala rakenne olisi hyvä? Kahdella renkaalla ilmeisesti pääsee kovempaa kuin kolmella ja sellaisen valmistaminen on helpompaa? Minkä kokoista vannetta kannattaa suunnitella jos tavoitteena on suurin mahdollinen nopeus tasaisella pinnalla? Miten erilaisten ratkaisujen mahdollinen myöhempi kattaminen kinnerin tapaiseksi sukkulaksi onnistuu?

Etuvetoisen tekeminen pyörän luovuttaja pyörää käyttäen vaikuttaisi melko helpolta verrattuna takavetoisen ketjulinjoihin yms.

Itseltä löytyy varmasti kaikki mitä metalliosien tekemiseen voi ikinä kuvitella tarvitsevansa ja ajattelin vähän josko tuon tekisi alumiinistä niin voisi tehdä reilusti tukevan ilman, että paino karkaa kovin suureksi. Itsellä on kuitenkin painoa se 85-90kg riippuen vähän vuoden ajasta ja kyykkyssä liikku lähemmäksi 200kg eli ihan mistään viemäriputkesta tuota tuskin voi tehdä jos sillä on tarkoitus polkea oikeen raivolla menemään.

Onko esimerkiksi tälläinen http://www.python-lowracer.de python tyyppinen pyörä hyvä rakenne? Tuo ainakin olisi kohtuullisen helppo valmistaa.

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: Mikä olisi paras rakenne nopealle itsetehdylle nojapyörä

Viesti Kirjoittaja jviirret »

Tuossa mun projekti jonka toteutin ainoastaan Nokian SM 2014 tapahtuaa varten http://www.saunalahti.fi/jukkviir/yescom.htm
Keskustelua http://nojapyorafoorumi.fi/viewtopic.php?f=3&t=3158
Nojakulma on kompromissi, 20asteen kulmalla olisi varmasti nopeampi 200metrillä, mutta hankalempi hallita väsyneenä 12h ajossa.
MBB-tyylisenä etuvetona ketjuhäviöt vähäisemmät, mutta taas se hallittavuus...
Isommat kiekot rullaa varmaan vähän keveämmin, mutta vierintävastuksen osuus kovassa vauhdissa pieni ja aina on se tuulen riski. Etu on silloin sillä joka makaa matalemmalla.

Edellisvuonna(2013) ajoin Highracerilla( http://www.saunalahti.fi/jukkviir/highracer.htm ). Harjoittelumäärät suunnilleen samat ennen tapahtumaa. Tulokset parani n.10%.

edit: tuloksia katsoin niin oli nopein omavalmiste 2014 kaikissa luokissa ;) Kiitos kuuluu mhelanderille ja malimaakolle kun eivät olleet paikalla :D

Jukka

Viimeksi muokannut jviirret, 23 Kesä 2015, 12:48. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Avatar
PW
KOM
Viestit: 17765
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: Mikä olisi paras rakenne nopealle itsetehdylle nojapyörä

Viesti Kirjoittaja PW »

Pythonissa taitaa tulla rajanopeus vastaan aika nopeesti, jonka jälkeen ei tiedä kumpi vie pyörä vai kuski, vai?
Isompi kiekkosiin on viime vuosina siirrytty mutt niiden kattaminen ongelmallisempaa.
Katoppa Nojailijan Cone ketjut.

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

Avatar
jooseha
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5150
Liittynyt: 09 Kesä 2009, 22:43

Re: Mikä olisi paras rakenne nopealle itsetehdylle nojapyörä

Viesti Kirjoittaja jooseha »

Kun katsoo viime vuoden mm-kisojen tulosliuskaa, niin pärjänneillä näyttää olevan etupäässä tuollaisia Jukan Yescom-pyörän tyyppisiä, mutta isommalla eturenkaalla. Matala ja pienirenkainen on helpompi kattaa :wink:

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: Mikä olisi paras rakenne nopealle itsetehdylle nojapyörä

Viesti Kirjoittaja jviirret »

PW kirjoitti:

Pythonissa taitaa tulla rajanopeus vastaan aika nopeesti, jonka jälkeen ei tiedä kumpi vie pyörä vai kuski, vai?

Joo, ei, ei ainakaa 200m repäisyyn. Mutta jos ajosuoritus on pitkä ja nopeus 30km/h hujakoilla niin voisi olla hyvinkin hyvä pyörä. Ei tullut koskaan kokeiltua päivän pituisia ajosuorituksia sillä :(

jooseha kirjoitti:

Kun katsoo viime vuoden mm-kisojen tulosliuskaa, niin pärjänneillä näyttää olevan etupäässä tuollaisia Jukan Yescom-pyörän tyyppisiä, mutta isommalla eturenkaalla. Matala ja pienirenkainen on helpompi kattaa :wink:

Isompaan kiekkoon saa paljon paremmin kumeja, eikä mataluudesta ole etua kuin tuulessa. Nojakulma vaan niin loivaksi kuin pää kestää...

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Avatar
Ralii
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 504
Liittynyt: 06 Tammi 2009, 20:14
Paikkakunta: Espoo

Re: Mikä olisi paras rakenne nopealle itsetehdylle nojapyörä

Viesti Kirjoittaja Ralii »

Python mainittu! Viitta päälle ja vastailemaan.

Jooh ei kyllä mitenkään tuu pythonilla nopeus vastaan. Polkeminen tasapainottaa pyörää ja itsekkin olen noin 65km/h ajanut alamäkeen polkematta. Ei taida tuo olla vielä kattamattomalla rikki? Kuitenkin koska polkeminen tasapainottaa pyörää saa poljinopeuden vaihtelun kanssa olla tarkkana. Yleinen ajokynnys ja erityisesti kovat vauhdit vaativat tällä mallilla huomattavasti enemmän harjoittelua kuin muilla.

Plussat pythonille on varmaankin hyvä hyötysuhde, nopea kiihtyvyys ja mahdollinen etukiekon kokonaan levytys.

Miinusta taas mahdollinen raja nojakulman kanssa. Se pitäisi kuitenkin mielestäni saada tonne 20-asteen tuntumaan mikäli haluaa kärkisijoille päästä. Itsellä on kokemusta vain 30-asteen kanssa. Voi olla että radalla toi ei ole ongelma mutten kyll tiedä sen tarkemmin.

EDIT: Mikäli kinneriä haluaa ei python tosiaan sovellu.

Optima Baron | 1kw Velogatti

vuohi
Viestit: 23
Liittynyt: 23 Kesä 2014, 13:16

Re: Mikä olisi paras rakenne nopealle itsetehdylle nojapyörä

Viesti Kirjoittaja vuohi »

Mites sellainen rakenne, että otetaan matalarunkoinen naistenpyörä esim. http://www.tori.fi/pirkanmaa/Madison_Be ... ?ca=11&w=1

Ja jatketaan runkoa keskeltä vähän lyödään siihen penkki ja eturenkaalle veto toisen pyörän takakolmiota ja voimansiirtoa käyttäen. Tulisi ainakin helpolla ja ohjausgeometriakin olisi varmaan kohtuu järkevä suoraan kun toimii pystystäkin poljettuna? Tuohon saisi maantiepyörän renkaat ja olisi kohtuu matalakin.

Tuossa kyllä voi runko olla ehkä vähän turhan vetelä johonkin 200m rykäsyyn jos tarkoitus on työntää reilusti yli 500w tehoa.

Avatar
terppa
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3614
Liittynyt: 09 Huhti 2010, 16:02
Paikkakunta: Lahden perämetsä

Re: Mikä olisi paras rakenne nopealle itsetehdylle nojapyörä

Viesti Kirjoittaja terppa »

No nyt kuulostaa hyvälle, sen verran näytti ketjun aloittajalla olevan lihasta, että olisi mielenkiintoista nähdä ja kuulla miten nojapyörä liikkuu :)

Olikos tuon Jukan pyörän mitat kopioitu Nocomista? Tero Linnasen alla tuommoinen pyörä on Suomenennätysnopeuksiin kulkenut 1h ajossa, toki tuossa muotojakin on mietitty eli tosi aerodynaaminen kattamattomaksi.

Kuva

http://www.parnes.com/hpvsblog/archives/001847.html

Jos katteita haluaa jälkikäteen niin trikoista on tehty kaikkea jänskää.

Kuva

http://www.recumbents.com/forums/topic. ... IC_ID=2949

tai

Kuva

Tässä on Icletasta ostettu tuulilasi joka tuo kivan pallomuodon keulaan

Jos ei halua kokokatetta niin joku etuvetoinen olikos se nyt sitten mbb virallinen nimi

Kuva

ja samanlainen takakate kuin Nikolla

Kuva
http://www.recumbents.com/forums/topic. ... hichpage=2

Nojasyklismiä vuodesta 2010

"Nojapyöräily on parasta mitä voi tehdä housut jalassa mutta kinnerillä voi ajaa myös ilman housuja"

Quidquid latine dictum sit, altum videtur.

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: Mikä olisi paras rakenne nopealle itsetehdylle nojapyörä

Viesti Kirjoittaja jviirret »

vuohi kirjoitti:

Mites sellainen rakenne, että otetaan matalarunkoinen naistenpyörä esim. http://www.tori.fi/pirkanmaa/Madison_Be ... ?ca=11&w=1

Ja jatketaan runkoa keskeltä vähän lyödään siihen penkki ja eturenkaalle veto toisen pyörän takakolmiota ja voimansiirtoa käyttäen. Tulisi ainakin helpolla ja ohjausgeometriakin olisi varmaan kohtuu järkevä suoraan kun toimii pystystäkin poljettuna? Tuohon saisi maantiepyörän renkaat ja olisi kohtuu matalakin.

Tuossa kyllä voi runko olla ehkä vähän turhan vetelä johonkin 200m rykäsyyn jos tarkoitus on työntää reilusti yli 500w tehoa.

Tällaisiahan nämä DIY MBB pyörät yksinkertaisimmillaan ovat. Rungon jatkamisen sijaan se kannattaa tehdä kokonaan alusta, säästyy kiloja ja työtä. Jatkos kun ei voi olla kovin lyhyt että saat penkin kunnolla makuulle. Samalla keulaa kannattaa loiventaa, sillä jätön saa suuremmaksi. Suurempi jättö keskittää vauhdissa ohjausta voimakkaammin ja antaa vastavoimaa polkemisen aiheuttamalle kiemurtelulle.
Takarungon saa kätevästi pätkästä pyöreää putkea ja etuhaarukasta. Siinä on paikka jarrulekkin valmiina. Haarukasta vain tuet selkänojalle:

Kuva

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: Mikä olisi paras rakenne nopealle itsetehdylle nojapyörä

Viesti Kirjoittaja jviirret »

terppa kirjoitti:

Olikos tuon Jukan pyörän mitat kopioitu Nocomista?

Aika pitkälle on. Nojakulma Nocomissa muistaakseni 19astetta, minulla siis 25. Siinä suurin ero.

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Avatar
PW
KOM
Viestit: 17765
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: Mikä olisi paras rakenne nopealle itsetehdylle nojapyörä

Viesti Kirjoittaja PW »

Liputtasin tän tyyppisten MBB-nojakkien puolesta.

Liitteet
dsc09023.jpg
dsc09023.jpg (11.95 KiB) Katsottu 5790 kertaa
12090025.jpg
ka-gdf-prsentation-8oct-2010-small-382x287.jpg
ka-gdf-prsentation-8oct-2010-small-382x287.jpg (42.3 KiB) Katsottu 5790 kertaa
20-small-300x200.jpg
20-small-300x200.jpg (15.17 KiB) Katsottu 5790 kertaa

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: Mikä olisi paras rakenne nopealle itsetehdylle nojapyörä

Viesti Kirjoittaja jviirret »

PW kirjoitti:

Liputtasin tän tyyppisten MBB-nojakkien puolesta.

Vaikka itsekkin olet muistaakseni parhaat tulokset ajanut Nokialla PW1:llä :shock:
Vai muistanko ihan väärin :oops:

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Avatar
PW
KOM
Viestit: 17765
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: Mikä olisi paras rakenne nopealle itsetehdylle nojapyörä

Viesti Kirjoittaja PW »

jviirret kirjoitti:
PW kirjoitti:

Liputtasin tän tyyppisten MBB-nojakkien puolesta.

Vaikka itsekkin olet muistaakseni parhaat tulokset ajanut Nokialla PW1:llä :shock:
Vai muistanko ihan väärin :oops:

Jukka

Nuorena sillä ei oo väliä millä ajaa :wink:
Vaan välitykset on ollu noissa pyörissä aika erilaiset joten syy voi olla siinäkin. Tää liputus oli mutua vaan - toki tykkään oikeesti matalistakin.
Kuitenkin jos yrittää tehdä mahdollisimman matalan mutta isokiekkosen MBB-pyörän, pitää etuhaarukka olla mahollisimman kapee ja jalat aika pitkät.

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

Avatar
jooseha
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5150
Liittynyt: 09 Kesä 2009, 22:43

Re: Mikä olisi paras rakenne nopealle itsetehdylle nojapyörä

Viesti Kirjoittaja jooseha »

vuohi kirjoitti:

Mites sellainen rakenne, että otetaan matalarunkoinen naistenpyörä Ja jatketaan runkoa keskeltä vähän lyödään siihen penkki ja eturenkaalle veto toisen pyörän takakolmiota ja voimansiirtoa käyttäen. Tulisi ainakin helpolla ja ohjausgeometriakin olisi varmaan kohtuu järkevä suoraan kun toimii pystystäkin poljettuna?

Tulee se takavetokin helpolla. Otetaan pätkä putkea ja taivutetaan siihen pari mutkaa. Sitten vaan hitsataan keskiö, emäputki ja takahaarukka paikoilleen. Etuhaarukka kelpaa pystypyörästä sellaisenaan. Ahtaan mitoituksen välttäminen on avainsana helpolle tekemiselle :wink:
Valmiit osat helpottaa ainoastaan silloin, jos ne käyvät suunnitelmaan. Muuten niistä tulee kompromisseja pakottava rasite :(
Maailmanmestarin pyörä:
Kuva
Kaksi mutkaa runkoputkeen, niin se on siinä.

Mbb:ssä pitää ottaa sitten huomioon polkemisen vaikutus ohjaukseen. Ottaa oman aikansa ennen kuin sellaisella voi ajaa täydellä teholla.

vuohi
Viestit: 23
Liittynyt: 23 Kesä 2014, 13:16

Re: Mikä olisi paras rakenne nopealle itsetehdylle nojapyörä

Viesti Kirjoittaja vuohi »

Joo ehkä se on kuitenkin tuollainen takavetoinen, parempi käyttää pari tuntia rakenteluun lisää aikaa kun harjoitella polkemista hankalalla pyörällä.

Sitten pitäisi päättä rengaskoko ja tuollaisen tosi matalan missä kuski on käytännössä renkaiden välissä ja tuollaisen yllä näkyvän vähän korkeamman väliltä. Matalampi malli on ilmeisesti vähän pidempi ja raskaampi mutta aerodynaamisempi? Vanteiden suhteen tekisi mieli käyttää normaalia 28'' maantiepyörän vannetta, koska voisin aina tarpeen tullen lainata maantiepyörän korkealaippaisia kovaa kulkevia kiekkoja. Toisaalta jos painolla ei ole niin väliä jotkut halvat vanteet voi itse levyttää jollain pirkkapatentilla levykiekoiksi?

Ja painosta puheen ollen onko sillä kokemuksienne mukaan kovin paljoa merkitystä. Tarkoitus on kuitenkin ajaa ainoastaan tasaisella maalla jolloin ylämäen kiipeämisellä ei ole mitään merkitystä. Lisäksi jos kuski painaa kuitenkin 90kg eikö se ole ihan sama kokonaisuuden kannalta painaako pyörä 20kg vai 25kg?

Täytyy varmaan kohta ruveta väijymään luovuttaja pyörää. Jos vaikka saisi sinne Nokian karkeloihin jonkun proton valmiiksi.

Vastaa Viestiin