Työmatkapyörä 45 kilsan siivulle?

Täällä voit keskustella eri pyörämalleista tai kysyä vaikka neuvoa, jos valinta tuottaa vaikeuksia.
Avatar
Pastori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7042
Liittynyt: 22 Joulu 2007, 16:07
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Työmatkapyörä 45 kilsan siivulle?

Viesti Kirjoittaja Pastori »

Mulla on tokavika vuosi tässä duunissa Joensuussa. Saatan toki saada näissä alkavissa YT neuvotteluissakin jo fudut. Mutta vähän on kutina ettei näin huonosti kävisi, vaan duunipaikka siirtyy tohon naapurikaupunkiin 45 kilsan päähän Outokumpuun. Parastahan siinä on että saa kivan työmatkalenkin - vaikka muuten elämä vaikeutuukin. Pääsen todennäköisesti joka toisella viikolla ajelemaan muutaman kerran duuniin ja takaisin - ehkä joka viikollakin, riippuu lukujärjestyksestä. (Miten sopii pikkulasten ja yksinhuoltajaviikon kanssa yhteen).

Ajattelin avata vähän keskustelua siitä mimmoisen rakkineen te muut valitsisitte työmatkalle n. 90 kilsan päivälenkkiin.

Kuudeen evoluutio on silleen hyvässä vaiheessa että kivan kelin työmatkapyörähän siinä on. Mutta se on sporttinen ja epäkelpo ikäville keleille. Kunnollisia sadevaatteita olin ajtellu vähän hamstrata toki - eli avopyörä oli ensin ajatuksissa. Ehkä munkin pitäisi sitten jotkin lokarit sitten laittaa syys/talvi/kevätpyörään. Kinnerihän olis aika kätevä - kriteerinä on vaan tietysti se että ite pitäis rakentaa. Mikäli jokin malli etenee vaikka vuodessa monistettavaksi niin sitten on eri juttu, mutta kaupallista tuotetta en varmaan lähde hankkimaan.

Reitti ohessa.

jnsoku.jpg

EDIT: Mikäli tämä nyt toteutuu, niin lupaan sitten seniori iässä parin vuoden päästä kivoja tuloksia siellä Nokialla :)

Avatar
Wacky
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3847
Liittynyt: 14 Heinä 2010, 12:38
Paikkakunta: Helsinki, Vesala

Re: Työmatkapyörä 45 kilsan siivulle?

Viesti Kirjoittaja Wacky »

Matka on niin pitkä että aika nopea pyörä on tarpeen koska suhteellisen pienikin etu nopeudessa alkaa näkymään noin pitkällä matkalla joten suosittelisin edes sukka katetta harkitsemaan

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: Työmatkapyörä 45 kilsan siivulle?

Viesti Kirjoittaja jviirret »

Vähän pystympi kuin kisapelit että näkyvyys ympärille on parempi. Oletan että työajat pakottavat ajamaan ruuhka-aikoina, jommassa kummassa päässä.
Skootterin takaboksi. On ylöskiinnitettynä kätevästi selän takana lisäämättä ilman vastusta eikä kuraannukkaan siellä kuten sivulaukut, saa kamat pois puhtain käsin. Eikä tarvi erillistä sateen/kuran suojausta.
Keveästi rullaavat renkaat, mutta ei ihan niin ohuet kuin kisarenkaat, varsinkin jos ei tule jousitusta. Joku Kojakki-tyyppinen ehkä paras. En usko että kuvio parantaa kovinkaan merkittävästi sadekelin pitoa tai että työmatkoilla kannattaisi sadekelillä ajaa pidon äärirajoilla.
Lokasuojat, alustin, soittokello, peili, valaisimet ja heijastimia. Kaikkien paikat hyvä suunnitella jo hitsaus vaiheessa, helpompi lisätä kiinnikkeet hitsaamalla kuin alkaa maalauksen jälkeen teippaamaan niitä kiinni.
Ketjuputket niin että suojaavat ketjua renkaista roiskuvalta vedeltä. Tärkeää lähinnä keväällä, kun tiellä oleva vesi on ruskean harmajaa kuraa.
Viiri, jos ajat maantien reunaa. Työmatkaliikenteessä ihmiset ajaa autoilla "rutiinilla", eli ajatukset pyörii ihan muualla kuin liikenteessä.

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Avatar
Pastori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7042
Liittynyt: 22 Joulu 2007, 16:07
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Re: Työmatkapyörä 45 kilsan siivulle?

Viesti Kirjoittaja Pastori »

Joo. Toi takaboksi kävi mielessä. Joku hyvä pitäis olla koska tietokonetta pitää kuljettaa eestaas. Ja kuivaa vaatetta.

Semmoinen on käynyt mielessä että voisi kuituhommaa ottaa haltuun niin että saisi tehtyä penkin jossa olis kuljetustila samassa.

Kuva

Näähän on aina kahdessa palasessa. Onko tähän nyt jokin jokin syy miksei toi voisi olla samaa palikkaa?

Ai niin. Nallellahan on tulossa.

Kuva

Avatar
PW
KOM
Viestit: 17771
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: Työmatkapyörä 45 kilsan siivulle?

Viesti Kirjoittaja PW »

Noin miekin sen oon aatellu jos tarttee penkki tehdä ja alkaa kuidun kanssa sotkemaan ni tekee samaan pakettiin boksin - miks ei sitten takahaarukat samaan syssyyn :? - ehkä koko pyörä :? Siksikö on kuituhommat viel alottamatta :mrgreen: Tai päällystinhän mie yhen vaneripenkin :wink:
Voisko sen aatella niin ett säilytystila olis penkin alla, renkaiden välissä - tavarat ongittas yläkautta, pehmusteen alta - sinne mahtus ainakin se läppäri, tyokalut ja muuta painavampaa. Boksi vois jatkuu taaksekin, jossa vois olla kevyemmät kuten vaatteet. Paranisko ilmanvastus? Eteen vois tehdä myös katteen, viimalta suojaamaan, ni tarkenis syssymmälläkin ajaa.

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

Avatar
J-Drums
Sisällöntuottajakokelas
Viestit: 255
Liittynyt: 19 Elo 2013, 22:25
Paikkakunta: Lempäälä

Re: Työmatkapyörä 45 kilsan siivulle?

Viesti Kirjoittaja J-Drums »

Jos itse miettisin ratkaisua tämmöiseen tilanteeseen, niin kysyisin itseltäni varmaan seuraavia kysymyksiä:

  • Onko reitillä millainen päällysteen kunto? Jos asfaltti on heikkoa ja/tai on jopa sorapätkää, niin sitten matalat raaserit, pienellä etupyörällä, olisivat rankattu ulos. Vaikka muuten liikkuvatkin liukkaasti ja sen puoleen puoltavat paikkaansa. Myöskään kinnerit ja triket eivät oikein toimi, jos päällyste on pahassa kunnossa.

  • Pitääkö reitillä ajaa kaupunkiajoa? Paljonko pitää pysähdellä valoissa, risteyksissä jne. Jos tätä on paljon, niin jälleen matala pyörä voi olla vähän epäkäytännöllinen (tai olisi ainakin mulle).

  • Paljonko reitillä on nousua? Jos paljon, niin esim. omatekoinen kinneri ei välttämättä ole kovin käytännöllinen. Paitsi jos osaa tehdä yhtä kevyen tai kevyemmän kuin kaupalliset.

  • Mikä on keskinopeustavoite? Jos se on vaikka n. 30km/h, niin se kannattanee pitää valintaperusteissa koko ajan mielessä. Nokkapinta-ala pieneksi, ei mitään isoja, löysiä säkkejä roikkumaan minnekään, rengasvalinta jne. Ehkä joku kevytkate, kuten Wacky jo kirjoitti.

Itse tekisin lisäksi niin kuin nytkin teen omalla työmatkalla (19km suuntaansa), että vaihtelisin nojapyörän ja pystärin välillä. Pystärissä lepuuttajat, eli saa ajaa nojaamalla sitäkin - mutta pää edellä. Tästä on se etu, että voi helpommin ajella peräkkäisinä päivinä, kun lihasrasitus jakaantuu eri paikkoihin. Mutta jos selkä, ahteeri tai periaatteet eivät kestä pystäriä, niin sitten tietysti ei.

Lisäksi laadukkaat ja pyöräilyyn suunnitellut sadevaatteet, jos ei ole jo tullut hommattua. Itse käytän niitä kevään ja syksyn viileillä keleillä, satoi tai ei.

Nojapyörät: Challenge Fujin SL-1 Low Racer, HP Velotechnik Scorpion FX trike
Pystärit: BH Emotion Neo Cross akkukone, Nakamura Platinum hybridi

Avatar
tavasti
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 2746
Liittynyt: 06 Elo 2007, 10:55
Paikkakunta: Kangasala
Viesti:

Re: Työmatkapyörä 45 kilsan siivulle?

Viesti Kirjoittaja tavasti »

Oletan, että pyöräily olisi 'sään salliessa', eli jäätiköt ja lumipyryt jätettäisiin pois. Eli kaksipyöräisellä ajelu olisi mahdollista.

Mitenkähän katettu 2-pyöräinen mahtaa toimia liikenteessä? Oleellisin kysymys on tuulen vaikutus, ja etenkin, ohi pyyhkäisevän rekan imun vaikutus.

Lightnign F40 on ainoa kaupallinen, jotain sen suuntaista se minun mielestäni pitäisi olla.
http://www.lightningbikes.com/f40/

Ja kun itse tehdään, niin katteena vahtomuovi olisi kevyttä, hiljainen, ja suojaisikin vähän korhuilta. Tetz on joskus omallaan vetänyt lipat jostain 60 km/h vauhdista, ei vaurioita kuskille.
http://www.recumbents.com/mars/pages/pr ... ished.html

Toki en tekisi arkiliikenteeseen tuollaista matalaa, vaan korkean.

Tai sitten se helpoin vaihtoehto, unohda katteet ja viritykset. Pukee päälle kunnolla, ja varaa aikaa, niin se on siinä. Mitä useammin välin ajat, sitä nopeammin se matka menee.

Viimeksi muokannut tavasti, 18 Elo 2015, 10:36. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

Ajokkina Nazca Paseo 26/26 ja opeteltavana kiertopalkinto-Python

"... mutta ei se toimi kuoppaisella savisella soratiellä, varsinkaan jyrkässä ylämäessä!"

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: Työmatkapyörä 45 kilsan siivulle?

Viesti Kirjoittaja jviirret »

PW kirjoitti:

Paranisko ilmanvastus?

Tätä ei kannata mun mielestä pohtia, tulee vaan stressiä asiasta joka ei työmatkanopeuksissa vaikuta pieninä annoksina yhtään mitään.
mun mielestä jos boksilla saa kuljetuskapasiteettia lisää ilman että se hidastaa pyörää on jo merkittävä saavutus. Tämä puoltaa tarakkalboksia, mahdollsimman pieni että tulee kevyt, mutta niin iso että tarvittavat kamat juuri ja juuri mahtuu.
Yritys tehdä aerodynaaminen saattaa tehdä boksista tarpeettoman ison ja raskaan, sekä muodoltaan sellaisen ettei sitä ole kovin kätevä pakata täyteen tai jää turhaa tilaa. Puolet pyörän siuvttaispinta-alan kattamisesta tekee siitä taas sivuttuli- ja rekkapyörreherkemmän.
Itse kuidusta tehden tulee pohtimista saranoinnista, luukkujen vesitiiviydestä, rungon kiinnityksistä ja läpivienneistä jos tekee niin ison että runkoa jää sisään.

PW kirjoitti:

Eteen vois tehdä myös katteen, viimalta suojaamaan, ni tarkenis syssymmälläkin ajaa.

Tätä itsekkin välillä suunnitellut, mutta aina muistuu mieleen ne 18-25m/s syys puhurit ja ajatus jää ajatusasteelle :(
Jos maantien vartta ajaa niin pitäisi varmistua ettei aiheuta vaaratilanteita rekan ohittaessa yms.

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Avatar
Pastori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7042
Liittynyt: 22 Joulu 2007, 16:07
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Re: Työmatkapyörä 45 kilsan siivulle?

Viesti Kirjoittaja Pastori »

Hyviä nostoja kaikilta.

Vastaan tarkemmin kun saan aikaa. Mutta näin duunin keskeltä.

Jukan nostama boksin koko ja tiiviys palautti mieleen että joskus olin miettinyt tätä kaupallista Novosportin pientä boksia.

Kuva

Mitat alla

L x W x H: 53 x 35 x 35 cm - 25 l - 1.6 kg

Suitcases sports, mini

"Small but perfectly formed!" is the motto of this elegant suitcase; he takes on everything you need for your daily excursions. Even a notebook of 33 x 27 x 4 cm is so into it straight. This case really fits now on almost all recumbents with bucket seat. Although it is not large, our customers report of noticeable aerodynamic effect. He is also inexpensive.

Avatar
Wacky
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3847
Liittynyt: 14 Heinä 2010, 12:38
Paikkakunta: Helsinki, Vesala

Re: Työmatkapyörä 45 kilsan siivulle?

Viesti Kirjoittaja Wacky »

Ihan päteviä noi laatikot jos niihin mahtuu aina kaikki se mitä tarvii mukaan. Itselläni on sen verran vaihtelua että mielummin vesitiivis tarakkareppu joka toimii kuin boxi ja tarakkaan voi halutessa vielä kiinnittää sivulaukut, nekin vesitiiviit. Ne kun ottaa kaikki matkaan niin ei jää edes mihin murtautua pyörässä toisin kuin boxin kanssa.

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: Työmatkapyörä 45 kilsan siivulle?

Viesti Kirjoittaja jviirret »

Wacky kirjoitti:

Ne kun ottaa kaikki matkaan niin ei jää edes mihin murtautua pyörässä toisin kuin boxin kanssa.

Mulla on boksi aina auki niin ei tarvi murtautua ;)

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Avatar
Pastori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7042
Liittynyt: 22 Joulu 2007, 16:07
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Re: Työmatkapyörä 45 kilsan siivulle?

Viesti Kirjoittaja Pastori »

PW kirjoitti:

Noin miekin sen oon aatellu jos tarttee penkki tehdä ja alkaa kuidun kanssa sotkemaan ni tekee samaan pakettiin boksin - miks ei sitten takahaarukat samaan syssyyn :? - ehkä koko pyörä :?

Kuulostaa tutuilta ajatuksilta. Olen kuiteskin rajannut idean tohon takaosaan toistaiseksi.

J-Drums kirjoitti:

Jos itse miettisin ratkaisua tämmöiseen tilanteeseen, niin kysyisin itseltäni varmaan seuraavia kysymyksiä:

  • Onko reitillä millainen päällysteen kunto? Jos asfaltti on heikkoa ja/tai on jopa sorapätkää, niin sitten matalat raaserit, pienellä etupyörällä, olisivat rankattu ulos. Vaikka muuten liikkuvatkin liukkaasti ja sen puoleen puoltavat paikkaansa. Myöskään kinnerit ja triket eivät oikein toimi, jos päällyste on pahassa kunnossa.

Asfalttii on - ainakin suorin reitti. Mutta toi puskareitin takaosa on vielä ajamatta joten siinä voipi olla soraakin. Mutta se olis hyvä. Ei tarvis ajella isoo tietä olleskaan.

J-Drums kirjoitti:

- Pitääkö reitillä ajaa kaupunkiajoa? Paljonko pitää pysähdellä valoissa, risteyksissä jne. Jos tätä on paljon, niin jälleen matala pyörä voi olla vähän epäkäytännöllinen (tai olisi ainakin mulle).

Ei oo tosiaan kaupunkii juuri olleskaan - alkumatkalla kotoa, mutta siihen voi suunnitella kierron kevlien mukaan jolloin ei olisi valoja.

J-Drums kirjoitti:
  • Paljonko reitillä on nousua? Jos paljon, niin esim. omatekoinen kinneri ei välttämättä ole kovin käytännöllinen. Paitsi jos osaa tehdä yhtä kevyen tai kevyemmän kuin kaupalliset.

Aika tasaista on. Mitä eroo on kinnerillä ja omatekoisella kinnerillä mäkien nousun kanssa.

J-Drums kirjoitti:
  • Mikä on keskinopeustavoite? Jos se on vaikka n. 30km/h, niin se kannattanee pitää valintaperusteissa koko ajan mielessä. Nokkapinta-ala pieneksi, ei mitään isoja, löysiä säkkejä roikkumaan minnekään, rengasvalinta jne. Ehkä joku kevytkate, kuten Wacky jo kirjoitti.

Olin mä aatellu että puolitoista tuntia vois olla hyvä aika = siitähän tulis noin kolmekymppii. No. Vähän kilsoi alle, niin se olis mahdollista.

J-Drums kirjoitti:

Itse tekisin lisäksi niin kuin nytkin teen omalla työmatkalla (19km suuntaansa), että vaihtelisin nojapyörän ja pystärin välillä. Pystärissä lepuuttajat, eli saa ajaa nojaamalla sitäkin - mutta pää edellä. Tästä on se etu, että voi helpommin ajella peräkkäisinä päivinä, kun lihasrasitus jakaantuu eri paikkoihin. Mutta jos selkä, ahteeri tai periaatteet eivät kestä pystäriä, niin sitten tietysti ei.

Lisäksi laadukkaat ja pyöräilyyn suunnitellut sadevaatteet, jos ei ole jo tullut hommattua. Itse käytän niitä kevään ja syksyn viileillä keleillä, satoi tai ei.

Wacky kirjoitti:

Ihan päteviä noi laatikot jos niihin mahtuu aina kaikki se mitä tarvii mukaan. Itselläni on sen verran vaihtelua että mielummin vesitiivis tarakkareppu joka toimii kuin boxi ja tarakkaan voi halutessa vielä kiinnittää sivulaukut, nekin vesitiiviit. Ne kun ottaa kaikki matkaan niin ei jää edes mihin murtautua pyörässä toisin kuin boxin kanssa.

Totta. Aika monta hyvää bointsia tästä nyt tuli.

Avatar
J-Drums
Sisällöntuottajakokelas
Viestit: 255
Liittynyt: 19 Elo 2013, 22:25
Paikkakunta: Lempäälä

Re: Työmatkapyörä 45 kilsan siivulle?

Viesti Kirjoittaja J-Drums »

J-Drums kirjoitti:
  • Paljonko reitillä on nousua? Jos paljon, niin esim. omatekoinen kinneri ei välttämättä ole kovin käytännöllinen. Paitsi jos osaa tehdä yhtä kevyen tai kevyemmän kuin kaupalliset.
Pastori kirjoitti:

Aika tasaista on. Mitä eroo on kinnerillä ja omatekoisella kinnerillä mäkien nousun kanssa.

Ihan pelkästään painoa ajattelin ja sen kautta, että jos on tasaista ja hyvää baanaa, niin sitten aerodynamiikka pääsee vielä paremmin jylläämään, kuin jos pitää hilata rakkinetta ylös pitkiä mäkiä. En ole nähnyt kovin montaa kevyttä DYI -kinneriä, ainakaan suomessa. Toki niitäkin varmaan on.

Mutta tuo reittihän kuulostaa siltä, siinä on mahdollisuuksia mennä ripeästi vaikka millä nopealla pyörällä, eikä isompia liikennehaittojakaan ole. 30km/h keskari olisi varmasti äkkiä arkipäivää.

Nojapyörät: Challenge Fujin SL-1 Low Racer, HP Velotechnik Scorpion FX trike
Pystärit: BH Emotion Neo Cross akkukone, Nakamura Platinum hybridi

Avatar
Pastori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7042
Liittynyt: 22 Joulu 2007, 16:07
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Re: Työmatkapyörä 45 kilsan siivulle?

Viesti Kirjoittaja Pastori »

Nyt muistinkin reitiltä yhden kivan jutun. Jos ajaa päätietä, niin siinä on valot koko matkan. Puoleenväliin Joensuusta lähtiessä on kevli.

TMS
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 962
Liittynyt: 17 Kesä 2008, 09:34
Paikkakunta: Kirkkonummi

Re: Työmatkapyörä 45 kilsan siivulle?

Viesti Kirjoittaja TMS »

Kyllähän tällänen homma on ihan kinnerin heiniä, päällystetty tie eikä kaupunkiajoa juurikaan (ymmärtääkseni). Jos reitti on kerran vielä suht tasainen niin senhän ajaa nopealla kinnerillä alle tunnissa. Eli lopputulema on että kinnerillähän tuon voi ajaa vaikka melkein joka päivä, toisin kuin kattamattomalla (jos on siis tarkoitus tehdä jotain muutakin elämällään kuin olla töissä, ajaa pyörällä tai nukkua).

Vastaa Viestiin