Azub FatIbex/Max, pohdintaa

Täällä voit keskustella eri pyörämalleista tai kysyä vaikka neuvoa, jos valinta tuottaa vaikeuksia.
Nojanalle
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 4799
Liittynyt: 09 Touko 2010, 07:33
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Azub FatIbex/Max, pohdintaa

Viesti Kirjoittaja Nojanalle »

Tarteeko sen perän enään joustaa, kun rengas itsessään joustaa . :?: :?:

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: Azub FatIbex/Max, pohdintaa

Viesti Kirjoittaja jviirret »

Nojanalle kirjoitti:

Tarteeko sen perän enään joustaa, kun rengas itsessään joustaa . :?: :?:

mun mielestä läskirengas joustaa eri tavalla kuin oikea jousitus. Läskissä esteen leveys ilmeisesti vaikuttaa joustoon. Koko renkaan levyinen patti(suojatien reuna) uppoaa kumiin vähemmän kuin saman korkuinen mutta kapeampi(irtokivi) este? Perinteinen jousitus joustaa samalla tavalla esteen leveydestä riippumatta.
Jos läskin jättää niin tussuksi että tasoittaa "nimismiehen kiharat" niin rullaako kiahroiden välissä sitten huonommin? Perinteinen jousitus ei vaikuta rullaavuuteen, vaikka olisi säädetty kuinka pehmeäksi.

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Avatar
Wacky
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3839
Liittynyt: 14 Heinä 2010, 12:38
Paikkakunta: Helsinki, Vesala

Re: Azub FatIbex/Max, pohdintaa

Viesti Kirjoittaja Wacky »

jviirret kirjoitti:
Mahe kirjoitti:

Mun Ibex on siis (suunnilleen)45-507 rengastuksella ja edessä on tosiaan joustohaarukka. Jos tohon laittais 24" (507?) läskivanteen ja renkaan normaalilla jäykällä läskihaarukalla, niin paljonkohan tulis lisää korkeutta?

Nykyinen kumi siis karkeasti 2" ja läski kumi 4". Renkaan halkaisija kasvaisi siis 2", eli karkeasti 50mm. Jos haarukassa on enemmän kuin 50mm joustovaraa niin pyörän korkeus jopa laskisi.
Koska läskin akseli tulisi lähemmäs emäputkea ja renkaan halkaisija kasvaa niin syytä tutkia että ottaako kampi tai kenkä kääntyvään eturenkaaseen.
Takajousitusta olisi syytä muokata myös niin ettei perä nousisi läskirenkaalla, muuten keulakulmasta tulee ehkä liian pysty?

Jukka

Tässä äkkiä unohtuu takapään vaikutus. Koska sinne laitetaan 50 mm korkeampi rengas niin se nousee 50 mm. Oman azub bufon kanssa kun yritin käyttää takajousen eri kiinnitys pisteitä niin että perä pää laskisi niin alas kuin mahdollista ketju alkoi ottamaan ketjuputken kiinnikkeeseen ja valmistaja ilmoitti ettei niitä ole tarkoitus käyttää kun asiaa kysyin.
Takapään nostolla on myös tolla akselivälillä kohtuu suuri vaikutus emäputken kulmaan joka vaikuttaa ohjauskeen eli etupään olisi paras nousta myös n. 50 mm ettei kulma muutu hurjasti. Joten kannattaa valmistautua siihen että pyöräsi korkeus muuttuu aika paljon.

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: Azub FatIbex/Max, pohdintaa

Viesti Kirjoittaja jviirret »

Wacky kirjoitti:

Tässä äkkiä unohtuu takapään vaikutus. Koska sinne laitetaan 50 mm korkeampi rengas niin se nousee 50 mm.

50mm korkeampi rengas niin akseli nousee 25mm ja runko on kiinni akselissa. Eli pyörä nousisi "vain" 25mm, edellyttäen että 25mm suuntaansa suurempi rengas ei ota yläpuolella kiinni mihinkään.
Edessä minun laskelmissa taisi tulla sama virhe :oops: Eli keula laskee läski+jäykkä yhdistelmällä verrattuna vakio+jousitus yhdistelmään. Tämän yhteisvaikutus perän noston kans tekee keulakulmasta dramaattisesti pystymmän näin lyhyessä pyörässä...

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Avatar
Mahe
Sisällöntuottaja
Viestit: 1228
Liittynyt: 12 Syys 2008, 08:08

Re: Azub FatIbex/Max, pohdintaa

Viesti Kirjoittaja Mahe »

Joo tuon perän nousun huomioonottamisen olin unohtanut :oops:

Iskari on nyt jo about lyhin mitä kaupasta saa, joten sen tilalle pitäis laittaa jotain lyhempää jäykkää varmaan sitten, tai väsätä joku elastomeeriviritys. Ja tosiaan ketju vois sitten taas aiheuttaa pään vaivaa...

Poljin tuskin osuisi renkaaseen edelleenkään (lyhyet kammet) mutta kantapään saa nyt jo osumaan toisinaan.

Rupeaa kuulostamaan niin huonolta idealta että pitäis melkein kokeilla :mrgreen:

Markus Heikkilä

Avatar
Wacky
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3839
Liittynyt: 14 Heinä 2010, 12:38
Paikkakunta: Helsinki, Vesala

Re: Azub FatIbex/Max, pohdintaa

Viesti Kirjoittaja Wacky »

jviirret kirjoitti:
Wacky kirjoitti:

Tässä äkkiä unohtuu takapään vaikutus. Koska sinne laitetaan 50 mm korkeampi rengas niin se nousee 50 mm.

50mm korkeampi rengas niin akseli nousee 25mm ja runko on kiinni akselissa. Eli pyörä nousisi "vain" 25mm, edellyttäen että 25mm suuntaansa suurempi rengas ei ota yläpuolella kiinni mihinkään.
Edessä minun laskelmissa taisi tulla sama virhe :oops: Eli keula laskee läski+jäykkä yhdistelmällä verrattuna vakio+jousitus yhdistelmään. Tämän yhteisvaikutus perän noston kans tekee keulakulmasta dramaattisesti pystymmän näin lyhyessä pyörässä...

Jukka

Nyt nyt Jukka, kyllä se akseli nousee 50 mm kun vaihdat 50 mm leveistä 100 mm leveisiin renkaisiin. Koko kiekon halkaisija kasvaa 2 x 50 mm eli 100 mm

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: Azub FatIbex/Max, pohdintaa

Viesti Kirjoittaja jviirret »

No näimpä :oops: :lol:

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Avatar
Wacky
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3839
Liittynyt: 14 Heinä 2010, 12:38
Paikkakunta: Helsinki, Vesala

Re: Azub FatIbex/Max, pohdintaa

Viesti Kirjoittaja Wacky »

Mahe kirjoitti:

Joo tuon perän nousun huomioonottamisen olin unohtanut :oops:

Iskari on nyt jo about lyhin mitä kaupasta saa, joten sen tilalle pitäis laittaa jotain lyhempää jäykkää varmaan sitten, tai väsätä joku elastomeeriviritys. Ja tosiaan ketju vois sitten taas aiheuttaa pään vaivaa...

Poljin tuskin osuisi renkaaseen edelleenkään (lyhyet kammet) mutta kantapään saa nyt jo osumaan toisinaan.

Rupeaa kuulostamaan niin huonolta idealta että pitäis melkein kokeilla :mrgreen:

Kannattaa kokeilla miten vaikeeta saada jalka maahan kun laitat 2x4 maahan lappeelleen ja pyörän sen päälle. Korkea pyörä ei sinänsä vaikuta sen ajamiseen, mutta jalan yltäminen maahan on se ratkaiseva tekijä.

Avatar
terppa
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3614
Liittynyt: 09 Huhti 2010, 16:02
Paikkakunta: Lahden perämetsä

Re: Azub FatIbex/Max, pohdintaa

Viesti Kirjoittaja terppa »

Jos haluaa kokeilun/suunnittelun jälkeen kokeilla käytännössä niin toi ridewill.it vaikuttaa ihan edulliselta ostopaikalta. Läskikumeja 22€ kpl hintaan ja "laadukkaamman" merkkiset vähän halvemmalla mitä muualla olen nähnyt. 24" setti kumeineen kustantaa n. 255€ rahteineen http://www.ridewill.it/p/en/ridewill-bi ... bes/95886/ en tosin hoksannut minkälaisen pakan tohon saa kiinni?

Omille kiekoille löysin painot, etu 1,6kg ja taka 2kg.

Nojasyklismiä vuodesta 2010

"Nojapyöräily on parasta mitä voi tehdä housut jalassa mutta kinnerillä voi ajaa myös ilman housuja"

Quidquid latine dictum sit, altum videtur.

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: Azub FatIbex/Max, pohdintaa

Viesti Kirjoittaja jviirret »

terppa kirjoitti:

http://www.ridewill.it/p/en/ridewill-bi ... bes/95886/ en tosin hoksannut minkälaisen pakan tohon saa kiinni?

Kierteellinen pakka, eli esim. http://www.biltema.fi/fi/Vapaa-aika/Pol ... 000021006/ tai BMX-rattaan. Harmi kun ei ole pakan puolelta kuvaa että näkisi mahtuuko koko pakka vai pelkkä yksirattainen BMX-vapaaratas.

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Avatar
Wacky
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3839
Liittynyt: 14 Heinä 2010, 12:38
Paikkakunta: Helsinki, Vesala

Re: Azub FatIbex/Max, pohdintaa

Viesti Kirjoittaja Wacky »

Muistakaa katsoa kumeista minkälaiset ne reunimmaiset nappulat on. Niissä pitäis olla ulkoreunassa tukea, eli niiden pitäis leventyä kohti reunoja muuten niillä on taipumus pettää kun kanttaat. Katsokaa jotain surlyn rengasta ja reunanappuloiden muotoa.

vaaka
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3069
Liittynyt: 10 Maalis 2015, 08:13

Re: Azub FatIbex/Max, pohdintaa

Viesti Kirjoittaja vaaka »

Wacky kirjoitti:
Mahe kirjoitti:

Joo tuon perän nousun huomioonottamisen olin unohtanut :oops:

Iskari on nyt jo about lyhin mitä kaupasta saa, joten sen tilalle pitäis laittaa jotain lyhempää jäykkää varmaan sitten, tai väsätä joku elastomeeriviritys. Ja tosiaan ketju vois sitten taas aiheuttaa pään vaivaa...

Poljin tuskin osuisi renkaaseen edelleenkään (lyhyet kammet) mutta kantapään saa nyt jo osumaan toisinaan.

Rupeaa kuulostamaan niin huonolta idealta että pitäis melkein kokeilla :mrgreen:

Kannattaa kokeilla miten vaikeeta saada jalka maahan kun laitat 2x4 maahan lappeelleen ja pyörän sen päälle. Korkea pyörä ei sinänsä vaikuta sen ajamiseen, mutta jalan yltäminen maahan on se ratkaiseva tekijä.

Komppaan tätä kaupungissa, jossa ei elokuuhun mennessä siivota aiemman talven kiviä pois teiltä ja alkupräisellä penkillä nipin napin maahan jalalla ylettyen pieni osa Shimpan sandaalista maassa olen eräänkin kerran valoissa kaatunut, kun kivet pyörivät kuulalaakereina sivuttain pois kengän alla sivulle. Noloja tilanteita on ollut useampi yleisön nähden, kun paikallaan kaatuu kyljelleen grr. Kerran tosin kävi vielä paskempi tsägä, kun jalka oli asfaltin ulkopuolella pientareella, jossa oli hiekkaa ja pikkukiviä ja kenkä luisti taas sivuun, vieden kuskin ja pyörän erikseen ojaan melkoisen pudotuksen verran. Ei ole kiva olla painava pyörä retkivarustein varustettuna, kun alusta pettää ja on metalliklossi kengän pohjassa vähentämässä pitoa, kun aina ei saa kantapäätä maahan. Olen tosin kaatunut alemmaksi jäävän penkin kanssakin, kun kantapää on ollut maassa. Minulla on uudempi versio sandaalista, josta on poistettu vanhemman mallin ulkoreunakumit, joten tämä on liukkaampi ja huonompi sekä klossi ottaa kai enemmän ja helpommin alustaan. Joten uudella mallilla ei kannata mennä puulattialle nostamatta päkiöitä ilmaan.

Vastaa Viestiin