TiCalle seuraaja -> Cruz Vendetta V20 päiväkirja

Täällä voit keskustella eri pyörämalleista tai kysyä vaikka neuvoa, jos valinta tuottaa vaikeuksia.
vaaka
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3025
Liittynyt: 10 Maalis 2015, 09:13

Re: TiCalle seuraaja -> Cruz Vendetta V20 päiväkirja

ViestiKirjoittaja vaaka » 25 Elo 2016, 07:41

Streetmachinesta oli 55 % eturenkaalla Nokian mittauksessa ja 45 % takana ja on takavaetoinen. En ole Kojak 35-559llä saanut sutimaan. GP4000s2 25-622 (oikeasti käyttämilläni paineilla 26,4 mm) ja Sport Contact 32-622 Triathlon pyörällä en ole kuivalla saanut sutimaan Linnanmäen alaosassa, joka jos oikein mittastin ja Protractor appi toimi oikein, on 19 %. Siksi olikin aika lihaksia kiristävä ja vatsaa kouraiseva tunne, kun lievän tihkun alettua ja hiharavistuksella 10-15 % maasta kastuttua perä siirtyi sivulle Sport Contactilla, jonka pito on maagista verrattuna tosi hyvään GP4000S2en verrattuna. Putkelta täysillä kiihdyttäen hitaasta vauhdista, jottei alkuvauhti sotkenut mittausta. Ja jos Velorealityyn on uskominen maksimi hetkittäinen tehoni, jonka se sai esille oli 622 W. Suolalla suhtaudun tuohon, mutta huonommassa kunnossa 579 W Wattbikestä.

Hyvältä kuullostaa Vendetan pystäri penkistä tyylinen nousukyky kerrassaan! Verrattuna alkuvauhdin loppumisen jälkeen Streetmachineen, joka nousee kuin samanpainoinen citypyöräni Marathon Wintereillä -siis kuin kivireki ekana vuonna ja nyt on muutama kivi pudonnut kuormasta, mutta sama pätee citypyöräänkin. Johtuen tehon lisäyksestä.

Kiinnostaa ehdottomasti kuivan sekä kostean sään rajakulmajyrkkyys sudituksen alkamiselle MBBssä. Mitenköhän herkkä Vendetta on MBBien joukossa sudittamiselle?

Avatar
PW
KOM
Viestit: 14227
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: TiCalle seuraaja -> Cruz Vendetta V20 päiväkirja

ViestiKirjoittaja PW » 25 Elo 2016, 07:47

Miun etuvedot sutii, lähinnä lähtötilanteissa, tai muuten hiljaisesta vauhdista ylämäkeen lähtiessä (kevarilta/tunnelista nousut ym.) En oo vauhdissa enää saanu sutimaan, mäessäkään - liian pienet mäet, liian vähän voimaa :roll:
Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

Avatar
NikoK
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 540
Liittynyt: 12 Huhti 2014, 12:17
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Re: TiCalle seuraaja -> Cruz Vendetta V20 päiväkirja

ViestiKirjoittaja NikoK » 25 Elo 2016, 21:25

Kävin sutimassa, tai ainakin melkein :mrgreen: Kun ajotekniikka näköjään parantunut kesän mittaan, eikä enää tarvinut nousta istumaan jyrkimmässäkään mäessä :D Ilmeisesti käsi/jalkakoordinaatio kehittynyt. Nyt kun oikein makustelin asiaa, niin kyllä se nouseminen aika samaan tapaan sujuu kuin maantiepyörän satulasta. Sen mitä nyt siitä muistaa kolmen vuoden takaa. Vanhat PolarFlow tiedotkin tukee tätä tuntumaa, aika samaan tahtiin näyttää ainakin loivemmat mäet (noin 6-7%) nousseen silloin ihan loppuaikoina Cannondalella. Semmosta lenkkiä en niistä löytänyt jossa olisin käynyt noissa jyrkimmissä, tais olla selkä huonona...

Ja se jyrkin mäki -> 19,5% Se oli nytkin siinä hilkulla sutiiko, mutta istumaan ei tarvinut nousta. Pienin välitykseni käytössä, 36x27 ja vauhti noin 9km/h.
Toinen melko jyrkkä kohta oli 16%. Se menee hyvin sutimatta. Molemmissa karkeahko asfaltti.
Pää nousee kuin itsestään niskatuesta suunnilleen 9% jyrkemmässä nousussa. Oliskohan se sitten niillä paikkeilla kun kädet tulee mukaan työhön.

Testaan vielä joskus märällä että millä nousukulmalla silloin aletaan sutia.

Jos Vendetta kovasti kiinnostaa niin kannattaa kirjautua Cruzbiken foorumille: http://cruzbike.com/forum/ Siellä saa Vendetta kysymyksiin asiantuntevia ja ystävällisiä vastauksia, ihan ku täällä meilläki kaikkiin kysymyksiin 8) Ja sieltä löytyy todella kovia Vendettakuskeja. Mm. Larry Oslund jolle myin TiCan, 56v. -> 100mailia tiellä alle neljän tunnin (ympyräreittiä), yli 700km "ihan läskiksi menneessä" 24h ajossa vaikka yöllä yli 2h tauko, yli 400km 12h ajossa ja mitä lie kaikkee...

Avatar
vph
Sisällöntuottaja
Viestit: 1161
Liittynyt: 14 Loka 2014, 10:49
Paikkakunta: Provence-Alpes-Côte d'Azur tai Espoo tai Tampere

Re: TiCalle seuraaja -> Cruz Vendetta V20 päiväkirja

ViestiKirjoittaja vph » 25 Elo 2016, 23:49

NikoK kirjoitti:Ja se jyrkin mäki -> 19,5% Se oli nytkin siinä hilkulla sutiiko, mutta istumaan ei tarvinut nousta. Pienin välitykseni käytössä, 36x27 ja vauhti noin 9km/h.


Oho. Toi 36x27 on mun silmissä jo betonijalkaisen nousijan välitys. 9 kmh vauhdilla kadenssi hiukka yli 50. Mutta joo, ei jää Vendattaan ryhtyminen itselläni tästä sutimisilmiöstä kiinni. Päinvastoin, tuo kuulostaisi ihan täydelliseltä vehkeeltä tänne hitaille ja pitkille vuorinousuille.

NikoK kirjoitti:Jos Vendetta kovasti kiinnostaa niin kannattaa kirjautua Cruzbiken foorumille: http://cruzbike.com/forum/


Kiinnostaa se aika pahasti, mutta ei vielä kyllä ensi kesäksi, ehkä seuraavaksi. Tarttee kirjaantua tonne foorumille. Sinähän tilasit omasi kai Ranskasta, oliko se tuolta Grenoble läheltä, Bentolinesta? Siellä näyttäis pääsevän koeajamaankin - eikä ole kuin 4h30min ajomatkan päässä täältä :D. Samalla voisi käydä kapuamassa jonkun uuden ennen saalistamattoman col:n.

Mikäs se sun muutos tuohon etupäähän oli loppupeleissä, se jolla tuosta laitteesta tuli lisenssoidun tappajan näköinen? Tehtaan modaussarjoja vai mikä?

Avatar
NikoK
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 540
Liittynyt: 12 Huhti 2014, 12:17
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Re: TiCalle seuraaja -> Cruz Vendetta V20 päiväkirja

ViestiKirjoittaja NikoK » 26 Elo 2016, 08:40

Juu, kovin pitkään ei 50 kadenssilla jaksaisi tuommoista mäkeä survoa. Mieluummin semmosta vajaa 10%, semmonenkin mäki tuolla on ja se nousee kyllä kivasti ja voisi nousta vaikka pidempäänkin.

Juu, Bentolinesta ostin.

Muutokset joita tein. Chainstayn vaihdoin malliin large, mutta pyörän voi ostaa suoraan sillä chainstaylla myös. Se on 8cm pidempi kuin standardi chainstay, ja keskiö nousee reilusti enemmän (chainstayn vaihdossa vaihtuu siis pelkästään etunavalta keskiölle tuleva osa). Sitten pitää huomioida se että ohjaustanko laskee samalla roimasti, minun säädöilläni muistaakseni melkein 7cm. Siksipä vaihdoin myös tuon ohjaustangolle tulevan putken, slideriksi kutsuvat, sellaiseen jossa on mutka päässä. Mutka nostaa tankoa, tai laskee jos sen kääntää nurin, 4cm verrattuna suoraan slideriin. Curved slider on aina ostettava erikseen.
Bentolinella oli ainakin silloin toukokuussa runkoja vain vakio chainstaylla ja sen sitten ostin kun "kaikki" suositti sitä (taidetaan kutsua myös mediumiksi). Chainstayn ja curved sliderin tilasin suoraan tehtaalta kun Bentoline oli lomalla just kun ne oli pakko saada heti :mrgreen: Hintaa oli chainstaylla 145$ ja sliderilla 120$ (mutta rahdit tolkuttomat, niinpä tilasin MyUs.com palvelun kautta), eli ei mitään pahaa rahastusta minusta suhteessa koko runkosetin hintaan. Vielä semmoinen lisäys että Cruzbiken sivuilla ei näy että eri chainstayta olisi erikseen ostettavana, pitää kysellä sähköpostilla.

Sitten jos asia tulee ajankohtaiseksi niin minähän voin koittaa omastani mittailla mihin sulla keskiö ja ohjaustanko asettuis milläkin palikoilla.
Viimeksi muokannut NikoK, 26 Elo 2016, 09:13. Yhteensä muokattu 2 kertaa.

Avatar
Pastori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 6155
Liittynyt: 22 Joulu 2007, 17:07
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Re: TiCalle seuraaja -> Cruz Vendetta V20 päiväkirja

ViestiKirjoittaja Pastori » 26 Elo 2016, 09:10

NikoK kirjoitti:Pää nousee kuin itsestään niskatuesta suunnilleen 9% jyrkemmässä nousussa. Oliskohan se sitten niillä paikkeilla kun kädet tulee mukaan työhön.


Tämä on kyllä jänskää. Kun mäki jyrkkenee - tai kun powerii tarttee lisää niin mulla kyllä pää ja hartiat vain painuu tiukemmin penkkiin.

Avatar
J-Drums
Sisällöntuottajakokelas
Viestit: 255
Liittynyt: 19 Elo 2013, 22:25
Paikkakunta: Lempäälä

Re: TiCalle seuraaja -> Cruz Vendetta V20 päiväkirja

ViestiKirjoittaja J-Drums » 26 Elo 2016, 18:10

Pastori kirjoitti:Tämä on kyllä jänskää. Kun mäki jyrkkenee - tai kun powerii tarttee lisää niin mulla kyllä pää ja hartiat vain painuu tiukemmin penkkiin.

Jos mää nyt mistään mitään ymmärrän, niin tämä yläselän penkistä nousu tulee siitä, että NikoK käyttää käsiä hyvinkin vahvasti polkemisen vastaliikkeeseen. Näinhän Cruzbiken omistajakin neuvoo ja sitä yhtenä pyörän vahvuutena pidetään.

Kiinteäpuomisella sarvien vetämisestä ei taida juurikaan hyötyjä saada.
Nojapyörät: Challenge Fujin SL-1 Low Racer, HP Velotechnik Scorpion FX trike
Pystärit: BH Emotion Neo Cross akkukone, Nakamura Platinum hybridi

Avatar
PW
KOM
Viestit: 14227
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: TiCalle seuraaja -> Cruz Vendetta V20 päiväkirja

ViestiKirjoittaja PW » 26 Elo 2016, 18:15

J-Drums kirjoitti:
Pastori kirjoitti:Tämä on kyllä jänskää. Kun mäki jyrkkenee - tai kun powerii tarttee lisää niin mulla kyllä pää ja hartiat vain painuu tiukemmin penkkiin.

Jos mää nyt mistään mitään ymmärrän, niin tämä yläselän penkistä nousu tulee siitä, että NikoK käyttää käsiä hyvinkin vahvasti polkemisen vastaliikkeeseen. Näinhän Cruzbiken omistajakin neuvoo ja sitä yhtenä pyörän vahvuutena pidetään.

Kiinteäpuomisella sarvien vetämisestä ei taida juurikaan hyötyjä saada.

Mie ymmärsin niin, ett eturengas alkaa sutimaan, nousemalla pystympään painoa saadaan eturenkaalle ja pito paranee :roll:
Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

Avatar
NikoK
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 540
Liittynyt: 12 Huhti 2014, 12:17
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Re: TiCalle seuraaja -> Cruz Vendetta V20 päiväkirja

ViestiKirjoittaja NikoK » 26 Elo 2016, 18:21

Ootte molemmat tavallaan oikeassa. Kun Pastori viittaa siihen pään nousuun niskatuesta. Se johtunee käsien käytöstä nousussa niinkuin J-Drums sanoo. Voihan se olla että kun käsi/jalka rytmitys vielä kehittyy niin pääkin pysyy niskatuessa.
PW:n juttukin on totta sillon ku mäki on niin jyrkkä että muuten sutii.
Erona siis se että nouseeko pelkkä pää vai koko selkä.

vaaka
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3025
Liittynyt: 10 Maalis 2015, 09:13

Re: TiCalle seuraaja -> Cruz Vendetta V20 päiväkirja

ViestiKirjoittaja vaaka » 28 Elo 2016, 06:46

Voi räkä! Ymmärsinkö oikein, että MBBllä, jossa ohjaustangon voi työntää eteen pyörään mennessä ja noustessa, joutuu ylämäessä käyttämään käsillä voimaa, jottei polkiessa eturengas vatkaa sivulta toiselle? Ei hyvä tällä kädellä ja tuollainen pyörä jää hankkimatta, vaikka sitten pyörään meno ja nousu olisi painia.

Kuinka paljon liikkuvapuomisen etupään vatkaus ja käsien voiman käytön vähentyminen on mahdollista saada aikaan tekniikan parantamisella? Mitä kadenssia vaaditaan ja miten jyrkkää mäkeä voi parhaat nousta ilman kovaa vetoa käsillä? Oletan melkoiseksi käsivoimien tarpeen, kun jalat ovat käsiä vahvemmat ja ylämäet vaativat jerkkua.

Onko niin, että kiinteäpuominen kiipeää suoraa linjaa mäkeä ilman merkittävää käsien käyttöä?

Kun on 19 % mäkiä useita lähistöllä ja väsyneenä ei ole hyvä käärmemiehen temput pyörästä noustessa, kuullostaa MBB hankalammalta kiinteäpuomisena kuin luulin ja taittuvapuominen taitaa olla out käden takia, kun vain toinen käsi voi painia polkuvoimaa vastaan. Ei todellakaan huvita työnnellä pyörää mäkiä!

Avatar
jooseha
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3670
Liittynyt: 09 Kesä 2009, 22:43

Re: TiCalle seuraaja -> Cruz Vendetta V20 päiväkirja

ViestiKirjoittaja jooseha » 28 Elo 2016, 10:10

Kyllä se suoraan nousee vaikka ilman käsiä ajaen kunhan on opetellut ajamaan pyörää kunnolla ;) Käsillä vetämistä voi verrata siihen, kun pystärillä nousee putkelta ajamaan eli pyörä nousee silloin nopeammin, mutta ei se ole pakollista.

vaaka
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3025
Liittynyt: 10 Maalis 2015, 09:13

Re: TiCalle seuraaja -> Cruz Vendetta V20 päiväkirja

ViestiKirjoittaja vaaka » 28 Elo 2016, 11:25

Sanoo kilpapyyttonautti :wink:

Avatar
NikoK
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 540
Liittynyt: 12 Huhti 2014, 12:17
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Re: TiCalle seuraaja -> Cruz Vendetta V20 päiväkirja

ViestiKirjoittaja NikoK » 28 Elo 2016, 14:57

Ei niitä käsiä tosiaan siihen suoraan menemiseen tarvita kamppailemaan jalkavoimia vastaan! joosehan pystärivertaus on varsin osuva.
Kävin äsken jälleen samalla reitillä. Testasin huvikseni nousua yksikätisenä, sikäli kun se vaakaa kiinnostaa... Hyvin nousi yksikätisesti samat mäet. Veto-työntö-veto-työntö--- polkemisen tahtiin.

vaaka
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3025
Liittynyt: 10 Maalis 2015, 09:13

Re: TiCalle seuraaja -> Cruz Vendetta V20 päiväkirja

ViestiKirjoittaja vaaka » 28 Elo 2016, 21:53

Tuo oli todella hyvä uutinen, kiitos testistä!

Avatar
NikoK
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 540
Liittynyt: 12 Huhti 2014, 12:17
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Re: TiCalle seuraaja -> Cruz Vendetta V20 päiväkirja

ViestiKirjoittaja NikoK » 09 Syys 2016, 16:50

No ny tuli remonttia. Etupäästä kuului viime aikoina taas jotain pientä narinaa ylämäissä. Tänään sitten meni takavaihtaja pinnojen väliin ylämäessä :shock: Tai niin oletan tämän tapahtuneen. Mikähän sen ny sinne vei ? Pinna poikki, vanne mutkalla, vaihtaja romuna, korvake romuna, ketju poikki. En ehtinyt vielä ennen töihin lähtöä tutkia vaurioituiko myös chainstayn kolo mihin vaihtajan korvake menee :? Kuvaakaan en älynny ottaa heti :oops:
Nyt ku yritän muistella, niin sanoisin että narina kuului myös muuten kuin isoimmalla takarattaalla, eli se ei liene liity tähän tapaukseen.
Liitteet
image.jpeg
image.jpeg (141.26 KiB) Katsottu 2538 kertaa


Palaa sivulle “Nojapyörän valinta”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 4 vierailijaa