Sivu 4/4

Re: Mikä olisi paras rakenne nopealle itsetehdylle nojapyörä

Lähetetty: 25 Kesä 2015, 09:25
Kirjoittaja mhelander
vuohi kirjoitti:Aika vaatimaton tuo etu lowracerilla tri-pyörään. Vielä kun otetaan huomioon se, että tri-asennosta polkemista on harjoiteltu reilusti ja saan siittä todennäköisesti enemmän watteja aikaseksi.

<snip>

Tuntuisi turhalta tehdä tuollainen lowraceri jos sillä ei saisi kuin muutaman hassun kilometrin lisää kulkua tri-pyörään verrattuna.

Haluatko lähteä viivalle ? Jos ajetaan "TT-olosuhteissa" niin tuskin pärjäät Tri- tai TT-pyörälläsi mulle vaikka alla on mun lowraceri. Ja muissa olosuhteissa ei ole mitään mahdollisuuksia jos alla on etuvetoinen. Viimeistään kun matkaa venytetään vähän pidemmäksi jossa TT-ajoasennon pitäminen ei monelta enää onnistu pidempään jolloin aerodynamiikka hajoaa.

Mutta joo, lowracer on kuitenkin enemmän matkapyörä, sen edut on hyvä hallinta ja vähäinen tuulenvastus tasamaalla. Mutta vaikka Oulua väitetään tasamaaksi ei mun lowraceri ole nopeampi kuin etuvetoinen missään mun ajossa.

Re: Mikä olisi paras rakenne nopealle itsetehdylle nojapyörä

Lähetetty: 25 Kesä 2015, 09:33
Kirjoittaja mhelander
vuohi kirjoitti:Yritin selailla foorumia ja nettiä läpi mutta työmäärä nollatietämyksellä perehtyä eri nojakki malleihin on aika kova. Eli päätin kysyä neuvoa niin säästyy vaivaa. Eli tavoitteena olisi tehdä mahdollisimman nopea nojakki/kinneri tasamaalle, ehkä päätavoitteina hyvä 200m tulos ja mahdollisesti kierrosennätyksen riistäminen pystypyöriltä ensi vuoden Ratareidessä. Eli mitään hyötyajoa ei tarvitse miettiä, pyörä saa olla vaikea ajaa ja lähteä liikkeelle, ajoasento saa olla aika epämukava jne.

Palaan vielä tähän aloitusviestiin ettei mene pelkästään jankaamiseksi tai henkselien paukutteluksi...

Suosittelen ettet tee kuten minä ja haaveile vuosikausia parhaasta mahdollisesta mallista ennen rakentamisen aloittamista. Ihan kateeksi käy PW:tä ja Pastoria kun tekevät parissa päivässä uuden nojakin kun hyvän idean saavat.

Tärkeintä lopulta on, ainakin mulle, että pääsee polkemaan ja alla on koko ajan toimiva peli. Siksi mulla on neljä nojakkia jolloin maantielle pääsee aina jollakin kolmesta ja maastoon todennäköisesti myös kun yhdestä saa sellaisen maastokelpoiseksi maasturin levitessä.

Siinä sitten ajellessa voi pohtia mikä rakennetussa voisi olla paremmin tai onko tarvetta kokeilla rajumpaakin viritystä noihin vauhtiajoihin.

Vaikka kaikki mun nojakit on periaatteessa kisakireitä niin aika vähän niillä kisakilsoja tulee. Liian kisakireetä ei tule välttämättä sitten paljoa käytettyä muuhun ajoon jolloin kynnys treenaamiseen kasvaa ja kireyden mahdolliset hyödyt jää toteutumatta. Siksi kaikki mun laitteet sekä ajovarusteet on sellaisella mallilla ettei tekosyitä ajamiseen saa keksittyä.

Näin siis omalla kohdalla. Ja jälkeenpäin kaduttaa nuo kahden kaupallisen ostot, olisi pitänyt heti aluksi rakentaa itse mielummin... mutta lowracer pysynee pilttuussa siitä huolimatta.

Re: Mikä olisi paras rakenne nopealle itsetehdylle nojapyörä

Lähetetty: 25 Kesä 2015, 14:39
Kirjoittaja Wacky
Nojapyörällä pitää ajaa paljon ennen kuin saat sykkeet sillä nousemaan kunnolla joten ilman tuntuvaa harjoittelua nojapyörällä et tule pärjäämäön vaikka minkälaisen pelin rakennat. Tässä hyvä syy rakentaa jossain määrin käytännöllinen peli jolla tulee sitten ajettua ne kilometrit

Re: Mikä olisi paras rakenne nopealle itsetehdylle nojapyörä

Lähetetty: 25 Kesä 2015, 15:42
Kirjoittaja PW
Viivalla alkaa olla jo haastajista tunkua :mrgreen:

Re: Mikä olisi paras rakenne nopealle itsetehdylle nojapyörä

Lähetetty: 25 Kesä 2015, 19:39
Kirjoittaja vuohi
Joo kai se pitää löytää ne luovuttaja pyörät ja ruveta rakentelemaan. Katsoin että tuossa M5 mallissa on esimerkiksi 20'' etupyörä, eli tarvitsen teräsrunkoisen maantiepyörän lisäksi jostain tuon 20'' pyörän haarukoineen. Onko hyvä ratkaisu ostaa käytetty lasten pyörä ja tehdä tarvittaessa muutoksia? Äkkiseltään katsottuna noita ainakin saa miltei ilmaiseksi. Maantiepyörienkin kanssa täytyy varmaan vähän katsella, että tulee kohtuu isolla eturattaalla tai pitää erikseen hakea sellainenkin jostain. Toisaalta voisin ehkä sorvata itse alumiinista kiekon vanteeksi niin tulisi ainakin aerodynaaminen ja samalla voisi tehdä yksipuoleisen etuhaarukan. Ehkä menee vähän turhan vaikeaksi.

Miten eri pyöriä harrastavilla menee yleensä kadenssit pystypyörä vs. nojapyörä? Itse pystyn pystypyörällä työntämään ihan hyvällä teholla johonkin 110 kadenssiin asti mutta nojakilla ei varmana yleensä ihan noin ylös päästä? Jos noin niin kuin välitysten kannalta miettii?

Kävin muuten äsken vähän tekemässä testiä "moottorille". Aluksi suunnitelma oli ajaa aluksi kevyeen ehkä 1m/s tai ei ollenkaan vastatuuleen ja sitten takaisin mutta ei ollut enään mehuja tulla takaisin päin tuon ekan vedon jälkeen :D Tri-pyörällä huippunopeutta sain gepsin mukaan 56km/h ja 200m keskari ehkä 55km/h. Kolmen ja puolen minuutin "alastaro simulaatiota" en pystynyt enään tekemään ja tuo 200 metriäkin tuntui aika kurjalta, kun viikon lopun laiskottelun seurauksena olen joutunut kyykkäämään kolmena päivänä putkeen :?

Ihan kohtuu tulos kuitenkin tuo 200m edellä linkattu laskuri antaisi 720 wattia mikä tuntuu ihan järkevältä, wattbikellä olen joskus seisaaltaan saanut runtattua 1300w lukemat pariksi sekunniksi mutta tri-asento ei ole tosiaankaan kovin optimi tuon kannalta ja tuo kiihdyttäminenkin kestää pystypyörälläkkin yllättävän kauan. Lowracerin pitäisi ilman katteita kulkea 63,8km/h (mikäli sitä nyt osaan ajaa ylipätään) mikä on kyllä tarpeeksi motivoiva lukema rakenteluun lähtemiselle.

Re: Mikä olisi paras rakenne nopealle itsetehdylle nojapyörä

Lähetetty: 25 Kesä 2015, 20:16
Kirjoittaja jviirret
vuohi kirjoitti:Katsoin että tuossa M5 mallissa on esimerkiksi 20'' etupyörä


Näitä on sitten kahta vannekokoa, joissakin nojakeissa (oliko juuri M5???) on 451mm vanne ja lastenpyörissä nykyisin 406mm vanne. Kannattaa kummankin kumitarjonta selvitellä ennen päätöstä.

vuohi kirjoitti:Onko hyvä ratkaisu ostaa käytetty lasten pyörä ja tehdä tarvittaessa muutoksia?


On ja vähän ei. Lasten pyörän keulat ei ole suunniteltu etupainoiseen aikuisten pyörään. Keulat taitaa pääsääntöisesti olla 1" kierteellisiä. Heikoin paikka laakerit ja thuhtamäen(ei nyt jaksa kaivaa sen projektin suoraa linkkiä) pyörään sattui yksilö jonka emäputkessa laakereille tarkoitetut pinnat eivät olleet yhdensuuntaisia. Löysi kyllä työkalun niiden suoraksi jyrsimiseen, mutta vaivaa on. Siihen vaihtui lasten pyörän laakerien tilalle samalla rullalaakerit...
Ei tämä minukaan ratkaisu ole yhtään enempi luottamusta herättävä:

Kuva

Mutta saa samalla kavennetun haarukan, joten ketju mahtuu paremmin sen ohi kuin lastenpyörien haarukoista. Kyseessä siis normaali 28" haarukka jonka päistä on sahattu 10cm pätkät pois. Haarukkaa puristettu alapäästä kapeammaksi ja em. tumpit hitsattu haarukan kylkiin. Mulla toimi ja kesti, eikä uusikaan omistaja ole perään soitellut :)

Jukka

Re: Mikä olisi paras rakenne nopealle itsetehdylle nojapyörä

Lähetetty: 25 Kesä 2015, 20:43
Kirjoittaja vuohi
Joo ehkä muokkaan tuosta maantiepyörän haarukasta. Täytyy tuota vanne asiaa tutkia, ebaysta näyttäsi muutamalla kympillä löytyvän noita 20'' vanteita napoineen. Olis oikeen korkeaa hiilikuituvannettakin mutta menee yli budjetista.

Re: Mikä olisi paras rakenne nopealle itsetehdylle nojapyörä

Lähetetty: 02 Joulu 2015, 22:37
Kirjoittaja Bujubuju
Joe Kochanowski ennen muinoin kiteytti määritelmän nopeasta omatekoisesta nojapyörästä: matala, pitkä ja kapea. Siihen vielä isot kiekot ja kate.

Re: Mikä olisi paras rakenne nopealle itsetehdylle nojapyörä

Lähetetty: 02 Joulu 2015, 22:42
Kirjoittaja jori
Bujubuju kirjoitti:Joe Kochanowski ennen muinoin kiteytti määritelmän nopeasta omatekoisesta nojapyörästä: matala, pitkä ja kapea. Siihen vielä isot kiekot ja kate.

Taisi olla ennen kuin ennätykset ajettiin korkealla lyhyellä ja kapealla. :roll:
Kuva
Nykyään se on isopyöräinen ja lyhytkampinen ja isosylikulmainen. :)

Re: Mikä olisi paras rakenne nopealle itsetehdylle nojapyörä

Lähetetty: 03 Joulu 2015, 15:57
Kirjoittaja jviirret
jori kirjoitti:
Bujubuju kirjoitti:Joe Kochanowski ennen muinoin kiteytti määritelmän nopeasta omatekoisesta nojapyörästä: matala, pitkä ja kapea. Siihen vielä isot kiekot ja kate.

Taisi olla ennen kuin ennätykset ajettiin korkealla lyhyellä ja kapealla. :roll:


Ajetaanko ulkona? Sisällä ei tuule ja velondromilla ilma lähtee jopa kiertämään vähän ajajien mukana, ilmanvastus ei silloin näyttele niin suurta roolia.

Jukka

Re: Mikä olisi paras rakenne nopealle itsetehdylle nojapyörä

Lähetetty: 03 Joulu 2015, 18:22
Kirjoittaja jooseha
jviirret kirjoitti:Ajetaanko ulkona?

MM-kisoissa ainakin pärjätään highracereillä.