Cruzbike Vendetta V20 päiväkirja

Täällä voit keskustella eri pyörämalleista tai kysyä vaikka neuvoa, jos valinta tuottaa vaikeuksia.
Avatar
Vilijami
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7089
Liittynyt: 27 Maalis 2014, 09:19
Paikkakunta: Oulu

Re: TiCalle (M5 low) seuraaja

Viesti Kirjoittaja Vilijami »

Etuveto mbb ehdottomasti asvaltille. Takaveto on perusteltua sitten maastoon ja lumelle.

Avatar
PW
KOM
Viestit: 17770
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: TiCalle (M5 low) seuraaja

Viesti Kirjoittaja PW »

Vilijami kirjoitti:

Etuveto mbb ehdottomasti asvaltille. Takaveto on perusteltua sitten maastoon ja lumelle.

Nyt on meillä mbb-uskovaisilla kova käännytystyö menossa - tiedä vaikka lahko kasvais :mrgreen:

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13802
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: TiCalle (M5 low) seuraaja

Viesti Kirjoittaja jori »

NikoK kirjoitti:

Kappas, säädettävä puomi/ohjaustankohan siinä :D Keskiön korkeus muuttuu samalla.

Miksi etuveto nousee muka paremmin mäkiä ? En ymmärrä. Vai liityykö se vain siihen notkumiseen/häviöihin, silloin saatan vähän ymmärtää...

Mittailin vähän TiCan ohjausta. Ohjauskulma 72ast, haarukan offset 20mm. Oisko joku laskuri mihin näitä vois kokeilla ja etsiä paljonko olis sopiva offset pidemmällä haarukalla ? Vai joutuuko piirustamaan paperille.

Tässä selitys sille, miksi MBB nousee mäet paremmin. Kyse ei siis ole mistä tahansa etuvedosta, vaan kääntyväkeskiöisestä etuvetoisesta MBB-pyörästä.

Haulla: "Bicycle Trail Calculator" löytyy sivu, joka laskee ohjauskulman, offsetin ja renkaan mittojen avulla jätön (trail) ja wheel flopin.

Noilla antamillasi arvoilla 451-28 etupyörällä jätöksi tulee 63 mm. Jos vaihdat eteen 559-28 kiekon 1300 mm akselivälisellä pyörällä ohjauskulmaksi tulee 69,6. Saadaksesi isopyöräiselle saman 63 jätön, pitää haarukan offsetti olla 50 mm. 50 mm offsetti luo myös tilaa rungon ja eturenkaan väliin.

Toisaalta eteen päin siirtyvä etupyörä lähestyy kampia. Siksi kannattaakin samassa yhteydessä siirtyä käyttämään lyhyempiä kampia. Polvet kiittävät, eikä jalat ja kammet häiritse ohjausta. :)

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Avatar
PW
KOM
Viestit: 17770
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: TiCalle (M5 low) seuraaja

Viesti Kirjoittaja PW »

Ymmärsinkö oikein videosta, ett tuo keskiön puolelta toiselle liikkuminen kiivetessä auttaa siinä mäen noussussa? Ei siis pitäskään yrittää ajaa aivan suoraan?

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

NikoK
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 643
Liittynyt: 12 Huhti 2014, 12:17
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Re: TiCalle (M5 low) seuraaja

Viesti Kirjoittaja NikoK »

Menen nyt vähän asioiden edelle, mutta myydäänkö Cruzbikea EU:ssa? Fillareissa näköjään hävytön 14% tulli. Lisäksi normaali alv tietty. Vähän turhan hapokasta maksaa runkosetistä vielä melkein 1000€ valtiolle :|

Viimeksi muokannut NikoK, 17 Touko 2016, 16:14. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

Azub Max, Cruzbike Vendetta V20

https://www.instagram.com/nikoakoskela/

NikoK
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 643
Liittynyt: 12 Huhti 2014, 12:17
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Re: TiCalle (M5 low) seuraaja

Viesti Kirjoittaja NikoK »

PW kirjoitti:

Ymmärsinkö oikein videosta, ett tuo keskiön puolelta toiselle liikkuminen kiivetessä auttaa siinä mäen noussussa? Ei siis pitäskään yrittää ajaa aivan suoraan?

Niin ymmärsin minäkin juu, käsillä voi siis auttaa mäen nousemista.

Azub Max, Cruzbike Vendetta V20

https://www.instagram.com/nikoakoskela/

Avatar
PW
KOM
Viestit: 17770
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: TiCalle (M5 low) seuraaja

Viesti Kirjoittaja PW »

NikoK kirjoitti:
PW kirjoitti:

Ymmärsinkö oikein videosta, ett tuo keskiön puolelta toiselle liikkuminen kiivetessä auttaa siinä mäen noussussa? Ei siis pitäskään yrittää ajaa aivan suoraan?

Niin ymmärsin minäkin juu, käsillä voi siis auttaa mäen nousemista.

Niin tai eihän se keskiön liikkuminen mitään auta mutta siitä kait saa vipuvoimaa, samalla tavalla ku pystärillä videon alussa. No viisaammat selittää asian oikean laidan.

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

Härski
Sisällöntuottaja
Viestit: 1634
Liittynyt: 01 Syys 2014, 17:36
Paikkakunta: "satakunta"

Re: TiCalle (M5 low) seuraaja

Viesti Kirjoittaja Härski »

Sattumalta itekki päädyin vendetta tyyppiseen ratkaisuun, kun iso etupyörä ei pelannu raaseris ja jotain sille renkaalle/ haarukalle piti keksiä.
Mut ihan heti sillä ei nopeuksissa raaseria päihitä. Sen verran erilainen on vehkeen ajotekniikka, että Ainakin mulla on opetteluvaihe edelleen menossa ja vauhdit jossai normi työmatkapyräiliöiden tasolla.

Videon perusteella vendettassa yläkropan lihakset saa otettua pyörittämiseen mukaan ikään kuin vetämällä jalan työtövaiheessa keskiötä lähemmäs kroppaa , ja näin jalkojen ei tarvitse tehdä kaikkea työtä.

Weikkan et imatran pyörätehtaalta noita mbb- koneita - tulleineen- saa uitettua Espooseen huokeammalla kuin jenkeistä :mrgreen:

NikoK
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 643
Liittynyt: 12 Huhti 2014, 12:17
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Re: TiCalle (M5 low) seuraaja

Viesti Kirjoittaja NikoK »

Kauanko olet Härski moisella ajanut ? Jossain varoiteltiin 3kk opetteluajasta.

Tässä on kovaa vauhtia käymässä niinkuin minulle yleensä näissä hommissa. Ranskasta löysin kauppiaan, jolla olis Vendettaa hyllyssä. Sitten kun kyselin ameriikan foorumilla neuvoa koon valintaan, niin jo ilmoittautui yksi mahdollinen TiCan rungon ostaja :) Saisin siis vielä paljon osia otettua tästä uuteen runkoon.

Viimeksi muokannut NikoK, 20 Touko 2016, 12:40. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

Azub Max, Cruzbike Vendetta V20

https://www.instagram.com/nikoakoskela/

eemeli
Sisällöntuottaja
Viestit: 1110
Liittynyt: 03 Elo 2007, 22:36
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: TiCalle (M5 low) seuraaja

Viesti Kirjoittaja eemeli »

Sporttimbb olisi joutilaana. En mä sitä ennen Nokiaa tarvi. Voi hakea vaikka viikoksi lainaan. Meinaan vaan, jos haluat testata mbb ennen ostopäätöstä. Ei kyllä ole mitään säätöjä...

-Janne-

Heijaa heijaa heijaa kerho :D ...

Avatar
PW
KOM
Viestit: 17770
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: TiCalle (M5 low) seuraaja

Viesti Kirjoittaja PW »

NikoK kirjoitti:

Kauanko olet Härski moisella ajanut ? Jossain varoiteltiin 3kk opetteluajasta.

Oppimista ja opetteluahan tää on koko elämä, kuten jossain toisessakin ketjussa vasta tarinoitiin. Useampi on kokeillu miun mbb-pyöriä ja kaikki on pystyny ajamaan parin loivan mäenlaskun jälkeen - sitten voi lähtee kevarille opettelemaan. Millon oon valmis ja täydellinen en osaa sanoo :mrgreen: enkä haluu tietää - jatkan opettelua :mrgreen:

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

eemeli
Sisällöntuottaja
Viestit: 1110
Liittynyt: 03 Elo 2007, 22:36
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: TiCalle (M5 low) seuraaja

Viesti Kirjoittaja eemeli »

PW kirjoitti:
NikoK kirjoitti:

Kauanko olet Härski moisella ajanut ? Jossain varoiteltiin 3kk opetteluajasta.

Oppimista ja opetteluahan tää on koko elämä, kuten jossain toisessakin ketjussa vasta tarinoitiin. Useampi on kokeillu miun mbb-pyöriä ja kaikki on pystyny ajamaan parin loivan mäenlaskun jälkeen - sitten voi lähtee kevarille opettelemaan. Millon oon valmis ja täydellinen en osaa sanoo :mrgreen: enkä haluu tietää - jatkan opettelua :mrgreen:

Itsellä vähän sama fiilis. Kaikki jotka on noita mun pyöriä "uskaltanut" kokeilla niin jokainen päässyt liikkeelle. Luotto pyörään tulee ajamalla niinkuin kaikissa pyörissä... Itsellä tosin python kokemus taustalla, mutta helpompi mbb pyöriä on ajaa kuin kiinteärunkoista :D ...

-Janne-

Heijaa heijaa heijaa kerho :D ...

Avatar
Vilijami
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7089
Liittynyt: 27 Maalis 2014, 09:19
Paikkakunta: Oulu

Re: TiCalle (M5 low) seuraaja

Viesti Kirjoittaja Vilijami »

Kyllä niissä mbb pyörissä on vaan jotain maagista ja se euforinen tunne on hieno, kun ajo alkaa vihdoin sujua. Tuon oppimisen jälkeen jäykkäpuomiset alkaa tuntua melkein hyviltä :wink:

NikoK
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 643
Liittynyt: 12 Huhti 2014, 12:17
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Re: TiCalle (M5 low) seuraaja

Viesti Kirjoittaja NikoK »

Kova on kannustus MBB:n puolesta :) Kiitos lainatarjouksestakin. Suosittu tuntuu olevan laajemminkin, mitä nyt olen tutkinut. Eilen "terpan radio-ohjelmaa" kuunnellessa tuli mieleen että onhan minulla ennenkin ollut MBB :idea: Se olikin vähän erilainen vekotin taas se.

Liitteet
penni.jpg

Azub Max, Cruzbike Vendetta V20

https://www.instagram.com/nikoakoskela/

Avatar
mhelander
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3772
Liittynyt: 20 Syys 2010, 22:55
Paikkakunta: Oulu

Re: TiCalle (M5 low) seuraaja

Viesti Kirjoittaja mhelander »

M5 CHR on erinomainen pyörä, ja varmasti nopea. Ja sitä oppii suurempi osa ajamaan kunnolla sekä lujaa että hiljaa kuin MBB pyöriä kuten Vendetta.

Itsellänikin M5 CrMo lowracer tuntuu ihan lötköltä kun pitää voimaa laitteeseen laittaa, silti U-käännöksellä olevan kympin tempon olen sillä ajanut nopeiten huolimatta mahdottomasta kääntösäteestä ja lötköstä rungosta. Nimittäin kun noista selviää niin se kulkee pirun lujaa kovilla tehoilla. Mutta ei ihan täysillä maantiellä ajaessa kumpuilevassa maastossa pidempiä matkoja niin sillä vaan ei pääse (riittävän) kovaa.

Verrokkina kympille on Meta-Bikes Metaphysic kovimmassa kisakunnossa ja diy-Vendetta samoin. No ehkä nyt menee diy-V lujempaa kuin lowracer kun on moottorin kunto kovempi huolimatta korkeammasta iästä. Ja molemmat hakkaa mennen tullen lowracerin noilla pidemmillä rypistyksillä, ja etenkin ajomukavuudessa kun on isommat pyörät.

Jos voit tehdä itse, tee MBB ja kokeile opitko sillä ajamaan. Itse tein näin enkä ole katunut. Seuraava maantiekisapyörä on ilman muuta MBB mutta CrMo-rungolla jottei tarvi hitsailla vähän väliä kuten alumiinista.

Jos ajaisin noita kympin tempoja tai vastaavia maantie-täys rypistyksiä enemmän saattaisin harkita M5 CHR -tyyppistä. Nyt nekin menee riittävän hyvin MBB:llä.

-Mika

Käytössä: omavalmisteet Evo off-roader @ 2015 & Vendetta kopio @ 2012, tehtaalta M5 CrMo Lowracer @ 2010
Myydyt: Proto off-roader omavalmiste @ 2012-2016, MetaPhysic (26"/29er & 700c) @ 2011-2017.

Vastaa Viestiin