Nojanalle kirjoitti:Tarteeko sen perän enään joustaa, kun rengas itsessään joustaa .![]()
jviirret kirjoitti:Mahe kirjoitti:Mun Ibex on siis (suunnilleen)45-507 rengastuksella ja edessä on tosiaan joustohaarukka. Jos tohon laittais 24" (507?) läskivanteen ja renkaan normaalilla jäykällä läskihaarukalla, niin paljonkohan tulis lisää korkeutta?
Nykyinen kumi siis karkeasti 2" ja läski kumi 4". Renkaan halkaisija kasvaisi siis 2", eli karkeasti 50mm. Jos haarukassa on enemmän kuin 50mm joustovaraa niin pyörän korkeus jopa laskisi.
Koska läskin akseli tulisi lähemmäs emäputkea ja renkaan halkaisija kasvaa niin syytä tutkia että ottaako kampi tai kenkä kääntyvään eturenkaaseen.
Takajousitusta olisi syytä muokata myös niin ettei perä nousisi läskirenkaalla, muuten keulakulmasta tulee ehkä liian pysty?
Jukka
Wacky kirjoitti:Tässä äkkiä unohtuu takapään vaikutus. Koska sinne laitetaan 50 mm korkeampi rengas niin se nousee 50 mm.
jviirret kirjoitti:Wacky kirjoitti:Tässä äkkiä unohtuu takapään vaikutus. Koska sinne laitetaan 50 mm korkeampi rengas niin se nousee 50 mm.
50mm korkeampi rengas niin akseli nousee 25mm ja runko on kiinni akselissa. Eli pyörä nousisi "vain" 25mm, edellyttäen että 25mm suuntaansa suurempi rengas ei ota yläpuolella kiinni mihinkään.
Edessä minun laskelmissa taisi tulla sama virheEli keula laskee läski+jäykkä yhdistelmällä verrattuna vakio+jousitus yhdistelmään. Tämän yhteisvaikutus perän noston kans tekee keulakulmasta dramaattisesti pystymmän näin lyhyessä pyörässä...
Jukka
Mahe kirjoitti:Joo tuon perän nousun huomioonottamisen olin unohtanut![]()
Iskari on nyt jo about lyhin mitä kaupasta saa, joten sen tilalle pitäis laittaa jotain lyhempää jäykkää varmaan sitten, tai väsätä joku elastomeeriviritys. Ja tosiaan ketju vois sitten taas aiheuttaa pään vaivaa...
Poljin tuskin osuisi renkaaseen edelleenkään (lyhyet kammet) mutta kantapään saa nyt jo osumaan toisinaan.
Rupeaa kuulostamaan niin huonolta idealta että pitäis melkein kokeilla
terppa kirjoitti: http://www.ridewill.it/p/en/ridewill-bi ... bes/95886/ en tosin hoksannut minkälaisen pakan tohon saa kiinni?
Wacky kirjoitti:Mahe kirjoitti:Joo tuon perän nousun huomioonottamisen olin unohtanut![]()
Iskari on nyt jo about lyhin mitä kaupasta saa, joten sen tilalle pitäis laittaa jotain lyhempää jäykkää varmaan sitten, tai väsätä joku elastomeeriviritys. Ja tosiaan ketju vois sitten taas aiheuttaa pään vaivaa...
Poljin tuskin osuisi renkaaseen edelleenkään (lyhyet kammet) mutta kantapään saa nyt jo osumaan toisinaan.
Rupeaa kuulostamaan niin huonolta idealta että pitäis melkein kokeilla
Kannattaa kokeilla miten vaikeeta saada jalka maahan kun laitat 2x4 maahan lappeelleen ja pyörän sen päälle. Korkea pyörä ei sinänsä vaikuta sen ajamiseen, mutta jalan yltäminen maahan on se ratkaiseva tekijä.
Palaa sivulle “Nojapyörän valinta”
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 1 vierailija