Cruzbike Vendetta V20 päiväkirja

Täällä voit keskustella eri pyörämalleista tai kysyä vaikka neuvoa, jos valinta tuottaa vaikeuksia.
NikoK
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 643
Liittynyt: 12 Huhti 2014, 12:17
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Cruzbike Vendetta V20 päiväkirja

Viesti Kirjoittaja NikoK »

Josko ensi kesäksi vaihtaisi racerin uuteen, nythän siihen täytyy valmistautua. Ihan en vielä tiedä ajaisiko TiCalla vielä ensi kesänkin. Tämän kesän ajofiilikset ratkaisee.

TiCaan olen ollut ihan tyytyväinen, viime kesänä ajoin melko paljon ja Ratareisikin sujui hyvin. Se on kuitenkin välillä häiritsevän löysä, esimerkiksi jyrkässä ylämäessä missä mennään runttauksen puolelle, sprinteissä myös. Etukiekon kestävyyden kanssa oli ongelmia ja sen yhteydessä välillä todella ärsytti erikoinen kiekkokoko (451) vielä erikoisemmalla 50mm leveällä navalla. Toki nojapyörissä ei koskaan pääse kokonaan eroon "erikoisosista". Ohjaustanko erikoisine jarrukahvoineen on suosikkiosiani, ajoasentokin on oikein miellyttävä. Takaboksinkin olen saanut viritettyä melko äänettömäksi ja siellä kulkee mukavasti tavaraa. Pienestä etukiekosta haluan myös eroon, ajomukavuus ekana mielessä, rullaavuus vasta toisena.

Ensimmäisenä mieleen tulee mielee M5 carbon high racer. Tuttu ajoasento ja ohjaus, jäykkä, 28/28 kiekot, tailboxi. Niin ja Bramin omat maantiejarrut on parhaat mitä on ikinä ollu.

Kai sitä pitäis kuitenki vähän muitakin vaihtoehtoja tutkia :shock: Mitäs niitä vois olla?

Viimeksi muokannut NikoK, 13 Kesä 2019, 08:39. Yhteensä muokattu 3 kertaa.

Azub Max, Cruzbike Vendetta V20

https://www.instagram.com/nikoakoskela/

Avatar
Pastori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7040
Liittynyt: 22 Joulu 2007, 16:07
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Re: TiCalle (M5 low) seuraaja

Viesti Kirjoittaja Pastori »

Kinneri?

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13784
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: TiCalle (M5 low) seuraaja

Viesti Kirjoittaja jori »

NikoK kirjoitti:

Josko ensi kesäksi vaihtaisi racerin uuteen, nythän siihen täytyy valmistautua. Ihan en vielä tiedä ajaisiko TiCalla vielä ensi kesänkin. Tämän kesän ajofiilikset ratkaisee.

TiCaan olen ollut ihan tyytyväinen, viime kesänä ajoin melko paljon ja Ratareisikin sujui hyvin. Se on kuitenkin välillä häiritsevän löysä, esimerkiksi jyrkässä ylämäessä missä mennään runttauksen puolelle, sprinteissä myös. Etukiekon kestävyyden kanssa oli ongelmia ja sen yhteydessä välillä todella ärsytti erikoinen kiekkokoko (451) vielä erikoisemmalla 50mm leveällä navalla. Toki nojapyörissä ei koskaan pääse kokonaan eroon "erikoisosista". Ohjaustanko erikoisine jarrukahvoineen on suosikkiosiani, ajoasentokin on oikein miellyttävä. Takaboksinkin olen saanut viritettyä melko äänettömäksi ja siellä kulkee mukavasti tavaraa. Pienestä etukiekosta haluan myös eroon, ajomukavuus ekana mielessä, rullaavuus vasta toisena.

Ensimmäisenä mieleen tulee mielee M5 carbon high racer. Tuttu ajoasento ja ohjaus, jäykkä, 28/28 kiekot, tailboxi. Niin ja Bramin omat maantiejarrut on parhaat mitä on ikinä ollu.

Kai sitä pitäis kuitenki vähän muitakin vaihtoehtoja tutkia :shock: Mitäs niitä vois olla?

Mitäpä, jos vain vaihdat etuhaarukan ja etukiekon. Sopiva etukiekko ja haarukka hieman suuremmalla offsetillä voisi mahdollistaa samanlaisen päivityksen kuin vuoltulla. Vuoltu on käsittääkseni erittäin tyytyväinen modaukseensa.
http://www.nojapyorafoorumi.fi/viewtopi ... 240#p68805
Kuva
Kuva

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Avatar
Pastori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7040
Liittynyt: 22 Joulu 2007, 16:07
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Re: TiCalle (M5 low) seuraaja

Viesti Kirjoittaja Pastori »

m5_big_front.jpg

Hmm. Totta.

Samalla muuttuu kiekon ongelma - ja voisi konvertoida etuvedoksi.

Eteenhän voisi tuupata 559:n jos ei ihan 622:sta.

NikoK
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 643
Liittynyt: 12 Huhti 2014, 12:17
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Re: TiCalle (M5 low) seuraaja

Viesti Kirjoittaja NikoK »

Kinneri minulla jo olisikin jos asuisin tasaisemmalla seudulla. Yleisimmät lenkkimaastoni ovat melko mäkisiä ja kinneri on niissä hurjan raskas ajaa, pääsen kovempaa tällä lowracerilla näissä maastoissa. Kokeillutkin olen kun vuokrasin 3v sitten Pieteriltä WAW:n. Moottoroimaan kinneriä en suostu. Onko sitten pakko päästä kovempaa, no, onhan se kivaa :mrgreen:

jorilta kieltämättä tutkimisen arvoinen idea. Sitten jäisi enää löysyysongelma, ehkä se antaisi TiCalle vuoden tai kaksi lisäaikaa. Löysyyteen voisi kyllä auttaa etupuomin vaihto, nykyinen on niin armottoman lyhyeksi sahattu että pitää kiinnittääkin pulttien lisäksi pannalla ettei pyöri.
Mistähän sitä haarukkaa sopivalla jätöllä ? Ensin pitäisi tietää nykyisen jättö ja sitten joku fiksu laskee paljonko uudessa haarukassa pitäisi olla ? Kärsiikö hidasajo-ominaisuudet joka tapauksessa ? Noissa jo mainitsemissani mäissä on muutamia, joissa nopeus laskee 10km/h:n. Kokeilusta pääsisi haarukan vaihdolla (1" kaulaputki), varastosta löytyy pyöriä joista lainata joko 26" tai 28" kiekko.

Azub Max, Cruzbike Vendetta V20

https://www.instagram.com/nikoakoskela/

Härski
Sisällöntuottaja
Viestit: 1624
Liittynyt: 01 Syys 2014, 17:36
Paikkakunta: "satakunta"

Re: TiCalle (M5 low) seuraaja

Viesti Kirjoittaja Härski »

Ohjaus rupeaa haukkailemaan hitaassa ajossa ton muutoksen jälkeen.

Tein itelle saman muutoksen omatekoseen raaseriin ja kyllästyin jo ekalla lenkillä ajamiseen. Juttelin myös vuoltun kanssa aiheesta ja kuulemma hänelläkin haukkailee, mutta ei haittaa kovaa ajettaessa.

Muoks: siis haukkailee jos pitää haarukan vakiona. Tietty jos lisää ofsettia voi tilanne korjaantua..

vaaka
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3069
Liittynyt: 10 Maalis 2015, 08:13

Re: TiCalle (M5 low) seuraaja

Viesti Kirjoittaja vaaka »

Löysyys auttaa iskunvaimennuksessa, joten on siinä plussapuolikin. Jos ei polje niin kovaa, ei taipuilekaan. Ylämäkiä lukuunottamatta (niitä, joita ei pääse alkuvauhdilla ylös) aerodynamiikan parannus vähentää polkutehotarvetta. Lasikuituputkella/rottingilla/kanaverkolla jne. sekä kankaalla saa osittaisen tai täyskatteen pyörään. Jos tasamanopeus kasvaa aeron parannuttua, useammat mäet nousevat pienemmin polkutehoin kuin vääntyily alkaa alkuvauhdin avulla. Tuuli ja läheltä ohittavat autot haittaavat. Noin matalassa pyörässä vähemmän kuin minun pyörässäni. Kunhan saan katteen kasattua.

Avatar
jooseha
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5150
Liittynyt: 09 Kesä 2009, 22:43

Re: TiCalle (M5 low) seuraaja

Viesti Kirjoittaja jooseha »

Vendetta voisi olla yksi vaihtoehto. Pitäisi ainakin olla jäykkä ja tehokkaalla voimansiirrolla :)

NikoK
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 643
Liittynyt: 12 Huhti 2014, 12:17
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Re: TiCalle (M5 low) seuraaja

Viesti Kirjoittaja NikoK »

Kiitos Härskille kokemuksien jakamisesta haarukka-asiassa. Eli hyvin tarkkana pitäis olla sen uuden haarukan valinnassa...

Miten tuommoinen Vendetta säädetään erikokoisille kuskeille kun ei ole säädettävää puomia? Penkkiä siirtämällä kai. Onko sitten runkoja erikokoisia ?

Kattamaan tätä TiCaa tai muutakaan pyörää en tailboxia enempää ala. Nopeuden lisäys nyt ei ollut tässä kuitenkaan ykkösasia.

Azub Max, Cruzbike Vendetta V20

https://www.instagram.com/nikoakoskela/

Avatar
Saukki
Sisällöntuottaja
Viestit: 1272
Liittynyt: 23 Huhti 2014, 21:46
Paikkakunta: Kälviä
Viesti:

Re: TiCalle (M5 low) seuraaja

Viesti Kirjoittaja Saukki »

NikoK kirjoitti:

Miten tuommoinen Vendetta säädetään erikokoisille kuskeille kun ei ole säädettävää puomia? Penkkiä siirtämällä kai. Onko sitten runkoja erikokoisia ?

Kyllä siinä käsittääkseni on säädettävä puomi.

Täältähän löytyi oikein ohjevideo säädöstä:

Saukki
Saukki.com
YouTube - The Velomobile Channel
Quatrevelo, Azub Max 26"

"Käläviällä on vain hulluja ja pyöräilijöitä." -Paikallinen sanonta

Avatar
PW
KOM
Viestit: 17761
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: TiCalle (M5 low) seuraaja

Viesti Kirjoittaja PW »

Jos uutta pyörää lähdet hankkimaan, miekin tietyst suosittelen mbb:tä. Mäen nousukykyähän näissä on kehuttu esim. mhelander omaassa Vendetta kopiossaan.
Eikä varmaan notku ja taipuile.

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

NikoK
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 643
Liittynyt: 12 Huhti 2014, 12:17
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Re: TiCalle (M5 low) seuraaja

Viesti Kirjoittaja NikoK »

Kappas, säädettävä puomi/ohjaustankohan siinä :D Keskiön korkeus muuttuu samalla.

Miksi etuveto nousee muka paremmin mäkiä ? En ymmärrä. Vai liityykö se vain siihen notkumiseen/häviöihin, silloin saatan vähän ymmärtää...

Mittailin vähän TiCan ohjausta. Ohjauskulma 72ast, haarukan offset 20mm. Oisko joku laskuri mihin näitä vois kokeilla ja etsiä paljonko olis sopiva offset pidemmällä haarukalla ? Vai joutuuko piirustamaan paperille.

Azub Max, Cruzbike Vendetta V20

https://www.instagram.com/nikoakoskela/

Avatar
PW
KOM
Viestit: 17761
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: TiCalle (M5 low) seuraaja

Viesti Kirjoittaja PW »

NikoK kirjoitti:

Kappas, säädettävä puomi/ohjaustankohan siinä :D Keskiön korkeus muuttuu samalla.

Miksi etuveto nousee muka paremmin mäkiä ? En ymmärrä. Vai liityykö se vain siihen notkumiseen/häviöihin, silloin saatan vähän ymmärtää...

Oisko just tuo ketjuvoimat menee suoraan käyttöön, eivätkä taivuta runkoa. Ja nimenomaan mbb-etuvetosia on mäennoususta kehuttu.
http://www.nojapyorafoorumi.fi/viewtopi ... A4n+miehen Mikan rakenteluketju Vendettakopiosta.

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

Avatar
samuel
Sisällöntuottaja
Viestit: 1533
Liittynyt: 29 Syys 2012, 14:48
Paikkakunta: Tampesteri

Re: TiCalle (M5 low) seuraaja

Viesti Kirjoittaja samuel »

NikoK kirjoitti:

Kappas, säädettävä puomi/ohjaustankohan siinä :D Keskiön korkeus muuttuu samalla.

Miksi etuveto nousee muka paremmin mäkiä ? En ymmärrä. Vai liityykö se vain siihen notkumiseen/häviöihin, silloin saatan vähän ymmärtää...

Mittailin vähän TiCan ohjausta. Ohjauskulma 72ast, haarukan offset 20mm. Oisko joku laskuri mihin näitä vois kokeilla ja etsiä paljonko olis sopiva offset pidemmällä haarukalla ? Vai joutuuko piirustamaan paperille.

Tässä yksi laskuri:
http://www.northernvikingsmc.com/helsin ... skuri.html

- Henri -
Pyörinä omasta päästä muokatut Sascha -» Sascha Evo ->> Sascha eVo (sähkö), LSL ja PYSTY pyörä -» Nopsilla

NikoK
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 643
Liittynyt: 12 Huhti 2014, 12:17
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Re: TiCalle (M5 low) seuraaja

Viesti Kirjoittaja NikoK »

Täytyy myöntää, Vendetta vaikuttaa kyllä erittäin kiinnostavalta. Pääsisi taas opettelemaan uutta myös, eiköhän sitä äkkiä...Nyt näkyy tulleen myös large -versio, niin saa keskiön korkeudenkin haluamalleen tasolle.

Azub Max, Cruzbike Vendetta V20

https://www.instagram.com/nikoakoskela/

Vastaa Viestiin