Azub FatIbex/Max, pohdintaa

Täällä voit keskustella eri pyörämalleista tai kysyä vaikka neuvoa, jos valinta tuottaa vaikeuksia.
Avatar
Mahe
Sisällöntuottaja
Viestit: 1228
Liittynyt: 12 Syys 2008, 08:08

Azub FatIbex/Max, pohdintaa

Viesti Kirjoittaja Mahe »

Näistä läskipyöristä kun on ollut puhetta niin kysyin ihan piruuttani Azubilta onko ne koskaan miettineet läskiversiota Ibexistä tai Maxista. Taka-ajatuksena mahdollisuus muutossarjasta omaan pyörään :)

Vastaus oli aikalailla täystyrmäys ajatukselle, heidän mielestään läskirenkaista tuleva korkeuslisä tekisi pyörästä mahdottoman kyytiinnoustavan keskimittaiselle. Lisäksi tuli joku epämääräinen viittaus muihin "handling problems", en saanut tuohon sen kummempaa tarkennusta.

Mitähän mä en nyt ole ottanut huomioon, kun mun nähdäkseni tarvis vaan uudet haarukat ja 24" pyörän tapauksessa korkeusmuutos ainakin edessä olisi luultavasti vähäisempi kuin renkaiden paksuudesta tuleva, koska läskihaarukka olisi jäykkä kun nykyinen on joustohaarukka? Eikös ne läskirenkaat ole 24" vanteella? Ei siitä tolleen ajatellen tulis niin paljon korkeampi että tulisi "mahdoton".

No, tää nyt oli vaan ajatusleikki muutenkin, ja luultavasti halusivat vaan helposti eroon tyhmien kyselijästä :)

Markus Heikkilä

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: Azub FatIbex/Max, pohdintaa

Viesti Kirjoittaja jviirret »

Mahe kirjoitti:

Eikös ne läskirenkaat ole 24" vanteella?

Pikaisesti vilkaistuna näyttää olevan 406, 507 ja 559, joista viimeisin ehdottomasti yleisin.

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Avatar
PW
KOM
Viestit: 17765
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: Azub FatIbex/Max, pohdintaa

Viesti Kirjoittaja PW »

Onko. Mahe tuo siun Azub 507mm kiekoilla?
Eiköhän se oo just noin kun eivät oo tulleet ajatelleks läski vaihtoehtoo, se kuullostaa tyhmältä ja pelottavalta - täytyy olla vaarallista jollei jopa kiellettyä :wink:
Eikä tietyst oo varastossa myydäkään läskinhimoiselle mitään tarvikkeita. Oomme varmaan enemmän nähny ja kuullu läskinojakeista ku Azubin tyypit 8)

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: Azub FatIbex/Max, pohdintaa

Viesti Kirjoittaja jviirret »

mun mielestä nämä jää muutenkin alkuinnostuksen jälkeen marginaaliryhmien puuhasteluksi, kuten nojapyörätkin. Heille joilla on monta pyörää mistä valita kelin ja ajoympäristön suhteen oikea. Marginaaliryhmän marginaaliin panostaminen ei välttämättä tuo koskaan takaisin siihen panostettua rahaa.
Azubin mielipide voi muuttua jos kyselyjä alkaa tulvimaan ;)

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Avatar
PW
KOM
Viestit: 17765
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: Azub FatIbex/Max, pohdintaa

Viesti Kirjoittaja PW »

jviirret kirjoitti:

mun mielestä nämä jää muutenkin alkuinnostuksen jälkeen marginaaliryhmien puuhasteluksi, kuten nojapyörätkin. Heille joilla on monta pyörää mistä valita kelin ja ajoympäristön suhteen oikea. Marginaaliryhmän marginaaliin panostaminen ei välttämättä tuo koskaan takaisin siihen panostettua rahaa.
Azubin mielipide voi muuttua jos kyselyjä alkaa tulvimaan ;)

Jukka

Se on selvä ettei nojaläskejä määrällisesti kauheesti tuu olemaan.
Mutt vähän erikoista ett Azubilta tulee tommonen vastaus kun muistelen Azubin maastoajo videoita :roll: Ja just Azubin runko vois olla semmonen nojakki mihin läskit sopis :roll:

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: Azub FatIbex/Max, pohdintaa

Viesti Kirjoittaja jviirret »

PW kirjoitti:

Mutt vähän erikoista ett Azubilta tulee tommonen vastaus kun muistelen Azubin maastoajo videoita :roll: Ja just Azubin runko vois olla semmonen nojakki mihin läskit sopis :roll:

Ovat selvästi saaneet palautetta jo nykyisten mallien suuresta korkeudesta ja siksi pyörän korottaminen saa lähtökohtaisesti negatiivisen vastaanoton.
Maastoajokisoissa ei jostakin syystä läskejä näe, joko niillä ei pärjää tai eivät ole vielä lyöneet itseään läpi :roll:

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

NikoK
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 643
Liittynyt: 12 Huhti 2014, 12:17
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Re: Azub FatIbex/Max, pohdintaa

Viesti Kirjoittaja NikoK »

Minä kyselin myös aiheesta Azubilta keväällä. Vastaus oli sama kuin nytkin. Lisäksi kehottivat tutustumaan Lightfootcyclesiin. Omalta osaltanihan päädyin sitten Azub Maxiin.

Azub Max, Cruzbike Vendetta V20

https://www.instagram.com/nikoakoskela/

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: Azub FatIbex/Max, pohdintaa

Viesti Kirjoittaja jviirret »

NikoK kirjoitti:

Minä kyselin myös aiheesta Azubilta keväällä. Vastaus oli sama kuin nytkin. Lisäksi kehottivat tutustumaan Lightfootcyclesiin. Omalta osaltanihan päädyin sitten Azub Maxiin.

Ehkä hyvä niin, Lightfootcycles on "lyönyt lapun luukulle": http://www.bentrideronline.com/?p=10253
Mutta hyvää asiakaspalvelua. Jos ei omasta tuotannosta löydy asiakkaan hakemaa niin ohjataan muualle. Saattaa tulla kysymään uudelleen, tai kuten tässä tapauksessa, ostaa jotakin mitä on.

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Avatar
terppa
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3614
Liittynyt: 09 Huhti 2010, 16:02
Paikkakunta: Lahden perämetsä

Re: Azub FatIbex/Max, pohdintaa

Viesti Kirjoittaja terppa »

Mä ajattelin sittenkin koittaa Pioneerin muuttamista läskiksi niin sittenhän näkee mitä ongelmia tällaiset tuo eteen... Eemeli ue:n ja pioneerin akseliväli on ainaskin lähelle sama ja se on joustokeuloineen valmiiksi korkea. Etu- ja takahaarukka menee työlistalle ja jos paluupuolen ketjun laittaisi rullan kautta kun rupeaa värkkäämään, onpahan sitten vertailukohtaa kun on takajousitettu läski.

Eilen tilasin 26" kiekkosatsin ebayn kautta, 178€ rahteineen italiasta, jänskä nähä minkälaiset saa :) saapahan kevennettyä sähköttömäksi helposti ja tehtyä helpolla kun on tuplaeturenkaat.

Nojasyklismiä vuodesta 2010

"Nojapyöräily on parasta mitä voi tehdä housut jalassa mutta kinnerillä voi ajaa myös ilman housuja"

Quidquid latine dictum sit, altum videtur.

Kyytsis
Sisällöntuottajakokelas
Viestit: 298
Liittynyt: 11 Elo 2010, 20:56

Re: Azub FatIbex/Max, pohdintaa

Viesti Kirjoittaja Kyytsis »

Kuulostaa mielenkiintoiselta. Mulle Pioneeriin tulossa nyt eteen jäykkä 26" (mutta hiilikuituinen) haarukka ja taakse korottava jousi/iskari. Tuossahan on jo vähän pulleat, ei läskit, pyörät (60-507).

Avatar
Wacky
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3839
Liittynyt: 14 Heinä 2010, 12:38
Paikkakunta: Helsinki, Vesala

Re: Azub FatIbex/Max, pohdintaa

Viesti Kirjoittaja Wacky »

jviirret kirjoitti:
PW kirjoitti:

Mutt vähän erikoista ett Azubilta tulee tommonen vastaus kun muistelen Azubin maastoajo videoita :roll: Ja just Azubin runko vois olla semmonen nojakki mihin läskit sopis :roll:

Ovat selvästi saaneet palautetta jo nykyisten mallien suuresta korkeudesta ja siksi pyörän korottaminen saa lähtökohtaisesti negatiivisen vastaanoton.
Maastoajokisoissa ei jostakin syystä läskejä näe, joko niillä ei pärjää tai eivät ole vielä lyöneet itseään läpi :roll:

Jukka

Keveys on kisa tilanteessa tärkeämpää kuin kantavuus koska kisat käydään kovemmilla alustoilla joilla kapeammat renkaat toimii oikein hyvin

Avatar
mhelander
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3772
Liittynyt: 20 Syys 2010, 22:55
Paikkakunta: Oulu

Re: Azub FatIbex/Max, pohdintaa

Viesti Kirjoittaja mhelander »

jviirret kirjoitti:

Maastoajokisoissa ei jostakin syystä läskejä näe, joko niillä ei pärjää tai eivät ole vielä lyöneet itseään läpi :roll:

Ja yllättäen tämän vuoden SyöteMTB 120:n voittaja ajoi läskillä... Kunhan maasto on riittävän haastava ja tapahtuma pitkä niin sillä(kin) kuten nojakilla alkaa pärjäämään. Kuski tietysti lopulta ratkaisee kaiken.

-Mika

Käytössä: omavalmisteet Evo off-roader @ 2015 & Vendetta kopio @ 2012, tehtaalta M5 CrMo Lowracer @ 2010
Myydyt: Proto off-roader omavalmiste @ 2012-2016, MetaPhysic (26"/29er & 700c) @ 2011-2017.

Avatar
mhelander
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3772
Liittynyt: 20 Syys 2010, 22:55
Paikkakunta: Oulu

Re: Azub FatIbex/Max, pohdintaa

Viesti Kirjoittaja mhelander »

Mahe kirjoitti:

Vastaus oli aikalailla täystyrmäys ajatukselle, heidän mielestään läskirenkaista tuleva korkeuslisä tekisi pyörästä mahdottoman kyytiinnoustavan keskimittaiselle.

Tuo on totta jos rengaskoko pidetään ennallaan/suurena. Toisaalta voihan muunnoksen tehdä 24" läskigumeilla jotka eivät olennaisesti ole kehän halkaisijaltaan suuremmat kuin 26" maasturin renkaat, tai jopa 20". Näissä huonoa on lähinnä huonompi rengasvalikoima.

Mahe kirjoitti:

Lisäksi tuli joku epämääräinen viittaus muihin "handling problems", en saanut tuohon sen kummempaa tarkennusta.

Ainakin osa läskirenkaista omaa "self-steering" ominaisuuden pintakuvioinnin ja/tai sopivan rengaspaineen ansiosta, eli nojakki menee mihin rengas maaston mukaan kallistuu/ohjautuu. Kolleegalla on pystäriläski jossa Vee Rubber -renkaat ja niitä ei voi käyttää ilman tosi leveää ohjaustankoa.

-Mika

Käytössä: omavalmisteet Evo off-roader @ 2015 & Vendetta kopio @ 2012, tehtaalta M5 CrMo Lowracer @ 2010
Myydyt: Proto off-roader omavalmiste @ 2012-2016, MetaPhysic (26"/29er & 700c) @ 2011-2017.

Avatar
Mahe
Sisällöntuottaja
Viestit: 1228
Liittynyt: 12 Syys 2008, 08:08

Re: Azub FatIbex/Max, pohdintaa

Viesti Kirjoittaja Mahe »

mhelander kirjoitti:
Mahe kirjoitti:

Vastaus oli aikalailla täystyrmäys ajatukselle, heidän mielestään läskirenkaista tuleva korkeuslisä tekisi pyörästä mahdottoman kyytiinnoustavan keskimittaiselle.

Tuo on totta jos rengaskoko pidetään ennallaan/suurena. Toisaalta voihan muunnoksen tehdä 24" läskigumeilla jotka eivät olennaisesti ole kehän halkaisijaltaan suuremmat kuin 26" maasturin renkaat, tai jopa 20". Näissä huonoa on lähinnä huonompi rengasvalikoima.

Mahe kirjoitti:

Lisäksi tuli joku epämääräinen viittaus muihin "handling problems", en saanut tuohon sen kummempaa tarkennusta.

Ainakin osa läskirenkaista omaa "self-steering" ominaisuuden pintakuvioinnin ja/tai sopivan rengaspaineen ansiosta, eli nojakki menee mihin rengas maaston mukaan kallistuu/ohjautuu. Kolleegalla on pystäriläski jossa Vee Rubber -renkaat ja niitä ei voi käyttää ilman tosi leveää ohjaustankoa.

Mun Ibex on siis (suunnilleen)45-507 rengastuksella ja edessä on tosiaan joustohaarukka. Jos tohon laittais 24" (507?) läskivanteen ja renkaan normaalilla jäykällä läskihaarukalla, niin paljonkohan tulis lisää korkeutta?

Ohjaustanko on levee jo nyt (alaohjaus) ja sen välitystähän vois koittaa säätää välitangon kiinnistyspisteiden etäisyydellä pelaamalla?

No, jätetään hautumaan, kun en ole metallityökurssillakaan tänä vuonna :)

Markus Heikkilä

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: Azub FatIbex/Max, pohdintaa

Viesti Kirjoittaja jviirret »

Mahe kirjoitti:

Mun Ibex on siis (suunnilleen)45-507 rengastuksella ja edessä on tosiaan joustohaarukka. Jos tohon laittais 24" (507?) läskivanteen ja renkaan normaalilla jäykällä läskihaarukalla, niin paljonkohan tulis lisää korkeutta?

Nykyinen kumi siis karkeasti 2" ja läski kumi 4". Renkaan halkaisija kasvaisi siis 2", eli karkeasti 50mm. Jos haarukassa on enemmän kuin 50mm joustovaraa niin pyörän korkeus jopa laskisi.
Koska läskin akseli tulisi lähemmäs emäputkea ja renkaan halkaisija kasvaa niin syytä tutkia että ottaako kampi tai kenkä kääntyvään eturenkaaseen.
Takajousitusta olisi syytä muokata myös niin ettei perä nousisi läskirenkaalla, muuten keulakulmasta tulee ehkä liian pysty?

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Vastaa Viestiin