Sivu 10/12

Re: TiCalle seuraaja -> Cruz Vendetta V20 päiväkirja

Lähetetty: 25 Elo 2016, 07:41
Kirjoittaja vaaka

Streetmachinesta oli 55 % eturenkaalla Nokian mittauksessa ja 45 % takana ja on takavaetoinen. En ole Kojak 35-559llä saanut sutimaan. GP4000s2 25-622 (oikeasti käyttämilläni paineilla 26,4 mm) ja Sport Contact 32-622 Triathlon pyörällä en ole kuivalla saanut sutimaan Linnanmäen alaosassa, joka jos oikein mittastin ja Protractor appi toimi oikein, on 19 %. Siksi olikin aika lihaksia kiristävä ja vatsaa kouraiseva tunne, kun lievän tihkun alettua ja hiharavistuksella 10-15 % maasta kastuttua perä siirtyi sivulle Sport Contactilla, jonka pito on maagista verrattuna tosi hyvään GP4000S2en verrattuna. Putkelta täysillä kiihdyttäen hitaasta vauhdista, jottei alkuvauhti sotkenut mittausta. Ja jos Velorealityyn on uskominen maksimi hetkittäinen tehoni, jonka se sai esille oli 622 W. Suolalla suhtaudun tuohon, mutta huonommassa kunnossa 579 W Wattbikestä.

Hyvältä kuullostaa Vendetan pystäri penkistä tyylinen nousukyky kerrassaan! Verrattuna alkuvauhdin loppumisen jälkeen Streetmachineen, joka nousee kuin samanpainoinen citypyöräni Marathon Wintereillä -siis kuin kivireki ekana vuonna ja nyt on muutama kivi pudonnut kuormasta, mutta sama pätee citypyöräänkin. Johtuen tehon lisäyksestä.

Kiinnostaa ehdottomasti kuivan sekä kostean sään rajakulmajyrkkyys sudituksen alkamiselle MBBssä. Mitenköhän herkkä Vendetta on MBBien joukossa sudittamiselle?


Re: TiCalle seuraaja -> Cruz Vendetta V20 päiväkirja

Lähetetty: 25 Elo 2016, 07:47
Kirjoittaja PW

Miun etuvedot sutii, lähinnä lähtötilanteissa, tai muuten hiljaisesta vauhdista ylämäkeen lähtiessä (kevarilta/tunnelista nousut ym.) En oo vauhdissa enää saanu sutimaan, mäessäkään - liian pienet mäet, liian vähän voimaa :roll:


Re: TiCalle seuraaja -> Cruz Vendetta V20 päiväkirja

Lähetetty: 25 Elo 2016, 21:25
Kirjoittaja NikoK

Kävin sutimassa, tai ainakin melkein :mrgreen: Kun ajotekniikka näköjään parantunut kesän mittaan, eikä enää tarvinut nousta istumaan jyrkimmässäkään mäessä :D Ilmeisesti käsi/jalkakoordinaatio kehittynyt. Nyt kun oikein makustelin asiaa, niin kyllä se nouseminen aika samaan tapaan sujuu kuin maantiepyörän satulasta. Sen mitä nyt siitä muistaa kolmen vuoden takaa. Vanhat PolarFlow tiedotkin tukee tätä tuntumaa, aika samaan tahtiin näyttää ainakin loivemmat mäet (noin 6-7%) nousseen silloin ihan loppuaikoina Cannondalella. Semmosta lenkkiä en niistä löytänyt jossa olisin käynyt noissa jyrkimmissä, tais olla selkä huonona...

Ja se jyrkin mäki -> 19,5% Se oli nytkin siinä hilkulla sutiiko, mutta istumaan ei tarvinut nousta. Pienin välitykseni käytössä, 36x27 ja vauhti noin 9km/h.
Toinen melko jyrkkä kohta oli 16%. Se menee hyvin sutimatta. Molemmissa karkeahko asfaltti.
Pää nousee kuin itsestään niskatuesta suunnilleen 9% jyrkemmässä nousussa. Oliskohan se sitten niillä paikkeilla kun kädet tulee mukaan työhön.

Testaan vielä joskus märällä että millä nousukulmalla silloin aletaan sutia.

Jos Vendetta kovasti kiinnostaa niin kannattaa kirjautua Cruzbiken foorumille: http://cruzbike.com/forum/ Siellä saa Vendetta kysymyksiin asiantuntevia ja ystävällisiä vastauksia, ihan ku täällä meilläki kaikkiin kysymyksiin 8) Ja sieltä löytyy todella kovia Vendettakuskeja. Mm. Larry Oslund jolle myin TiCan, 56v. -> 100mailia tiellä alle neljän tunnin (ympyräreittiä), yli 700km "ihan läskiksi menneessä" 24h ajossa vaikka yöllä yli 2h tauko, yli 400km 12h ajossa ja mitä lie kaikkee...


Re: TiCalle seuraaja -> Cruz Vendetta V20 päiväkirja

Lähetetty: 25 Elo 2016, 23:49
Kirjoittaja vph
NikoK kirjoitti:

Ja se jyrkin mäki -> 19,5% Se oli nytkin siinä hilkulla sutiiko, mutta istumaan ei tarvinut nousta. Pienin välitykseni käytössä, 36x27 ja vauhti noin 9km/h.

Oho. Toi 36x27 on mun silmissä jo betonijalkaisen nousijan välitys. 9 kmh vauhdilla kadenssi hiukka yli 50. Mutta joo, ei jää Vendattaan ryhtyminen itselläni tästä sutimisilmiöstä kiinni. Päinvastoin, tuo kuulostaisi ihan täydelliseltä vehkeeltä tänne hitaille ja pitkille vuorinousuille.

NikoK kirjoitti:

Jos Vendetta kovasti kiinnostaa niin kannattaa kirjautua Cruzbiken foorumille: http://cruzbike.com/forum/

Kiinnostaa se aika pahasti, mutta ei vielä kyllä ensi kesäksi, ehkä seuraavaksi. Tarttee kirjaantua tonne foorumille. Sinähän tilasit omasi kai Ranskasta, oliko se tuolta Grenoble läheltä, Bentolinesta? Siellä näyttäis pääsevän koeajamaankin - eikä ole kuin 4h30min ajomatkan päässä täältä :D. Samalla voisi käydä kapuamassa jonkun uuden ennen saalistamattoman col:n.

Mikäs se sun muutos tuohon etupäähän oli loppupeleissä, se jolla tuosta laitteesta tuli lisenssoidun tappajan näköinen? Tehtaan modaussarjoja vai mikä?


Re: TiCalle seuraaja -> Cruz Vendetta V20 päiväkirja

Lähetetty: 26 Elo 2016, 08:40
Kirjoittaja NikoK

Juu, kovin pitkään ei 50 kadenssilla jaksaisi tuommoista mäkeä survoa. Mieluummin semmosta vajaa 10%, semmonenkin mäki tuolla on ja se nousee kyllä kivasti ja voisi nousta vaikka pidempäänkin.

Juu, Bentolinesta ostin.

Muutokset joita tein. Chainstayn vaihdoin malliin large, mutta pyörän voi ostaa suoraan sillä chainstaylla myös. Se on 8cm pidempi kuin standardi chainstay, ja keskiö nousee reilusti enemmän (chainstayn vaihdossa vaihtuu siis pelkästään etunavalta keskiölle tuleva osa). Sitten pitää huomioida se että ohjaustanko laskee samalla roimasti, minun säädöilläni muistaakseni melkein 7cm. Siksipä vaihdoin myös tuon ohjaustangolle tulevan putken, slideriksi kutsuvat, sellaiseen jossa on mutka päässä. Mutka nostaa tankoa, tai laskee jos sen kääntää nurin, 4cm verrattuna suoraan slideriin. Curved slider on aina ostettava erikseen.
Bentolinella oli ainakin silloin toukokuussa runkoja vain vakio chainstaylla ja sen sitten ostin kun "kaikki" suositti sitä (taidetaan kutsua myös mediumiksi). Chainstayn ja curved sliderin tilasin suoraan tehtaalta kun Bentoline oli lomalla just kun ne oli pakko saada heti :mrgreen: Hintaa oli chainstaylla 145$ ja sliderilla 120$ (mutta rahdit tolkuttomat, niinpä tilasin MyUs.com palvelun kautta), eli ei mitään pahaa rahastusta minusta suhteessa koko runkosetin hintaan. Vielä semmoinen lisäys että Cruzbiken sivuilla ei näy että eri chainstayta olisi erikseen ostettavana, pitää kysellä sähköpostilla.

Sitten jos asia tulee ajankohtaiseksi niin minähän voin koittaa omastani mittailla mihin sulla keskiö ja ohjaustanko asettuis milläkin palikoilla.


Re: TiCalle seuraaja -> Cruz Vendetta V20 päiväkirja

Lähetetty: 26 Elo 2016, 09:10
Kirjoittaja Pastori
NikoK kirjoitti:

Pää nousee kuin itsestään niskatuesta suunnilleen 9% jyrkemmässä nousussa. Oliskohan se sitten niillä paikkeilla kun kädet tulee mukaan työhön.

Tämä on kyllä jänskää. Kun mäki jyrkkenee - tai kun powerii tarttee lisää niin mulla kyllä pää ja hartiat vain painuu tiukemmin penkkiin.


Re: TiCalle seuraaja -> Cruz Vendetta V20 päiväkirja

Lähetetty: 26 Elo 2016, 18:10
Kirjoittaja J-Drums
Pastori kirjoitti:

Tämä on kyllä jänskää. Kun mäki jyrkkenee - tai kun powerii tarttee lisää niin mulla kyllä pää ja hartiat vain painuu tiukemmin penkkiin.

Jos mää nyt mistään mitään ymmärrän, niin tämä yläselän penkistä nousu tulee siitä, että NikoK käyttää käsiä hyvinkin vahvasti polkemisen vastaliikkeeseen. Näinhän Cruzbiken omistajakin neuvoo ja sitä yhtenä pyörän vahvuutena pidetään.

Kiinteäpuomisella sarvien vetämisestä ei taida juurikaan hyötyjä saada.


Re: TiCalle seuraaja -> Cruz Vendetta V20 päiväkirja

Lähetetty: 26 Elo 2016, 18:15
Kirjoittaja PW
J-Drums kirjoitti:
Pastori kirjoitti:

Tämä on kyllä jänskää. Kun mäki jyrkkenee - tai kun powerii tarttee lisää niin mulla kyllä pää ja hartiat vain painuu tiukemmin penkkiin.

Jos mää nyt mistään mitään ymmärrän, niin tämä yläselän penkistä nousu tulee siitä, että NikoK käyttää käsiä hyvinkin vahvasti polkemisen vastaliikkeeseen. Näinhän Cruzbiken omistajakin neuvoo ja sitä yhtenä pyörän vahvuutena pidetään.

Kiinteäpuomisella sarvien vetämisestä ei taida juurikaan hyötyjä saada.

Mie ymmärsin niin, ett eturengas alkaa sutimaan, nousemalla pystympään painoa saadaan eturenkaalle ja pito paranee :roll:


Re: TiCalle seuraaja -> Cruz Vendetta V20 päiväkirja

Lähetetty: 26 Elo 2016, 18:21
Kirjoittaja NikoK

Ootte molemmat tavallaan oikeassa. Kun Pastori viittaa siihen pään nousuun niskatuesta. Se johtunee käsien käytöstä nousussa niinkuin J-Drums sanoo. Voihan se olla että kun käsi/jalka rytmitys vielä kehittyy niin pääkin pysyy niskatuessa.
PW:n juttukin on totta sillon ku mäki on niin jyrkkä että muuten sutii.
Erona siis se että nouseeko pelkkä pää vai koko selkä.


Re: TiCalle seuraaja -> Cruz Vendetta V20 päiväkirja

Lähetetty: 28 Elo 2016, 06:46
Kirjoittaja vaaka

Voi räkä! Ymmärsinkö oikein, että MBBllä, jossa ohjaustangon voi työntää eteen pyörään mennessä ja noustessa, joutuu ylämäessä käyttämään käsillä voimaa, jottei polkiessa eturengas vatkaa sivulta toiselle? Ei hyvä tällä kädellä ja tuollainen pyörä jää hankkimatta, vaikka sitten pyörään meno ja nousu olisi painia.

Kuinka paljon liikkuvapuomisen etupään vatkaus ja käsien voiman käytön vähentyminen on mahdollista saada aikaan tekniikan parantamisella? Mitä kadenssia vaaditaan ja miten jyrkkää mäkeä voi parhaat nousta ilman kovaa vetoa käsillä? Oletan melkoiseksi käsivoimien tarpeen, kun jalat ovat käsiä vahvemmat ja ylämäet vaativat jerkkua.

Onko niin, että kiinteäpuominen kiipeää suoraa linjaa mäkeä ilman merkittävää käsien käyttöä?

Kun on 19 % mäkiä useita lähistöllä ja väsyneenä ei ole hyvä käärmemiehen temput pyörästä noustessa, kuullostaa MBB hankalammalta kiinteäpuomisena kuin luulin ja taittuvapuominen taitaa olla out käden takia, kun vain toinen käsi voi painia polkuvoimaa vastaan. Ei todellakaan huvita työnnellä pyörää mäkiä!


Re: TiCalle seuraaja -> Cruz Vendetta V20 päiväkirja

Lähetetty: 28 Elo 2016, 10:10
Kirjoittaja jooseha

Kyllä se suoraan nousee vaikka ilman käsiä ajaen kunhan on opetellut ajamaan pyörää kunnolla ;) Käsillä vetämistä voi verrata siihen, kun pystärillä nousee putkelta ajamaan eli pyörä nousee silloin nopeammin, mutta ei se ole pakollista.


Re: TiCalle seuraaja -> Cruz Vendetta V20 päiväkirja

Lähetetty: 28 Elo 2016, 11:25
Kirjoittaja vaaka

Sanoo kilpapyyttonautti :wink:


Re: TiCalle seuraaja -> Cruz Vendetta V20 päiväkirja

Lähetetty: 28 Elo 2016, 14:57
Kirjoittaja NikoK

Ei niitä käsiä tosiaan siihen suoraan menemiseen tarvita kamppailemaan jalkavoimia vastaan! joosehan pystärivertaus on varsin osuva.
Kävin äsken jälleen samalla reitillä. Testasin huvikseni nousua yksikätisenä, sikäli kun se vaakaa kiinnostaa... Hyvin nousi yksikätisesti samat mäet. Veto-työntö-veto-työntö--- polkemisen tahtiin.


Re: TiCalle seuraaja -> Cruz Vendetta V20 päiväkirja

Lähetetty: 28 Elo 2016, 21:53
Kirjoittaja vaaka

Tuo oli todella hyvä uutinen, kiitos testistä!


Re: TiCalle seuraaja -> Cruz Vendetta V20 päiväkirja

Lähetetty: 09 Syys 2016, 16:50
Kirjoittaja NikoK

No ny tuli remonttia. Etupäästä kuului viime aikoina taas jotain pientä narinaa ylämäissä. Tänään sitten meni takavaihtaja pinnojen väliin ylämäessä :shock: Tai niin oletan tämän tapahtuneen. Mikähän sen ny sinne vei ? Pinna poikki, vanne mutkalla, vaihtaja romuna, korvake romuna, ketju poikki. En ehtinyt vielä ennen töihin lähtöä tutkia vaurioituiko myös chainstayn kolo mihin vaihtajan korvake menee :? Kuvaakaan en älynny ottaa heti :oops:
Nyt ku yritän muistella, niin sanoisin että narina kuului myös muuten kuin isoimmalla takarattaalla, eli se ei liene liity tähän tapaukseen.