Gekko FX 26" takapyörällä (löysi takaisin kotiin)

Täällä voit keskustella eri pyörämalleista tai kysyä vaikka neuvoa, jos valinta tuottaa vaikeuksia.
AeA
Viestit: 30
Liittynyt: 10 Heinä 2015, 12:49

Gekko FX 26" takapyörällä (löysi takaisin kotiin)

Viesti Kirjoittaja AeA »

Huomenta foorumille toivoo auttamaton nyybiö.

Olen tässä parisen vuotta ollut akateemisesti kiinnostunut hankkimaan seuraavaksi munamankelikseni kolmipyöriön, kun nykyisestä markettipystyhypriitistä alkaa melko kokonaisvaltaisesti aika jättää, autoon ei ole eikä näillä näkymin koskaan tulekaan olemaan varaa, ja ehkä pystyisin valehtelemaan että jotain nettojärkiperusteitakin nojakkeihinpäin katselulla on verrattuna taas yhteen viidensadan markettihypriitiin seuraavaksi 10 vuodeksi, mutta kun en pysty niin miksi valehdella? Koska köyhyys, varsinainen hankintapäätös on ajankohtainen aikaisintaan ensi vuoden puolella riippuen hankintaa varten säästämisessä onnistumisesta, eli vielä ehtii muuttaa mieltään monesti.

Pyörän käyttökohde tulee olemaan työmatka- ja hyötyliikenne (kauppareissut, siirtymät harrastuksiin ja takaisin) pääkaupunkiolosuhteissa (eli 50/50 kuoppaista hiekkatietä ja päällystettä joka vain tuntuu kuoppaiselta hiekkatieltä, koskaan keskeytymätön vähintään 5 m/s tuuli lännestä) ja säilytystila kotona on kortilla, mikä on johtanut tarkastelun rajaamisen taitettaviin (takapyörilleen pystyyn nostettava delta periaatteessa joo, mutta pitäisi olla tällöin riittävän kevyt siirreltäväksi kylki edellä ja kolmannen osapuolen laatikkoihin pakkaaman tavaran kuljetuskyky on joka tapauksessa pakollinen feature), ja muut hankintatekniset seikat ml. oman viitsimisen ja asiantuntemuksen täydellinen olemassaolemattomuus ovat käytännössä toistaiseksi rajanneet tarkemman selvittelyn kohteet HP Velotechnikin tarjontaan ja sieltä teknisesti yksinkertaisimpaan vaihtoehtoon eli Gekkoon. HPV:n nilkit vain menivät hiljattain lanseeraamaan pähkintää vaikeuttaakseen alkuperäisen FX:n pariksi FX26:n, jonka merkittävät erot nähdäkseni ovat:

  • Takavaihtajan sojotin ei ole yhtä vahvasti koko ajan maakosketuksessa neljäntenä pyöränä ja keräämässä kaikkia oravanraatoja
  • Logistiikka huonompi koska kaksi rengaskokoa
  • 40 cm suurempi kääntöympyrän halkaisija
  • 26" takarenkaan mahdollinen vaikutus ajamiseen
  • Tavaratelineen kuormauskorkeus ja mahdollisten satulalaukkujen maksimikoko/etäisyys tien/hangen pintaan

Hintaeroahan malleilla ei käytännössä ole etenkään varustelun jälkeen, ja peruslistahintojenkin ero puolittuu jos normalisoi jarrut samanmallisiksi (jättäen mahdollisesti vielä pieniä varustelueroja, mutku EOS). Pyörähuollon Gekkoa on tarkoitus käydä koeajamassa kunhan saa joskus järjestettyä itsensä sinne liikkeen aukiollessa, mutta sitä odotellessa peräänkuuluttelisin josko jollakulla olisi jaettavaksi asti viisautta tuon takapyörän koon käytännön vaikutuksesta käyttömukavuuteen, tai näkemystä siitä paljonko tuo 10 % kääntösäde-ero vaikeuttaisi suunnilleen 20 cm kääntösäteelle suunnitelluilla kevyen liikenteen väylillä sompailua.

Lisäksi olen täysin hukassa komponenttivalintojen kanssa. Koska oma olemassaoleva huolto-osaaminen rajoittuu vannejarrullisten pyörien perusylläpitoon asioissa, jotka eivät vaadi kiekkojen irrotusta enempää purkamista, ja tavoittelen mahdollisimman tunkkausvapaata ajokkia, en oikein uskalla harkitakaan hydraulisia jarruja (ja sama syy vahvasti vaikutti Scorpionien tippumiseen listalta), eli ilmeisesti sitten Avid BB7. Inttervepin mukaan BB5 olisi pastaa seiskaan verrattuna eli no-brainer-valinta?

En ymmärrä listatuista vaihteistovaihtoehdoista mitään. Olisiko jotain syytä yrittää, vai onko tuo SRAMin 24-pykäläinen perusvaihteisto riittävän hyvä? Dualdrivella "etu"- (napa-)rattaita ilmeisesti pystyisi vaihtamaan pysähdyksissäkin, jos oikean dualdriven mainoshypeä luen?

Kampien pitäisi ilmeisesti olla lyhyemmät kun kuski on vain 170 cm lyhyt alimittainen epästandardi ja epämuodostunut kääpiö ja vähintään lyhyiden kampien lähetyssaarnaajat tuntuvat olevan sitä mieltä, ettei niistä ole kellekään mitään haittaa?

Valojen osalta olen pitänyt nykyhypriitin napadynamoa (silloin kun se vielä toimi ja kun halogeenipolttimot eivät olleet särki) kivempana kuin aina patterit tyhjänä olevia patterilamppuja, paitsi että molemmista tuoreimmat vertailukohdat ovat 15 vuotta vanhaa markettitason teknologiaa eikä HPV:n kataloogiin sisältyvien valaisinratkaisujen käytännön detaljeja tunnu saavan yhtään mistään. Mahtaako tuossa Edelux II -optiossa olla mahdollisuus polttaa pelkkää takavaloa kuten kokisin asialliseksi lähes ympäri vuoden ja vuorokauden ja onko se etuvalo mistään kotoisin sen 11 kuukauden ajalle kun maassa on pimeää ja joka stanan puskasta, joita liikenteen turvallisuuden parantamiseksi sijoitellaan kaikkiin mutkiin, risteyksiin, ja suorilla myös kelveille itselleen, pomppii eteen mustista aukoista kudottuihin vaatteisiin pukeutuneita jalankulkijoita jotka heittäytyvät väkivaltaisiksi jos ei näe ja väistä vähintään 150 m päästä samalla kun vastaantulevan vakavasti otettavan liikenteen valot paistavat suoraan silmään? Vaihtoehtona on yrittää löytää jokin akkupohjainen StVZO-etu- ja takavalopari, jossa ei ole ensimmäistäkään pelkästään epilepsia- ja migreenikohtausten laukaisemiseen tarkoitettua ja siihen optimoitua vilkkumoodia, joita tässä maassa jostain allekirjoittaneelle täysin käsittämättömästä syystä palvotaan kolmantena tulemisena tai jotain. Laatuongelmia lukuun ottamatta joku Ixon IQ premium tjsp ehkä, ja sille joku kaveri tai kaveripari taakse, mutta kun en kuitenkaan jaksa ja muista joka hiton välissä repiä irti rungosta ja viedä lataukseen, ainoa järkevä akkuvaloratkaisu olisi jokin missä etu- ja takavalot syövät samaa erillistä akkua. Tällaisia on silloin tällöin tullut yriteltyä etsiskellä jo muutaman vuoden ajan, mutta markkinat tykkäävät juosta alta karkuun nopeammin kuin oma markkinatutkimus etenee.

En tasan ryhdy vaihtamaan kenkiä ajomatkan ajaksi enkä aja ajamisen vuoksi, eli lukkopolkimet ovat out - ajokengät tulevat olemaan vuodenajan ja kohteen mukaan jotain sandaalien ja varsikenkien väliseltä alueelta, inclusive. Onko kukaan kokeillut HPV:n eräsuksisolkivirityksiä ja jos, onko niistä mihinkään vai pitäisikö suoraan unohtaa koko homma, mennä flateilla ja hävitä polkemistekniikka-asiat täysin?

Kellään mitään näkemystä käsitukien hyödyllisyydestä/mukavuusimpaktista kun tyypilliset kertamatkat yhteen suuntaan pyörivät 5-20 km haarukassa?

Viimeksi muokannut AeA, 05 Marras 2016, 10:59. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Avatar
Mahe
Sisällöntuottaja
Viestit: 1228
Liittynyt: 12 Syys 2008, 08:08

Re: Tod.näk. Gekko FX, mutta 20 vai 26?

Viesti Kirjoittaja Mahe »

Tässäpä muutamia ajatuksia, Gekkosta ei ole kokemusta mutta nojakeista muuten jonkin verran, myös trikesta.

AeA kirjoitti:
  • 26" takarenkaan mahdollinen vaikutus ajamiseen

Rullaa paremmin, mutta miten paljon se vaikuttaa trikessa, jossa on edessä kuitenkin kaksi pientäkin rengasta, en osaa sanoa. Tökkää vähemmän kuoppiin, joita trikella on vaikea välttää kun on kolme rengasta joita tähtäillä. Laaja rengasvalikoima.

Lisäksi 26" takarengas helpottaa luultavasti hiukan varaosien saatavuutta, kun normaalin kokoiset eturattaat antaa järkevät välitykset, pienellä takarenkaalla joutuu käyttämään polkimissa isompia hammasrattaita.

Miinuksena että ei mene niin pieneen tilaan taitettuna, ja tuo mainitsemasi tarve kahdenkokoisille varakumeille.

AeA kirjoitti:
  • Tavaratelineen kuormauskorkeus ja mahdollisten satulalaukkujen maksimikoko/etäisyys tien/hangen pintaan

Yaanan Tetriksen (aikalailla Gekkoa vastaava, 20" takarengas) perusteella tämä tulee ongelmaksi vain isoimmilla "banaanilaukuilla". Esim. Ortliebin City Rollerit (? En nyt muista ihan satavarmasti mallinimeä, ne isohkot perusmallin vedenpitävät kuitenkin), jotka on jo ihan hyvän kokoiset, ei raahaa maassa, tosin aika lähellä sitä kylläkin. Tätä kannattaa varmaan tutkailla sitten kun menee koeajolle, parasta olisi tietysti ottaa omat laukut mukaan jos sellaiset on jo olemassa.

AeA kirjoitti:

Lisäksi olen täysin hukassa komponenttivalintojen kanssa. Koska oma olemassaoleva huolto-osaaminen rajoittuu vannejarrullisten pyörien perusylläpitoon asioissa, jotka eivät vaadi kiekkojen irrotusta enempää purkamista, ja tavoittelen mahdollisimman tunkkausvapaata ajokkia, en oikein uskalla harkitakaan hydraulisia jarruja (ja sama syy vahvasti vaikutti Scorpionien tippumiseen listalta), eli ilmeisesti sitten Avid BB7. Inttervepin mukaan BB5 olisi pastaa seiskaan verrattuna eli no-brainer-valinta?

Sanoisin tosiaan, että no-brainer. BB7:t on olleet tosi vaivattomat, riittää kun välillä säätää paloja pari naksausta lähemmäs toisiaan niiden kuluessa. BB5:ia taas ei tuntunut aikanaan saavan millään säädettyä sopiviksi niin että olisivat suht herkät mutta eivät laahaa.

Myös rumpujarruja voi harkita, ne on käsittääkseni käytännössä huoltovapaat.

AeA kirjoitti:

En ymmärrä listatuista vaihteistovaihtoehdoista mitään. Olisiko jotain syytä yrittää, vai onko tuo SRAMin 24-pykäläinen perusvaihteisto riittävän hyvä? Dualdrivella "etu"- (napa-)rattaita ilmeisesti pystyisi vaihtamaan pysähdyksissäkin, jos oikean dualdriven mainoshypeä luen?

Dualdrivessa on kolmivaihteinen napavaihde yhdistettynä normaaliin ratasvaihteistoon. Eli se napavaihde hoitaa etuvaihtajan virkaa, ja kevyemmälle "eturattaalle" saa tiputettua pysähdyksissä. Tästä ominaisuudesta voi olla hyötyä kaupunkiajossa liikennevaloissa, tosin Trikella hyöty ei realisoidu samalla lailla kuin kaksipyöräisellä, kun kaatumisvaaraa ei ole liian isolla vaihteella liikkeelle yrittäessä. Samalla tietysti pääsee eroon siitä etuvaihtajasta, yksi säätökohde vähemmän, kun käsittääkseni sitä dualdriven napavaihdetta ei tarvitse isommin säätää?

Minä olen napavaihdekäännynnäinen, omassa pyörässä on takana Shimanon Alfine 11, jota suosittelen kaikille paitsi grammanviilaajille :) Jos en haaveilisi vielä joskus ajavani lujaa maantiellä, Alfinen kanssa pärjäisin yhdellä eturattaalla :) Se tosin nostaa pyörän hintaa sitten jo merkittävästi jos on edes tarjolla.

AeA kirjoitti:

En tasan ryhdy vaihtamaan kenkiä ajomatkan ajaksi enkä aja ajamisen vuoksi, eli lukkopolkimet ovat out - ajokengät tulevat olemaan vuodenajan ja kohteen mukaan jotain sandaalien ja varsikenkien väliseltä alueelta, inclusive. Onko kukaan kokeillut HPV:n eräsuksisolkivirityksiä ja jos, onko niistä mihinkään vai pitäisikö suoraan unohtaa koko homma, mennä flateilla ja hävitä polkemistekniikka-asiat täysin?

Itse en ajelisi trikella ilman lukkoja tai jotain muuta systeemiä millä jalat saa kiinni polkimiin. Oman lyhyen trike-kauden aikana jalat tippui polkimilta töyssyssä pari kertaa ja alkoi pelottaa että niin käy kovassa vauhdissa ja sääri vääntyy triken poikkipuomin alle, olen kuullut näin myös käyneen. Lisäksi, kun lukkoihin tottuu ei ilman enää halua ajaa :)

Jos ei halua käyttää lukkokenkiä, niin kai ne varvaskoukut tai mitä HPV sitten tarjoaakaan ajaa saman asian, kokemusta ei ole. Niitä popoja on nykyään joka lähtöön, monilla pystyy esim. kauppareissun kävelyt tekemään ihan mukavasti.

AeA kirjoitti:

Kellään mitään näkemystä käsitukien hyödyllisyydestä/mukavuusimpaktista kun tyypilliset kertamatkat yhteen suuntaan pyörivät 5-20 km haarukassa?

Ihan MUTUlla väittäisin että näistä ei ole suurempaa iloa jos ei ole jotain terveydellistä syytä moisten käyttöön. Oletan että nyt puhutaan alaohjatusta trikesta (en muista saako tuota gekkoa jollain muulla ohjaussysteemillä), käsien asento on rento joka tapauksessa.

Markus Heikkilä

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: Tod.näk. Gekko FX, mutta 20 vai 26?

Viesti Kirjoittaja jviirret »

Varsin hyvin olet taustatyötä tehnyt ;)
20" kiekon etu lienee pyörän pienemmät fyysiset mitat ja keveys. Samoin yhtenäinen rengakoko ja pienempi kiekko kestää myös paremmin kaarteiden sivuttaisvoimia.
Isompi taas ei täryytä yhtä paljon kuskiin ja menee keveämmin jos alla on vähänkään upottava pinta.

Komponenttien laatuun en juuri panostaisi. Oon kierrättänyt noissa omissa projekteissani monen hintaluokan osia ja kaikki toimii jos ovat ehyitä. Halvistakin halvimmat tuntuu maantiekäytössä kestävän jos ei itse runno. Komponentit on myös helppo vaihtaa.
BB7:ssa on ilmeisesti paremmat säädöt ja isommat jarrupalat? Tällaiset "järjelliset" perustelut toki puoltavat niiden valintaa jos ajaa olosuhteissa joissa jarrut ovat suuressa roolissa.
Ehdottomasti tärkeintä on se, mikä on komponenttien välissä, eli vaijerit. Harmi kun näiden laadusta ei saa mistään tietoa :( Luulen kuitenkin että tämän hintaluokan laitteissa ne ovat kunnolliset.
Vaijerien merkityksen huomaa ehkä parhaiten kun käyt joskus kokeilemassa hydraulisilla jarruilla olevaa pyörää. Neste ei veny ja luistaa putkessa lähes kitkattomasti.

Itse ajoin 8km työmatkaa ja lyhyempiä lenkkejä 20tkm ennen kuin ostin lukkopolkimet-/kengät. Pidemmille matkoille tulee ne laitettua, mutta työmatka taituu edelleen hyvin usein ilman lukkoja.
Korkeahkossa kaksipyöräisessä jalan lipsahtaminen polkimelta ei aiheuta sellaista vammatutumisen riskiä kuin tadpole trikessä.

Jukka

Viimeksi muokannut jviirret, 10 Elo 2015, 08:27. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Avatar
yaana
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 671
Liittynyt: 07 Kesä 2015, 18:01
Paikkakunta: Porvoo

Re: Tod.näk. Gekko FX, mutta 20 vai 26?

Viesti Kirjoittaja yaana »

Mä en osaa vielä kaikista detaljeista puhua, mutta yhden kesän trike-kokemuksella pari kommenttia. Mulla on Azub T-Tris 20" renkailla. Ketterästi se pyörii, mutta en ole juuri muita päässyt testaamaan pituuteni (159 cm) vuoksi. Kuoppaisella tiellä isompi rengas olisi parempi, koska pieni rengas putoaa syvemmälle. Tuo ei liene kaupunkiajossa iso ongelma. Soratiellä takarengas joskus sutii, mutta en tiedä onko renkaan koolla vaikutusta vai pitäisikö vain olla tavaraa tarakalla tai painavampi kuski :D

Kampiuskovaiset ovat oma lahkonsa. Olisihan pyöritysliike pienempi lyhyemmillä kammilla. Mutta ihan sujuvasti on normaalikammilla rullailtu lyhyemmilläkin jaloilla. 750 km jälkeen ei ole polvet tai mikään paikka kipeytynyt. Kammet saa vaihdettua myöhemminkin.

Ortliebin normilaukut mahtuvat. Banaanilaukkujen kanssa en ole ajanut, mutta kuivaharjoittelulla nekin näyttäisivät sopivan. Nämä toki riippuvat tarakan ja muiden kiinnitysten muotoilusta. Uskoisin, että joka malliin löytyy sopivat kokeilemalla.

Polkimien suhteen kehottaisin harkitsemaan kaksipuolisia, jotta halutessaan saa ne lukotkin. Niillä on valtava vaikutus ajon keveyteen. Kenkiä on sellaisia, joissa lukot eivät raavi lattiaa, että kauppaankin pääsee. Itsehän istuin ravintolassakin jo pyöräkengät jalassa. Kun oli lukkoihin ehtinyt tottua, niin sandaalit lipsuivat edellisellä yrittämällä.

Nojapyöräilyä jo vuodesta 2015

Avatar
Wacky
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3837
Liittynyt: 14 Heinä 2010, 12:38
Paikkakunta: Helsinki, Vesala

Re: Tod.näk. Gekko FX, mutta 20 vai 26?

Viesti Kirjoittaja Wacky »

Meillä on taloudessa Gekko FX. Sillon kun se hankittiin ei ollut tarjolla FX26 mallia ja vaikka en ostaisi asfaltti painotteiseen kaupunki ajoon vaikka etuna onkin helpommin järjestyvät välitykset ja mukavampi kyyti. Kuoppaisilla sorateillä isommasta takarenkaasta voisi olla iloa jos niitä on tarkoitus koluta enemmän saattaisin tilata pyörän isolla takapyörällä.

Edelux II valo on aivan priima valo. Googleta vähän valokeila testejä niin käet itse että parempaa saa hakea. En tiedä saako sen sammuksiin kokonaan päivällä koska LED valona siinä ei ole edes vaihdettavissa "polttinoa" eli sen sensorit sammuttaa sen lähes täysin päivällä ja kytkee valon takas kun sille on taas tarvetta. Itse ammattiautoilijana ja dynamovalojen käyttäjänä sanoisin ettei päivällä ei ole etuvalosta haittaa kun eroa et huomaa rullaavuudessa kuitenkaan.

Jarruista BB7 on ihan "no brainer" kuten aijemmin sanottiin palojakin saa paljon helpommin, esim. usoista marketeista, tosin en itse ihan niitä ostais kuin poikkeuksena.

Tilaa myös lyhyillä 155mm kammilla ja lyhyempiä saa täältä foorumin kautta tilattua jos nuo tuntuvat liian pitkiltä.

Lukkopplkimia suosittelisin silti ihan turvallisuus syistä eteenkin sorateillä koska jos jalkasi irtoaa polkimelta vauhdissa se tulee taittumaan pyörän alle sen jälkeen kun se osuu maahan ja jos onni on myötä selviät "vain" tyyliin 6 viikon kipsillä siitä. Eli jonkinlaiset kiinnitykset on erittäin suositeltavat. Pystystä kun siirtyy ajamaan trikeä tätä ei tule normaalisti ajateltua.
Normaalien remmi kiinnitysten lisäksi saatavilla on ns. power straps tai vastaavan nimisiä remmejä jotka käy melkein kaikenlaisille jalkineille.

vaaka
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3069
Liittynyt: 10 Maalis 2015, 08:13

Re: Tod.näk. Gekko FX, mutta 20 vai 26?

Viesti Kirjoittaja vaaka »

Ylämäessä kovaa polkemiselle on tarve ja lukot eivät lipsu, joten jalka ei ohita poljinta ja poljin ei nylje nilkkaa tai pohjetta.

Korokkeet tiessä ovat keskimäärin korkeita, teräviä ja tyhmässä paikassa tai yhdistelmiä noista Helsingissä, joten korkeampi 26" kiipeää helpommin yli ja pomppaavat taivaalle harvemmin sekä matalammalle kuin 20" rengas. Minulla kaksipyöräinen, jossa on 20" edessä ja 26" takana. Perä ei ole koskaan pompannut katukiveyksestä ja nokka on ottanut 20 cm hypyn ylös pienessä vauhdissa, kun en nojannut täysin penkkiin nähdäkseni eteen ja sivuille sivuaville teille. Jouset molemmassa päässä, joten en tiedä, osuiko kiveykseen jotenkin sopivasti jouset virittäen ja nokan taivaalle ampuen. Pari kertaa käynyt, mutta ei koskaan kokonaan penkkiin nojaten.

Olisiko kenelläkään myynnissä trikeä tehdasvalmisteista tai omavalmistetta? Hinta voisi olla helpompi kuin uuden HPVn osto. Katsoin kolmen tonnin rikkoutuvan niillä varusteita, joita pyörässäni on, tosin uudella mallilla. Wanhasta maksoin murto-osan. Nojakit usein kestävät pidempään kuin pystypyörät. Omani on kymmenvuotias.

Avatar
Pastori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7040
Liittynyt: 22 Joulu 2007, 16:07
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Re: Tod.näk. Gekko FX, mutta 20 vai 26?

Viesti Kirjoittaja Pastori »

Jos hankintaprosessi kestää näin pitkään niin komppaan edellistä ja kannustan harkitsemaan että teettäisi esim. vilijamilla flevotriken tai irakas tekee sulle tadpolen. Tulee halvemmaksi ja saa mittojen mukaan sopivan. Siis jos rakentajille sopisi aikatauluun.

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: Tod.näk. Gekko FX, mutta 20 vai 26?

Viesti Kirjoittaja jviirret »

Torissa ois tonnilla Greenspeed GT3 http://www.tori.fi/uusimaa/Nojapyora___ ... m?ca=2&w=3
Haastava rengaskoko, mutta menee pieneksi. Taittaminen tosin vaatii penki irroituksen :(

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Avatar
Wacky
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3837
Liittynyt: 14 Heinä 2010, 12:38
Paikkakunta: Helsinki, Vesala

Re: Tod.näk. Gekko FX, mutta 20 vai 26?

Viesti Kirjoittaja Wacky »

jviirret kirjoitti:

Torissa ois tonnilla Greenspeed GT3 http://www.tori.fi/uusimaa/Nojapyora___ ... m?ca=2&w=3
Haastava rengaskoko, mutta menee pieneksi. Taittaminen tosin vaatii penki irroituksen :(

Jukka

Huomioitavaa tuossa on myös se että siinä on luultavasti capreo kasetti napoineen joka voi olla pidemmän päälle kallis. Muistelisin joskus katsoneeni että capreo kasetit on aivan sika hinnoissa eikä niitä ole hyllyssä käytännössä missään eli varaosien saanti on vaikeampaa ja kalliimpaa

Avatar
Pastori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7040
Liittynyt: 22 Joulu 2007, 16:07
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Re: Tod.näk. Gekko FX, mutta 20 vai 26?

Viesti Kirjoittaja Pastori »

Wacky kirjoitti:
jviirret kirjoitti:

Torissa ois tonnilla Greenspeed GT3 http://www.tori.fi/uusimaa/Nojapyora___ ... m?ca=2&w=3
Haastava rengaskoko, mutta menee pieneksi. Taittaminen tosin vaatii penki irroituksen :(

Jukka

Huomioitavaa tuossa on myös se että siinä on luultavasti capreo kasetti napoineen joka voi olla pidemmän päälle kallis. Muistelisin joskus katsoneeni että capreo kasetit on aivan sika hinnoissa eikä niitä ole hyllyssä käytännössä missään eli varaosien saanti on vaikeampaa ja kalliimpaa

Vuosi sitten taisi löytyä SJS:ltä: http://www.sjscycles.co.uk/page/find/?n ... =69&page=1

Voihan sen kiekon kasata uudelleen jonkun muun navan ympärille.

Olishan se GT tosi hieno myös.

AeA
Viestit: 30
Liittynyt: 10 Heinä 2015, 12:49

Re: Tod.näk. Gekko FX, mutta 20 vai 26?

Viesti Kirjoittaja AeA »

Täytyy sanoa, etten todellakaan odottanut näin runsasta määrää vastauksia näin nopeasti, tässä on pureskeltavaa ja ehkä joihinkin asioihin pitää vielä palata pureksinnan jälkeen. Flattipolkimet voin selvästi tipauttaa pois siltä "ehkä vaihtoehto" -listalta, jolla ne roikkuivat, eli varmaankin sitten kokeiltaneen Gekko-skenaarion toteutuessa niitä koukku-ja-kantaremmi -polkimia; erikoiskenkiä vaativat lukkopolkimet ovat siis ylimääräistenkenkienrahtauslaiskuusteknisistä syistä out ja merkittävä osa harrastepaikoilla oleilusta ei tee minkäänlaista hyvän kaltaistakaan millekään kengänpohjassa majailevalle palikalle, jonka on tarkoitus pelata yhteen vastakappaleensa kanssa, tai ole edes etäisesti turvallista kengillä, joiden tärkeimmällä pitoalueella on kumin sijaan metallia. Ellei sitten niitä lukkoja saa normaalin kengän päälle menevillä remmeillä, jolloin voisi harkita lukkokenkiä työ- ja kauppamatkoihin ja irtolukkoja harrastepaikoille suuntautuville tai niille poikkeaville matkoille. Pitänee selvitellä (ja kinuta HPV:ltä detaljeja niiden suksisiteistä).

Mitä taas tulee hankintaprosessin ajalliseen kestoon, olen kai jotenkin poikkeava mutten ole ainakaan 15 vuoteen kokenut reilua puolta vuotta mitenkään erityisen pitkäksi ajaksi harrasteasioissa, päinvastoin on enimmäkseen saanut olla suorastaan ekstaasissa jos niitä kivoimpia harrastuksiaan pääsee edistämään edes kerran per vuosi - ja suunnilleen sen verran tässä on projisoitu aktiivista säästöön jätettävissä olevan tulovirran aktiivista tavoitteeseenohjausta olemassaolevasta vararahastosta lohkaistavissa olevan pohjasumman päälle kunhan pääsee toipumaan kesälomareissun budjettikatastrofista. "Voisi ehkä olla ihan kiva" -haihattelusta "pyörän uusiminen alkaapi selvästi lähestyä, yrittäisikö nyt sitä nojakkia?" -moodiin vaihtaminenkin on käytännössä tapahtunut vasta viime kuussa. Ei silti mikään huono juttu tuo muistutus sekundääri- ja vaihtoehtoismarkkinoiden olemassaolosta, pitää yrittää alkaa seurailla niitäkin.

Avatar
Pastori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7040
Liittynyt: 22 Joulu 2007, 16:07
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Re: Tod.näk. Gekko FX, mutta 20 vai 26?

Viesti Kirjoittaja Pastori »

Mä en kritisoinut prosessin pituutta - vaan kannustin käyttämään sitä hyödyksi :)

Kyllä ne lukkikset on melkein välttämättömät joten semmoista voisi tuumia että sulla olisi jokin kenkäpussukka aina mukana = vaihtokengät. Tosin aika moni ajelee ilmankin.

Avatar
Wacky
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3837
Liittynyt: 14 Heinä 2010, 12:38
Paikkakunta: Helsinki, Vesala

Re: Tod.näk. Gekko FX, mutta 20 vai 26?

Viesti Kirjoittaja Wacky »

Kun lukkopolkimet on niin ei niin kannattaa harkita näitä powergrips nimen alla kulkevia remmejä. Ne hoitaa lähes täysin saman asian kuin lukot, mutta hieman rajoittaa kengät suunnilleen saman kokoisiksi. Säätöjä voi toki muuttaa isommillekin monoille, mutta ei ole pika säädettävissä.
Tollaiset tai vastaavat voi tehdä itse aika helposti.

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13784
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Tod.näk. Gekko FX, mutta 20 vai 26?

Viesti Kirjoittaja jori »

Wacky ehti edelle. :oops:

Äläs ny Pastori. Me vain luullaan, että lukkopolkimet ja -kengät on välttämättömät, kun ei olla kokeiltu kaikkia vaihtoehtoja. Kyllä Power Gripit kantakoukkujen tai -lenkkien kanssa on ihan hyvä jonkun kokeilla. Jäämme seuraamaan tuloksia. :P

Power Grip on vinottain polkimen yli kulkeva hihnalenkki, johon jalka työnnetään pujottamalla jalkaterä sisään päin läpi lenkistä ja kiertämällä jalka suoraan, jolloin hihna kiristyy. Samalla tavalla voisi varmaan tehdä kantaremminkin, joka olisi sisäreunastaan ylempänä ja ulkoreunasta polkimen tasossa siten, että kantapään kohdalle jäisi remmille korkeutta, mutta jalan saisi kantapäätä ulos kiertämällä pois molemmista lenkeistä. Hmm. vaikea selittää, mutta aika helppo toteuttaa. :?

Tässä kuva vinohihnojen käytöstä nojapyörässä. MInä en kyllä uskaltaisi luottaa pelkkään vyöhön, vaan laittaisin lisäksi henkselin kannan ympäri -ainakin trikekäytössä.
Kuva

Tästä videosta on helppo havaita, että kantaremmistä olisi vain hyötyä. Polkimet olisivat heti oikeassa asennossa pujottamiseen, eikä niitä tarvitsisi pyörittää ja pujottaa noin hankalassa asennossa. Kantaremmi tai -koukku kannattaa siis rakentaa remmillisiin nojapyöräpolkimiin.

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

AeA
Viestit: 30
Liittynyt: 10 Heinä 2015, 12:49

Re: Tod.näk. Gekko FX, mutta 20 vai 26?

Viesti Kirjoittaja AeA »

jori kirjoitti:

Power Grip on vinottain polkimen yli kulkeva hihnalenkki, johon jalka työnnetään pujottamalla jalkaterä sisään päin läpi lenkistä ja kiertämällä jalka suoraan, jolloin hihna kiristyy. Samalla tavalla voisi varmaan tehdä kantaremminkin, joka olisi sisäreunastaan ylempänä ja ulkoreunasta polkimen tasossa siten, että kantapään kohdalle jäisi remmille korkeutta, mutta jalan saisi kantapäätä ulos kiertämällä pois molemmista lenkeistä. Hmm. vaikea selittää, mutta aika helppo toteuttaa.

Hmjoo, sen verran paskarteluhistoriaa on että luulenpa paitsi käsittäväni aikalailla täsmälleen tuon kantalenkkivision, myös hahmottavani millainen sen toteutuksen pitäisi olla, jotta koko roskaan tarvittaisiin vain yksi päälli- ja kantalenkille yhteinen säätöpiste. 25 mm strappihihnaakin on lojumassa sen verran paljon, että joskus ehtiessään voisi yrittää muistaa protoilla pystärin poljinten kanssa, vaikka niillä onkin jalan asetusasento väistämättä sen verran täysin erilainen että tarvitsee kantalenkin kaveriksi jonkin tukivarren, jolloin samalla vaivalla koestellennee myös kiinteän koukun. Ei olisi paha nakki myöskään mockupata sohvan eteen nojakimman oloista koepenkkiä, ja jos sen tekee niin siinähän sitä sitten samalla myös poljinvarsien pituuksien itsellesopivuuksia äärimmäisen karkeasti tyyppää... pitäisi saada ainakin se mahdollisuus, että jokin pituus tuntuu hirveän pahalta, esiin vähintään todennäköisyydellä nolla.

HPV:n omasta jalankiinnitysratkaisutarjonnasta tosiaan siis löytyy "suksiside", jonka kantaremmiä pitää jostain kohtaa operoida käsin http://www.hpvelotechnik.com/produkte/k ... dal_e.html ja nyt kun tarkemmin oheistekstejä(kin) lukee niin aiemmin kiinteäksi invapolkimeksi kuvittelemani ergopedaali http://www.hpvelotechnik.com/produkte/k ... dal_e.html näköjään on SPD-lukon päälle rakennettu, eli voisi olla juuri sentyylinen future-proof molempiparempi-ratkaisu jota edellä pohdiskelin. Pitää muistaa kysyä tuostakin tarkemmin. Pähk pähk.

Vastaa Viestiin