TiCalle seuraaja -> Cruz Vendetta V20 päiväkirja

Täällä voit keskustella eri pyörämalleista tai kysyä vaikka neuvoa, jos valinta tuottaa vaikeuksia.
Avatar
NikoK
Sisällöntuottajakokelas
Viestit: 477
Liittynyt: 12 Huhti 2014, 12:17
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Re: TiCalle seuraaja -> Cruz Vendetta V20 päiväkirja

ViestiKirjoittaja NikoK » 01 Elo 2016, 08:06

Wacky kirjoitti:Täältä http://www.carbonbicycle.cc/ Helanderi on muistaakseen tilannut omat kiinan ihmeensä.

Muistelisin lukeneeni jostain nettilähteestä että alle 45 mm korkeilla vanteen profiileilla on lähes olemanto vaikutus ilmanvastukseen eli 30 mm on vielä liian matala että se vaikuttaisi oikeastaan mitään ilmanvastukseen. Toki jäykkyys alkaa kasvamaan mitä korkeampi profiili on eli siinä eroja voi tuntea.


No siellähän piisaa valikoimaakin, eikä hinnat juuri hirvitä :shock: Kyllähän tuommoinen 50mm vois olla ihan hyvä jatkuvassa käytössäkin.
Bike24:stä kattelin tommosta settiä: https://www.bike24.com/1.php?content=8; ... 17588%5D=1

Samalla olis tietty mahdollista siirtyä myös tubeleksiin. Vähän arveluttaa se litkujen kans sotkeminen.

Selvähän se että sprinttimatkoilla hyötyä olisi varmasti.

Avatar
mhelander
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3648
Liittynyt: 20 Syys 2010, 22:55
Paikkakunta: Oulu

Re: TiCalle seuraaja -> Cruz Vendetta V20 päiväkirja

ViestiKirjoittaja mhelander » 01 Elo 2016, 09:50

Ehdottomasti syvät kiekot MBB:hen kun siinä on koivet auttamassa käsiä jos tuuleskelee enemmän. Ei käytännössä mitään ongelmia ajaa 88mm syvillä kiekoilla ristituulissakin tai rekkojen ohitellessa. Vähintään 23mm leveät vanteet niin päälle saa sen levyiset tai himpun leveämmät gummit joilla ajomukavuus paranee rullaavuuden kärsimättä.

Ja tietysti levyjarrut kun kerran lähtee kuitukiekkojen tielle. Mulla on nuo TRP Spyre -jarrusatulat jotka on mekaaniset mutta pelittää maantiekahvoilla ja niissä on kahdet männät. Ei laahaa jarrut eikä tarvi säätää vähän väliä. Ja levyt on sitten mahdollisimman kevyet ja vähällä poikkipinta-alalla jottei aerovaivaa tule.

Kuva

Nyt alkaa ajoasento näyttää aerodynaamiselta... tällä pitäisi päästä kovaa, etenkin jos vielä vähän penkin pohjaa korottaa ja näin kuskia saa enemmän vaakatasoon.
-Mika

Käytössä: omavalmisteet Evo off-roader @ 2015 & Vendetta kopio @ 2012, tehtaalta M5 CrMo Lowracer @ 2010
Myydyt: Proto off-roader omavalmiste @ 2012-2016, MetaPhysic (26"/29er & 700c) @ 2011-2017.

Avatar
NikoK
Sisällöntuottajakokelas
Viestit: 477
Liittynyt: 12 Huhti 2014, 12:17
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Re: TiCalle seuraaja -> Cruz Vendetta V20 päiväkirja

ViestiKirjoittaja NikoK » 01 Elo 2016, 10:36

mhelander kirjoitti:Ehdottomasti syvät kiekot MBB:hen kun siinä on koivet auttamassa käsiä jos tuuleskelee enemmän. Ei käytännössä mitään ongelmia ajaa 88mm syvillä kiekoilla ristituulissakin tai rekkojen ohitellessa. Vähintään 23mm leveät vanteet niin päälle saa sen levyiset tai himpun leveämmät gummit joilla ajomukavuus paranee rullaavuuden kärsimättä.

Ja tietysti levyjarrut kun kerran lähtee kuitukiekkojen tielle. Mulla on nuo TRP Spyre -jarrusatulat jotka on mekaaniset mutta pelittää maantiekahvoilla ja niissä on kahdet männät. Ei laahaa jarrut eikä tarvi säätää vähän väliä. Ja levyt on sitten mahdollisimman kevyet ja vähällä poikkipinta-alalla jottei aerovaivaa tule.


Nyt alkaa ajoasento näyttää aerodynaamiselta... tällä pitäisi päästä kovaa, etenkin jos vielä vähän penkin pohjaa korottaa ja näin kuskia saa enemmän vaakatasoon.


Kiitos paljon kommenteista ja vinkeistä. Tosiaan, kyllähän mbb:ssa toimii varmaan korkeatkin laipat. Mitenkäs muuten puolauksen teit kun pinnat on aika lyhyet ? 2-ristiin ? Paljonko pinnoja ? Vaatiiko nippelin alle vanteeseen prikat vai onko ne rei'ät jotenki vahvistettu jo ?

Edit: Katsoin sinun ketjusta että 32 pinnaa oli. Ja vissiin 2-ristiin muuten paitsi takana oikea puoli suoraan.

vaaka
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3016
Liittynyt: 10 Maalis 2015, 09:13

Re: TiCalle seuraaja -> Cruz Vendetta V20 päiväkirja

ViestiKirjoittaja vaaka » 01 Elo 2016, 12:03

Muistikuvani muiden kommenteista ja mittauksista on, että 50 mm syvä laippa auttaisi eri nopeuksissa 5-10 W per kiekko 30-40 km/h testinopeuksissa. Nikolla menee jo sinne kuuden kympin paremmalle puolelle, joten oikeastikin koivet jaksavat surrata pidempään samalla vauhdilla. En ole varma, että onko noin suurissa nopeuksissa edes kilsaa tunnissa tarjolla lisää huippunopeuteen, kun tehon tarve kasvaa niin rajusti.

Siten leveä laippa hallussa pysyvänä voisi tuoda mittarissa näkyvän eron sprintissä. En tiedä katuajon huippujen noususta, mutta keskariin luulisi näkyvän 50 millisenkin 10-20 W kevennys. Kymmentä Wattia pidetään havaintokynnyksenä usein. Kuka havainnoitsija millä mittarilla?

Olen useissa asioissa herkempi kuin muut havaitsemaan eroja ja testien mukaan alle 10 W säästäneet renkaat tekivät selvän eron rullaustestissä ja kiihtyessä alamäkeen. Silmin näkyvän eron nopeuteen, ei vain mittarissa. Ehkä testitapani korostavat havainnon helppoutta, en välttämättä ole sen herkempi aisteiltani kuin muut.

Koivissa viime vuoden huonommalla kunnolla alle 10 W nimellisero yli matkanopeuteni testissä oli selkeä ero tyynellä. Tuulella ilmanopeus ylitti testinopeuden ja apua tuli vielä enemmän. Ei ole nopeutus yksiselitteistä ja yhdestä tekijästä kiinni.

Muistaakseni pari kilsa tunnissa nousivat retkivauhdin huippukohdat. En aja tasaisesti, vaan rikon homeostaasin, vaikken sprinttaakaan täysillä pitkässä reissussa.

Avatar
mhelander
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3648
Liittynyt: 20 Syys 2010, 22:55
Paikkakunta: Oulu

Re: TiCalle seuraaja -> Cruz Vendetta V20 päiväkirja

ViestiKirjoittaja mhelander » 01 Elo 2016, 21:27

NikoK kirjoitti:Kiitos paljon kommenteista ja vinkeistä. Tosiaan, kyllähän mbb:ssa toimii varmaan korkeatkin laipat. Mitenkäs muuten puolauksen teit kun pinnat on aika lyhyet ? 2-ristiin ? Paljonko pinnoja ? Vaatiiko nippelin alle vanteeseen prikat vai onko ne rei'ät jotenki vahvistettu jo ?

Edit: Katsoin sinun ketjusta että 32 pinnaa oli. Ja vissiin 2-ristiin muuten paitsi takana oikea puoli suoraan.


Vielä tarttis kattella vähän tarkemmin :lol: molemmissa kiekoissa on toinen puoli radiaali. Edessä vetopuolella 2-ristiin ja takana levyn puolella. Pinnat on CN Aero424 litattuja aeropinnoja ja niitä on tuo 32 kappaletta. En nimittäin usko että kannattaa alkaa optimoimaan pinnoja vähentämällä jos laitteella on tarkoitus ajaa muutakin kuin pelkästään kisaa.

Ei mitään prikkoja tarvi CarbonBicycle:n kehissä, sekä näissä maantie- että maastokehissä on normaalit 12mm:n messinkinipat ja ei mitään ongelmia. Jotakin muuta pettää ennen kuin kehät.
-Mika

Käytössä: omavalmisteet Evo off-roader @ 2015 & Vendetta kopio @ 2012, tehtaalta M5 CrMo Lowracer @ 2010
Myydyt: Proto off-roader omavalmiste @ 2012-2016, MetaPhysic (26"/29er & 700c) @ 2011-2017.

Avatar
NikoK
Sisällöntuottajakokelas
Viestit: 477
Liittynyt: 12 Huhti 2014, 12:17
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Re: TiCalle seuraaja -> Cruz Vendetta V20 päiväkirja

ViestiKirjoittaja NikoK » 10 Elo 2016, 14:18

Paperilla speksailin kiekkoja ja navat jo tilasinkin, kun päädyin Shimanon XTR M985/M975 ja ne on jo miltei hävinnyt (varsinkin takanavat) kaupoista uuden mallin myötä. Hintaa navoille 200€ ja painoa 408g. Säästin 370€ vs Industry Nine navat kun hyväksyin 53g enemmän painoa. Ja Shimanot on tuttua ja turvallista :D

Valmiskiekkoihin vertailussa katsoin Veltec 6.0SSC kiekkosettiä. 55mm korkealla hiilikuituvanteella hintaa 875€ ja painoa 1850g. Itse kasaamalla XTR navoille ja 60mm korkealla carbonbicycle vanteella 814€ ja painoa 1711g. Kevyempää ja halvempaa vaikka pinnoja 32 vs 24 ! Lienee jotkin halpisnavat sitten Veltecissä.

Vanteen valinta ei oo vielä mulle ihan varma. Eiköhän se kuitenkin carbonbicyclen U-muotoinen 25mm leveä hiilikuituvanne, mutta profiilin korkeus 50, 60 vai 88mm :?: Painot niillä 470/510/680g.
88mm vanteella painoa tulisi siis 2051g. Zipp 808 setti maksaa 2100€ ja painaa 1885g.

vaaka
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3016
Liittynyt: 10 Maalis 2015, 09:13

Re: TiCalle seuraaja -> Cruz Vendetta V20 päiväkirja

ViestiKirjoittaja vaaka » 10 Elo 2016, 15:20

Takakatteella Nokialla ajaneena noin matalassa pyörässä noin nopealla kuskilla äänestän 88 mm. Mitä muu raati sanoo? Takakatteeni on niin ylhäällä ja paljon suurempi, jos toki pyöreähkö, että eiköhän syväkin laippa pysy lapasessa noin alhaalla. Kun kate noin kiinteänä ei päästä tuulta läpi kuten kiekko, voin olla väärässä. Levyillä ajoi osa Nokialla, joten Wacky et co mielipiteitä rannikkotuuliin yleiskäyttöön kaupungissa tarvitaan käytännön kokemusta. Saatan olla liian innokas. Tourilla 622 kiekoilla tuulisina päivinä lähes kaikki käyttävät max. 50 milliä syviä kiekkoja ja täällä tuulee. Simon Gerransin etupyörä lähti alta kurvissa alamäessä tuulessa ja luita katkesi tänä vuonna Tourilla.

Avatar
jooseha
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3414
Liittynyt: 09 Kesä 2009, 22:43

Re: TiCalle seuraaja -> Cruz Vendetta V20 päiväkirja

ViestiKirjoittaja jooseha » 10 Elo 2016, 19:29

Luulen ettei korkeamman profiilin tuomaa aerodynaamista etua käytännössä huomaa. Ero ei voi olla valtava. Kellottaessa ero tietysti tulee näkyviin, mutta painoeron saattaa havaita käytännössäkin mikäli olet keveisiin kiekkoihin tottunut :?

Härski
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 652
Liittynyt: 01 Syys 2014, 17:36
Paikkakunta: Harjavalta

Re: TiCalle seuraaja -> Cruz Vendetta V20 päiväkirja

ViestiKirjoittaja Härski » 10 Elo 2016, 22:23

Kokemusta moisista ei oo, mut munkin mielestä tuntuu hinta/hyötysuhde kehnohkolta ko. kohteessa.

Mun käsityksen mukaan ilmanvastuksen huomattava parantaminen vaatii huomattavia muutoksia. Pelkillä vanteilla ei vielä pitkälle pötki.
Toni

Härski
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 652
Liittynyt: 01 Syys 2014, 17:36
Paikkakunta: Harjavalta

Re: TiCalle seuraaja -> Cruz Vendetta V20 päiväkirja

ViestiKirjoittaja Härski » 10 Elo 2016, 22:26

Kovista polkijoista ainakin rikulla oli Nokialla kokonaan levytetty takarenkku. Riku varmaan osaa arvioida erotuksen normivanteeseen.
Toni

Avatar
Wacky
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 2831
Liittynyt: 14 Heinä 2010, 12:38
Paikkakunta: Helsinki, Vesala

Re: TiCalle seuraaja -> Cruz Vendetta V20 päiväkirja

ViestiKirjoittaja Wacky » 11 Elo 2016, 06:51

Levykiekkon ja tavallisen eron huomaa jos selvästi. Korkeamman aeroprofiilit myös huomaa, mutta ero ei ole läheskään niin merkittävä, tosin itselläni on vain n. 45 mm korkeat joten vaikea sanoa miten paljon paremmin jonkun 88 mm korkean erottaisi, luultavasti se olisi aika paljon selvempi.
- Richard "Riku" Griffin
Savenmaa Alku (2010 - 2011) Azub Bufo (2011 - 2014) MetaPhrastic.28 (2012 ->) MetaPhat (2013 - 2017) Nopia (2017 ->) Specbike Extrim (2017 ->)

Avatar
NikoK
Sisällöntuottajakokelas
Viestit: 477
Liittynyt: 12 Huhti 2014, 12:17
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Re: TiCalle seuraaja -> Cruz Vendetta V20 päiväkirja

ViestiKirjoittaja NikoK » 11 Elo 2016, 12:36

Paljon olen lukenut aiheesta, hämmentävän ristiriitaista on kommentointi aiheesta niiltäkin jotka itse käyttävät aerokiekkoja. Tutkimuksissa sentään on johdonmukaisuutta...
Lähde nyt jo hukkui mutta joku tutkimus väitti 90mm ja 60mm profiilin eroa olemattomaksi -> 40km/h nopeudessa 1 tunnin ajossa eroa 1 sekunti. Ero perinteiseen kiekkoon 63sek eli 1,75% tai 700m pidemmälle tunnissa. Sama lähde mittasi semi-aeron (olikohan noin 40mm) häviävän 60milliselle 25sek ja voittavan perinteistä vannetta 38sek.
Flocycling sivustolta löytyi mielenkiintoisia huomioita. Liitän pari kaaviota tuohon alle. Sehän on selvää että kohtauskulma vaikuttaa paljon aerodynamiikkassa, Flocycling on siis myös tutkinut kuinka kauan milläkin kohtauskulmalla tien päällä ilmavirta kohdataan. Puolet ajasta ajetaan alle 5ast kohtauskulmalla jolloin toden totta heidän omilla 45/60/90mm kiekoillaan erot ovat mitättömät. 80% ajasta alle 10ast kohtauskulmalla. Nämä on käsittääkseni mitattu ihan oikeasti pyörää ajamalla, eli nopeus lienee ollut jonkin verran alle 30mph... Kiekkojaan he tutkivat nopeudella 30mph. Tekemällä myös tuulitunnelimittaukset pienemmällä nopeudella erot pienenisivät entisestään. He esittävät mittaustulokset grammoina ilmanvastusta. Esim. 5 ast kohtauskulmalla 90mm kiekko aiheuttaa 100g vähemmän vastusta kuin Mavic Open Pro. Ei kuulosta kummoiselta ? Ei kai tuommoisella erolla voita 60 sek tunnin ajossa ? Optimaalisella 17,5ast kohtauskulmalla päästään jo 45mm profiililla "imun" puolelle, -30g ilmanvastusta (ja tien päällä sellaista kohtauskulmaa pari-kolme prosenttia ajasta...)

EDIT: Mitä tarkoittaa x grammaa ilmanvastusta? Flocycling kertoo: "50 grams of drag reduction equates to 6.5 watts of power savings." ja "If you are travelling 30mph, you will save 40 seconds over a 40k if you reduce the drag by 100 grams."
Liitteet
flo 1.jpg
flo 2.jpg

Härski
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 652
Liittynyt: 01 Syys 2014, 17:36
Paikkakunta: Harjavalta

Re: TiCalle seuraaja -> Cruz Vendetta V20 päiväkirja

ViestiKirjoittaja Härski » 11 Elo 2016, 15:00

Voima kertaa nopeus on teho.

Yksiköt voima N, nopeus m/s, teho w.
Toni

vaaka
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3016
Liittynyt: 10 Maalis 2015, 09:13

Re: TiCalle seuraaja -> Cruz Vendetta V20 päiväkirja

ViestiKirjoittaja vaaka » 11 Elo 2016, 17:21

Olivatko Flon grammat taulukossa per kiekko, vai pari? Jos per kiekko, säästöä 48 km/h Open Prohon verrattuna on 32,5 W. Sen koivista otto extrana vaatii kunnon treeniä. Sen verran tyyris setti, että säästäisi rahaa normikiekon päälle kiinnitettävä levy. En muista kaupallisen halvan tuotteen nimeä. Itsenin voi tehdä. Kaupunkinopeuksissa säästö olisi yli havaintokynnyksen.

Pyöräsi on niin nopea ja tehokkaalla koneella varustettu, että tuollainen tehon hukan vähennys vaikuttaa vauhtiin päästyä. Kiihdytyksessä ja kiipeämisessä haittaa, mutta Saukin Nokiavideossa kinnerillä 50 km/h ylämäkeen kertoo aeroetujen avusta ylämäkeen.

Avatar
NikoK
Sisällöntuottajakokelas
Viestit: 477
Liittynyt: 12 Huhti 2014, 12:17
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Re: TiCalle seuraaja -> Cruz Vendetta V20 päiväkirja

ViestiKirjoittaja NikoK » 11 Elo 2016, 18:00

Flown taulukot ovat etukiekolle. Noin karkeasti voi laskea takakiekon vaikutuksen olevan puolet siitä kuin etukiekolla. En minä Flowta meinaa ostaakaan. Kasaan ite, hinta kohtuullinen.

Joka tapauksessa, nopeudesta riippuen aerokiekoilla näyttäisi saavan teoriassa lisävauhtia +-1km/h (parhaimmillaan enemmän, mutta kuten tuossa aiemmin tuli esille, ne olosuhteet kovin vähissä.). Nyt tuntuis että 50mm korkeat kiekot voisivat olla passelit, nopeutta tulee jos tulee mitä tulee, paino ei juuri lisäänny.


Palaa sivulle “Nojapyörän valinta”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 2 vierailijaa