Cruzbike Vendetta V20 päiväkirja

Täällä voit keskustella eri pyörämalleista tai kysyä vaikka neuvoa, jos valinta tuottaa vaikeuksia.
Avatar
Vilijami
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7072
Liittynyt: 27 Maalis 2014, 09:19
Paikkakunta: Oulu

Re: TiCalle (M5 low) seuraaja -> Cruz Vendetta V20

Viesti Kirjoittaja Vilijami »

MBB:ssä ohjaustankoon ei tarvitse koskea ollenkaan jos ei halua. Käsivaivaiselle mitä mainioin peli.

Avatar
vuoltu
Sisällöntuottajakokelas
Viestit: 383
Liittynyt: 02 Marras 2011, 12:35
Paikkakunta: Seinäjoki

Re: TiCalle (M5 low) seuraaja

Viesti Kirjoittaja vuoltu »

Vilijami kirjoitti:
PW kirjoitti:
Vilijami kirjoitti:
vaaka kirjoitti:

Niksejä MBB ajon aloittelijalle? Kävin pyöräpajalla ja hitsausvälineet löytyvät, joten riskit kasvavat :D

Niksi numero yksi on ajaa aluksi 1000km :D

Tää kuuluu niihin pelottelukommentteihin, jonka takia mbb-pyöriä ei uskalleta rakentaa saati ostaa - myytti on murrettu. Oletan kuitenkin että Viljami heitti tän huumorilla :mrgreen:

Puoliksi huumorilla, mutta totta toinen puoli! Rohkaisuksi tarkoitin enkä pelotteluksi. Vaikka pyörä tuntuisi aluksi kuinka vaikealta, niin pitää jaksaa vaan polkea, kyllä se jossain vaiheessa alkaa sujua. Varmasti.

Tuota, :oops: mun piti aja lowracerillä noin 1000km ennenkuin uskalsin sillä mennä maantienreunaan...

Tuomo

Savenmaan Trike "Taipale" 2011 May -> / Raptobike Lowracer 2013 September -> Dual 700C Raptobike (lowracer) 2015 January

vaaka
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3069
Liittynyt: 10 Maalis 2015, 08:13

Re: TiCalle (M5 low) seuraaja -> Cruz Vendetta V20

Viesti Kirjoittaja vaaka »

Sadoissa oli minullakin harjoitukskilsat ekalla, eli nykypyörällä alaohjauksella. Nou hätä.

Tiedä sitten, miten kaukana MBB kaksirenkainen on Hipparionista jalkaohjaukseltaan ym, mutta sehän oli varsin näpsä peli ja pääsin sinuiksi sen kanssa ainakin pienellä vauhdilla ajaessa.

Käden säästö on huikea bonus, jos onnistuu. Oletan kropan merkityksen korostuvan ja ohjaamisessa varsinkin. Se on kaksiteräinen miekka ja hyvästä terveydelle ja työkunnolle pitkällä tähtäimellä, joten treeni on itseensä sijoittamista. Jos vain ei kaadu ja telo itseään. Matala istuin houkuttaa tuulen välttämisen suhteen ja jos kiikkerämmäksi meneekin, kaatuu matalammalta. On mulla panssaroidut shortsit, mutta voipa äidyttää asfaltti-ihottuma muualla silti.

Pitkien matkojen ajossa energian mahdollinen kuluminen tasapainoiluun voi haitata, mutta kunnon noustessa ajotaiden kanssa toivottavasti keveys ja aeroparannukset tasoittavat tilin tai jää plussalle.

NikoK
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 643
Liittynyt: 12 Huhti 2014, 12:17
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Re: TiCalle (M5 low) seuraaja -> Cruz Vendetta V20

Viesti Kirjoittaja NikoK »

Pyörän kasaus menossa jo :D Positiivisia yllätyksiäkin paketista löytyi. Hiilikuitupenkki kuuluukin vakiona tämän vuoden malliin, tankonauhatkin ja varapultteja puomiin tuli mukana. Nyt kasaus alkaa olla vaijereita, ketjua ja takakiekon rakentamista vaille valmis. Takakiekon kasauksella ei kiire, rouvalta saa lainaan. Alla muutamia kuvia ja huomioita.

Liitteet
Takavaihtajalle drop-in -korvake chainstayn ja haarukan väliin. Toinen tuli varalle näitäkin.
Takavaihtajalle drop-in -korvake chainstayn ja haarukan väliin. Toinen tuli varalle näitäkin.
Heittämällä mahtuu 28mm Conti GP 4-season
Heittämällä mahtuu 28mm Conti GP 4-season
Penkin alla kolmiossa hyvä paikka laukulle. Siksi laitoin jarrunkin ylempään paikkaansa.
Penkin alla kolmiossa hyvä paikka laukulle. Siksi laitoin jarrunkin ylempään paikkaansa.
Etuvaihtajan vaijeri tuodaan tuollaisen pylpyrän kautta.
Etuvaihtajan vaijeri tuodaan tuollaisen pylpyrän kautta.
Hope keskiölaakeri, pitäis ainakin kestää tovin. Halvempikin olis kelvannu, mutta kun pitää olla suora pinta chainstayn pantaa varten. Ulospäin kapeneva laakerikuppi ei käy.
Hope keskiölaakeri, pitäis ainakin kestää tovin. Halvempikin olis kelvannu, mutta kun pitää olla suora pinta chainstayn pantaa varten. Ulospäin kapeneva laakerikuppi ei käy.
Chainstayn panta keskiölaakerin ympärillä.
Chainstayn panta keskiölaakerin ympärillä.
Srammin ihmeellinen kammen kiinnitys. Voisi luulla että tuo "ulosvetoaputulppa" myös varmistaisi kiinnityspultin paikallensa. Sitä se ei tee, jos ei sitä käännä väärinpäin... Viime kesänä tippui kerran kampi tielle TiCalla hurjastellessa, siitä jälkiä muistona kammessa. Onneksi oli monitoimikalussa 8mm kuusiokolo, niin pääsi kotiin kun kiinnitti kammen aina uusiksi jokusen kilsan päästä. Voisi joskus lyhentää tuon "ulosvetoaputulpan" Dremelillä...
Srammin ihmeellinen kammen kiinnitys. Voisi luulla että tuo "ulosvetoaputulppa" myös varmistaisi kiinnityspultin paikallensa. Sitä se ei tee, jos ei sitä käännä väärinpäin... Viime kesänä tippui kerran kampi tielle TiCalla hurjastellessa, siitä jälkiä muistona kammessa. Onneksi oli monitoimikalussa 8mm kuusiokolo, niin pääsi kotiin kun kiinnitti kammen aina uusiksi jokusen kilsan päästä. Voisi joskus lyhentää tuon "ulosvetoaputulpan" Dremelillä...

Azub Max, Cruzbike Vendetta V20

https://www.instagram.com/nikoakoskela/

NikoK
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 643
Liittynyt: 12 Huhti 2014, 12:17
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Re: TiCalle (M5 low) seuraaja -> Cruz Vendetta V20

Viesti Kirjoittaja NikoK »

Tänään meni vielä aamupäivä kasaillessa. Tein takakiekonkin valmiiksi kun eilen illalla ehdin vielä laitella siihen pinnat jo hollille. Aamupäivällä piti vielä käydä paikallisessa pyöräliikkeessä ostamassa 2kpl ketjuja, tähän kun tulikin alkuperäisestä suunnitelmasta poiketen 10-pakka, eikä 9. Sai taas muistutuksen miksikähän ei tule suosittua suomalaista.... Ketjut maksoivat 75,40€ :shock: Bike24 hinta 35,22€. Laitoin rohkeasti tankonauhat ja kaikki paikalleen. Voihan sitä säädöt mennä ihan uusiksi, mutta ensin pitää oppia ajamaankin. :D Siihen hommaan tietty jo kiire heti.

Menin parkkipaikalle kaikki opetusvideot ja pelottelut kirkkaana (utuisena kaaoksena :lol: ) mielessä. Laskin hyvin loivan mäen pari kertaa jalat polkimilla, lukkokengät ei jalassa vielä. Sitten koitin polkeakin vähän. Tuntuihan se kummalta, mutta mitä enemmän yritin muistella luettuja oppeja sitä hankalammalta tuntui. Totesin pian että unohdan mokomat ja lähden vain ajamaan. Siinä menikin sitten 18km jo. Melko tönkkönä olin penkissä ja hartioissa tuntui epämukavalta jännittäminen. Tuli kuitenkin tehtyä ylämäkistarttikin ja ajettua yhden tietyömaan läpi, taajama-ajoa myös, tämähän kääntyy jo näillä taidoilla ihan eri tapaan kuin TiCa! Kotona säädin vähän puomia uusiksi, luisti siinä ylämäkistartissa. Kiristelin muitakin pultteja kun etupäässä naksui joku kovempaa polkiessa.
Pienen juomatauon jälkeen en malttanut olla lähtemättä uudelleen ajamaan. Laitoin oikein ajokamat päälle, lukkokengätkin. Kävin ajamassa Bodomin lenkin, 28km. Mukavaa oli. Hartiat ja niskakin jo vähän rentoutuivat. Kylläpä tuntuu mukavalle kun on kaksi isoa kiekkoa alla. Penkki on kapea, mutta sopivan muotoinen. Niskatuki oikein hyvä, vaikka onkin ihan kummallisen näköinen. Hiljainen voimansiirto :!: Vauhtiin ei vielä voi ottaa kantaa kun on rentous vielä kovin kaukana menosta. Mäennousukyvystä sain vähän esimakua. Hitaammilla kampikierroksilla kokeilin sitä että vedin käsillä vastaan ohjaustangosta, kylläpä auttaa :!: Nopeammilla kadensseilla loivemmissa mäissä ei vielä aivot kyenneet siihen että olisi käsilläkin rytmi säilynyt.

Ihan tällaista en uskaltanut eka päivältä odottaa :mrgreen: Hyvä näin. Kyllä tässä opettelua silti piisaa, mutta ei nyt ihan sentään pystyssä pysymisen opettelua näköjään.

Liitteet
vendetta.jpg

Azub Max, Cruzbike Vendetta V20

https://www.instagram.com/nikoakoskela/

Avatar
PW
KOM
Viestit: 17765
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: TiCalle (M5 low) seuraaja -> Cruz Vendetta V20

Viesti Kirjoittaja PW »

Mukava kuulla ett noin hyvin lähti alkuun :mrgreen:
"Lähde vaan ajamaan" on hyvä ohje kaikenlaisten pyörien ajo-opetteluohjeeksi :wink:

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

Avatar
Premnas
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 2652
Liittynyt: 24 Maalis 2007, 20:47
Paikkakunta: Kaarina

Re: TiCalle (M5 low) seuraaja -> Cruz Vendetta V20

Viesti Kirjoittaja Premnas »

Vau, onpa hieno pyörä!

HP Velotechnik Scorpion 2009-, Optima Cheetah 2014-, Charge Cooker maxi 2 2016- ja VeloMotion Sequoia 2017.

Avatar
Pastori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7040
Liittynyt: 22 Joulu 2007, 16:07
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Re: TiCalle (M5 low) seuraaja -> Cruz Vendetta V20

Viesti Kirjoittaja Pastori »

NikoK kirjoitti:

Penkki on kapea, mutta sopivan muotoinen.

Juu. Sopiva malli on useimmiten hiukan kapea = lapaluiden välissä, tai reilusti leveämpi jolloin lapaluille on tukea. Keskimäärin penkit ovat väärän kokoisia :)

Kuulostaa hauskalta oppimisprosessilta. Onnea siihen.

Avatar
vph
Sisällöntuottaja
Viestit: 1164
Liittynyt: 14 Loka 2014, 10:49
Paikkakunta: Provence-Alpes-Côte d'Azur ja Espoo

Re: TiCalle (M5 low) seuraaja -> Cruz Vendetta V20

Viesti Kirjoittaja vph »

No nyt kyllä laitoit nopean näköisen laitteen. Hieno!

Avatar
Wacky
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3839
Liittynyt: 14 Heinä 2010, 12:38
Paikkakunta: Helsinki, Vesala

Re: TiCalle (M5 low) seuraaja -> Cruz Vendetta V20

Viesti Kirjoittaja Wacky »

Kai sulla on jo ajonaamari tarjolla? :mrgreen:

Kuva

NikoK
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 643
Liittynyt: 12 Huhti 2014, 12:17
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Re: TiCalle (M5 low) seuraaja -> Cruz Vendetta V20

Viesti Kirjoittaja NikoK »

Kiitos kommenteista :D Lisään vielä ajokuvankin todistusaineistoksi.
Tuon ajon (uintireissu vaan, ei kolmatta lenkkiä samalle päivälle) jälkeen keksin sen naksunnan lähteenkin, toivottavasti. Joskus ennenkin naksui kengän nauhakiristimen vipu yhtä hämäävästi, kauan kesti hoksata homma. Silti ei nyt heti tullu mieleen että sehän se varmaan on. Huomenna selviää se.
Maski, puuttuu vielä, Wacky. Joutuukohan sen kanssa puolikatettuihin, jos kisoihin eksyy :mrgreen:

Liitteet
vendetta_day1_ 1.jpg

Azub Max, Cruzbike Vendetta V20

https://www.instagram.com/nikoakoskela/

kogam
Viestit: 162
Liittynyt: 11 Heinä 2014, 11:18
Paikkakunta: Espoo

Re: TiCalle (M5 low) seuraaja -> Cruz Vendetta V20

Viesti Kirjoittaja kogam »

Hyvännäköinen ajoasento..

Pysty : Koga Miyata 2000- Noja : HPV Scorpion Fs 20 2015- Cruzbike Vendetta V 20 2020-

NikoK
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 643
Liittynyt: 12 Huhti 2014, 12:17
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Re: TiCalle (M5 low) seuraaja -> Cruz Vendetta V20

Viesti Kirjoittaja NikoK »

Kehitystä ja huomioita. Tänään 95km lenkki. Hokasin yhden jutun joka oli TiCassa paremmin. "Handstand" oli kätevä konsti risteyksiin pysähtyessä 8)
Tärinät. Tällä tulee terävämpänä läpi isommat iskut, vaikkapa poikittaiset railot tiessä, jäykän rungon takia kai. Se pahempi, tien rosoisuuden aiheuttama tärinä on vähempää isomman eturenkaan ansiosta.
Oli outoa kun kuulin eka kerran semmoisessa loivemmassa noin 20km/h ajettavassa mäessä, ja muualla kovempaa kiihdyttäessä, ääntä eturenkaasta, ihan kuin se yrittäisi sutia. Varsinaista sutimista olin pitänyt isojen poikien juttuna. Kunnes reitin lopun oikein kunnolla jyrkissä mäissä, nopeus noin 10km/h juuri ja juuri pääsee ajamalla ylös, se tapahtui! Sutii se näköjään :mrgreen: Ja juu, kyllä nuo jyrkimmät mäet paremmin nousee.
Suuntamerkin antaminen onnistuu jo, vaikka polkee samaan aikaan.
Olipas mukava lenkki, vaikka melko kuuma 8)

Azub Max, Cruzbike Vendetta V20

https://www.instagram.com/nikoakoskela/

NikoK
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 643
Liittynyt: 12 Huhti 2014, 12:17
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Re: TiCalle (M5 low) seuraaja -> Cruz Vendetta V20

Viesti Kirjoittaja NikoK »

Kyllä on aivot kovilla kun aikuinen ihminen harjoittelee samaan aikaan sekä skeittausta että MBB:lla ajoa :mrgreen: Molemmilla treenit tänään tehty.

Melkein uskallan jo väittää että ainakin mäkisessä maastossa Vendetta on yhtä nopea kuin TiCa pyrstökartiolla. Samalla vauhdilla, samalla lenkillä, ero sykkeessä niin pieni että menee vaihteluväliin. Vaikka Vendettalla ajossa on selkeästi vielä kädet ihan liikaa käytössä - nostaa sykettä. Alempana oleva keskiö (8cm alempana kuin TiCassa) tuntui aluksi hassulle, muttei enää. Dataa ei ole, mutta mutulla se ero mäennousukyvyssä on ISO. Passaa mulle, tykkään mäistä, jyrkempi parempi, siihen asti ku alkaa sutia 8) Mutun mukaan tuuli ottaa tähän enemmän, tiedä sitten, dataa ei ole, muuta kuin tämä että yhtä nopea näyttää olevan.

Seuraava haaste perjantaina. Kaupunkiajoa.

Azub Max, Cruzbike Vendetta V20

https://www.instagram.com/nikoakoskela/

NikoK
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 643
Liittynyt: 12 Huhti 2014, 12:17
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Re: TiCalle (M5 low) seuraaja -> Cruz Vendetta V20

Viesti Kirjoittaja NikoK »

Kaupunkiajosta selvitty, hyvin se taipuu vaikka mistä :D TiCalla en olis lähtenyt koko reissulle Pohjois-Espoosta Herttoniemeen ja takaisin. Keskinopeus kaupunkiajoksi tietöineen ja muineen varsin kelpo 25km/h. Seuraava haaste onkin sitten Helsingin Velodromilla ajo parin viikon päästä :shock: Siihen asti työmatkapyöräilyä ja rentouden hakemista ajoon.

Muuten, TiCan runko meni ameriikkaan Larry Oslund nimiselle hemmolle. Larrylla on projekti testata erilaisia pyöriä radalla viikon ajan juhannuksen jälkeen, varmaan kertoo tuloksistaan muuallakin, mutta täältä ainakin voi seurata (voi lukea kirjautumattakin, mutta kuvat näkyy vain pienenä): http://cruzbike.com/forum/threads/testi ... y-1.11111/

Viimeksi muokannut NikoK, 10 Kesä 2016, 13:27. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

Azub Max, Cruzbike Vendetta V20

https://www.instagram.com/nikoakoskela/

Vastaa Viestiin