TiCalle seuraaja -> Cruz Vendetta V20 päiväkirja

Täällä voit keskustella eri pyörämalleista tai kysyä vaikka neuvoa, jos valinta tuottaa vaikeuksia.
Avatar
NikoK
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 520
Liittynyt: 12 Huhti 2014, 12:17
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Re: TiCalle seuraaja -> Cruz Vendetta V20 päiväkirja

ViestiKirjoittaja NikoK » 10 Syys 2016, 10:59

Vaihtajan korvakkeen kolo oli onneksi toimiva edelleen vaikka vähän vauriota siinä olikin. Pöllin vaimon maantiepyörästä, se kun on joutilaana, kiekon ja vaihtajan ja matka jatkuu :D Vaihtokorvake tuli pyörän mukana onneksi.

Muuta syytä en tälle keksinyt kuin että se ketjun katkeaminen taisi ollakin syy eikä seuraus. Ketju poikki ja pinnojen väliin, veti sitten perässään vaihtajanki sinne...

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 9412
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: TiCalle seuraaja -> Cruz Vendetta V20 päiväkirja

ViestiKirjoittaja jori » 10 Syys 2016, 12:38

Narina lienee tosiaan eri murhe kuin tämä valitettavan yleinen ja isoja vaurioita aiheuttava ketjun karkaaminen rataspakan ja pinnojen väliin. Tuo johtuu yleensä siitä, että vaihtajan rajoitinruuvin säätö siirtyy tai kuluu niin, että vaihtaja pääsee liian kauas vasemmalle ja pudottaa ketjun suurimman rattaan ja pinnojen väliin. Ketju takertuu sinne ja kiristyessään rikko vaihtajan, tai vähintään sen korvakkeen, vetää vaihtajan pinnoihin, joka katkoo vielä pinnojakin. Syy vauriotyypin yleisyyteen on rajoitinruuvin mekanismin erittäin lyhyissä vipuvarsissa, jolloin pienikin kuluma tai ruuvin liike aiheuttaa ison virheen ketjulinjassa. Nämä vauriot olisivat hyvin helposti estettävissä ennen kaikissa ketjuvaihteellisissa olleella pinnasuojalevyllä rataspakan ja pinnojen välissä. Levy estää vaihtajan häkkiä siirtymästä liian lähelle pinnoja ja menemästä pinnojen väliin. Miksihän noin yksinkertainen turvavaruste on nykypyöristä kadonnut. Pyöräkauppiaat tietenkin hyötyvät suurempana varaosamyyntinä, mutta vähän liian vaarallista markkinointia tuo on. Saakohan noita levyjä enää mistään ja mitähän nuo ovat kauppanimeltään.
Kuva
Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. -Sakari Holma

Avatar
NikoK
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 520
Liittynyt: 12 Huhti 2014, 12:17
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Re: TiCalle seuraaja -> Cruz Vendetta V20 päiväkirja

ViestiKirjoittaja NikoK » 10 Syys 2016, 13:13

Tässä tapauksessa ketju ei mennyt pakan yli pinnojen väliin. Muissa pinnoissa ei mitään vaurioita, yksi poikki kauempana navasta kuin mistä ne katkeavat jos ketju menee rattaan yli.

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 9412
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: TiCalle seuraaja -> Cruz Vendetta V20 päiväkirja

ViestiKirjoittaja jori » 10 Syys 2016, 14:56

NikoK kirjoitti:Tässä tapauksessa ketju ei mennyt pakan yli pinnojen väliin. Muissa pinnoissa ei mitään vaurioita, yksi poikki kauempana navasta kuin mistä ne katkeavat jos ketju menee rattaan yli.


Okei, kyse oli siis katkenneen ketjun pään takertumisesta pinnaan, joka voi tietenkin tapahtua, vaikka olisi suojalevy pakan ja pinnojen välissä. Vaikka tällä kertaa ei ollutkaan kyse pinnojen ja pakan väliin joutuvasta ketjusta, on se kuitenkin erittäin yleinen vaurioita aiheuttava tapahtuma ja siksi ihmettelen, miksi yksinkertaista hyvin toimivaa, tämän onnettomuustyypin estävää, kevyttä osaa ei enää käytetä. Pelkästään ulkonäkösyistäkö. Olisiko levyn parempi olla musta, takarattaan tai jarrulevyn näköinen. :?
Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. -Sakari Holma

vaaka
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3016
Liittynyt: 10 Maalis 2015, 09:13

Re: TiCalle seuraaja -> Cruz Vendetta V20 päiväkirja

ViestiKirjoittaja vaaka » 10 Syys 2016, 22:11

jori kirjoitti:
NikoK kirjoitti:Tässä tapauksessa ketju ei mennyt pakan yli pinnojen väliin. Muissa pinnoissa ei mitään vaurioita, yksi poikki kauempana navasta kuin mistä ne katkeavat jos ketju menee rattaan yli.


Okei, kyse oli siis katkenneen ketjun pään takertumisesta pinnaan, joka voi tietenkin tapahtua, vaikka olisi suojalevy pakan ja pinnojen välissä. Vaikka tällä kertaa ei ollutkaan kyse pinnojen ja pakan väliin joutuvasta ketjusta, on se kuitenkin erittäin yleinen vaurioita aiheuttava tapahtuma ja siksi ihmettelen, miksi yksinkertaista hyvin toimivaa, tämän onnettomuustyypin estävää, kevyttä osaa ei enää käytetä. Pelkästään ulkonäkösyistäkö. Olisiko levyn parempi olla musta, takarattaan tai jarrulevyn näköinen. :?


Heti tuli mieleen tri pyöräni vikuproplevy pinnojen ja takapakan välillä. Levystä on siis muutakin iloa kuin aero :-D

Avatar
NikoK
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 520
Liittynyt: 12 Huhti 2014, 12:17
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Re: TiCalle seuraaja -> Cruz Vendetta V20 päiväkirja

ViestiKirjoittaja NikoK » 28 Marras 2016, 14:40

Vendettan ajokausi loppui lumen tuloon kuukausi sitten. Kyllä tuntuu vielä kuukaudenkin jälkeen Azub niin kovin hitaalle :roll:

Päädyin sitten niihin 88mm vanteisiin. Acebikelta tilasin leveällä U -profiililla, tubeless -yhteensopivat, ilman jarrupintoja. "Värinä" UD matta. http://www.acebike.com/88mm-clincher-wi ... -wtd8c-tlr Vielä on hyvin aikaa speksailla jarrut ja opiskella tubelesshommia...

Avatar
NikoK
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 520
Liittynyt: 12 Huhti 2014, 12:17
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Re: TiCalle seuraaja -> Cruz Vendetta V20 päiväkirja

ViestiKirjoittaja NikoK » 12 Huhti 2017, 18:49

Valmiina kesäkauteen ! Olihan homma saada tubeless -gummit vanteelle, ja pitämään, muuten speksailut meni ihan hyvin. Pinnojen pituuden laskemisessa kävi joku pikku virhe ja 16:sta pinnaa piti lyhentää pari milliä. Kiekoistahan oli tuossa jo juttua aiemminkin, ei niistä sen enempää. Jarruiksi valitsin tutut ja turvalliset Avidin BB7:t, joita olen käyttänyt eri pyörissä jo vuodesta 2003 ja aina on hyvin pelannut. Semmoinen erikoisuus tuli tähän että takavaihtaja toimii "väärinpäin" :shock: Sattui olemaan varastossa vanha kunnon XTR Rapid Rise vaihtaja...
Ajamassa kävin vasta kilometrin verran, testasin että kaikki toimii. Eipä siinä juuri tarkempia huomioita ehtinyt tehdä, mutta kiekot yllättivät sikäli etteivät pitäneet ollenkaan niin kovaa ääntä kuin olin odottanut :D
Jos launtaina ei ole kauhea keli, niin sitten pikku lenkille !
Liitteet
IMG_3751.JPG

Avatar
Premnas
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 2209
Liittynyt: 24 Maalis 2007, 21:47
Paikkakunta: Kaarina

Re: TiCalle seuraaja -> Cruz Vendetta V20 päiväkirja

ViestiKirjoittaja Premnas » 12 Huhti 2017, 19:43

Anteeksi sanavalintani osittain, mutta on pakko todeta että tuo on ihan törkeän komea ja menevän näköinen peli :D !
HP Velotechnik Scorpion 2009-, Optima Cheetah 2014-, Charge Cooker maxi 2 2016- ja VeloMotion Sequoia 2017.

Avatar
NikoK
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 520
Liittynyt: 12 Huhti 2014, 12:17
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Re: TiCalle seuraaja -> Cruz Vendetta V20 päiväkirja

ViestiKirjoittaja NikoK » 13 Huhti 2017, 11:56

Kiitos. Juu, onhan se aika nopeen näkönen kieltämättä, asettaa paineita :mrgreen:

Härski
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 719
Liittynyt: 01 Syys 2014, 17:36
Paikkakunta: Harjavalta

Re: TiCalle seuraaja -> Cruz Vendetta V20 päiväkirja

ViestiKirjoittaja Härski » 13 Huhti 2017, 12:15

Puuskaisella tuulella vaeltelee jo tolla etuvanteen profiililla. Sen verran on pitänyt tuulisia kelejä viimeaikoina, jotta otin suosiolla oman rakkineen etuvanteesta pillerit irti samalla kun käänsin kesäkumit alle.

Ehkä sit kesäksi laitan pölykapselit takas kun rupee kone kulkemaan ja tuulet rauhoittumaan.

On kyl törkee masiina! Oikeen hävettää kun vertaa omiin :?
Toni

Avatar
vph
Sisällöntuottaja
Viestit: 1160
Liittynyt: 14 Loka 2014, 10:49
Paikkakunta: Provence-Alpes-Côte d'Azur tai Espoo tai Tampere

Re: TiCalle seuraaja -> Cruz Vendetta V20 päiväkirja

ViestiKirjoittaja vph » 13 Huhti 2017, 14:35

Tämä on yksi hienoimman näköisiä nojapyöriä ikinä. Kerrassaaan tappavan leuhka peli. Näitä lisää!!
Nähdäänhän tämä Nokialla elokuussa, nähdäänhän?!

vaaka
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3016
Liittynyt: 10 Maalis 2015, 09:13

Re: TiCalle seuraaja -> Cruz Vendetta V20 päiväkirja

ViestiKirjoittaja vaaka » 13 Huhti 2017, 15:58

Kiinnostaa tietää laippojen syvyys kiekoissa sekä MBBn etupään herkkyyden sivutuulelle verrattuna käsin tuulta vastaan painittavissa etupäässä. Kun mulle saattaa tulla MBB lähiaikoina. Sormet ristiin.

Sen verran eroan VPHn määritelmästä, ettei ole leuhka, vain tappavan näköinen. Kun olen nähnyt kuskin actionissa tuolla pyörällä Helsingin velodromilla ja kello kertoi kuudesta kympistä nopeutena nopealle kierrokselle lentävällä lähdöllä...

Avatar
NikoK
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 520
Liittynyt: 12 Huhti 2014, 12:17
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Re: TiCalle seuraaja -> Cruz Vendetta V20 päiväkirja

ViestiKirjoittaja NikoK » 14 Huhti 2017, 08:20

vph kirjoitti:Tämä on yksi hienoimman näköisiä nojapyöriä ikinä. Kerrassaaan tappavan leuhka peli. Näitä lisää!!
Nähdäänhän tämä Nokialla elokuussa, nähdäänhän?!


8)

Luultavasti en pääse Nokialle, enkä muihinkaan tapahtumiin tänä(kään) kesänä :|

Avatar
NikoK
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 520
Liittynyt: 12 Huhti 2014, 12:17
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Re: TiCalle seuraaja -> Cruz Vendetta V20 päiväkirja

ViestiKirjoittaja NikoK » 12 Touko 2017, 13:08

mhelander kirjoitti:Ehdottomasti syvät kiekot MBB:hen kun siinä on koivet auttamassa käsiä jos tuuleskelee enemmän. Ei käytännössä mitään ongelmia ajaa 88mm syvillä kiekoilla ristituulissakin tai rekkojen ohitellessa. Vähintään 23mm leveät vanteet niin päälle saa sen levyiset tai himpun leveämmät gummit joilla ajomukavuus paranee rullaavuuden kärsimättä.


Vielä on vähän kevätterässä ajotuntuma, mutta kyllä mhelander olit oikeassa. Vakaasti menee. Ainut milloin saattaa puuska vähän heilauttaa on kovassa vauhdissa (60+km/h) vapaalla rullatessa, mutta ei pahasti, ja jos on veto päällä niin vielä vähemmän.
Ajomukavuus 23mm (todellinen mitta 25mm) Schwalbe Pro Oneilla oikein hyvä, 6bar paineilla.

Nopeusedusta ei nyt mitään faktaa pääse koskaan sanomaan, kun ei ole tehomittaria, eikä toisia kiekkojakaan että samoissa olosuhteissa testais. Mutta vertailemalla viime kesäisiä nopeuksia sanoisin että n.1km/h on tullut vauhtia lisää jo nyt vaikka kuski on vielä kevätterässä ja talvikamppeissa joutunut edelleen ajamaan.

Taisi olla viides lenkki kun ei tullut enää yhtään hutia "väärinpäin" toimivan vaihtajan kanssa.

Pentti M Reku
Viestit: 128
Liittynyt: 17 Helmi 2017, 00:40

Re: TiCalle seuraaja -> Cruz Vendetta V20 päiväkirja

ViestiKirjoittaja Pentti M Reku » 12 Touko 2017, 22:22

Tää on kyllä helposti hienoin kaksipyöräinen nojakki mitä olen koskaan nähnyt, ellei jopa hienoin polkupyörä :)


Palaa sivulle “Nojapyörän valinta”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 2 vierailijaa