Sivu 9/12

Re: TiCalle seuraaja -> Cruz Vendetta V20 päiväkirja

Lähetetty: 12 Elo 2016, 03:44
Kirjoittaja vaaka

Jos vain yhtä rengasta vaihtaa, voi säästö olla alle havaintokynnykseksi arvotun 10 W, mihin en usko tosin yleispätevyydeltä. Mutta vain 48 km/h. Aero merkkaa enemmän suuremmissa vauhdeissa, joten sprintissä edut kasvavat ja nopeuskin enemmän. Mutta half measuret ovat puoliksi häviäviä, kun kiihdytys alussa ennen aeroetua kärsii ja nousu pitkissä mäissä pienillä vauhdeilla myös. Joten yhtä hyvin voisi ottaa takkiin täysillä noissa levyllä tai täyssyvällä kiekolla, jos ei puhtaasta kaupunkiajosta ole kyse. Jos on, kevyt peruskiekko. 90 mm luokka ei ole aerolaippojen yläraja, ainakin 120 mm asti tehdään ja käyttäjäkommenttien mukaan niillä on tuntuva etu ysikymppisiin nähden.


Re: TiCalle seuraaja -> Cruz Vendetta V20 päiväkirja

Lähetetty: 12 Elo 2016, 12:02
Kirjoittaja juuva
NikoK kirjoitti:

Flown taulukot ovat etukiekolle. Noin karkeasti voi laskea takakiekon vaikutuksen olevan puolet siitä kuin etukiekolla. En minä Flowta meinaa ostaakaan. Kasaan ite, hinta kohtuullinen.

Joka tapauksessa, nopeudesta riippuen aerokiekoilla näyttäisi saavan teoriassa lisävauhtia +-1km/h (parhaimmillaan enemmän, mutta kuten tuossa aiemmin tuli esille, ne olosuhteet kovin vähissä.). Nyt tuntuis että 50mm korkeat kiekot voisivat olla passelit, nopeutta tulee jos tulee mitä tulee, paino ei juuri lisäänny.

Tuosta taulukosta toki jotain päätelmiä voi tehdä. Mutta ehkä oleellisin (taulukon tapauksessa markkinointikeino) lienee on, että kyseinen vanne aiheuttaisi aina lähes 50% vähemmän vastusta kun verrokki. Mitään yksittäistä osaa pyörästä varmasti ei löydy, jolla nopeutta saataisiin merkittävissä määrin lisää. Kun yksittäisiä osia lähdetään optimoimaan pitää vertailu suorittaa tietty sellaisissa yksiköissä jotka merkitseevät - tässä tapauksessa voidaan käyttää kokonaisnopeuteen saavutettavaa hyötyä - tai osan aiheuttamien vastusten määrät.. kun riittävän monta osaa käy läpi niin kokonaishyötykin lopulta on varmasti havaittavissa.

Syvemmän vanneprofiilin kohdalla pitää painon lisääntymisen lisäksi muistaa että vanteen paino siirtyy samalla sisemmäksi, mikä vähentää massan aiheuttamaa koettua hitautta. Ja toki pinnat kevenee n. 8g/sentti/rengas..


Re: TiCalle seuraaja -> Cruz Vendetta V20 päiväkirja

Lähetetty: 12 Elo 2016, 15:52
Kirjoittaja NikoK
vaaka kirjoitti:

Jos vain yhtä rengasta vaihtaa, voi säästö olla alle havaintokynnykseksi arvotun 10 W, mihin en usko tosin yleispätevyydeltä. Mutta vain 48 km/h. Aero merkkaa enemmän suuremmissa vauhdeissa, joten sprintissä edut kasvavat ja nopeuskin enemmän. Mutta half measuret ovat puoliksi häviäviä, kun kiihdytys alussa ennen aeroetua kärsii ja nousu pitkissä mäissä pienillä vauhdeilla myös. Joten yhtä hyvin voisi ottaa takkiin täysillä noissa levyllä tai täyssyvällä kiekolla, jos ei puhtaasta kaupunkiajosta ole kyse. Jos on, kevyt peruskiekko. 90 mm luokka ei ole aerolaippojen yläraja, ainakin 120 mm asti tehdään ja käyttäjäkommenttien mukaan niillä on tuntuva etu ysikymppisiin nähden.

Molemmat kiekot vaihtuu, kun levyjarrujen laitto se syy tähän hommaan ryhtymisessä.

En millään usko että 50mm korkea vanne olisi half-measure tuossa mielessä kuin kuvailet, painaa vain noin 75g per vanne enemmän kuin kevein vanne mitä kiekkoihini laittaisin. Ovat siis painoltaan edelleen lähempänä kevytkiekkoa kuin kevyttä peruskiekkoa. On mulla pystypyörässä ollutkin yli kaksikiloiset aerokiekot ja ominaisuudet oli ok, ajoin matalahkoja vuorinousujakin niillä (lopulta lähes 10v jälkeen luovuin kun etukiekko ei ollut ihan pyöreä ja se alkoi tuntua kovemmissa vauhdeissa, ja ajan mittaan jotenkin ns. syödä miestä. Hed 3 oli kiekko, sitä ei siis voinut pyöreäksi rihdata...). Ei tullut silloin testailtua aerokiekkojen vaikutusta sen kummemmin, muutenkin nopeimmassa (triathlon) pyörässäni olivat. Enkä nyt sitä painoa niin pelkää, ajanhan myös Azubilla :mrgreen: Mutta jos nykytietämyksen mukaan lähestulkoon samaan aeroetuun pääsee 400g kevyemmillä kiekoilla, niin...

Saattaa juttu kuulostaa että olen jo valintani tehnyt, mutta en ole. Vielä pitää lueskella juttuja, mielenkiitoista! Ja vaikka kuinka paljon lukee, aina vaan tulee eteen ristiriitaista tietoa, kertonee siitä että ero ei tosiaan ole suuren suuri... Onpa niitä artikkeleita joissa kirjoitetaan aiheesta juuri samoin kuin vaaka edellä, mutta se ei täsmää dataan ?


Re: TiCalle seuraaja -> Cruz Vendetta V20 päiväkirja

Lähetetty: 12 Elo 2016, 16:12
Kirjoittaja samuel

Mites sitten normivanne ja itse levytys umpeen asti.
Esim. Nojanallen STERN 5:ssa on kernipöytäliinasta
tehty takavanteen levytys ja 2-puoleisella teipillä kiinni. Eikä ole pakko noinkaan raskasta kangasta käyttää.

Tämä tietysti takavanteeseen. Itellä oli viimevuonna nokialla molemmat vanteet levytetty, mutta toisella
tunnilla 12h ajossa revin etulevytyksen pois kun vikuroi aivan hel...ti koska kova tuuli. Ängesevä olisi tähänkin yksi ratkaisu...


Re: TiCalle seuraaja -> Cruz Vendetta V20 päiväkirja

Lähetetty: 13 Elo 2016, 12:57
Kirjoittaja vaaka

Nyt syystuulilla on haastavaa testata muuta kuin tuuliherkkyyttä ja vawtatuulen läpi puskemista. Silti eikö olisi halpa, kevyt ja helppo tapa testata vaikutuksia tehdä väliaikaislevy? Wackyllä oli Nokialla levy kiinnitetty kiekon vannejarrupintaan.


Re: TiCalle seuraaja -> Cruz Vendetta V20 päiväkirja

Lähetetty: 13 Elo 2016, 13:21
Kirjoittaja samuel
vaaka kirjoitti:

Nyt syystuulilla on haastavaa testata muuta kuin tuuliherkkyyttä ja vawtatuulen läpi puskemista. Silti eikö olisi halpa, kevyt ja helppo tapa testata vaikutuksia tehdä väliaikaislevy? Wackyllä oli Nokialla levy kiinnitetty kiekon vannejarrupintaan.

Niin oli mullakin, levytys oli tällä kertaa kartonkia koska en autotallin sekamelskasta löytänyt 5mm ohuempaa muovilevyä.


Re: TiCalle seuraaja -> Cruz Vendetta V20 päiväkirja

Lähetetty: 14 Elo 2016, 13:56
Kirjoittaja NikoK

Kai sitä levytystä joskus vois kokeilla. Mutta vastako uusilla kiekoilla...

Olipas tänään sateen jälkeen mahtava lenkki, vaikkei se ollut kuin tunnin pituinen. Pyörän säädöt tuntui olevan nyt kohdallaan just eikä melkein. Mäetkin nousi lentäen, kävi jopa mielessä että olispa kiva päästä kokeilemaan jotain kunnon mäkeä :shock: Vähän nopeammallakin kadenssilla pysyy kädetkin työssä mukana jo.

Intouduinpa yhdellä suoran pätkällä vähän sprinttaamaankin. Tuntui niin rennolla otteella kulkevan niin koitin sprintatakin samalla tyylillä, ja vakaasti suoraan kulki vekotin :D . 64,1km/h oli huiput, välityksellä 50x14, kadenssilla 142rpm ja max sykkeellä 194. Tuntuma oli että vähän kovempaa pitää vielä mennä ennenkuin isompaa pykälää tarvii.


Re: TiCalle seuraaja -> Cruz Vendetta V20 päiväkirja

Lähetetty: 15 Elo 2016, 07:05
Kirjoittaja kogam

Hurjaa menoa...


Re: TiCalle seuraaja -> Cruz Vendetta V20 päiväkirja

Lähetetty: 15 Elo 2016, 14:59
Kirjoittaja vaaka

Kyllä 142 on niin korkea kadenssi, että huoletta voi vertailla seuraavallakin pykälällä. 50-14 ei ole kovin raju välitys.


Re: TiCalle seuraaja -> Cruz Vendetta V20 päiväkirja

Lähetetty: 21 Elo 2016, 09:20
Kirjoittaja NikoK

Uskalsinpa viime viikonlopun kokemuksen jälkeen lähteä pidemmälle lenkille! Eilen aamulla kahdeksalta lähdin matkaan. Reissulle tuli mittaa 462,57km. Ajon keskinopeus 28,8km/h. Nousumetrejä 2395m. Kokonaisaika 17h 54min (25,8km/h).
Pyörän säädöt ovat nyt kohdallaan, mutta onpas iso homma saada kaikki kohdalleen, kesä siinä meni. Ei mitään puutumisia tms. Takareidet on kyllä vähän kummissaan. Laitoin lyhyen selostuksen tuonne toiseen ketjuun: http://www.nojapyorafoorumi.fi/viewtopi ... 554#p98554
Pyörässä oli täysi varustus päällä. Molemmat banaanilaukut täynnä evästä ja vaatetta, kolme isoa juomapulloa.


Re: TiCalle seuraaja -> Cruz Vendetta V20 päiväkirja

Lähetetty: 24 Elo 2016, 17:55
Kirjoittaja vph

Osaatko tai pystytkö vertaamaan Vendettan nousukykyä maantiepyörään? Nouseeko nousuja samoilla välityksillä ilman edeltävää alkuvauhtia (pitkissä nousuissa sillä alkuvauhdilla ei ole mitään merkitystä)?

Toi runkosetin paino näyttää olevan 5.85 kg, mukana runko, haarukka, etupään osat ilman voimansiirtoa, penkki ja ohjaustanko.
Jos tuohon pulttaa lisäksi

  • 2.100 kg osasarjan (groupset)
  • 1.250 kg kiekot
  • 600 g renkaat ja sisurit
  • levyjarruista 250 g lisäpainoa (verrattuna osasarjan maantiejarruihin, ??)
  • 50 g tankoteippiä
  • 200 g vaijerin pätkiä (?)

saadaan alle 8.5 kg pyörä. Vaikuttaa liian alhaiselta luvulta, mitäs mä unohdin? No polkimet, mutta niitähän ei yleensä lasketa.

Kyselen ja laskeskelen ihan oman mielenkiinnon vuoksi, kun periaatteessa tässä olisi ehkä ainesta omaksi ajoneuvokseni tänne etelän vuorille. Tosin ei aavistustakaan kuinka mahdotonta meikäläisen olisi moisella etuvetoisella lengertäjällä oppia ajamaan. Mutta se on toinen juttu.


Re: TiCalle seuraaja -> Cruz Vendetta V20 päiväkirja

Lähetetty: 24 Elo 2016, 20:46
Kirjoittaja NikoK
vph kirjoitti:

Osaatko tai pystytkö vertaamaan Vendettan nousukykyä maantiepyörään? Nouseeko nousuja samoilla välityksillä ilman edeltävää alkuvauhtia (pitkissä nousuissa sillä alkuvauhdilla ei ole mitään merkitystä)?

Toi runkosetin paino näyttää olevan 5.85 kg, mukana runko, haarukka, etupään osat ilman voimansiirtoa, penkki ja ohjaustanko.
Jos tuohon pulttaa lisäksi

  • 2.100 kg osasarjan (groupset)
  • 1.250 kg kiekot
  • 600 g renkaat ja sisurit
  • levyjarruista 250 g lisäpainoa (verrattuna osasarjan maantiejarruihin, ??)
  • 50 g tankoteippiä
  • 200 g vaijerin pätkiä (?)

saadaan alle 8.5 kg pyörä. Vaikuttaa liian alhaiselta luvulta, mitäs mä unohdin? No polkimet, mutta niitähän ei yleensä lasketa.

Kyselen ja laskeskelen ihan oman mielenkiinnon vuoksi, kun periaatteessa tässä olisi ehkä ainesta omaksi ajoneuvokseni tänne etelän vuorille. Tosin ei aavistustakaan kuinka mahdotonta meikäläisen olisi moisella etuvetoisella lengertäjällä oppia ajamaan. Mutta se on toinen juttu.

Sait alhaisen luvun juu... Ei kai tuosta mitään puutu, oisivatko sitten poikkeuksellisesti punninneet ihan oikean pyörän 8) Samoilla välityksillä nousee kuin Cannondale Supersix joka mulla oli vuodenpäivät ennenkuin lopetin pystypyöräilyn. Minun reittieni mäet eivät tietty ole kilometrien pituisia, mutta niin pitkiä ja riittävän jyrkkiä että alkuvauhdit ei auta vaan ne joutuu ajamaan. Ehkä sen vois kiteyttää niin että nousee vastaavasti kun maantiepyörä satulasta ajaen, putkelta sitte eri juttu. Lisäksi tulee se että tietyllä jyrkkyydellä Vendetta alkaa sutimaan ja silloin muuttuu homma raskaaksi kun joutuu nousemaan istumaan... Voin tässä lähiaikoina mittailla tässä lähellä olevien mäkien jyrkkyyksiä joista toisessa sutii ihan varmasti jos ei nouse pystyyn ja toisessa on siinä hilkulla (yleensä nousen istumaan).


Re: TiCalle seuraaja -> Cruz Vendetta V20 päiväkirja

Lähetetty: 24 Elo 2016, 22:43
Kirjoittaja vph
NikoK kirjoitti:

Samoilla välityksillä nousee kuin Cannondale Supersix joka mulla oli vuodenpäivät ennenkuin lopetin pystypyöräilyn. Minun reittieni mäet eivät tietty ole kilometrien pituisia, mutta niin pitkiä ja riittävän jyrkkiä että alkuvauhdit ei auta vaan ne joutuu ajamaan. Ehkä sen vois kiteyttää niin että nousee vastaavasti kun maantiepyörä satulasta ajaen, putkelta sitte eri juttu.

Tämä kuulostaa hyvältä!

NikoK kirjoitti:

Lisäksi tulee se että tietyllä jyrkkyydellä Vendetta alkaa sutimaan ja silloin muuttuu homma raskaaksi kun joutuu nousemaan istumaan.

Tämä olikin itselleni ihan uusi tieto, ihan oleellinen sellainen! Tuo rajajyrkkyys tosiaan kiinnostaisi tietää asfaltilla, kuivalla vs. kostealla. Talolleni päästäkseen on pingerrettävä 16 % jyrkkä chemin ylös ja duunimatkallekin osuu muutenkin mennen tullen pahimmillaan kai 12% töppyröitä. Ei nuo jyrkät osuudet pitkiä pätkiä ole, mutta alkuvauhtistrategian voi silti unohtaa.

Edit: googlettelin sen minkä osasin ja jaksoin tästä asiasta ja niitä juttuja lukiessa tuli sellainen tunne, että ei tuo sutiminen kuivalla asfaltilla tuntuisi olevan mikään ongelma. Ilmeisesti puhutaan ihan hirmuisista jyrkkyyksistä, ennenkuin sutimista alkaa normivoimilla tapahtumaan?


Re: TiCalle seuraaja -> Cruz Vendetta V20 päiväkirja

Lähetetty: 25 Elo 2016, 00:01
Kirjoittaja Härski

Ylämäkiä ei täällä ole mitä testailla, mutta mä oon on omalla vehkeellä huomannu kiihdyttäessä "sutinaa"=)
Kuivalla asfaltilla ei ongelmia, mut märällä sutii 35kmh asti, jos oikein tosissaan survoo menemään.

Kerran lähin paniikissa kiihdyttämään karkuun kun koira hyökkäsi kimpuun. Vauhtia jotai 27 paikkeilla ja "savu vaan nousi renkaasta", vaikkei mun jalkavoimat kummoiset ole!


Re: TiCalle seuraaja -> Cruz Vendetta V20 päiväkirja

Lähetetty: 25 Elo 2016, 00:03
Kirjoittaja Härski

Ja kammetkin on "vaan" jotai 155mm luokkaa.

Joten voin kyl hyvinkin uskoa ton pitoasian olevan iso pointti sun ympäristössä..