Sivu 1/12

Cruzbike Vendetta V20 päiväkirja

Lähetetty: 16 Touko 2016, 09:37
Kirjoittaja NikoK

Josko ensi kesäksi vaihtaisi racerin uuteen, nythän siihen täytyy valmistautua. Ihan en vielä tiedä ajaisiko TiCalla vielä ensi kesänkin. Tämän kesän ajofiilikset ratkaisee.

TiCaan olen ollut ihan tyytyväinen, viime kesänä ajoin melko paljon ja Ratareisikin sujui hyvin. Se on kuitenkin välillä häiritsevän löysä, esimerkiksi jyrkässä ylämäessä missä mennään runttauksen puolelle, sprinteissä myös. Etukiekon kestävyyden kanssa oli ongelmia ja sen yhteydessä välillä todella ärsytti erikoinen kiekkokoko (451) vielä erikoisemmalla 50mm leveällä navalla. Toki nojapyörissä ei koskaan pääse kokonaan eroon "erikoisosista". Ohjaustanko erikoisine jarrukahvoineen on suosikkiosiani, ajoasentokin on oikein miellyttävä. Takaboksinkin olen saanut viritettyä melko äänettömäksi ja siellä kulkee mukavasti tavaraa. Pienestä etukiekosta haluan myös eroon, ajomukavuus ekana mielessä, rullaavuus vasta toisena.

Ensimmäisenä mieleen tulee mielee M5 carbon high racer. Tuttu ajoasento ja ohjaus, jäykkä, 28/28 kiekot, tailboxi. Niin ja Bramin omat maantiejarrut on parhaat mitä on ikinä ollu.

Kai sitä pitäis kuitenki vähän muitakin vaihtoehtoja tutkia :shock: Mitäs niitä vois olla?


Re: TiCalle (M5 low) seuraaja

Lähetetty: 16 Touko 2016, 09:45
Kirjoittaja Pastori

Kinneri?


Re: TiCalle (M5 low) seuraaja

Lähetetty: 16 Touko 2016, 10:03
Kirjoittaja jori
NikoK kirjoitti:

Josko ensi kesäksi vaihtaisi racerin uuteen, nythän siihen täytyy valmistautua. Ihan en vielä tiedä ajaisiko TiCalla vielä ensi kesänkin. Tämän kesän ajofiilikset ratkaisee.

TiCaan olen ollut ihan tyytyväinen, viime kesänä ajoin melko paljon ja Ratareisikin sujui hyvin. Se on kuitenkin välillä häiritsevän löysä, esimerkiksi jyrkässä ylämäessä missä mennään runttauksen puolelle, sprinteissä myös. Etukiekon kestävyyden kanssa oli ongelmia ja sen yhteydessä välillä todella ärsytti erikoinen kiekkokoko (451) vielä erikoisemmalla 50mm leveällä navalla. Toki nojapyörissä ei koskaan pääse kokonaan eroon "erikoisosista". Ohjaustanko erikoisine jarrukahvoineen on suosikkiosiani, ajoasentokin on oikein miellyttävä. Takaboksinkin olen saanut viritettyä melko äänettömäksi ja siellä kulkee mukavasti tavaraa. Pienestä etukiekosta haluan myös eroon, ajomukavuus ekana mielessä, rullaavuus vasta toisena.

Ensimmäisenä mieleen tulee mielee M5 carbon high racer. Tuttu ajoasento ja ohjaus, jäykkä, 28/28 kiekot, tailboxi. Niin ja Bramin omat maantiejarrut on parhaat mitä on ikinä ollu.

Kai sitä pitäis kuitenki vähän muitakin vaihtoehtoja tutkia :shock: Mitäs niitä vois olla?

Mitäpä, jos vain vaihdat etuhaarukan ja etukiekon. Sopiva etukiekko ja haarukka hieman suuremmalla offsetillä voisi mahdollistaa samanlaisen päivityksen kuin vuoltulla. Vuoltu on käsittääkseni erittäin tyytyväinen modaukseensa.
http://www.nojapyorafoorumi.fi/viewtopi ... 240#p68805
Kuva
Kuva


Re: TiCalle (M5 low) seuraaja

Lähetetty: 16 Touko 2016, 10:58
Kirjoittaja Pastori
m5_big_front.jpg

Hmm. Totta.

Samalla muuttuu kiekon ongelma - ja voisi konvertoida etuvedoksi.

Eteenhän voisi tuupata 559:n jos ei ihan 622:sta.


Re: TiCalle (M5 low) seuraaja

Lähetetty: 16 Touko 2016, 13:31
Kirjoittaja NikoK

Kinneri minulla jo olisikin jos asuisin tasaisemmalla seudulla. Yleisimmät lenkkimaastoni ovat melko mäkisiä ja kinneri on niissä hurjan raskas ajaa, pääsen kovempaa tällä lowracerilla näissä maastoissa. Kokeillutkin olen kun vuokrasin 3v sitten Pieteriltä WAW:n. Moottoroimaan kinneriä en suostu. Onko sitten pakko päästä kovempaa, no, onhan se kivaa :mrgreen:

jorilta kieltämättä tutkimisen arvoinen idea. Sitten jäisi enää löysyysongelma, ehkä se antaisi TiCalle vuoden tai kaksi lisäaikaa. Löysyyteen voisi kyllä auttaa etupuomin vaihto, nykyinen on niin armottoman lyhyeksi sahattu että pitää kiinnittääkin pulttien lisäksi pannalla ettei pyöri.
Mistähän sitä haarukkaa sopivalla jätöllä ? Ensin pitäisi tietää nykyisen jättö ja sitten joku fiksu laskee paljonko uudessa haarukassa pitäisi olla ? Kärsiikö hidasajo-ominaisuudet joka tapauksessa ? Noissa jo mainitsemissani mäissä on muutamia, joissa nopeus laskee 10km/h:n. Kokeilusta pääsisi haarukan vaihdolla (1" kaulaputki), varastosta löytyy pyöriä joista lainata joko 26" tai 28" kiekko.


Re: TiCalle (M5 low) seuraaja

Lähetetty: 16 Touko 2016, 17:29
Kirjoittaja Härski

Ohjaus rupeaa haukkailemaan hitaassa ajossa ton muutoksen jälkeen.

Tein itelle saman muutoksen omatekoseen raaseriin ja kyllästyin jo ekalla lenkillä ajamiseen. Juttelin myös vuoltun kanssa aiheesta ja kuulemma hänelläkin haukkailee, mutta ei haittaa kovaa ajettaessa.

Muoks: siis haukkailee jos pitää haarukan vakiona. Tietty jos lisää ofsettia voi tilanne korjaantua..


Re: TiCalle (M5 low) seuraaja

Lähetetty: 16 Touko 2016, 20:01
Kirjoittaja vaaka

Löysyys auttaa iskunvaimennuksessa, joten on siinä plussapuolikin. Jos ei polje niin kovaa, ei taipuilekaan. Ylämäkiä lukuunottamatta (niitä, joita ei pääse alkuvauhdilla ylös) aerodynamiikan parannus vähentää polkutehotarvetta. Lasikuituputkella/rottingilla/kanaverkolla jne. sekä kankaalla saa osittaisen tai täyskatteen pyörään. Jos tasamanopeus kasvaa aeron parannuttua, useammat mäet nousevat pienemmin polkutehoin kuin vääntyily alkaa alkuvauhdin avulla. Tuuli ja läheltä ohittavat autot haittaavat. Noin matalassa pyörässä vähemmän kuin minun pyörässäni. Kunhan saan katteen kasattua.


Re: TiCalle (M5 low) seuraaja

Lähetetty: 16 Touko 2016, 22:28
Kirjoittaja jooseha

Vendetta voisi olla yksi vaihtoehto. Pitäisi ainakin olla jäykkä ja tehokkaalla voimansiirrolla :)


Re: TiCalle (M5 low) seuraaja

Lähetetty: 17 Touko 2016, 08:46
Kirjoittaja NikoK

Kiitos Härskille kokemuksien jakamisesta haarukka-asiassa. Eli hyvin tarkkana pitäis olla sen uuden haarukan valinnassa...

Miten tuommoinen Vendetta säädetään erikokoisille kuskeille kun ei ole säädettävää puomia? Penkkiä siirtämällä kai. Onko sitten runkoja erikokoisia ?

Kattamaan tätä TiCaa tai muutakaan pyörää en tailboxia enempää ala. Nopeuden lisäys nyt ei ollut tässä kuitenkaan ykkösasia.


Re: TiCalle (M5 low) seuraaja

Lähetetty: 17 Touko 2016, 10:12
Kirjoittaja Saukki
NikoK kirjoitti:

Miten tuommoinen Vendetta säädetään erikokoisille kuskeille kun ei ole säädettävää puomia? Penkkiä siirtämällä kai. Onko sitten runkoja erikokoisia ?

Kyllä siinä käsittääkseni on säädettävä puomi.

Täältähän löytyi oikein ohjevideo säädöstä:


Re: TiCalle (M5 low) seuraaja

Lähetetty: 17 Touko 2016, 10:36
Kirjoittaja PW

Jos uutta pyörää lähdet hankkimaan, miekin tietyst suosittelen mbb:tä. Mäen nousukykyähän näissä on kehuttu esim. mhelander omaassa Vendetta kopiossaan.
Eikä varmaan notku ja taipuile.


Re: TiCalle (M5 low) seuraaja

Lähetetty: 17 Touko 2016, 10:57
Kirjoittaja NikoK

Kappas, säädettävä puomi/ohjaustankohan siinä :D Keskiön korkeus muuttuu samalla.

Miksi etuveto nousee muka paremmin mäkiä ? En ymmärrä. Vai liityykö se vain siihen notkumiseen/häviöihin, silloin saatan vähän ymmärtää...

Mittailin vähän TiCan ohjausta. Ohjauskulma 72ast, haarukan offset 20mm. Oisko joku laskuri mihin näitä vois kokeilla ja etsiä paljonko olis sopiva offset pidemmällä haarukalla ? Vai joutuuko piirustamaan paperille.


Re: TiCalle (M5 low) seuraaja

Lähetetty: 17 Touko 2016, 11:08
Kirjoittaja PW
NikoK kirjoitti:

Kappas, säädettävä puomi/ohjaustankohan siinä :D Keskiön korkeus muuttuu samalla.

Miksi etuveto nousee muka paremmin mäkiä ? En ymmärrä. Vai liityykö se vain siihen notkumiseen/häviöihin, silloin saatan vähän ymmärtää...

Oisko just tuo ketjuvoimat menee suoraan käyttöön, eivätkä taivuta runkoa. Ja nimenomaan mbb-etuvetosia on mäennoususta kehuttu.
http://www.nojapyorafoorumi.fi/viewtopi ... A4n+miehen Mikan rakenteluketju Vendettakopiosta.


Re: TiCalle (M5 low) seuraaja

Lähetetty: 17 Touko 2016, 11:42
Kirjoittaja samuel
NikoK kirjoitti:

Kappas, säädettävä puomi/ohjaustankohan siinä :D Keskiön korkeus muuttuu samalla.

Miksi etuveto nousee muka paremmin mäkiä ? En ymmärrä. Vai liityykö se vain siihen notkumiseen/häviöihin, silloin saatan vähän ymmärtää...

Mittailin vähän TiCan ohjausta. Ohjauskulma 72ast, haarukan offset 20mm. Oisko joku laskuri mihin näitä vois kokeilla ja etsiä paljonko olis sopiva offset pidemmällä haarukalla ? Vai joutuuko piirustamaan paperille.

Tässä yksi laskuri:
http://www.northernvikingsmc.com/helsin ... skuri.html


Re: TiCalle (M5 low) seuraaja

Lähetetty: 17 Touko 2016, 12:32
Kirjoittaja NikoK

Täytyy myöntää, Vendetta vaikuttaa kyllä erittäin kiinnostavalta. Pääsisi taas opettelemaan uutta myös, eiköhän sitä äkkiä...Nyt näkyy tulleen myös large -versio, niin saa keskiön korkeudenkin haluamalleen tasolle.