Sivu 11/12

Re: TiCalle seuraaja -> Cruz Vendetta V20 päiväkirja

Lähetetty: 10 Syys 2016, 10:59
Kirjoittaja NikoK

Vaihtajan korvakkeen kolo oli onneksi toimiva edelleen vaikka vähän vauriota siinä olikin. Pöllin vaimon maantiepyörästä, se kun on joutilaana, kiekon ja vaihtajan ja matka jatkuu :D Vaihtokorvake tuli pyörän mukana onneksi.

Muuta syytä en tälle keksinyt kuin että se ketjun katkeaminen taisi ollakin syy eikä seuraus. Ketju poikki ja pinnojen väliin, veti sitten perässään vaihtajanki sinne...


Re: TiCalle seuraaja -> Cruz Vendetta V20 päiväkirja

Lähetetty: 10 Syys 2016, 12:38
Kirjoittaja jori

Narina lienee tosiaan eri murhe kuin tämä valitettavan yleinen ja isoja vaurioita aiheuttava ketjun karkaaminen rataspakan ja pinnojen väliin. Tuo johtuu yleensä siitä, että vaihtajan rajoitinruuvin säätö siirtyy tai kuluu niin, että vaihtaja pääsee liian kauas vasemmalle ja pudottaa ketjun suurimman rattaan ja pinnojen väliin. Ketju takertuu sinne ja kiristyessään rikko vaihtajan, tai vähintään sen korvakkeen, vetää vaihtajan pinnoihin, joka katkoo vielä pinnojakin. Syy vauriotyypin yleisyyteen on rajoitinruuvin mekanismin erittäin lyhyissä vipuvarsissa, jolloin pienikin kuluma tai ruuvin liike aiheuttaa ison virheen ketjulinjassa. Nämä vauriot olisivat hyvin helposti estettävissä ennen kaikissa ketjuvaihteellisissa olleella pinnasuojalevyllä rataspakan ja pinnojen välissä. Levy estää vaihtajan häkkiä siirtymästä liian lähelle pinnoja ja menemästä pinnojen väliin. Miksihän noin yksinkertainen turvavaruste on nykypyöristä kadonnut. Pyöräkauppiaat tietenkin hyötyvät suurempana varaosamyyntinä, mutta vähän liian vaarallista markkinointia tuo on. Saakohan noita levyjä enää mistään ja mitähän nuo ovat kauppanimeltään.
Kuva


Re: TiCalle seuraaja -> Cruz Vendetta V20 päiväkirja

Lähetetty: 10 Syys 2016, 13:13
Kirjoittaja NikoK

Tässä tapauksessa ketju ei mennyt pakan yli pinnojen väliin. Muissa pinnoissa ei mitään vaurioita, yksi poikki kauempana navasta kuin mistä ne katkeavat jos ketju menee rattaan yli.


Re: TiCalle seuraaja -> Cruz Vendetta V20 päiväkirja

Lähetetty: 10 Syys 2016, 14:56
Kirjoittaja jori
NikoK kirjoitti:

Tässä tapauksessa ketju ei mennyt pakan yli pinnojen väliin. Muissa pinnoissa ei mitään vaurioita, yksi poikki kauempana navasta kuin mistä ne katkeavat jos ketju menee rattaan yli.

Okei, kyse oli siis katkenneen ketjun pään takertumisesta pinnaan, joka voi tietenkin tapahtua, vaikka olisi suojalevy pakan ja pinnojen välissä. Vaikka tällä kertaa ei ollutkaan kyse pinnojen ja pakan väliin joutuvasta ketjusta, on se kuitenkin erittäin yleinen vaurioita aiheuttava tapahtuma ja siksi ihmettelen, miksi yksinkertaista hyvin toimivaa, tämän onnettomuustyypin estävää, kevyttä osaa ei enää käytetä. Pelkästään ulkonäkösyistäkö. Olisiko levyn parempi olla musta, takarattaan tai jarrulevyn näköinen. :?


Re: TiCalle seuraaja -> Cruz Vendetta V20 päiväkirja

Lähetetty: 10 Syys 2016, 22:11
Kirjoittaja vaaka
jori kirjoitti:
NikoK kirjoitti:

Tässä tapauksessa ketju ei mennyt pakan yli pinnojen väliin. Muissa pinnoissa ei mitään vaurioita, yksi poikki kauempana navasta kuin mistä ne katkeavat jos ketju menee rattaan yli.

Okei, kyse oli siis katkenneen ketjun pään takertumisesta pinnaan, joka voi tietenkin tapahtua, vaikka olisi suojalevy pakan ja pinnojen välissä. Vaikka tällä kertaa ei ollutkaan kyse pinnojen ja pakan väliin joutuvasta ketjusta, on se kuitenkin erittäin yleinen vaurioita aiheuttava tapahtuma ja siksi ihmettelen, miksi yksinkertaista hyvin toimivaa, tämän onnettomuustyypin estävää, kevyttä osaa ei enää käytetä. Pelkästään ulkonäkösyistäkö. Olisiko levyn parempi olla musta, takarattaan tai jarrulevyn näköinen. :?

Heti tuli mieleen tri pyöräni vikuproplevy pinnojen ja takapakan välillä. Levystä on siis muutakin iloa kuin aero :-D


Re: TiCalle seuraaja -> Cruz Vendetta V20 päiväkirja

Lähetetty: 28 Marras 2016, 13:40
Kirjoittaja NikoK

Vendettan ajokausi loppui lumen tuloon kuukausi sitten. Kyllä tuntuu vielä kuukaudenkin jälkeen Azub niin kovin hitaalle :roll:

Päädyin sitten niihin 88mm vanteisiin. Acebikelta tilasin leveällä U -profiililla, tubeless -yhteensopivat, ilman jarrupintoja. "Värinä" UD matta. http://www.acebike.com/88mm-clincher-wi ... -wtd8c-tlr Vielä on hyvin aikaa speksailla jarrut ja opiskella tubelesshommia...


Re: TiCalle seuraaja -> Cruz Vendetta V20 päiväkirja

Lähetetty: 12 Huhti 2017, 18:49
Kirjoittaja NikoK

Valmiina kesäkauteen ! Olihan homma saada tubeless -gummit vanteelle, ja pitämään, muuten speksailut meni ihan hyvin. Pinnojen pituuden laskemisessa kävi joku pikku virhe ja 16:sta pinnaa piti lyhentää pari milliä. Kiekoistahan oli tuossa jo juttua aiemminkin, ei niistä sen enempää. Jarruiksi valitsin tutut ja turvalliset Avidin BB7:t, joita olen käyttänyt eri pyörissä jo vuodesta 2003 ja aina on hyvin pelannut. Semmoinen erikoisuus tuli tähän että takavaihtaja toimii "väärinpäin" :shock: Sattui olemaan varastossa vanha kunnon XTR Rapid Rise vaihtaja...
Ajamassa kävin vasta kilometrin verran, testasin että kaikki toimii. Eipä siinä juuri tarkempia huomioita ehtinyt tehdä, mutta kiekot yllättivät sikäli etteivät pitäneet ollenkaan niin kovaa ääntä kuin olin odottanut :D
Jos launtaina ei ole kauhea keli, niin sitten pikku lenkille !


Re: TiCalle seuraaja -> Cruz Vendetta V20 päiväkirja

Lähetetty: 12 Huhti 2017, 19:43
Kirjoittaja Premnas

Anteeksi sanavalintani osittain, mutta on pakko todeta että tuo on ihan törkeän komea ja menevän näköinen peli :D !


Re: TiCalle seuraaja -> Cruz Vendetta V20 päiväkirja

Lähetetty: 13 Huhti 2017, 11:56
Kirjoittaja NikoK

Kiitos. Juu, onhan se aika nopeen näkönen kieltämättä, asettaa paineita :mrgreen:


Re: TiCalle seuraaja -> Cruz Vendetta V20 päiväkirja

Lähetetty: 13 Huhti 2017, 12:15
Kirjoittaja Härski

Puuskaisella tuulella vaeltelee jo tolla etuvanteen profiililla. Sen verran on pitänyt tuulisia kelejä viimeaikoina, jotta otin suosiolla oman rakkineen etuvanteesta pillerit irti samalla kun käänsin kesäkumit alle.

Ehkä sit kesäksi laitan pölykapselit takas kun rupee kone kulkemaan ja tuulet rauhoittumaan.

On kyl törkee masiina! Oikeen hävettää kun vertaa omiin :?


Re: TiCalle seuraaja -> Cruz Vendetta V20 päiväkirja

Lähetetty: 13 Huhti 2017, 14:35
Kirjoittaja vph

Tämä on yksi hienoimman näköisiä nojapyöriä ikinä. Kerrassaaan tappavan leuhka peli. Näitä lisää!!
Nähdäänhän tämä Nokialla elokuussa, nähdäänhän?!


Re: TiCalle seuraaja -> Cruz Vendetta V20 päiväkirja

Lähetetty: 13 Huhti 2017, 15:58
Kirjoittaja vaaka

Kiinnostaa tietää laippojen syvyys kiekoissa sekä MBBn etupään herkkyyden sivutuulelle verrattuna käsin tuulta vastaan painittavissa etupäässä. Kun mulle saattaa tulla MBB lähiaikoina. Sormet ristiin.

Sen verran eroan VPHn määritelmästä, ettei ole leuhka, vain tappavan näköinen. Kun olen nähnyt kuskin actionissa tuolla pyörällä Helsingin velodromilla ja kello kertoi kuudesta kympistä nopeutena nopealle kierrokselle lentävällä lähdöllä...


Re: TiCalle seuraaja -> Cruz Vendetta V20 päiväkirja

Lähetetty: 14 Huhti 2017, 08:20
Kirjoittaja NikoK
vph kirjoitti:

Tämä on yksi hienoimman näköisiä nojapyöriä ikinä. Kerrassaaan tappavan leuhka peli. Näitä lisää!!
Nähdäänhän tämä Nokialla elokuussa, nähdäänhän?!

8)

Luultavasti en pääse Nokialle, enkä muihinkaan tapahtumiin tänä(kään) kesänä :|


Re: TiCalle seuraaja -> Cruz Vendetta V20 päiväkirja

Lähetetty: 12 Touko 2017, 13:08
Kirjoittaja NikoK
mhelander kirjoitti:

Ehdottomasti syvät kiekot MBB:hen kun siinä on koivet auttamassa käsiä jos tuuleskelee enemmän. Ei käytännössä mitään ongelmia ajaa 88mm syvillä kiekoilla ristituulissakin tai rekkojen ohitellessa. Vähintään 23mm leveät vanteet niin päälle saa sen levyiset tai himpun leveämmät gummit joilla ajomukavuus paranee rullaavuuden kärsimättä.

Vielä on vähän kevätterässä ajotuntuma, mutta kyllä mhelander olit oikeassa. Vakaasti menee. Ainut milloin saattaa puuska vähän heilauttaa on kovassa vauhdissa (60+km/h) vapaalla rullatessa, mutta ei pahasti, ja jos on veto päällä niin vielä vähemmän.
Ajomukavuus 23mm (todellinen mitta 25mm) Schwalbe Pro Oneilla oikein hyvä, 6bar paineilla.

Nopeusedusta ei nyt mitään faktaa pääse koskaan sanomaan, kun ei ole tehomittaria, eikä toisia kiekkojakaan että samoissa olosuhteissa testais. Mutta vertailemalla viime kesäisiä nopeuksia sanoisin että n.1km/h on tullut vauhtia lisää jo nyt vaikka kuski on vielä kevätterässä ja talvikamppeissa joutunut edelleen ajamaan.

Taisi olla viides lenkki kun ei tullut enää yhtään hutia "väärinpäin" toimivan vaihtajan kanssa.


Re: TiCalle seuraaja -> Cruz Vendetta V20 päiväkirja

Lähetetty: 12 Touko 2017, 22:22
Kirjoittaja Pentti M Reku

Tää on kyllä helposti hienoin kaksipyöräinen nojakki mitä olen koskaan nähnyt, ellei jopa hienoin polkupyörä :)